Permalänk
Medlem

FX 4100

Tjena! Är påväg att beställa en 4100. Den har alltså 4 kärnor och 3,6 ghz samt 12 mb cacheminne. Funkar denna för de flesta spel utan lag eller måste jag hitta en annan?

Visa signatur

AMD FX-8350 - ASUS Nvidia GTX770- Gigabyte GA-990 - Corsair AX 850W - Corsair 4x4 Gb Vengeance 1866 mhz - Seagate Barracuda 2 TB hdd 7200 rpm 6 gb/s 64mb Cache

Permalänk
Medlem

Den funkar, men inte den mest prisvärda och framtidssäkra CPU'n. Köp hellre en X8 om du har råd.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Köp en billig 4100 sen köper du en fx-8350 i slutet av året

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Men det är det att jag har verkligen en skitdålig processor nu(Amd athlon x2 3,3 ghz) och då måste jag köpa en ny processor och denna är precis i min prisklass just nu. Annars om jag ska köpa en t.ex. 8120 så måste jag vänta en hel månad för att kunna köpa den.

Visa signatur

AMD FX-8350 - ASUS Nvidia GTX770- Gigabyte GA-990 - Corsair AX 850W - Corsair 4x4 Gb Vengeance 1866 mhz - Seagate Barracuda 2 TB hdd 7200 rpm 6 gb/s 64mb Cache

Permalänk
Medlem
Skrivet av jjaffar:

Men det är det att jag har verkligen en skitdålig processor nu(Amd athlon x2 3,3 ghz) och då måste jag köpa en ny processor och denna är precis i min prisklass just nu. Annars om jag ska köpa en t.ex. 8120 så måste jag vänta en hel månad för att kunna köpa den.

Varför? Om du inte har jobb och får pengar varje månad/vecka av föräldrarna så kan du ju alltid fråga om du antingen får i förtid eller så kanske det går att avbetala (en del ställen är det räntefritt).
Då kan du betala med allt du har nu och resten nästa månad. Ett förslag bara då ett FX 4100 egentligen är onödigt när du får en så grym processor (8120/8150) för bara ~1500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Varför? Om du inte har jobb och får pengar varje månad/vecka av föräldrarna så kan du ju alltid fråga om du antingen får i förtid eller så kanske det går att avbetala (en del ställen är det räntefritt).
Då kan du betala med allt du har nu och resten nästa månad. Ett förslag bara då ett FX 4100 egentligen är onödigt när du får en så grym processor (8150) för bara ~1500

Men om det bara funkar att spela med så är jag nöjd, behöver ingen värsting.

Visa signatur

AMD FX-8350 - ASUS Nvidia GTX770- Gigabyte GA-990 - Corsair AX 850W - Corsair 4x4 Gb Vengeance 1866 mhz - Seagate Barracuda 2 TB hdd 7200 rpm 6 gb/s 64mb Cache

Permalänk
Medlem
Skrivet av jjaffar:

Men om det bara funkar att spela med så är jag nöjd, behöver ingen värsting.

Fördelen är ju just att den kommer hålla längre. Det är klart inget måste. Men dom stackars hundralapparna är det garanterat värt, du får sjukt bra multitasking CPU med.
Det är ju ditt val, ta det du känner för.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jjaffar:

Men om det bara funkar att spela med så är jag nöjd, behöver ingen värsting.

