Rätt att byta dator?

Permalänk

Rätt att byta dator?

Hej alla på swec.
I Tisdags var jag in till webhallen och skulle köpa mig en ny laptop.
Ringde innan om lite frågor jag hade bl.a så fråga jag om dem visste när
deras webhallen config 17" skulle komma in i lager igen,
då fick jag till svar att dem hade inte fått nån leverans bekräftelse eller nått.
Så minst 1 till 2 veckor skulle det ta.
Och jag behöver datorn tidigare än så.
Så jag åkte in till dem och köpte mig en msi gt70 och en samsung ssd istället.
Åkte hem stoppa i ssd´n och installera allt och är nöjd.
Men så såg jag i går att dem hade fått in den dator jag egentligen ville ha helt plötsligt.
Dem måste ju vetat att den var på väg in till dem?
Så det jag undrar är har jag nån rätt alls att lämna tillbaka min msi och ssd´n och lägga
dem 1000kr extra som deras webhallen config kostar?

Mvh Micke

Permalänk
Medlem

Öppet köp om man har kvittot? Tvivlar om paketeringen ör bruten dock. Kan ingenting om detta <:

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Öppet köp om man har kvittot? Tvivlar om paketeringen ör bruten dock. Kan ingenting om detta <:

Skickades från m.sweclockers.com

öppnad för packning inget öppetköp...
om man byter SSD kan garantin sluta vara giltitg för den delen också. (beror lite på företaget)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

öppnad för packning inget öppetköp...
om man byter SSD kan garantin sluta vara giltitg för den delen också. (beror lite på företaget)

Något att lägga i minnet förmodar jag :3

Permalänk

Nej du har ingen rätt att lämna tillbaka datorn, öppet köp är förövrigt ingenting man har rätt till alls när man handlar över disk utan något som de flesta butiker bara har som policy. Däremot kanske de är schyssta och tar tillbaka den om du vill köpa en dyrare modell.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid prata med dem men det känns ganska kört eftersom du har börjat använda produkten tyvärr.
Men som sagt ring och prata med dem säg hur allt har gått till och fråga om det finns något dem kan göra
annars får du väl försöka sälja MSI datorn men då går du nog med ganska mycket i förlust tyvärr

Permalänk

Ok var lite de jag var rädd för.
Maila dem tidigare idag så får se om dem hör av sig nånting.
Tack för svaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_Trenne:

Ok var lite de jag var rädd för.
Maila dem tidigare idag så får se om dem hör av sig nånting.
Tack för svaren

Är den datorn så j**la datorn så viktig?
duger inte den du köpte?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

då deras dator har ett grafikkort som är många gånger bättre än mitt så vill jag
gärna ha den andra.
men de verkar som att de blir ett köp av en sån ändå å tjejen får ta msi´n

Permalänk
Medlem

Nej du har absolut ingen rätt att byta datorn, det är helt upp till goodwill från Webhallens sida om de gör detta.
Dessutom har du ingen som helst basis för din slutsats att "Dem [sic] måste ju vetat att den var på väg in till dem [sic]?". De meddelade dig att de inte hade någon leveransbekräftelse vilket inte på något sätt förhindrar en leverans att dyka upp strax därefter.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

men dem som företag borde ju iaf få veta om det dem har beställt blivit skickat eller inte.
Vore ju jävligt konstigt annars.
Skulle vilja se mina kunder när jag kommer me min lastbil på jobbet utan att dem vet ett smack...

Permalänk
Hedersmedlem

Webhallen har tusentals med produkter. De lägger beställningar kontinuerligt och det är inte alls otroligt att leverantörerna inte kan ge dem exakt leveransbekräftelse hela tiden och att det då dagligen kommer in leveranser som de inte vet om i förväg är på väg.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_Trenne:

men dem som företag borde ju iaf få veta om det dem har beställt blivit skickat eller inte.
Vore ju jävligt konstigt annars.
Skulle vilja se mina kunder när jag kommer me min lastbil på jobbet utan att dem vet ett smack...

Bara för att de inte har fått en bekräftelse betyder ju inte att det inte har beställt?

Vet många företag som heldre säger att de inte vet när det är oklart, de vill ju gärna inte säga ett datum till kunden och sedan blir det försenat

Permalänk
Medlem

Så om jag har förstått det rätt:

Du vill ha dator A.
Dator A finns inte inne, och Webhallen vet inte när de får in den utan säger att det nog tar 1-2 veckor.
Du har inte tålamod att vänta på dator A, så du köper dator B istället.
När du kommit hem och använt dator B en stund (dvs brukat produkten) så ser du att dator A nu finns.
Nu vill du att Webhallen ska ta tillbaks dator B (till en kostnad för dem, då de måste sälja om datorn som "demo-produkt") så att du kan få köpa Dator A.

Jag tycker du ska kontakta Webhallen, men var beredd på att de inte kommer att gå med på det, då det faktiskt var du själv som valde att inte vänta.
Du har ingen "rätt" till att byta bara för att Webhallen inte uppgav någon/rätt leveransdag, så om Webhallen går med på det så är det på ren goodwill.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

öppnad för packning inget öppetköp...
om man byter SSD kan garantin sluta vara giltitg för den delen också. (beror lite på företaget)

http://www.sweclockers.com/forum/140-guider/1130354-guide-en-...

Läs!

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Medlem

Att få saker levererade är en stor djungel. Leverantörer säger ett datum, dom skjuter fram
det och sen kan det ändå komma i tid. Så jag förstår helt och hållet svaret du fick. Svårt att
veta när skärmen hos dom säger 2 veckor och sen efter någon dag så finns den levererad
för leverantören glömt och meddelat webhallen i detta fall.
Men som sagt, kontakta webhallen och pratade med dom. Kostar inget extra =O)

// Freddan

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem

Sorry för Off Topic, men...

Skrivet av twit:

"Dem [sic] måste ju vetat att den var på väg in till dem [sic]?".

"Dem" nummer två är faktiskt korrekt. Man skall inte kasta sten när man sitter i glashus.

Ett litet test för att se om man behärskar de/dem: http://quiz.svd.se/default.aspx?sTid=871

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_Trenne:

men dem som företag borde ju iaf få veta om det dem har beställt blivit skickat eller inte.
Vore ju jävligt konstigt annars.
Skulle vilja se mina kunder när jag kommer me min lastbil på jobbet utan att dem vet ett smack...

Du har inte jobbat i butik hör jag?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Va likadant för mig, ingen dyr grej så utan en retur på mina hörlurar som slutat funka..

Han tog emot dem å allt pappersarbete klart, "inom 3-5 arbetsdagar" så han och tamefan hade jag ett mail om att jag kunde hämta ut dem när jag kom hem^^

Gnäll inte så mycket, varför är en 17" så otroligt viktig? Man må sitta framför en dator hela tiden men det finns viktigare och bättre saker:)