Kan inte välja grafikkort, hjälp!

Permalänk
Medlem

Kan inte välja grafikkort, hjälp!

Tjena!
Jag tänkte bygga ihop en ny burk nu till hösten och jag har gått igenom grafikkort till grafikkort men kan fortfarande inte bestämma mig än, någon som kan hjälpa till lite? Grafikkortet kan ligga i 3000:- klassen.
Om det hjälper så tänker jag köra med en intel i5-3570k processor.
De som jag har glott extra mycket på är Zotacs GTX 660Ti och AMD radeons 7970 och 7950 ( som verkar mest prisvärda (?) )
Tacksam för all hjälp!:)

Permalänk

Vad ska du göra med datorn?
Ska du ha den till BF3, och bara det i stort sett: Ta ett 670.
Ska du ha den till något annat, och spela spel på högre upplösningar än 1080p: Ta ett 7970.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Asus 7950 DCiII top eller MSI 7950 Twin frozr skulle jag tagit.. Bra och tysta kylare, men om du ska spela mycket BF så bör du kika över hos konkurrenten

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av yuggeh:

Tjena!
Jag tänkte bygga ihop en ny burk nu till hösten och jag har gått igenom grafikkort till grafikkort men kan fortfarande inte bestämma mig än, någon som kan hjälpa till lite? Grafikkortet kan ligga i 3000:- klassen.
Om det hjälper så tänker jag köra med en intel i5-3570k processor.
De som jag har glott extra mycket på är Zotacs GTX 660Ti och AMD radeons 7970 och 7950 ( som verkar mest prisvärda (?) )
Tacksam för all hjälp!:)

Lägg till 4/500 för 670?

Beror som sagt på men är helnöjd med Gigabytes tappning på 670

Permalänk
Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

referens 670 för 3100 + frakt
eller
referens 7970 för 3000 + frakt

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem

Finns säkert 50 trådar om detta...

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar
För tillfället ser det ut som ett GTX 670 eller GTX 660TI AMP edition. Dessutom så tror jag lite mer på Nvidia än AMD.
Får se om jag lägger mig på den prislappen dock, känns som om 3200 kan bli för dyrt för börsen

Permalänk
Skrivet av yuggeh:

Dessutom så tror jag lite mer på Nvidia än AMD.

Får man fråga varför? Finns absolut inga fel på AMD som inte återfinns hos Nvidia, förutom MS, men det är vid multikort.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Får man fråga varför? Finns absolut inga fel på AMD som inte återfinns hos Nvidia, förutom MS, men det är vid multikort.

Har ingen direkt erfarenhet faktiskt, det är mest det att jag hört att AMD har problem med drivrutinerna, dock att de är väldigt prisvärda.

Permalänk
Skrivet av yuggeh:

Har ingen direkt erfarenhet faktiskt, det är mest det att jag hört att AMD har problem med drivrutinerna, dock att de är väldigt prisvärda.

Det där med drivrutinerna stämde några månader efter släppen, men inte nu. Det är om man ska ha mer än 2 kort som de kan börja strula.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

men det är hanns åsikt och börja inte den där OTROLIGT jobbiga diskussionen!!!!!!

Permalänk
Medlem

Skulle ta ett 7970 oavsett... Förr eller senare vill man ha tre skärmar eller en högupplöst skärm. Då kan det vara bra med mer Vram.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Skulle ta ett 7970 oavsett... Förr eller senare vill man ha tre skärmar eller en högupplöst skärm. Då kan det vara bra med mer Vram.

Sant det du säger, men märker man verkligen skillnad på upplösningen om man endast kör 1 skärm (jag kör 2)?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yuggeh:

Sant det du säger, men märker man verkligen skillnad på upplösningen om man endast kör 1 skärm (jag kör 2)?:)

hur menar du nu??

Permalänk
Testpilot

Skulle köra på ett 7970 då det ligger riktigt bra prestanda/pris, sedan så är det inte så enorm skillnad i prestanda mellan 7970 CF vs GTX 680 SLI (inte en prestanda som är värt 2000kr extra).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

http://www.inet.se/produkt/5409469/gigabyte-geforce-gtx-670-2...

Jag är ingen fanboy...men vill du ha et bra kort ta detta...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av yuggeh:

Sant det du säger, men märker man verkligen skillnad på upplösningen om man endast kör 1 skärm (jag kör 2)?:)

Du märker ingen skillnad på upplösningen oavsett om du kör 7970, 670, 570, 6850 eller vad det nu än är. Upplösningen är alltid densamma som din skärm.

