Gigabyte Radeon HD7970 OC 3GB, fläktproblem?

Permalänk

Gigabyte Radeon HD7970 OC 3GB, fläktproblem?

Halloj.

Byggde min nya dator med speccen ifrån min signatur.
Nu till problemet.

Efter att jag installerade lite spel så funkade allting riktigt bra, bra prestanda och allt.
MEN efter mycket efterforskningar är det GPU-fläkten som är boven i dramat.
Fläkten går upp till ca. 4700RPM och har en db på närmare 80 som jag mätte utanför chassit (vilket jag finner alldeles för högt).
Den låter verkligen som en skördetröska och överröstar mycket av ljudet från högtalarna!

Skickat mail till CDON för ett alternativt byte/ångerrätt då jag endast haft den i drygt en vecka.
Vad tycker ni? Vad kan jag prova?
Allt är välkommet

MVH Tommy

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Referens är ganska högljud. Kolla så att allt sitter rätt och att fläkten inte går emot något. Alt justera fläkten i Amd:s Cataclyst control center

Permalänk
Skrivet av kajander:

Referens är ganska högljud. Kolla så att allt sitter rätt och att fläkten inte går emot något. Alt justera fläkten i Amd:s Cataclyst control center

Ingenting sitter emot fläkten.
Den är relativt tyst vanligtvis men just i spel varvar den på något sagolikt mycket tyvärr.
Alternativt att inskaffa en bättre flönt/Vattenkylning?
Vad kan rekommenderas?

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Ingenting sitter emot fläkten.
Den är relativt tyst vanligtvis men just i spel varvar den på något sagolikt mycket tyvärr.
Alternativt att inskaffa en bättre flönt/Vattenkylning?
Vad kan rekommenderas?

du kan köpa artic cooling 7970 eller vad den nu heter, kan tyvärr inte länka just nu. Om du inte hittar den fixar jag en länk. Hur många fläktar har du i ditt chassi?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av kajander:

du kan köpa artic cooling 7970 eller vad den nu heter, kan tyvärr inte länka just nu. Om du inte hittar den fixar jag en länk. Hur många fläktar har du i ditt chassi?

Skickades från m.sweclockers.com

Kör med standard som finns i chassit på R4:an, en bak och en fram vid fronten.
Hade ju planer på att utöka med 2 på toppen av chassit och 2 på botten av chassit, och en fram, finns ju en del slot att stoppa fläktar i.

Styr jag grafikkortsfläkten till 50% hamnar den ju på en acceptabel nivå, dock så blir ju kortet lite varmare, uppåt 80 grader.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker 80 grader låter mycket? Kör jag eyefinity på mitt Sapphire 7970 och maxar spel så ligger min fläkt på 45% och tempen på max 66 grader. Enligt MSI afterburner kanske skall sägas.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Kajlie:

Bara jag som tycker 80 grader låter mycket? Kör jag eyefinity på mitt Sapphire 7970 och maxar spel så ligger min fläkt på 45% och tempen på max 66 grader. Enligt MSI afterburner kanske skall sägas.

Ja, jag tycker också att 80 grader låter mycket.
Dock är det på 50% manuell styrning, kör jag på auto så håller den 100% (runt 4700RPM) och då ligger kortet på ca. 71-75 grader.
Funderade på en Accelero Xtreme 7970-fläkt, den verkar riktigt nice och håller ljudnivån nere enligt det jag läst.

Men fortfarande är denna fläkt för högljudd, ingenting jag blev imponerad av :/

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kajander:

du kan köpa artic cooling 7970 eller vad den nu heter, kan tyvärr inte länka just nu. Om du inte hittar den fixar jag en länk. Hur många fläktar har du i ditt chassi?

Skickades från m.sweclockers.com

MItt 7970 ref blir ca 75*c när jag spelar bf3, tycker oxå att iaf mitt håller en acceptabel ljudnivå då. Men köp Accelero Xtreme 7970-fläkt så löser sig nog båda problemen:) Jag har en 140 mm fläkt som sitter i sidoplåten på mitt r3! Tack vara den så behöver inte grafikkortsfläkten snurra lika snabbt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fieskmask:

Ja, jag tycker också att 80 grader låter mycket.
Dock är det på 50% manuell styrning, kör jag på auto så håller den 100% (runt 4700RPM) och då ligger kortet på ca. 71-75 grader.
Funderade på en Accelero Xtreme 7970-fläkt, den verkar riktigt nice och håller ljudnivån nere enligt det jag läst.

Men fortfarande är denna fläkt för högljudd, ingenting jag blev imponerad av :/

Det låter som ev drivrutinsproblem?! Testat med olika sådana?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Det låter som ev drivrutinsproblem?! Testat med olika sådana?

Har inte testat andra drivrutiner, men ska iaf prova det, tack för tipset.
Återkommer

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Ligger på 80-85 grader på min övre GB 7970 med fyra fläktar 140mm på sidan som suger in luft mot korten.
Undre XFX på 80-85 grader och mellan GB kortet 70-75 grader.

Inga konstigheter. 90-92 grader kan ses om jag drar upp AA till x4 i bf3 t ex på ultra. Då är utilization 95%+ på alla tre och det blir ... varmt. Med AA x2 och "high" inställningar ligger de på 70-75% utilization bara och värmen går att hantera dvs temps nedåt 80 grader.

Singelkort GB ligger på 55-58 grader max i 100% utilization för mig med alla fläktar igång.

GB kortet hänger med upp till 101 grader sedan frysning och reboot, samma på bägge korten. XFX lägger ned vid 95-96 grader och mina Radeon i grabbens dator hänger med till 97 grader. ASIC 75-88%.

Permalänk
Skrivet av Daniel75:

Ligger på 80-85 grader på min övre GB 7970 med fyra fläktar 140mm på sidan som suger in luft mot korten.
Undre XFX på 80-85 grader och mellan GB kortet 70-75 grader.

Inga konstigheter. 90-92 grader kan ses om jag drar upp AA till x4 i bf3 t ex på ultra. Då är utilization 95%+ på alla tre och det blir ... varmt. Med AA x2 och "high" inställningar ligger de på 70-75% utilization bara och värmen går att hantera dvs temps nedåt 80 grader.

Singelkort GB ligger på 55-58 grader max i 100% utilization för mig med alla fläktar igång.

GB kortet hänger med upp till 101 grader sedan frysning och reboot, samma på bägge korten. XFX lägger ned vid 95-96 grader och mina Radeon i grabbens dator hänger med till 97 grader. ASIC 75-88%.

Det är inte värmen som är problemet, det är ljudet av fläkten.
Ljudet är verkligen outhärdligt och det låter som en riktig röra i burken.
Jag prövade som sagt att ställa in manuell fläkt på ca 50% vilket var en acceptabel nivå för spelande, men den gick runt 80 grader.
Funderade som sagt på att inskaffa Arctic COoler Extreme till detta kort så blir det nog bra, men undrar om det verkligen ska låta sådär mycket, ca 80 db med chassit på, tycker inte det är acceptabelt.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB