Nya Old Republic Collectors Edition köp. Repiga lådor etc.

Permalänk
Medlem

Nya Old Republic Collectors Edition köp. Repiga lådor etc.

När Webhallen nu hade extremt billiga Old Republic Collectors Edition´s så passade jag på att köpa två extra utöver den jag spelar med. Idag när paketet kom så vart jag mer än lagom förvånad då jag aldrig tidigare fått något som ens var en dampartikel på.

1: Ena Collectorslådan var nerpackad upp och ner, som samtidigt var rejält repig.
2: Båda skall ha klisterlappar som håller fast plasthöljet som omger lådan som ett skydd, men båda lådornas klisterlappar var i dåligt skick, dammiga samt satte inte fast längre på lådan.
3: Insidan av locket var trasigt då det såg ut som någon pressat på locket så insidan spruckit i ett hörn
4: Authenticatorn i ena lådan låg och skrammlade vid sidan av.

När jag fick ut mitt förbokade exemplar så var det skinande blankt och repfritt. Dessa såg ut som de kastats runt med eller dragits längs en gammal hylla.
Anledningen att jag köpte två till var för att lägga undan dem och se vad de kan vara värda om en 15 år eller så, men redan nu så ser de ut som de har varit med om både det ena och det andra.

Så hur ska man se på detta? Vad har man att göra som konsument med ett sådant köp?

EDIT: Ber om ursäkt att jag skrev detta som sagt INNAN jag kontaktade butiken. Visst, det var ett fel av mig men ett misstag jag erkänner och tar på mig. Jag blev bara så paff och besviken över situationen samt tänkte mer samla på mig lite info om det hela innan jag gick vidare. Är den förste att erkänna att jag bommade det mest logiska att vänta tills imorgon med telefontiden, men ja...nu är det som det är så en ursäkt till er alla.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

Kontakta Webhallen?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Kontakta Webhallen?

För att förklara mig vidare.

Imorgon när jag kontaktar Webhallen vill jag ha mer kött på benen, därav söker jag info i forumet om konsumenträtt. Trodde det var underförstått, men ber om ursäkt att jag inte var tydlig nog.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

Låter som Webhallen behandlat kartongerna på samma sätt som Bioware behandlat spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Låter som Webhallen behandlat kartongerna på samma sätt som Bioware behandlat spelet.

Om en produkt inte fungerar eller liknande är det väl en sak...men jag känner mig nyfiken på varför man väljer att hantera en vara som det gjorts och sedan sälja den som ny. Repigt, lösa delar i lådan, packad upp och ner etc. Känns ju inte precis som det hanterats varsamt under förloppet.

Dessa produkter borde ha legat under fyndvaror. Det enda som avslöjade det hela var att jag köpt en annan sak med som låg i samma stora kartong som de båda Collectors-boxarna. Hade jag bara handlat boxarna hade jag ställt undan kartongen oöppnad till stor sannolikhet, men nu blev det att öppna och förvånas istället.

Förmodligen blir man väl erbjuden att skicka tillbaka dem, men det känns lite som att man dras vid näsan då till viss del pga att de var planerade att hanteras som mint condition och ställas undan samt att de nu säkerligen kommer ta slut. Priset för dessa annars ligger runt 800kr / st. Får väl se vad de har att säga om saken.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

Min bror köpte också ett men förutom att lådan var väldigt dammig och klisterlapparna inte satt fast var innehållet i helt perfekt skick.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Min bror köpte också ett men förutom att lådan var väldigt dammig och klisterlapparna inte satt fast var innehållet i helt perfekt skick.

Då har vi förmodligen fått exemplar som skuffats undan åt sidan, och för många är det nog absolut inga problem. Det är ju innehållet man vill åt.
Dock om man samlar så blir det ju en annan sak. Kanske ska se efter om statyn är hel. Själva mint conditionbiten är ju död sedan länge.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den men just samlarobjekt är gjorda att samla, därav är dom inte ofta mycket värda om 10år.
Särskilt inte när det är ett väldigt stort spel som alla och deras farmor kunde köpa.

Men visst fint tänkande

Webbhallen brukar ha bra PR så du kommer troligen få pengarna tillbaka.

Men snälla, jag kanske inte pratar för alla men sådana här trådar där man gnäller om en vara utan att ens kontaktat butiken borde nästan vara ett regelbrott.

Kan förstå att du vill veta mer etc men då kan man lika gärna inte nämna företaget/butiken.
Har fö inte köpt något alls från Webbhallen så ingen ide att göra bort er med löjliga kommentarer angående fanboyism.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Inte för att vara den men just samlarobjekt är gjorda att samla, därav är dom inte ofta mycket värda om 10år.
Särskilt inte när det är ett väldigt stort spel som alla och deras farmor kunde köpa.

Men visst fint tänkande

Webbhallen brukar ha bra PR så du kommer troligen få pengarna tillbaka.

Men snälla, jag kanske inte pratar för alla men sådana här trådar där man gnäller om en vara utan att ens kontaktat butiken borde nästan vara ett regelbrott.

Kan förstå att du vill veta mer etc men då kan man lika gärna inte nämna företaget/butiken.
Har fö inte köpt något alls från Webbhallen så ingen ide att göra bort er med löjliga kommentarer angående fanboyism.

Dold text

Sanning med modifikation. Vad saker är värda om 10 år vet vi inte idag. Hade jag sparat mina vintage leksaker ist för att leka med dem hade jag kunnat sälja dem dyrt idag, men nu är det inte så. Oavsett så är det en trist situation för produkterna ser hårt hanterade ut och jag kommer inte kunna erbjudas två nya felfira för de säljs slut nu som det ser ut.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Inte för att vara den men just samlarobjekt är gjorda att samla, därav är dom inte ofta mycket värda om 10år.
Särskilt inte när det är ett väldigt stort spel som alla och deras farmor kunde köpa.

Men visst fint tänkande

Webbhallen brukar ha bra PR så du kommer troligen få pengarna tillbaka.

Men snälla, jag kanske inte pratar för alla men sådana här trådar där man gnäller om en vara utan att ens kontaktat butiken borde nästan vara ett regelbrott.

Kan förstå att du vill veta mer etc men då kan man lika gärna inte nämna företaget/butiken.
Har fö inte köpt något alls från Webbhallen så ingen ide att göra bort er med löjliga kommentarer angående fanboyism.

Dold text

Nja, kolla bara på World of Warcraft, tidigare Collectors Edition är värda 3-5 gånger mer redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Nja, kolla bara på World of Warcraft, tidigare Collectors Edition är värda 3-5 gånger mer redan.

Jasså? Hur mycker per CE?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Nompario:

När Webhallen nu hade extremt billiga Old Republic Collectors Edition´s så passade jag på att köpa två extra utöver den jag spelar med. Idag när paketet kom så vart jag mer än lagom förvånad då jag aldrig tidigare fått något som ens var en dampartikel på.

1: Ena Collectorslådan var nerpackad upp och ner, som samtidigt var rejält repig.
2: Båda skall ha klisterlappar som håller fast plasthöljet som omger lådan som ett skydd, men båda lådornas klisterlappar var i dåligt skick, dammiga samt satte inte fast längre på lådan.
3: Insidan av locket var trasigt då det såg ut som någon pressat på locket så insidan spruckit i ett hörn
4: Authenticatorn i ena lådan låg och skrammlade vid sidan av.

När jag fick ut mitt förbokade exemplar så var det skinande blankt och repfritt. Dessa såg ut som de kastats runt med eller dragits längs en gammal hylla.
Anledningen att jag köpte två till var för att lägga undan dem och se vad de kan vara värda om en 15 år eller så, men redan nu så ser de ut som de har varit med om både det ena och det andra.

Så hur ska man se på detta? Vad har man att göra som konsument med ett sådant köp?

EDIT: Ber om ursäkt att jag skrev detta som sagt INNAN jag kontaktade butiken. Visst, det var ett fel av mig men ett misstag jag erkänner och tar på mig. Jag blev bara så paff och besviken över situationen samt tänkte mer samla på mig lite info om det hela innan jag gick vidare. Är den förste att erkänna att jag bommade det mest logiska att vänta tills imorgon med telefontiden, men ja...nu är det som det är så en ursäkt till er alla.

Dold text

Antagligen har de lagt ut butiksexemplar som inte gått åt. Som du säkert vet brukar man tömma förpackningen innan man ställer upp dem på hyllan, vilket med stor sannolikhet förklarar både varför de är dammiga och varför förseglingen är bruten (och den ena var packad upp och ner).

Man kan inte riktigt sälja det som fyndvara heller om spelet fortfarande är oanvänt och allt följer med, men du har antagligen förklaringen till varför de var väldigt billiga där.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Nja, kolla bara på World of Warcraft, tidigare Collectors Edition är värda 3-5 gånger mer redan.

Nu är ju i och för sig WoW kanske det mest populära spelet genom tiderna, medan SWTOR är lite av en extremt flopp, tror nog att det kan ha något med saken att göra, men det skadar ju inte att köpa en CE av SWTOR och se, kostar ju trotts allt bara 200:- just nu.

Skrivet av Zcenicx:

Antagligen har de lagt ut butiksexemplar som inte gått åt. Som du säkert vet brukar man tömma förpackningen innan man ställer upp dem på hyllan, vilket med stor sannolikhet förklarar både varför de är dammiga och varför förseglingen är bruten (och den ena var packad upp och ner).

Man kan inte riktigt sälja det som fyndvara heller om spelet fortfarande är oanvänt och allt följer med, men du har antagligen förklaringen till varför de var väldigt billiga där.

Det ska väl ändå säljas som demo-produkt om det är just ett demo-exemplar, inte kan man sälja en CE, som är till just för samlare, som i många fall vill ha grejer i mint skick, och strunta i att nämna att den är billig just för att de använt den som dammtrasa?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Ouch, de verkar var slut nu. Men beställde en ändå. Jag kanske har tur.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Nja, kolla bara på World of Warcraft, tidigare Collectors Edition är värda 3-5 gånger mer redan.

WoW: 800-****$ (Just första är otroligt eftersökt och försvinner snabbt som attan och kan gå för 2800$)
TBC: 200-600$
Wrath: 129-250$
Cata: 99-150$

Detta är dom priser jag hittat med en snabb sökning.
Det gäller också bland det mest populära PC spelet i historien.

SWTOR må vara Star Wars men det var en flopp och är redan F2P.
Man behöver alltså inte ens köpa något för att börja spela.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mimematis:

WoW: 800-****$ (Just första är otroligt eftersökt och försvinner snabbt som attan och kan gå för 2800$)
TBC: 200-600$
Wrath: 129-250$
Cata: 99-150$

Detta är dom priser jag hittat med en snabb sökning.
Det gäller också bland det mest populära PC spelet i historien.

SWTOR må vara Star Wars men det var en flopp och är redan F2P.
Man behöver alltså inte ens köpa något för att börja spela.

Wattafack? Och jag som slängde min fula Orchunter för ett tag sedan, den som följde med WoW Collectors Edition, hade jag kunnat få minst 800dollars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Wattafack? Och jag som slängde min fula Orchunter för ett tag sedan, den som följde med WoW Collectors Edition, hade jag kunnat få minst 800dollars?

Dem menar antagligen oöppnade kartonger och oanvända produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Nja, kolla bara på World of Warcraft, tidigare Collectors Edition är värda 3-5 gånger mer redan.

Nej det är de inte...

Enda som kommer i närheten av de summorna är en helt oöppnad vanilla WoW CE, eftersom dessa hade mycket liten utgåva till skillnad från Burning Crusade och senare expansioner.

Exempelvis har 5 av 6 butiker på prisjakt fortfarande Cataclysm CE i lager... (går att få tag på från endast 388kr inkl frakt så köp köp köp -_-)

En öppnad låda är också värd långt mycket mindre.

Jag är mycket tveksam till att du kan få mer än du gav vid releasedagen för WoW+ 3 expansionen alla i öppnade C.E. lådor i gott eller mestadels orört skick.

Och med övriga MMO CE lådor som aldrig kom inhärheten av WoWs popularitet lär de inte vara värda en rutten fis nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Nej det är de inte...

Enda som kommer i närheten av de summorna är en helt oöppnad vanilla WoW CE, eftersom dessa hade mycket liten utgåva till skillnad från Burning Crusade och senare expansioner.

Exempelvis har 5 av 6 butiker på prisjakt fortfarande Cataclysm CE i lager... (går att få tag på från endast 388kr inkl frakt så köp köp köp -_-)

En öppnad låda är också värd långt mycket mindre.

Jag är mycket tveksam till att du kan få mer än du gav vid releasedagen för WoW+ 3 expansionen alla i öppnade C.E. lådor i gott eller mestadels orört skick.

Och med övriga MMO CE lådor som aldrig kom inhärheten av WoWs popularitet lär de inte vara värda en rutten fis nu för tiden.

Om du hittar en oöppnad Burning Crusade som kostar 700 spänn så visa den

Å vanilla kostar bra mycket mer, även Lich King börjar krypa upp i pris.

Givetvis handlar det om oöppnade spel och collectors edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Om du hittar en oöppnad Burning Crusade som kostar 700 spänn så visa den

Nypris på den vart väl 700 spänn så enligt dig skall det vara omöjligt att hitta en för 2000 spänn då den är värd mer än så (3*700 = 2100).

På Amazon går de just nu att få nya från $198 = 1300kr enligt dagens kurs.

Letar man mer än 2 sekunder på google och utanför samlingsgalna USA så lär det inte va svårt att hitta billigare än så.