Vilken temp tål grafikkort?

Permalänk
Medlem

Vilken temp tål grafikkort?

Tja, spelade precis crysis warhead och under 90% belastning uppgick tempen på grafikkortet till 67 grader. Är detta skadliga temps? mitt gamla gick lätt upp till 75-78 under hög belastning

Har ett http://www.inet.se/produkt/5409637/msi-geforce-gtx-660-2048mb...

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk

67 är fina temperaturer, ingenting att oroa sig över. Vissa kort (nämner inga namn, 480) kunde bli över hundra grader innan de började säga ifrån.
Själv blir kortet som max 52 grader i full load.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

haha, nej.
När grafikkortet är runt 90 C kan du börja fundera lite. där går verkligen smärtgränsen för min del iaf.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fetkoala:

Tja, spelade precis crysis warhead och under 90% belastning uppgick tempen på grafikkortet till 67 grader. Är detta skadliga temps? mitt gamla gick lätt upp till 75-78 under hög belastning

Har ett http://www.inet.se/produkt/5409637/msi-geforce-gtx-660-2048mb...

Når temperaturen 100C sträcket så kan du börja oroa dig. Personligen så tycker jag att 67C är en bra temperatur under belastning.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

67 är fina temperaturer, ingenting att oroa sig över. Vissa kort (nämner inga namn, 480) kunde bli över hundra grader innan de började säga ifrån.
Själv blir kortet som max 52 grader i full load.

Skrivet av adfi:

haha, nej.
När grafikkortet är runt 90 C kan du börja fundera lite. där går verkligen smärtgränsen för min del iaf.

Skrivet av Jonssown:

Når temperaturen 100C sträcket så kan du börja oroa dig. Personligen så tycker jag att 67C är en bra temperatur under belastning.

ah okej, tack sitter i ett ganska trångt chassi ^^

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

67 grader är inget att oroa sig om. min gamla bärbara dator kom upp i 90 grader i minecraft och jag har inte överklockat den.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Allt under 90 är "bra".
Allt över 100 är dåligt.

67c är en väldigt bra temperatur under belastning.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

grafikkort i regel klarar av ganska höga temperaturer jämfört med cpus, gpus i bärbara datorer brukar arbeta i något högre temperaturer beroende på tillverkare förstås, men en stationär bör ligga under 80c iaf.

Permalänk
99:e percentilen

Hur är det med idle då? Mitt 7970 ligger på 70 grader i idle. (Jag har tre skärmar med en total upplösning på 5120x1080.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Hur är det med idle då? Mitt 7970 ligger på 70 grader i idle. (Jag har tre skärmar med en total upplösning på 5120x1080.)

idle är mindre relevant bortsett från att kylaren låter mer men 70 grader är inte skadligt. med flera skärmar går dock korten varmare, mitt 6850 ligger på runt 60 grader med dubbla skärmar. hur högt går tempen i load på dina tre skärmar?

Skrivet av Minsc S2:

Allt under 90 är "bra".
Allt över 100 är dåligt.

67c är en väldigt bra temperatur under belastning.

jag håller inte riktigt med. en temp på 87 grader är inte "bra", även om den är ok, det är ju inte skadligt. över 80 grader bör man se över kylning och eller luftflöde tycker jag. går det över 100 grader är inte bara dåligt utan då börjar det bli skadligt, och vanligtvis throttlar korten automatiskt vid denna temp.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

jag håller inte riktigt med. en temp på 87 grader är inte "bra", även om den är ok, det är ju inte skadligt. över 80 grader bör man se över kylning och eller luftflöde tycker jag. går det över 100 grader är inte bara dåligt utan då börjar det bli skadligt, och vanligtvis throttlar korten automatiskt vid denna temp.

Jag älskar detta forumet: I vanliga fall brukar jag säga att man bör sikta på som högst 80c, och då brukar jag få massa vassa kommentarer om att "grafikkort minsann tåler betydligt mer än så!" - och nu när jag höjde till 90c, ja tro tusan att någon kommer och säger åt mig att man bör sikta in sig på max 80c.

f.ö håller jag med dig richie.f - max 80c, blir det varmare än så bör man kontrollera kylpasta/dammkorkar/genomflödet.
Referenskylare är kanske undantaget som bekräftar regeln, då de har en tendens att bli något varmare. (sämre kylning)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Starric:

idle är mindre relevant bortsett från att kylaren låter mer men 70 grader är inte skadligt. med flera skärmar går dock korten varmare, mitt 6850 ligger på runt 60 grader med dubbla skärmar. hur högt går tempen i load på dina tre skärmar?

72 grader. Jag kör inte Eyefinity, utan spelar bara på den mittersta skärmen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Jag älskar detta forumet: I vanliga fall brukar jag säga att man bör sikta på som högst 80c, och då brukar jag få massa vassa kommentarer om att "grafikkort minsann tåler betydligt mer än så!" - och nu när jag höjde till 90c, ja tro tusan att någon kommer och säger åt mig att man bör sikta in sig på max 80c.

f.ö håller jag med dig richie.f - max 80c, blir det varmare än så bör man kontrollera kylpasta/dammkorkar/genomflödet.
Referenskylare är kanske undantaget som bekräftar regeln, då de har en tendens att bli något varmare. (sämre kylning)

haha du har så rätt så men att grafikkortet inte går sönder är inte samma som att det är bra temperatur. vad jag menar är att om man ligger över 80 grader så bör man kontrollera så allt står rätt till med kylningen av sina komponenter, då de vanligtvis inte ska gå så varmt. som sagt är referenskylare ett undantag då de ofta hamna runt 85 grader i load. men då kan man oftast hjälpa till med bättre chassikylning

Skrivet av Zuggmate:

72 grader. Jag kör inte Eyefinity, utan spelar bara på den mittersta skärmen.

går du aldrig över 70 grader är det som sagt lugna puckar, oavsett vad du ligger på i idle. vad du kan prova är dock att köra något stresstest på 3 skärmar om det finns, jag har dock inte sett något med stöd för upplösningen 5760*1080 men jag har inte kikat så noga heller

Skrivet av EvilWord:

67 grader är inget att oroa sig om. min gamla bärbara dator kom upp i 90 grader i minecraft och jag har inte överklockat den.

går oftast inte att jämföra komponenter i bärbara med komponenter i stationära. de är utvecklade utifrån helt olika kylningsförutsättningar

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII