Permalänk
Inaktiv

alibaba.com

Hej!

Någon som handlat genom alibaba.com?, syftar på tex diverse datordelar. Priserna är rikigt låga, dock värkar det som man i många fall måste köpa X-antal av samma produkt. tex 10st eller mer.

Om du handlat, hur gick det? leverans, betalning, priser, kontakt med försäljare?

Permalänk
Medlem

Man handlar via Kina oftast och sidan är en portal till försäljare, engelskan kan vara/är mycket knackig hos de flesta försäljare, du måsta nästan alltid köpa 5+ av varorna då det här är inriktat mot de som ska sälja sakerna vidare. Frakten kan ta evigheter också. Källa: skolan - UF

Visa signatur

2600k 4,5 - Asus P8Z77-V PRO - ASUS 660 ti DCII 2 GB - 16 GB 1600 MHz - 120 GB SSD - 1000 GB HDD - 750W 80+

QPAD mk-50 - QPAD 5K - Sennheiser PC 360

Citera mera!

Permalänk
Medlem

Jag köpte surfplattor från Alibaba och det fungerade jätte bra med både frakt och support så jag är nöjd. Dock så skulle jag bara köpa från någon säljare med bra omdöme.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Annars kan du kolla http://www.aliexpress.com (ingår i Alibaba).
Där köper du direkt och hittar en styck lättare.

Permalänk

Schysst med skal för 1-2 spänn styck

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Inaktiv

Tack för svaren, ska prova beställa något litet för att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon122270:

Tack för svaren, ska prova beställa något litet för att testa.

Kom ihåg att vara bestämd så att du inte beställer 10 000 x 5 artiklar till ett pris av en kvarts miljon kronor som mina kompisar höll på att göra när de försökte köpa ett exemplar

Visa signatur

2600k 4,5 - Asus P8Z77-V PRO - ASUS 660 ti DCII 2 GB - 16 GB 1600 MHz - 120 GB SSD - 1000 GB HDD - 750W 80+

QPAD mk-50 - QPAD 5K - Sennheiser PC 360

Citera mera!

Permalänk
Medlem

Lite försiktighet är nog på sin plats när man handlar med någon på Alibaba, för det finns en och annan som blivit blåst:
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=2...
http://resources.alibaba.com/discussion_board/103289/Report_V...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

verkar helt okej att sälja piratkopierade saker också.. Sökte lite saker och hittade sjukt bra pris.
och så står det någonstans i texten.... "made china, not orginal" lol :p.

Permalänk
Medlem

Har handlat en del från aliexpress,dx.com,pricaangels,dinodirect,focalprice,buyincoins och några till som jag glömt bort vilka det var.
Alla är hongkong,kina butiker med skillnaden att alibaba,aliexpress är tillverkare,fabriker,privatpersoner som säljer genom typ som tradera,ebay,amazon ihopslaget fast utan begagnat.

Visst det finns några som blivit blåsta på alibaba,aliexpress fast det är då inte 100% säkert att det är säljaren som blåst dig det kan lika gärna vara nån på hongkong post,chinapost som tyckte denne behövde paketet bättre än dig.
Sen tas säljare bort fort från dessa sidor som får klagomål tex som på tradera bara det att tradera är bra mycket slöare (särskilt om det är en stor säljare dom tjänar pengar på) på detta.

Sen ska du absolut inte förvänta dig att få en orginal produkt från dessa butiker i absolut bästa fall så kanske du har tur och får tag på en produkt som är tillverkad i samma fabrik och av samma folk fast saknar logga,etc (och kan då även innehålla billigare komponenter).
I normal fallet så får man en produkt som är ganska ok för priset dom problem som kan dyka upp är för att toleranser,felkontroller,etc saknas vilket leder till att en person kan få en produkt som är kanon och nästa en som knappt funkar.

Något som jag är förbannat nöjd över är dom fyra olika ficklampor jag köpt från olika ställen förbannat billigt och dom funkar kanon och är inte ett dugg sämre än dom man kan hitta här för minst 4-5 gånger pengarna.
Tex dessa http://dx.com/c/flashlights-lasers-999/led-flashlights-901

Sen har vi leveranstiderna!
Det kan ta allt från 1 vecka till 2-3 månader allt beror på hur mycket hongkong post,chinapost har att göra och hur många flyg,båtar,lastbilar,etc som dom har tillgång till vid just denna transport.
Då allt detta kan ändras från vecka till vecka så kan det ta väldigt olika tider att få hem även exakt samma paket från exakt samma ställe osv.

Men rent generellt så kan man säga att den snabba tiden är 2 veckor visst det kan gå fortare ibland men jag tror att 2 veckor stämmer bra.
Sen är det normaltiden som är 2-4 veckor och den slöa tiden som kan vara lååååååååång.

Och detta är samma sak med alla kina,hongkong butiker då butikerna inte kan göra nåt åt att post gången inte fungerar lika bra som den gör här hemma (ja otroligt men det kan faktiskt bli sämre).

Samtidigt är det nästan julafton när man får ett paket från nån HK,kina butik som man väntat i 2mån på och glömt bort :=)

Sen finns ju tullen!
Moms tas ut på moms berättiga varor från första öret dvs har du köpt för 10:- så ska dom ha sina två o femtio (om det är en vara med 25% moms på det kan variera).
Tull tas ut först efter att paketets värde överstiger 1400:- frakt bolaget tar ut en avgift för deras otroliga arbetsinsats att tulldeklarera skiten har sett 100-200:-
Läs mer på www.tullverket.se.

Sen är det ju så att tullen släpper igenom oerhört mycket fler paket än dom tittar på så har du tur så slinker ditt igenom.
Sen finns det ofta på HK,kina butikerna att välja "Gift" ska vara ikryssat (vilket kan kosta nån kr hos vissa) detta hjälper inte ett skit för när 98% av alla paket från HK,kina helt plöstligt började vara markerade med "Gift" så var ju tullen inte dummare än att dom fattar varför så med andra ord skit i Gift.

Fins en bra tråd om att handla från HK,kina butiker på flashback kolla in den för mer info.
http://www.flashback.org/t577113

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

har köpt nätverksutrustning från ett företag på Alibaba vid flera tillfällen.

Säljaren kunde utmärkt engelska och varorna skickades med DHL och var i sverige efter 3 dagar. Dom var dessutom mycket hjälpsamma när jag uppmärksammade dom på en bugg i firmwaren på deras produkter och skickade en fix nästa dag utan kostnad.

Företaget försåg dessutom svenska tullen med dokumentation om produkterna man köpt och frågade mig kort och gott vilket värde dom skulle sätta på fakturan till tullen.

Den ända nackdelen som jag ståg det var att swedbank tog en skön avgift på 50 spänn per transation för att skicka pengar till kina plus att det tog nästan en vecka för pengarna att komma fram.

Permalänk
Skrivet av nfm:

har köpt nätverksutrustning från ett företag på Alibaba vid flera tillfällen.

Säljaren kunde utmärkt engelska och varorna skickades med DHL och var i sverige efter 3 dagar. Dom var dessutom mycket hjälpsamma när jag uppmärksammade dom på en bugg i firmwaren på deras produkter och skickade en fix nästa dag utan kostnad.

Företaget försåg dessutom svenska tullen med dokumentation om produkterna man köpt och frågade mig kort och gott vilket värde dom skulle sätta på fakturan till tullen.

Den ända nackdelen som jag ståg det var att swedbank tog en skön avgift på 50 spänn per transation för att skicka pengar till kina plus att det tog nästan en vecka för pengarna att komma fram.

Slipper dom 50kr om man betalar med visa, pengarna är framme inom 2 dagar också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Testpilot
Skrivet av quattro-2.6:

Slipper dom 50kr om man betalar med visa, pengarna är framme inom 2 dagar också.

Skickades från m.sweclockers.com

Betalar du i utländsk valuta med Visa lägger Swedbank på 1.5% på beloppet, helt utan avgifter är det tyvärr inte.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]