Permalänk
Medlem

Ny processor följd av dator problem.

Hej!

Köpte nyligen en ny processor , AMD Phenom II x4 965, installering av processorn gick bra. Men när jag sedan skulle pröva lira något spel, så fick jag blue screen efter runt 5 minuters spelande, prövade upprepande gånger med olika spel men blue screen gång på gång igen. Trodde först att det kanske var tempraturen på CPUN men den var runt 50 när jag kollade medans jag spela.
Trodde även att det kunde ha varit på grund av att jag hade laddat ner Nvida beta drivers till mitt grafikkort ( driver : 306 ) Så jag gjorde en rollback av drivrutinerna och stängde av datorn. När datorn var nerstäng så passade jag även på att reseta CMOS och ta ut ram minnerna och grafikkortet och sätta tillbaks dom. Jag bytte även plats på en sorts pin till pin 1 till pin 2 och sedan tillbacks. När jag sedan startade på datorn igen så pipade först proccesorn 3 gånger och jag fick ingen signal av varken mus tangentbord eller skärm.

Jag prövade att restarta ännu en gång men pipandet var nu borta men jag fick fortfarande ingen signal. Så nu sitter jag fast utan en dator som bootar. Vad ska jag göra?

Speccs:
Processor: Amd Phenom II x4 965
Grafikkort : GTX 550 TI
Moderkort: MSI GF615 p-33
6 gb ram.

Jag har även den senaste versionen av bios nerladdat.

( Ursäktar mig även för grammatiska fel och felstavningar, sent på natten och ganska trött )

Permalänk
Permalänk
Medlem

http://www.cpu-upgrade.com/mb-MSI/GF615M-P33.html Här står det att den stöds, har även sett folk på youtube som använde samma moder kort och samma cpu utan några problem, har också sett folk på forum med samma build. Och om det nu var att den inte stödjs så förklarar det inte varför jag kunde använda CPUN innan jag gjorde allt det där, fick inga blue screens när jag hade datorn i idle utan bara när jag spelade något.

Edit : Bytte tillbacks till min gamla CPU, och det fungerar fortfarande inte, den startar men datorn får ingen signal, kan det vara min GPU?

Permalänk
Medlem

Då känns det som att det uppenbarligen är du som har råkat pajjat någonting medans du var där inne och ändrade (iochmed att den bootade innan). Kolla så att du verkligen satte dit allting helt rätt så det inte är någon skitsak, och återkom med resultat!

Visa signatur

dell vostro 3350, bra skit helt enkelt! typ 2 gigabyte räääm, integrerat skitgrafikkort och nån 250 gigabytare till hårddisk. duger helt klart till surf :)

Permalänk
Medlem

Jag kollade igenom allt, allt såg normalt ut, jag kopplade även ut allt och satt tillbacks allt. En sak som jag märkte är att fläktarna inte låter som dom gjorde innan, det låter inte som att datorn bootar när jag startar den, utan att den bara får i sig ström och inte ens försöker starta.

EDIT: Kollade om det kunde vara moderkortet så jag tog ut ram minnerna och då pep moderkortet tre gånger vilket betyder att moderkortet inte har dött. Jag har slut på idér om vad jag ska göra nu.

EDIT 2: prövade att koppla in skärmen till moderkortet, fungerade inte heller. Kan det vara mitt PSU? Förstår dock inte att mitt rigg slutar bara att fungera så där från ingenstans

Permalänk
Medlem

Ingen som vet vad problemet kan vara?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av schifu:

Ingen som vet vad problemet kan vara?

Gå in i BIOS och ladda in BIOS defultinställningar.
Kolla om du har senaste BIOS.
Kolla om du har senaste drivrutinerna till moderkortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av schifu:

Jag kollade igenom allt, allt såg normalt ut, jag kopplade även ut allt och satt tillbacks allt. En sak som jag märkte är att fläktarna inte låter som dom gjorde innan, det låter inte som att datorn bootar när jag startar den, utan att den bara får i sig ström och inte ens försöker starta.

EDIT: Kollade om det kunde vara moderkortet så jag tog ut ram minnerna och då pep moderkortet tre gånger vilket betyder att moderkortet inte har dött. Jag har slut på idér om vad jag ska göra nu.

EDIT 2: prövade att koppla in skärmen till moderkortet, fungerade inte heller. Kan det vara mitt PSU? Förstår dock inte att mitt rigg slutar bara att fungera så där från ingenstans

Vad har du för nätaggregat? Har du kollat upp beep code sidan i moderkortsmanualen och sett vad de tre pipen betyder?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av schifu:

http://www.cpu-upgrade.com/mb-MSI/GF615M-P33.html Här står det att den stöds, har även sett folk på youtube som använde samma moder kort och samma cpu utan några problem, har också sett folk på forum med samma build. Och om det nu var att den inte stödjs så förklarar det inte varför jag kunde använda CPUN innan jag gjorde allt det där, fick inga blue screens när jag hade datorn i idle utan bara när jag spelade något.

Edit : Bytte tillbacks till min gamla CPU, och det fungerar fortfarande inte, den startar men datorn får ingen signal, kan det vara min GPU?

Enligt MSI så stödjer inte det moderkortet 965. Kan bara använda cpuer upp till 95 w tdp

http://www.msi.com/product/mb/GF615M-P33.html#/?div=CPUSuppor...

Hur kan du ha 6 Gb ram, det väl bara två minnesslotar

Permalänk
Medlem

Använder du ESD-armband eller liknande?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Böjda pinnar i sockeln?

Permalänk
Medlem

Leta i manualen vad tre pip betyder.
Blåskärmar vid spelande beror sannolikt på att processorn drar mer ström än vad moderkortet är dimensionerat för. Spänningsregleringen överhettar och ger till slut upp. Kanske har den redan skadats allvarligt.
Finns OC_SW1 på ditt kort se till att båda står på ON (Default, ingen OC enligt PDF-manualen).
Använd bara ett minne.
Använd din gamla processor i dina försök att få igång datorn.

Vill du köra med din nya processor är det lika bra att köpa nytt moderkort med en gång då det nuvarande inte stödjer processorn.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Jo den stöds.

Edit: Sorry, tänkte hela tiden på min 945 jag hade så därför blev de luddigt när han hade 965...

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem

Okej, tack för all hjälp! Det är antagligen moderkortet och jag ska köpa ett nytt, någon som har tips på ett bra AM3 socket moderkort som faktist tödjer 965 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av schifu:

Okej, tack för all hjälp! Det är antagligen moderkortet och jag ska köpa ett nytt, någon som har tips på ett bra AM3 socket moderkort som faktist tödjer 965 ?

http://www.inet.se/produkt/1902229/asrock-960gm-gs3-fx
Detta är ju det moderkort jag ska ha till ett bygge med 965an.
Du kan ju kolla om det duger för dig. 388kr är ju ingenting...

Permalänk

Jag köpte Asus Sabertooth 990fx, jag har likadan prolle som dig. Supernöjd!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280, Noctua NF-P12 x2, Corsair HX650, Sabertooth 990FX, AMD Phenom II 965, Noctua NH-D14, Geforce 560TI, 2x 4GB Kingston HyperX, 2x 2GB Corsair Memory XMS3, Western Digital Caviar 500GB