Permalänk
Medlem

Msi eller Sapphire 7850

Hej på er!

Jag undrar nu vilket 7850 jag ska köpa, jag har tidigare gjort en tråd om 560ti vare sig jag skulle köpa det eller ej, jag tycker nu då att det är bättre att köpa ett nyare kort. Jag hittade ingen 7850 tråd eftersom sökfunktionen på detta forum är usel.

Jag har kollat på Sapphire 7850 och MSI 7850, vad jag vill veta är vilket jag ska köpa och var snäll och motivera varför.
Vad är det för skillnad mellan Sapphire och MSI's kort?

Jag vill inte ha förslag på andra kort eller andra sidor än inet och komplett.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/asus_radeon_hd7870_2gb_ddr5_pcie...
+ cd ons sweclockers rabatt
eller http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_geforce_gtx_660_oc_2gb_...
obs samma kort hittar du på komplett eller inet.

varför: för att skillnaden i grafikprestanda är relativt stor jämfört med priset.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

Vänligen läs igenom hela mitt inlägg innan du skriver något.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem

msis kylare ska vara tystare, men även sapphire kylare med två fläktar ska vara bra. samtidigt är sapphire bland de mest populära partnertillverkarna av radeonkort. så med prisskillnaden i åtanke hade jag valt sapphire-kortet

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

msis kylare ska vara tystare, men även sapphire kylare med två fläktar ska vara bra. samtidigt är sapphire bland de mest populära partnertillverkarna av radeonkort. så med prisskillnaden i åtanke hade jag valt sapphire-kortet

Hur är kortens överklockningsförmågor?
EDIT*Värt att nämna att det bara är 10kronors skillnad i priset om jag har fri frakt på inet.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem

Dom flesta 7850 överkockar ruggigt bra, fast då ska man ha lite koll på hur osv.
Inte ovanligt med en överklockning på upp mot 1100 på gpu,n.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deatlev:

Hur är kortens överklockningsförmågor?
EDIT*Värt att nämna att det bara är 10kronors skillnad i priset om jag har fri frakt på inet.

sant, fri frakt har du ju över 500kr. länk finns i min sign om du inte har den sen innan

ärligt talat vet jag inte hur överklockningspotentialen är på sapphire-kortet, alla recensioner verkar vara på oc-versionen. men antagligen rätt standard för 7850 skulle jag tippa. samtidigt kan jag inte hitta några recensioner av msi 7850 twin frozr iii heller, eftersom recensionerna där är med den uppdaterade twin frozr iv-kylaren. 7850 verkar dock överklocka rätt bra rent generellt

sen överklockningsmässigt så har ju både msi och sapphire rätt bra mjukvaror för det i afterburner respektive trixx

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

sant, fri frakt har du ju över 500kr. länk finns i min sign om du inte har den sen innan

ärligt talat vet jag inte hur överklockningspotentialen är på sapphire-kortet, alla recensioner verkar vara på oc-versionen. men antagligen rätt standard för 7850 skulle jag tippa. samtidigt kan jag inte hitta några recensioner av msi 7850 twin frozr iii heller, eftersom recensionerna där är med den uppdaterade twin frozr iv-kylaren. 7850 verkar dock överklocka rätt bra rent generellt

sen överklockningsmässigt så har ju både msi och sapphire rätt bra mjukvaror för det i afterburner respektive trixx

Har inte hört så bra saker om trixx, men afterburner vet jag funkar riktigt bra. Tror du att jag blir nöjd oavsett vilket kort jag köper?

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deatlev:

Har inte hört så bra saker om trixx, men afterburner vet jag funkar riktigt bra. Tror du att jag blir nöjd oavsett vilket kort jag köper?

för mig har trixx fungerat bra men visst finns det fler saker i afterburner, afterburner går ju dock att använda till ett sapphire-kort

och ja jag tror du blir nöjd oavsett, båda korten är väldigt prisvärda, har rätt bra kylare och kommer från bra tillverkare

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII