AMD Radeon HD 8800-serien "Oland" tar plats i rykteskarusellen

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Nvidia har precis hunnit ut med sina mellanklassare och då är det snart dags för HD8000 serien från AMD. Blir att vänta och se hur dessa presterar.

Passande tillfälle att läcka lite info om konkurrenten till GTX660/GTX660Ti kan man tycka. Det ingår väl i rävspelet som vanligt, Nvidia brukar ju göra samma sak. Man försöker få folk att skjuta på sina grafikkortsinköp (när konkurrenten släpper något nytt) genom att locka med guld och gröna skogar, bara men väntar några månader till...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

och alla Nvidia fanboys som säger att AMD ligger efter kommer nu att förklara varför.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Känns inte alls orimligt, transistorantal och sådant låter övertygande. Tänk er ett 7970 med halva minnesbussen och massa GPGPU-specifika delar bortslängda och lite färre shaders och TMUs och högre frekvenser. Och redan idag så matas 7900-serien med alldeles för mycket spänning. Går att köra mycket effektsnålare och svalare.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zee_13:

Vet man något om när 89*0 serien ska släppas? Några rykten?

Jag tror slutet av 2013 eller i samband med Nvidias Maxwell 2014, HD 8870 kommer förmodligen att bli on par med HD 7970 eller bättre och kan då kanske mäta sig med GTX 6**-serien för ett rimligare pris, tänk er att se ett HD 7970 för 2500-3000kr med en eftermarknadskylare

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av epple:

Mognare process torde leda till högre yields som i sin tur bör ge lägre kostnad per chip och då kan de öka marginalen och/eller smeta på lite fler transistorer.

ta 5870 som exempel, det var kapabelt till 2,7 Tflop, medans 7970 kan kräma fram 3,8 Tflop vilket är en 40% ökning
och där är det en krympning från 40 nm till 28 samt 100% ... 100%! fler transistorer.

om 8870 innehåller enbart 20% fler transistorer men samtidigt är kapabelt att leverera 70% högre beräkningsprestanda än föregångarn, och då på samma tillverkningsproccess, blir jag imponerad

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

20 % fler transistorer och i princip ingen effektökning manifesterar sig i form av 70% högre beräkningskapacitet?
det låter alldeles för bra för att vara sant.

Vänd på det, med 80% av transistorerna av 7970 når man 93% av prestandan. Orimligt med tanke på att de halverat bussen och slängt ut GPGPU-delar som inte behövs i en x800-serie? Inte alls! Samtidig har de minskat lite på shaders och ökat frekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

ta 5870 som exempel, det var kapabelt till 2,7 Tflop, medans 7970 kan kräma fram 3,8 Tflop vilket är en 40% ökning
och där är det en krympning från 40 nm till 28 samt 100% ... 100%! fler transistorer.

om 8870 innehåller enbart 20% fler transistorer men samtidigt är kapabelt att leverera 70% högre beräkningsprestanda än föregångarn, och då på samma tillverkningsproccess, blir jag imponerad

7970 kan komma väldigt mycket närmare sitt teoretiska max än 5870. 5870 har därmed uppblåsta siffror. Du får inte glömma att 7970 har massa extra som 5870 inte har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

7970 kan komma väldigt mycket närmare sitt teoretiska max än 5870. 5870 har därmed uppblåsta siffror. Du får inte glömma att 7970 har massa extra som 5870 inte har.

mjo det stämmer ju, mellanklassarna brukar imponera trots markant färre transistorer än flaggskeppen.
7870 är ett exempel.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Passande tillfälle att läcka lite info om konkurrenten till GTX660/GTX660Ti kan man tycka. Det ingår väl i rävspelet som vanligt, Nvidia brukar ju göra samma sak. Man försöker få folk att skjuta på sina grafikkortsinköp (när konkurrenten släpper något nytt) genom att locka med guld och gröna skogar, bara men väntar några månader till...

Hehe jo precis. Jag tänkte på det också. Känns som man väntar några månader till hela tiden!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

AMD/ATI brukar ju traditionellt lansera sina prestandamodeller först.. Så då kan man kanske hoppas på en 89XX nån gång i Nov/Dec 2012.. ?!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

ta 5870 som exempel, det var kapabelt till 2,7 Tflop, medans 7970 kan kräma fram 3,8 Tflop vilket är en 40% ökning
och där är det en krympning från 40 nm till 28 samt 100% ... 100%! fler transistorer.

om 8870 innehåller enbart 20% fler transistorer men samtidigt är kapabelt att leverera 70% högre beräkningsprestanda än föregångarn, och då på samma tillverkningsproccess, blir jag imponerad

Sen får vi inte glömma att detta är siffror som inte är officiella och bilden nämner även att 8000-serien kommer med en betydande arkitekturförbättring, så det hela får tas med en skopa salt till vi har mer konkret information.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

För 2,5 timmar sedan beställde jag ett 7870, och nu läser jag detta! X-D
Jaja, sånt som händer.

Kul med lite livstecken från AMDs 8-serie.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Jag tror slutet av 2013 eller i samband med Nvidias Maxwell 2014, HD 8870 kommer förmodligen att bli on par med HD 7970 eller bättre och kan då kanske mäta sig med GTX 6**-serien för ett rimligare pris, tänk er att se ett HD 7970 för 2500-3000kr med en eftermarknadskylare

brukar inte vara mer än ett par tre månader mellan mellanklassarna och entusiastkorten.

de senaste tre generationerna har det sett ut såhär mellanklass - highend
oktober - september , oktober - november , mars - december (året innan )

släpps "8970" vintern 2013 så lär alltså 8870 inte släppas innan hösten 2013.

Skrivet av epple:

Sen får vi inte glömma att detta är siffror som inte är officiella och bilden nämner även att 8000-serien kommer med en betydande arkitekturförbättring, så det hela får tas med en skopa salt till vi har mer konkret information.

mjo, det är det jag menar, folk ska nog inte få upp hoppen för högt pga initiella rykten.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Kom det något någonsin stöd för VCE i 7xxx serien?

Annars kan dom ju fan ta o skippa Oland. Lönt o leverera ny hårdvara när de inte ens levererar mjukvara för de funktioner som marknadsförs.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Devildoll:

brukar inte vara mer än ett par tre månader mellan mellanklassarna och entusiastkorten.

de senaste tre generationerna har det sett ut såhär mellanklass - highend
oktober - september , oktober - november , mars - december (året innan )

släpps 8990 vintern 2013 så lär alltså 8870 inte släppas innan hösten 2013.

Jag antar att du menar HD 8970 för HD 8870 skall lanseras i Januari 2013?

Jag vet att det är så dom brukar göra men eftersom Nvidia så kaxigt har bestämt sig att flytta upp Maxwell till 2014 så har ju AMD ingen anledning att rusha ut topp-korten tycker jag.

Har du någon källa på att HD 8990 släpps vintern 2013 eller spekulerar du bara?

Jag la till en fråga
Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Härligt, har väntat på detta. Mitt HD 5850 behöver verkligen bytas ut nu.

Permalänk

Måste säga att det är ganska smart av AMD att välja att lansera mellanklasskorten först med tanke på att nvidia fortfarande sitter på gk110.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

brukar inte vara mer än ett par tre månader mellan mellanklassarna och entusiastkorten.

de senaste tre generationerna har det sett ut såhär mellanklass - highend
oktober - september , oktober - november , mars - december (året innan )

släpps "8970" vintern 2013 så lär alltså 8870 inte släppas innan hösten 2013.

mjo, det är det jag menar, folk ska nog inte få upp hoppen för högt pga initiella rykten.

8970 har satts till Q4 2012/ Q1 2013. Vad har du fått att 8900 och 8800-serierna ska lanseras om ett drygt år ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Måste säga att det är ganska smart av AMD att välja att lansera mellanklasskorten först med tanke på att nvidia fortfarande sitter på gk110.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad menar du? Och vadå sitter på GK110? Vad är det för speciellt med att nVidia fortfarande utvecklar sitt nästa toppkort när AMD släpper sin nya serie, det är så det brukar se ut.

Permalänk
Medlem

Då borde jag nog vänta med o byta ut mitt 7950 tills denna serien lanseras då antar jag, istället för o skaffa en 7970 nu kan jag lika gärna vänta ca halvåret Eller vad tycker ni som kan detta med prestanda bättre än mig?

Edit: Eller ska jag vänta på 89xx serien t.om? Skriver jag extra skumt idag skyller jag på en extrem resfeber o nervositet inför nattens flygning.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Vad menar du? Och vadå sitter på GK110? Vad är det för speciellt med att nVidia fortfarande utvecklar sitt nästa toppkort när AMD släpper sin nya serie, det är så det brukar se ut.

Gk110 är färdigutvecklad, och min poäng var att nvidia har ett äss i rockärmen om det handlar om prestandakort men inget direkt hot mot en ny generation medelklasskort annat än att totalt dumpa priserna på sina nuvarande och det kommer inte funka.

Sedan hur gk110 står sig mot 8000-seriens toppkort kan bara framtiden utvisa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av whiskerer:

Gk110 är färdigutvecklad, och min poäng var att nvidia har ett äss i rockärmen om det handlar om prestandakort men inget direkt hot mot en ny generation medelklasskort annat än att totalt dumpa priserna på sina nuvarande och det kommer inte funka.

Sedan hur gk110 står sig mot 8000-seriens toppkort kan bara framtiden utvisa.

Skickades från m.sweclockers.com

Konstigt att de väntar med K20 om det är färdigt för de skulle verkligen behöva få ut det. Att släppa Tesla med GK104 var lite av en nödlösning. På den marknaden har de inget att vänta på för både AMD och Intel har visat sina kort redan. Alla sitter alltså och väntar på Nvidia som just nu inte tjänar något alls på att vänta. Kanske är TSMC som är långsamma som vanligt?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Då borde jag nog vänta med o byta ut mitt 7950 tills denna serien lanseras då antar jag, istället för o skaffa en 7970 nu kan jag lika gärna vänta ca halvåret Eller vad tycker ni som kan detta med prestanda bättre än mig?

Edit: Eller ska jag vänta på 89xx serien t.om? Skriver jag extra skumt idag skyller jag på en extrem resfeber o nervositet inför nattens flygning.

Varför ska du byta ut ditt 7950? klocka det så får du ut högre prestanda än ett 7970 stock och nästan lika hög prestanda som ett klockat 7970:-) 7950 är ett väldigt underskattat kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin967:

Varför ska du byta ut ditt 7950? klocka det så får du ut högre prestanda än ett 7970 stock och nästan lika hög prestanda som ett klockat 7970:-) 7950 är ett väldigt underskattat kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske får engagera mig o göra det, har bara ställt upp det lite nu utan o pilla på spänningen då jag tycker det blir onödigt varmt redan (även om det inte är i farozonen då). Finns ju iofs andra kylare oxå, får kolla på det kanske

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Haha vafan Öland Är ju typ som att döpa nya sportbildsmodellen till Berit.

No offence alla ni som heter Berit!

Bugatti "Veyron" (i ottan).

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Fler transistorer på samma process borde ju innebära större area => högre kostnad per chip => lägre vinstmarginal för AMD (om de inte höjer priserna)? Men det är inte säkert förstås.

Delvis sant men samtidigt är 28nms processen inkörd vid det laget vilket ger lägre priser...

Permalänk
Skrivet av Bluestreakfus:

Precis vad jag också tänkte, 8800GTX var ju nästan lite legendarisk, riktigt grymma kort

Ati måste se till att komma tillbaka nu, på allvar; detta är säkert början på det.

Men 7970 fick ju högre prestandaindex på sweclockers recension jämfört med 680.

Permalänk

Den stora frågan är ju om 8900 serien blir Gotland

Visa signatur

i5 3570K | Corsair Vengeance 8GB | ASRock Z77 EXTREME4 | Gigabyte GeForce GTX 670 | Asus Xonar D1 | Samsung 830 128GB | Corsair HX 650W | FD R3

Permalänk
Medlem

Varför har de så bråttom med att släppa nya saker. Känns ju som att 7xxx serien kom nyss... Även intel verkar ju vara väldigt rastlösa.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem

hur kommer det att se ut med openGL?