Silverstone SG09 klämmer in Micro ATX i ultrakompakt chassi

Permalänk
Melding Plague

Silverstone SG09 klämmer in Micro ATX i ultrakompakt chassi

Ingenjörerna på Silverstone låter inget utrymme gå till spillo i den nya minstingen Sugo SG09, som bereder plats för Micro ATX inuti en låda på endast 23 liter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

SLI Micro ATX bygge med 2 vatten kylda GPU om man nu får plats med de

Kul om man kommer med en rig som ser ut att vara skit och kanske är dubbelt så snabb som andras datorer som kanske har chassi som är väldigt stora

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

inte mycket plats men kraftig mATX system med bra grafikkort och kompakt LC så blir det en fin och powerfull HTPC

Permalänk

Gediget, synd bara att fronten är så jäffla FUL

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Förväntar mig en review Inget vackert chassi men ganska intressant ändå

Permalänk
Medlem

Fronten ser ful och plastig ut.
Annars gillar jag konceptet.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem

ser gärna en recension på den här

§5
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Fronten är inte direkt ful tycker jag, inte snygg heller men helt okej. Men det är en smaksak. Blev smått intresserad, kommer SweClockers recensera detta chassi?

§5
Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

Ett lågt pris på den så kan det bli ett roligt projekt att vattenkyla!
Börjar tycka mitt FD Arc mini är för stort

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att det verkar bökigt och ologiskt att ha nätagget i främre delen av chassit, på sidan?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Landar det runt 500kr så ser jag ett nytt hobby bygge ta form i en snar framtid.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Skrivet av Quna:

Är det bara jag som tycker att det verkar bökigt och ologiskt att ha nätagget i främre delen av chassit, på sidan?

Man får helt enkelt ge upp en del saker för att få ett chassi med sådan passform för att sätta perspektiv på saken så är bitfenix prodigy som kör mitx 50% större.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I den där skulle jag vilja ha fläktfilter då den annars lär damma igen ganska snart hemma hos mej (har både hund och katt).
Men sånt finns nog säkert att köpa till i värsta fall...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Ingen skönhet precis, hade max betalat 500:- för det.
Annars verkar det vara god ventilation, ett plus iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DraLetterZ:

Fronten ser ful och plastig ut.
Annars gillar jag konceptet.

Jepp, grymt kompakt koncept, men rätt trist front måste jag hålla med om. Jag gillar det här alternativa designförslaget som en kille på Hardforum slog ihop med SG09 som utgångspunkt:
http://hardforum.com/showpost.php?p=1038813830&postcount=17
Klart mer stilren

Skrivet av Quna:

Är det bara jag som tycker att det verkar bökigt och ologiskt att ha nätagget i främre delen av chassit, på sidan?

Nix, inte bara du
Inget kul om man har ett agg med minsta coilwhine eller annat oväsen för sig... Nätaggsfläktar är inte alltid jättetysta i sig heller.
Rent funktionellt för kabeldragning och annat, så går det nog att leva med att ha agget i fram tror jag.

...

Förresten finns redan en diskussionstråd i chassiforumet om denna låda:
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Perfekt chassi... om man bortser från utseendet!

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Inaktiv

Chassit ser ut som en möjlig ersättare till mitt "Mini" P180. Fronten ser bedrövlig ut men i övrigt ett mycket intressant chassi.

Med lite tur kommer det en modell med en annan front, Silverstone har gjort det tidigare.