Har du ett moderkort som klarar FX:erna?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du ett moderkort som klarar FX:erna?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638763 kolla själv

Visa signatur

AMD FX-8350 - ASUS Nvidia GTX770- Gigabyte GA-990 - Corsair AX 850W - Corsair 4x4 Gb Vengeance 1866 mhz - Seagate Barracuda 2 TB hdd 7200 rpm 6 gb/s 64mb Cache

Permalänk

Jag skulle ialla fall gå upp nån hundring och ta en Fx 6100 då den har två extra kärnor(1 modul) för så lite pengar. Har kompisar som kör med den och det är en väldigt prisvärd cpu enligt mig, de kör bf3 utan några problem. Jag ser inga större tendenser till flask även om man skulle få några extra frames med en bättre processor

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=11204&mfr=AMD&filter=A033...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Hedersmedlem

jag skulle tagit en 8 kärnig eller med 4 moduler den billiga kostr ju bara 1200 har man inte råd med det så behöver man ingen prolle inte den närmaste månaden iaf

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniel5908:

Jag skulle ialla fall gå upp nån hundring och ta en Fx 6100 då den har två extra kärnor(1 modul) för så lite pengar. Har kompisar som kör med den och det är en väldigt prisvärd cpu enligt mig, de kör bf3 utan några problem. Jag ser inga större tendenser till flask även om man skulle få några extra frames med en bättre processor

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=11204&mfr=AMD&filter=A033...

Men det är cdon.se som jag köper mina datorsaker ifrån. Och dom har den inte i lager just nu... 4170 som jag också vill köpa finns inte heller där.

Visa signatur

AMD FX-8350 - ASUS Nvidia GTX770- Gigabyte GA-990 - Corsair AX 850W - Corsair 4x4 Gb Vengeance 1866 mhz - Seagate Barracuda 2 TB hdd 7200 rpm 6 gb/s 64mb Cache

Permalänk
Skrivet av jjaffar:

Men det är det att jag har verkligen en skitdålig processor nu(Amd athlon x2 3,3 ghz) och då måste jag köpa en ny processor och denna är precis i min prisklass just nu. Annars om jag ska köpa en t.ex. 8120 så måste jag vänta en hel månad för att kunna köpa den.

Går det inte attlösa på annat sätt, så vänta en månad

Permalänk

Köp absolut inte en 4100 om du inte verkligen har några mer pengar och verkligen inte kan vänta en månad. Du kommer garanterat att önska att du följde våra råd och köpte en 6100 eller 8100 när cpu:n inte räcker till för diverse spel.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av jjaffar:

Men det är cdon.se som jag köper mina datorsaker ifrån. Och dom har den inte i lager just nu... 4170 som jag också vill köpa finns inte heller där.

Okej, då skulle jag vänta en månad, är värt det då en Fx 4100 är i svagaste laget för mer cpu krävande spel samt att skillnaden i pris inte är allt för stor. Bättre att du kör på den åttakärniga (4 moduler), du kommer utan tvivel att kunna ha den cpun mycket längre än 4100 an. Vilka spel ska du köra föresten ? kan va bra att veta

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jjaffar:

Men det är det att jag har verkligen en skitdålig processor nu(Amd athlon x2 3,3 ghz) och då måste jag köpa en ny processor och denna är precis i min prisklass just nu. Annars om jag ska köpa en t.ex. 8120 så måste jag vänta en hel månad för att kunna köpa den.

Tänk långsiktigt.

Om ett kort tag är din fx-4100 också skitdålig, så måste du köpa ny igen. Fx-8120 kommer inte att bli dålig lika fort.

Det är värt att vänta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag sitter själlv på en AMD FX 6100 ska uppgradera till FX-8350, tycker du absolut ska hellre beställa http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/143146-amd_fx-8120_3.... för 1300 kr på webhallen, och ta faktura betala på november.. de är ett säkert kort.
Spara pengarna du har nu och fixa ihop resten av slantarna via föräldrarna..

Permalänk
Medlem

Jag har haft min FX-4100 i kanske 4-5 månader nu, men tycker inte prestandan räcker till t.ex Skyrim då jag ligger vid 40-50 FPS på medium med mitt HD 6870, så jag ska köpa en FX-8350 när den släpps. Hade bara kostat kanske 300-400kr mer om jag köpt FX-8120, och då hade jag inte behövt uppgradera nu efter så kort tid. Spara i en månad eller något till o köp dig något kraftfullare, det är värt det.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500