Permalänk
Medlem

Överhettad CPU!!! Vad är problemet?!

Jag har haft min egenbyggda dator i drygt två år och jag har hittills inte haft några problem förens igår då min CPU överhettades och jag överraskades av en "bluescreen" när jag spelade BF3.
Jag upptäckte att det var CPU:n som var överhettad genom att testa den med OCCT:s testprogram som efter ca 1 min avbröt testet för att meddela mig om att CPU:n var "TOO HOT!" och jag fick diverse grafer som visade att den peakade på 90c+.

Som kylare till min i7 930 har jag använt mig av corsair h50 som har fungerat utmärkt. Jag prövade därför att damsuga hela datorn och på nytt genomföra testet. Det tog nu ca 10 min innan den återigen blev "TOO HOT!". Antar att det tog lite längre tid eftersom den hade fått tid att kyla ner sig uder tiden jag damsög den och därför körde jag ett till test. Denna gången tog det ungefär 3 min innan den än en gång meddelade att den var för varm.

Jag trodde därför att det kunde ha varit kylaren som var paj och gick och köpte mig en corsair h60. Tyvärr återstår problemet och jag har nu ingen som helst aning om vad felet kan tänkas vara...

Jag har för säkerhets skull dubbelkollat så att allt sitter som det ska och att såväl pump som fläkt på kylaren fungerar. Alla kontakter sitter korrekt och luftflödet är bra. Jag torkade även bort den kylpasta som fanns kvar sedan förra togs bort.

Kan även notera att min CPU är överklockad till 4 GHz men jag har inte haft några som helst problem med denna överklockning tidigare. Temperaturen har alltid varit stabil och vid load legat kring 70c.

Kan det vara så att min CPU har pajat eller finns det några andra alternativa felkällor?

Mina datorspecs:
ASUS P6X58D Premium, X58, Socket-1366/PowerColor Radeon HD 5970 2GB GDDR5/Corsair HX 1000W PSU/Corsair Dominator GT DDR3 1600MHz 6GB/Intel Core i7 Quad Processor i7-930/Corsair Obsidian 800D Big Tower/Corsair H60 Hydro Series CPU Kylare

Permalänk
Medlem

tempsensorn som krånglar eller är det idle du säger är 70c just nu ? isåfall är det något fel på cpukylarens montering testa och klocka ner till stock och se hur varm den blir då

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Dammsuga datorn säger du... Incoming trollwars!

I övrigt vet jag tyvärr inte. Låter osannolikt att den ska ha ökat så mycket i temperatur.
Förutsätter att du rensade bort gammal kylpasta osv innan du monterade den nya kylaren?
(ursäkta frågan, men man måste ibland få undan det grundläggande..)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar. Yup. har tagit bort gammal kylpasta och jag håller med om att det låter osannolikt. Idle är kring 50c (+-2c). Det är inget fel på kylarens montering. Har som sagt inte haft några problem med överklockningen tidigare. Kan testa stock. Återkommer med info om några min.

Permalänk
Medlem

Jag funderade på hur kondensatorerna ser ut på moderkortet, vet att det är lite långsökt...men om dom börjar bli dålig så kan blåskärm komma upp plötsligt och datorn beter sig som vid överhettning. Titta efter kondensatorer som ser ut som dom exploderar i slowmotion.

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

Kondensatorerna ser bra ut men tack ändå. Det har nu gått lite mer än 15 min stresstest med stock och allt verkar se bra ut idle med stock låg runt 40c och loss ligger nu lite under 65c. Är glad att den i inte kraschar och att tempen ser fin ut men jag är fortfarande misstänksam över den plötsliga instabiliteten i överklockat läge...

Permalänk
Medlem

Nu har jag stresstestat datorn med OCCT:s stresstest i en timme. Allt ser bra ut och den blev aldrig varmare än 65c. Den verkar återigen fungera. Någon som vet varför överklockningen helt plötsligt blev instabil och är det någon ide att försöka överklocka igen? (kan det vara något fel på den som man inte märker med stock inställningarna?)

Permalänk
Medlem

Det kan nog endast avgöras om du förser oss med klock-info. Om du t.ex har haft volten på auto och ställt in en viss klockfrekvens så kan den gå lite för högt och ställa till med temp-problem. Det var för övrigt väldigt länge sedan jag läste på om 930:n men det kan vara så att den inte är så klockvänlig när det kommer till att hålla temperaturen nere.

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Medlem

Nej jag har inte volten på auto. Min CPU Voltage ligger på 1.31250 vilket enligt intel anses som mycket, men det har som sagt varit stabilt tidigare. QPI/DRAM Core Voltage ligger på 1.28750 men det är väl inom gränserna. CPU Ratio Setting är förstås 21 och BCLK 191, ergo 21*191=4011 MHz. Om det är någon mer voltinställning du behöver så berätta gärna
Kollade på ett diagram sedan tidigare stresstest i överklockat läge och det visade sig att den, precis som du nämnde, alltid har snurrat varmt och har blivit så varm som 90c tidigare.
Ska dessutom nämna att jag klockade upp den till 4GHz igen och har sedan dess testat både Prime95 och Orthos utan att den har kraschat :S

Permalänk
Medlem

Du ligger på säker volt men med tanke på att du klockar upp den 1.2Ghz så är inte temperaturen överraskande. Anledningen till att den börjat strula på senare tid kan ha varit att den hela tiden legat på gränsen till överhettning och bildningar av damm som försämrar luftflödet etc gjorde resten. Håll klocken runt 3.8ghz så borde du kunna köra utan bluescreens, speciellt med h60.
Ett tips är att använda kylpastan från Cooler masters hyper 212. Den har gjort under för mig.

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket för all hjälp! Ska genast justera klockningen (vore ju tråkigt om den pajade helt...)