Det du märker skillnad på är FPS och vilka inställningar och kantutjämningsnivåer du kan ha i spel. Starkare kort=mer FPS på högre inställningar.
I dagsläget presterar alla topp-kort ungefär likvärdigt, men eftersom 670/680 har mindre minne och mindre bandbredd i minnet så kommer det inte att klara av (lika bra) de högre upplösningar som framtida skärmar med all sannolikhet kommer att ha. (4kHD)

79X0 är även många gånger bättre för GPGPU-uppgifter, men om du håller på med sånt vet du nog redan om detta.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Du märker ingen skillnad på upplösningen oavsett om du kör 7970, 670, 570, 6850 eller vad det nu än är. Upplösningen är alltid densamma som din skärm.

Det du märker skillnad på är FPS och vilka inställningar och kantutjämningsnivåer du kan ha i spel. Starkare kort=mer FPS på högre inställningar.
I dagsläget presterar alla topp-kort ungefär likvärdigt, men eftersom 670/680 har mindre minne och mindre bandbredd i minnet så kommer det inte att klara av (lika bra) de högre upplösningar som framtida skärmar med all sannolikhet kommer att ha. (4kHD)

79X0 är även många gånger bättre för GPGPU-uppgifter, men om du håller på med sånt vet du nog redan om detta.

Intressant det du säger, är inte särskilt duktig på det här med grafikkort osv men det låter vettigt
Så om man sammanfattar olikas åsikter kan man säga att det är GTX 670 eller AMD 7970 som gäller.
Då har jag en till fråga, vilken tillverkare ska jag ha för kortet för 670 respektive 7970?:)
Återigen, tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av yuggeh:

Intressant det du säger, är inte särskilt duktig på det här med grafikkort osv men det låter vettigt
Så om man sammanfattar olikas åsikter kan man säga att det är GTX 670 eller AMD 7970 som gäller.
Då har jag en till fråga, vilken tillverkare ska jag ha för kortet för 670 respektive 7970?:)
Återigen, tack för svar!

7970 vid flera skärmar/"framtidssäkert". Spel som kommer kommer nog dra mer än 2gb vram.

670 om du endast ska spela bf3 och inte har något emot att uppgradera snart, 670 är även strömsnålare.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

7970 vid flera skärmar/"framtidssäkert". Spel som kommer kommer nog dra mer än 2gb vram.

670 om du endast ska spela bf3 och inte har något emot att uppgradera snart, 670 är även strömsnålare.

Blivit rätt övertygad nu när jag tog en närmare titt på 7970. Blir nog att beställa en sådan! Får gärna tips om vilken tillverkare jag ska ha dock.
Tack för alla svar

Permalänk
Skrivet av yuggeh:

Blivit rätt övertygad nu när jag tog en närmare titt på 7970. Blir nog att beställa en sådan! Får gärna tips om vilken tillverkare jag ska ha dock.
Tack för alla svar

Ska du överklocka: allt utom Asus DCII, då spänningarna är låsta. Men att rekommendera är sapphire dual-x eller xfx dual fan.
Ska du inte klocka: Asus DCII. Lätt.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Ska du överklocka: allt utom Asus DCII, då spänningarna är låsta. Men att rekommendera är sapphire dual-x eller xfx dual fan.
Ska du inte klocka: Asus DCII. Lätt.

Något att rekommendera?:)
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=744678

Permalänk
Skrivet av yuggeh:

Bra pris, men skulle hellre tagit http://www.inet.se/produkt/5409375/xfx-radeon-hd7970-3072mb-d...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Okej, någon speciell anledning? Tillverkaren eller?:)

Permalänk
Medlem

Kör på ett 7970. drivrutinerna är mer eller mindre problemfria nu, och det är ett väldigt prisvärt kort. det är inte värt att lägga ut extra för ett nvidia kort om man inte vet att man i snar framtid kommer köra sli.

jag har hållit mig till nvidia i hela mitt liv och är jättenöjd med mitt GTX 680, men i ditt fall så skulle jag skaffa ett 7970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle:

Kör på ett 7970. drivrutinerna är mer eller mindre problemfria nu, och det är ett väldigt prisvärt kort. det är inte värt att lägga ut extra för ett nvidia kort om man inte vet att man i snar framtid kommer köra sli.

jag har hållit mig till nvidia i hela mitt liv och är jättenöjd med mitt GTX 680, men i ditt fall så skulle jag skaffa ett 7970.

Okej, tack så mycket

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yuggeh:

Sant det du säger, men märker man verkligen skillnad på upplösningen om man endast kör 1 skärm (jag kör 2)?:)

Kör du med mer än en skärm och i lite högre upplösningar så skulle jag välja HD7970 just pga. att kortet har mer minne.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds