Permalänk
Medlem

Prodjekt The Golden Dragon (HTPC)

Har ett bygge pågång som jag har valt att kalla The Golden Dragon
tänkte bara skriva in lite nu och uppdatera eftersom

Original specifikationer:
CPU: Cell Processor PowerPc base core @3,2GHz
Grafikchip: RSX @550MHz 256MB GDDR3 RAM 1,4GHz
RAM: 256MB
HDD: 60GB
OS: XrossMediaBar
Lagringsmedium: BluRay/DVD/CD reader, Memorycard Reader, USB
Nätverk: 54Mb/s Wifi, 1Gb/s Lan, Bluetooth
Input: Handkontroll/fjärrkontroll

Förväntade speficikationer:
CPU: AMD A6
Grafikchip: Intregated
RAM: 8GB DDR3
HDD: Något 2,5"
OS: Windows 8 x64 Pro
Lagringsmedium: USB
Nätverk: 1Gb/s Lan, Wifi 802.11 b/g/n, Bluetooth
Input: Multimedia Tangentbord med trackpad (avsätt för PS3) och eventuellt en PS3 handkontroll och PS3 fjärrkontrollen

tanken bakom detta är att ta min gamla döda PS3a (feta modellen), och bygga en fullfjädrad htpc av den, men behålla utseendet och media-funktionen från originalet genom att sätta i en slot-in Bluray och ett grafik kort med 1.4HDMI 3D stöd

förklaringar och bilder samt arbetsförlopp kommer in sinom tid
(tyvärr inga bilder på det som original i konsolen då det är kastat för länge sen)
kommer se ut som ett PS3 med allt utom baksidan där man kommer hitta en iopanel för moderkortet

kom gärna med frågor och förslag

den döda PS3an, dog den tragiska YLOD 3 gånger varav 2 av dom jag kunde laga. nu får den dock ett nytt syfte

Byte av komponenter
Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Medlem

Ska det stå Prodjekt?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Ska det stå Prodjekt?

min stavning är inte den bästa XD svårt ord det där

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort blir det?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Fan vad tufft!
Har fixar du med strömförsörjning? Den som redan finns i lär inte palla och du får ju inte in ett riktigt atx/sfx agg (väl?). Och picu-psu pallar väl inte heller den hårdvaran?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Detta kan bli mycket spännande! Kommer följas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Vilket moderkort blir det?

det blir ett Asus P8H67-I Pro mITX

Skrivet av Sweex:

Fan vad tufft!
Har fixar du med strömförsörjning? Den som redan finns i lär inte palla och du får ju inte in ett riktigt atx/sfx agg (väl?). Och picu-psu pallar väl inte heller den hårdvaran?

jag har tänkt på den biten med och det lär bli antingen ett atx eller sfx agg som jag disikerar för att få plats med inne i skalet

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Fan vad tufft!
Har fixar du med strömförsörjning? Den som redan finns i lär inte palla och du får ju inte in ett riktigt atx/sfx agg (väl?). Och picu-psu pallar väl inte heller den hårdvaran?

https://www.inet.se/produkt/6909690/cooler-master-gx-lite-500... jag tror den kan få plats med lite pill

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Medlem

Du har stavat fel på "Projekt"
Annars verkar detta som något intressant !

Permalänk
Medlem

Låter som en go' idé, kommer definitivt att följas:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoSoVaR:

Du har stavat fel på "Projekt"
Annars verkar detta som något intressant !

i know XD lite hjälp där kanske

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Medlem

lite mer bilder

här har vi det blivande skalet i dess grund delar. det i glasburken är en plastdel som jag försöker få limmet att släppa på

Detta är toppen av PS3an området med blå tejp är där minneskorts läsaren satt, men då jag inte använder minneskort samt har usb läsare för det så ska jag såga ut plasten där för att ge mera utrymme, kommer sedan att limma fast luckan som man dolde platsen med

som ni ser är det en L formmad bit på denna bild, kollar ni närmare på den ser ni något som liknar ventilations hål. de hålen är tyvär inte det som ni kommer se i bilden här under

om man tittar på den stora biten här så ser man 4 rektangulära hål sen helt tät yta, här är vad som ser ut att vara ventilation på förra bilden men som inte är det, och ventilation kommer behövas så jag kommer att såga bort det jag kan här med utan att sabba fäst förmågan för toppen och täckdelen

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Skrivet av cybermas:

tror det är bättre att ta typ 2st pico psuer, du kommer inte få plats med ett ATX agg, än mindre itx agg där i. Dessutom, vad ska du göra med de nästan 350 watten som blir över?

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

tror det är bättre att ta typ 2st pico psuer, du kommer inte få plats med ett ATX agg, än mindre itx agg där i. Dessutom, vad ska du göra med de nästan 350 watten som blir över?

i specarna för HD7770 så recomenderar dom minst 400W men jag är dålig på den fronten så vet inte

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Medlem
Skrivet av cybermas:

i specarna för HD7770 så recomenderar dom minst 400W men jag är dålig på den fronten så vet inte

Tjurskit:)
Min 3570k @4,5ghz och ett 570 drar ~300W:)
Skulle satsat på ett sfx agg om du inte vill köra på 2st pico psuer(vilket kräver en brygga för att starta igång båda)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Nice idé.
kommer helt klart följas

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av cybermas:

i specarna för HD7770 så recomenderar dom minst 400W men jag är dålig på den fronten så vet inte

Kanske för att de vill tjäna pengar på sina nätagg också?? Det är kobajs, titta här i stället..

Och detta är med en ganska strömsugande A8-3850 i en htpc burk, som drar ca lika mycket som din i5'a. Så visst, räkna med kanske 200W som mest, med gå inte o köp ett 500w bara för att du kan, titta på någon picoPsu lösning, det kraftfullaste tror jag ligger på 160W, så är det ju bara att köpa 2 och låta en ta hand om grafikkortet genom Sata-> 6pin samt molex -> 6pin adapter

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Härligt med bilder kommer följas

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Kanske för att de vill tjäna pengar på sina nätagg också?? Det är kobajs, titta här i stället..
http://images.anandtech.com/graphs/graph5541/44263.png

Och detta är med en ganska strömsugande A8-3850 i en htpc burk, som drar ca lika mycket som din i5'a. Så visst, räkna med kanske 200W som mest, med gå inte o köp ett 500w bara för att du kan, titta på någon picoPsu lösning, det kraftfullaste tror jag ligger på 160W, så är det ju bara att köpa 2 och låta en ta hand om grafikkortet genom Sata-> 6pin samt molex -> 6pin adapter

hur bryggar man picoagg då?

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Medlem
Skrivet av cybermas:

hur bryggar man picoagg då?

http://www.overclock.net/t/15751/info-can-i-use-two-power-sup...
Enligt denna troligtvis:)
(har ingen egen erfarenhet av detta utan googlade bara lite snabbt)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

http://www.overclock.net/t/15751/info-can-i-use-two-power-sup...
Enligt denna troligtvis:)
(har ingen egen erfarenhet av detta utan googlade bara lite snabbt)

lite o optimalt med tanke på att jag behöver separat knapp för den andra, skulle vara smartare om de startade samtidigt

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Medlem
Skrivet av cybermas:

lite o optimalt med tanke på att jag behöver separat knapp för den andra, skulle vara smartare om de startade samtidigt

Det är bara att löda på den på den befintliga på knappen? Men jag är som sagt inget proffs:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Det är bara att löda på den på den befintliga på knappen? Men jag är som sagt inget proffs:)

inget proffs jag heller men ska forska lite mer i det, men som sagt ingen dum ide det med dubbla picoagg, men frågan är om det kommer fungera med 2x 90w eller om jag ska gå på högre kanske 2x 120w?

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Medlem
Skrivet av cybermas:

inget proffs jag heller men ska forska lite mer i det, men som sagt ingen dum ide det med dubbla picoagg, men frågan är om det kommer fungera med 2x 90w eller om jag ska gå på högre kanske 2x 120w?

Om du har något nätagg ståendes kan du köpa en elmätare på kjell, jula, clas olhsson eller dylikt och mäta upp hur mycket W det faktiskt drar.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

var tvungen att lägga vitt papper under annars såg man inget då spisen är svart
men nu har jag sågat bort det jag skulle, nästa steg är att få fatt i en limpistol så jag kan börja limma fast lite fästen för 2,5" HDD/SSD samt kommande bluray, tur man har en slot-in slimline dvd att använda sig av just nu, kommer köpa in moderkort och strömdel när lönen kommer.. det vill säga om jag lyckas lösa hur jag ska göra med strömmen

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Medlem

Jag gillar iden med två pico-psu. kör på 120w x2, eller mer, skulle jag säga. Tänk på att du inte behöver köra just pico-psu, streacom har ett oxå. FSP är bara på 90w.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Har nu forskat runt lite och hittat ett flex atx agg från FSP på 220w, det får plats utan att man disikerar det, men kommer göra det för att få bättre ventilation till det

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Medlem
Skrivet av cybermas:

Har nu forskat runt lite och hittat ett flex atx agg från FSP på 220w, det får plats utan att man disikerar det, men kommer göra det för att få bättre ventilation till det

Najs! Ser spännande ut!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Helvete vad spänd jag är på detta projektet, någonting jag själv gärna skulle vilja göra! Löser du detta snyggt har jag en femma liggandes.

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem

hm.. börjar undra om jag får plats med ett 7770 innanför skalet, det får plats men frågan är om cpu kylaren får plats, kanskle ska gå på ett singel slots kort istället, sen är frågan finns det tysta 60mm fläktar eller ska man försöka klämma in något större typ 80/92mm

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat