CrossFire med olika klockfrekvenser

Permalänk
Medlem

CrossFire med olika klockfrekvenser

Hej,

I våras byggde jag en ny dator och valde som GPU ett Sapphire 7950 3GB med GDDR5. Nu planerar jag för första gången att komplettera med ett till kort i CrossFire.

Kortet jag först köpte har 900 MHz Core Clock. När jag nu letar efter det kortet verkar det svårt att få tag på. Men det finns i två andra varianter, 810 MHz och 950 MHz. Bortsett från klockfrekvensen verkar korten vara identiska.

Finns det någon risk att ett kort, i samma serie, men med en annan klockfrekvens inte är kompatibelt med mitt kort. Dvs kommer Sapphire 7950 3GB med GDDR5 900 MHz fungera smärtfritt med Sapphire 7950 3GB med GDDR5 950MHz?

I teorin ska ju det fungera men har någon av er praktisk erfarenhet?

och en sak till... är kompabiliteten beroende på olika spel. Exempelvis att ett spel funkar med CrossFire i olika frekvenser medan ett annat spel inte gör det?

Eftersom det blir först gången jag kör multi-GPU vill jag vara säker på att allt fungerar innan jag slantar upp.

Permalänk
Hedersmedlem

om korten är identiska så kommer det kortet som har lägst klockfrekvens det kommer alla kort köras i

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Ett högre klockat kort klockas ner om det är ett annat kort i CrossfireX med en lägre klockfrekvens. Du kan dock överklocka båda korten.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Så om jag har två kort, ett som går i 900MHZ och ett som använder 950 MHz, så kommer CrossFire gå i 900 MHz.

Men inga som helst problem med kompitabilitet?

Permalänk
Hedersmedlem

ja du kommer köra i 900 mhz vet inte vilka kort du har så svårt att säga kvalitet men är det ur amds 7000 serie kommer du nog få lite problem med drivrutinerna

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BosseMB:

Så om jag har två kort, ett som går i 900MHZ och ett som använder 950 MHz, så kommer CrossFire gå i 900 MHz.

Men inga som helst problem med kompitabilitet?

Exakt.
Inga som helst problem p.g.a de olika klockfrekvenserna i alla fall. Problem med CF generellt finns ju dock.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Cf är inga större problem med drivrutiner, trifire var lite svårare men det gick det med.
Kör 1050/1450 på tre kort nu alla har bra utilization i bf3.
Värmeproblemen var större än drivrutinerna anser jag.