Intel vill ersätta lösenord med biometrisk handskanning

Permalänk
Medlem

Trådtiteln verkar lite missvisande. Komplement är nog ett bättre ordval än ersätta.

Permalänk
Medlem

tlucvtövyiöivöviyh''

sådär ser min "biometriska handskanning" ut om man använder ett gammalt hederligt tangentbord.

Permalänk
Medlem

Men hur blir det då om kompisen behöver logga in på ens dator och man inte är i närheten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Big Brother.

Helt lysande sätt för at få folk att registrera sig och sitt datoranvändande. Grattis intel om ni inte tror att det kommer missbrukas.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Nej.

Hur ska jag göra om jag är på jobbet när sambon ringer och vill använda datorn, som vid ett strömavbrott har startat om sig och nu vill ha lösenord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantern1337:

Nej.

Hur ska jag göra om jag är på jobbet när sambon ringer och vill använda datorn, som vid ett strömavbrott har startat om sig och nu vill ha lösenord?

Kanske ha gjort så att både du och sambon kan låsa upp den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantern1337:

Nej.

Hur ska jag göra om jag är på jobbet när sambon ringer och vill använda datorn, som vid ett strömavbrott har startat om sig och nu vill ha lösenord?

Vad ska hon in på din användare och göra? Sätt upp olika användare på datorerna = problem löst.

Permalänk
Medlem

Biometrisk information är aldrig hemlig.

Meditera över ovanstående mening tills polletten trillar ner.

Permalänk
Skrivet av WijK:

Det är väl ändå bättre att de lyckas gissa mitt lösenord än att de börjar hugga fingrarna av folk för fingerprints.

Fast de kan ju lika gärna hota att hugga av några fingrar om man inte spottar ut sitt lösen inom minuten, så det håller inte riktigt. Irisavkännare kräver t.o.m att ögat rör på sig (mycket små rörelser i ögat existerar ständigt för att vi ska se objekt som är stilla), dvs kan man inte bara sno ögonen från någon ;).

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Skrivet av Kranis:

På den datorn fungerade det hyfsat. Kan du skicka någon länk till någon nyare dator som har det?

Har inte en stor andel av alla Lenovo-datorer den där fingeravtrycksgrunkan som man drar fingret över?

Permalänk
Medlem

Jobbigt ifall någon kompis behöver låna ens dator eller så. Det är coolt men det känns som att det inte är nödvändigt på andra dator än sådana som innehåller riktigt känslig information (jobbdatorer som används av forskare).

Permalänk
Medlem

Mänskligheten kommer säkert fortsätta välkomna innovationer ett bra tag till genom det hjälper oss framåt i utvecklingen som man säger.

Frågan bara vad man i framtiden kommer ha för åsikt när man inser att vi inte längre kan skydda oss ifrån integritetskränkande övervakning där man lyckades gå runt det vi idag liknar vid nuvarande DNA register och kartläggning av personspecifika uppgifter.

Var går den tunna gränsen mellan vad som är bra i människans tjänst och vad som inte fungerar långsiktigt?

Tänker genast på Windows 8 här som ett närliggande exempel.

Hur länge tror ni vi kommer fortsätta höra citatet "sålänge det funkar för mig & jag gillar använda det så är allting ok" men var går smärtgränsen tills vi faktiskt vill börja bry oss mer om vad som händer i omvärlden och den teknik som man väljer att satsa på. När tvingas vi lyfta blicken och bli mer delaktiga?