Permalänk
Medlem

Håller med kören. Måtten är högintressanta men designen passar inte mitt hem.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

Jag tycker det påminner om en liten sub till nått billigt 2.1-paket.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

Jag älskar Silverstone...
Men...
....detta chassi ser it som skit!
Sugo04 ska det vara om man vill köra m-atx kompakt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem

Ganska precis ett liggande FT03 med lite fler fläkthål, tror jag sätter kapen i det jag har istället

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jepp, grymt kompakt koncept, men rätt trist front måste jag hålla med om. Jag gillar det här alternativa designförslaget som en kille på Hardforum slog ihop med SG09 som utgångspunkt:
http://hardforum.com/showpost.php?p=1038813830&postcount=17
Klart mer stilren

ja, design av fronten är inte perfekt, men jag tänker direkt om en mod med transformers

dock denna alternativa design du länkar till, den är ju grym, sånt skulle vara givet köp för mig

@psu plats, för en htpc skulle jag satsa på silverstone fläktlös nätaggregat, de har den i 400W och 500W, helt passiva och funkar riktig bra, har inte stött på coilwhine heller och egentligen utan LC eller helt passiva kylare på allt annat kommer du inte märkna ngt coilwhine på psu heller
så länge sladden till psu blir ingen störande grej så allt är ok och beror på komponenter du väljer

Permalänk

Nja, designen på fronten var ju lite speciell. Dock alltid kul med nytänkande vilket Silverstone är mästare på!

Visa signatur

i5 3570K | Corsair Vengeance 8GB | ASRock Z77 EXTREME4 | Gigabyte GeForce GTX 670 | Asus Xonar D1 | Samsung 830 128GB | Corsair HX 650W | FD R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kul om man kommer med en rig som ser ut att vara skit och kanske är dubbelt så snabb som andras datorer som kanske har chassi som är väldigt stora

Du menar ful på utsidan och fin på insidan? Ledsen att förstöra din världsbild men det där imponerar aldrig i verkliga livet.

Hur är egentligen AP fläkten? Någon med erfarenhet? Känns som att en sådan där liten låda kommer stå på skrivbordet och kanske blir det en del oväsen...

Permalänk
Medlem

Fulaste och mest praktiska chassi jag sett. In med en i5'a, 8 gb ram, 500 gb alternativt SSD och ett Asus 680 DirectCUII och du har en perfekt LAN dator.

Jag hade kunnat tänka mig köpa en sådan för professionella sammanhang, kontors dator med lite mer prestanda krav etc.

Visa signatur
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av TuHack:

Du menar ful på utsidan och fin på insidan? Ledsen att förstöra din världsbild men det där imponerar aldrig i verkliga livet.

Hur är egentligen AP fläkten? Någon med erfarenhet? Känns som att en sådan där liten låda kommer stå på skrivbordet och kanske blir det en del oväsen...

Så du menar att om jag kommer med ett chassi från 2005 som ser ut som skit och den har 3x 680 vatten kylning och en 3770k/3930k på 4.8ghz + och 4x SSD. och sitter på 3 skärmar i eye/suround system, så du menar att du inte blir lite tevksam då? vad i hela friden det är.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Synd att det är sa fult och att dom envisas med att sätta cd spelaren i toppen. varm luft stiger sa varför inte sätta utblaset pa PSU riktat uppat istället för at sidan? Sätt cd spelaren i botten, ingen använder skiten ända och detta chassi star inte pa golvet.

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att det finns någon form av lag som stiftat att Jonas måste ge oss en video recension av denna.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Hedersmedlem

Hur får de plats med allt?

Skrivet av exodeus:

Synd att det är sa fult och att dom envisas med att sätta cd spelaren i toppen. varm luft stiger sa varför inte sätta utblaset pa PSU riktat uppat istället för at sidan? Sätt cd spelaren i botten, ingen använder skiten ända och detta chassi star inte pa golvet.

Med tanke på att de flesta nätaggregat har en fläkt i sig som pressar ut luften i en bestämd riktning så kvittar det egentligen. Det är inte precis så att 10 grader varmare luft stiger lodrätt 5cm ifrån en fläkt. Dessutom så skulle kabeldragningen från nätaggregatet förmodligen bli längre om det hade sitt utblås uppåt, om det nu spelar något roll i ett så pass litet chassi.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Är det en direkt uppföljare till SG08? Tycker SG08 verkar vara mycket bättre än så länge...