Permalänk
Medlem

Byta processor i Laptop?

Hejsan!
Fick min skoldator för 3-4 veckor sedan men grafiken e skit-kass med Intel HD graphics 3000 så jag undrar om jag kan byta ut min i5-2450M processor mot en processor som är 3:dje generationen Intel processorer så jag får med Intel HD graphics 4000, vet såklart att grafiken e extremt mycket bättre än 3000.
Min laptop är en Lenovo Thinkpad L420.
Går det?
Jag vet att jag kommer få en sjuk prestanda ökning men hur stor kommer det bli?
Kommer jag kunna spela bf3 med low settings på stabila 60 fps?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Nej, köp en ny

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Nej, köp en ny

Skickades från m.sweclockers.com

E det inte ens värt och köpa en ny processor, menar du?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk

Har du fått laptopen helt och hållet? Brukar väl oftast va att den ska lämnas tillbaka när teminen är slut?

Visa signatur

Fractal tesla 650w ||| i5 3570k ||| EVGA GTX 770 2GB SC ACX ||| Corsair vengeance 8gb |||

Permalänk
Medlem

Nej du kan inte byta ut till en nyare processor då dom inte stöds av moderkortet/biosen.
rent fysiskt passar dom nya processorerna (988) men inte förövrigt.

Den är inte extremt mycket bättre, istället för att ha 15fps får du 20fps iregel.

Tyvärr inget du kan göra.

Permalänk
Avstängd

en HD 4000 är inte extremt mycket bättre. O du kommer nog knappast få processorn bytt på en bärbar.
Så köp ny

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MysickCombo:

Har du fått laptopen helt och hållet? Brukar väl oftast va att den ska lämnas tillbaka när teminen är slut?

Har fått den, men undrar bara om det går att byta.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Aha okej, tack för alla svar, då vet jag att den e rent skit med andra ord ;D

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Skrivet av Galarix:

Aha okej, tack för alla svar, då vet jag att den e rent skit med andra ord ;D

du fick väl en skoldator med syfte att skola dig med den??

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av MysickCombo:

Har du fått laptopen helt och hållet? Brukar väl oftast va att den ska lämnas tillbaka när teminen är slut?

Eller hur! Som jag har förstått det så brukar man få kvittera ut en dator. En kvittens som föräldrarna måste skriva under. Så det här med att "få en dator" tror jag inte ett dugg på. Snacka om att skattepengarna genast blev än surare om så är fallet.

Sen kan man undra hur svårt det är att söka på forumet? Vet inte hur många trådar jag har sett nu om "Fick en dator av skolan".

Kan bara säga vill man ha en laptop att spela på så spara ihop pengarna själv och köp en. Detta ska inte våra skattepengar gå till.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

en HD 4000 är inte extremt mycket bättre. O du kommer nog knappast få processorn bytt på en bärbar.
Så köp ny

allt är en bedömning, men din bedömer jag vara en rejäl underdrift va.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Galarix:

Hejsan!
Fick min skoldator
Kommer jag kunna spela bf3 med low settings på stabila 60 fps?

Öhh ?? I vilket ämne använder man bf3 i undervisningen?

Det är en skoldator och grafiken funkar säkert utmärkt till det den ska användas till, vill du spela så skaffa en egen spelmaskin.
Den kan du dessutom bygga om och ändra som du vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Galarix:

Aha okej, tack för alla svar, då vet jag att den e rent skit med andra ord ;D

Nej, det är en mycket trevlig processor, som fungerar utmärkt till i stort sett allt. Dock är den integrerade grafikkretsen inget att ha om man vill spela moderna spel, men å andra sidan är ju inte det vad en skoldator är tänkt till.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av Galarix:

Aha okej, tack för alla svar, då vet jag att den e rent skit med andra ord ;D

Nu vet inte jag hela historien men det tvivlar jag på. Ofta får ens föräldrar skriva på ett avtal på datorn att du får den efter att du gått ut skolan med godkänt i ett visst antal utsatta ämnen, dessutom ryker garantin på maskinen om du gör detta, vad händer när du får fel på den och du berättar att du bytt processor etc?

Har du verkligen tänkt igenom detta?

Permalänk
Medlem

Asså vafan vad alla stör sig på att det är sen skoldator, hade tänkt och byta processor efter skolan e slut (2år).
Och efter den e slut kan man köpa den från skolan för typ 5-600kr.
Det var därför jag frågade...

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

My troll senses are tingeling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holzzt:

My troll senses are tingeling

Sorry, kunde inte låta bli!

Integrerad grafik är sällan något att hurra för i spelsammanhang, även om de börjar ta sig litegrann. BF3 är rätt hungrigt dock!

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback