Timing och klockfrekvensfråga för DDR3 minnen!

Permalänk
Medlem

Timing och klockfrekvensfråga för DDR3 minnen!

Hej!

Har sökt och letat men hittar inget som är konkret nog för mig så jag frågar er istället!

Jag håller på och donar lite i mitt BIOS och har en fråga ang timings på mina ddr minnen.
Dom som sitter i "ska ha" 9-9-9-24 men av någon anledning har jag kört på 8-8-8-24. Det verkar fungera som det ska och jag har aldrig haft några problem med att köra så.

Är det viktigt att köra på 9-9-9-24 om dom är gjorda för det? Vad händer annars eller vad KAN hända? Skulle gärna se en ganska utförlig förklaring på detta om någon av er har koll på detta!

Jag har även 2st olika minnen. Både 1333mhz och 1600mhz. Går det att sätta en klockfrekvens på runt 1400mhz så dom på 1600mhz blir nerklockade och dom på 1333mhz blir smått överklockade? Borde jag öka spänningen något till dessa isåfall?

De minnen jag har är:
1. Corsair XMS3 DDR3 1333mhz 6GB CL9 3x2gb
2. Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE

Såklart förstår jag att detta görs på egen risk men ibland har man har svårt att pilla bli!
Tacksam för tips och konkreta svar!

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem

det finns inget som heter "minnet är gjort för den här frekvensen/timingen"

de har visserligen en specificerad frekvens som minnet testats och godkänts för från fabriken.
men sedan är varje enskilt chip individuellt och kan klara olika mycket mer än specifikationen. ( ett lotteri )

du kan öka frekvensen hur mycket du vill, det värsta som händer är att datorn bli ostabil.
börjar du pilla på spänningen kan det däremot börja ryka lite

angående de två olika minnesmodellerna du har, skulle jag kunna sätta en slant på att dina minnen redan går i synkad takt, gissningsvis 1066 MHz.
om du inte varit och pillat på frekvensen själv.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Samma minneskretsar säljs med olika specifikationer. Beror helt på vad tillverkaren vill framhäva.
Med höjd frekvens måste timingen ökas.
Läser du av SPDn med tex CPU-Z så ser du att minnen vanligtvis är specificerade till flera olika frekvenser. Vid de lägre klarar de även lägre timing.
Läs mer http://www.thetechrepository.com/showthread.php?t=160

Visst kan du överklocka 1333 minnen. Klarar de detta utan spänningsökning är det att föredra.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ska jag vara ärlig (lite pinsamt) så har jag använt mig av en guide för att överklocka min I7 920 processor då kunskapen inte direkt fanns hos mig...till en början.
Den har jag följt till punkt och pricka upp till 3.8ghz. Allt funkar klockrent...

Det var nu när jag började kolla lite på timings och grejer som jag insåg att guiden säger 8-8-8-24 fast på mina minnen står det 9-9-9-24. Jag såg även att minnesfrekvensen ändrades i samband med att bclk:n ändras och insåg att mitt bios inte ska vara inställt exakt efter det där. Jag snabbläste den där guiden lite bara...

Just nu ligger mina minnen på 1451mhz då med autospänning på dom och det går bra, har inga problem alls.

Det bör inte vara några problem då eller? Borde jag ändra timingen för mina minnen till det "det ska vara"??

/Anders

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem

Guiden har ni här om ni vill kolla ----> ----> http://www.clunk.org.uk/forums/overclocking/22106-core-i7-ove...

Ser något dumt/konstigt ut att följa den där?

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders_023:

Guiden har ni här om ni vill kolla ----> ----> http://www.clunk.org.uk/forums/overclocking/22106-core-i7-ove...

Ser något dumt/konstigt ut att följa den där?

Jag hade själv försökt ställa in "egna" värden från allt som är på auto, bara för att testa/lära sig. CPU-Z är ett bra program för att se de olika frekvenserna och timingsen på RAM i Windows.

Edit: Så länge du inte följde guiden 100% (alltså att du testar dig fram till värden som funkar för dig och inte copy/pastar), så är guiden ok.

Permalänk
Medlem

jag hade dock ställt in minnespänningen på korrekt värde istället för auto, man vet aldrig vad moderkortet kan hitta på för hyss.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Jag får helt enkelt sätta mig med Cpu-z och kolla upp detta.. Tack för lite klarhet ialf!

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

jag hade dock ställt in minnespänningen på korrekt värde istället för auto, man vet aldrig vad moderkortet kan hitta på för hyss.

Okej...

Om vi säger att dessa minnen ska ha samma spänning och jag sätter det fast i biosen och 1333mhz minnet blir smått överklockat till 1451mhz för att ligga lite mittemellan.

Bör inte dom få lite högre spänning då eller är det om dom klockas betydligt mer spänningen bör ökas?

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders_023:

Okej...

Om vi säger att dessa minnen ska ha samma spänning och jag sätter det fast i biosen och 1333mhz minnet blir smått överklockat till 1451mhz för att ligga lite mittemellan.

Bör inte dom få lite högre spänning då eller är det om dom klockas betydligt mer spänningen bör ökas?

prova.

funkar det så funkar det.

så länge du håller dig till den specificerade spänningen är det värsta som händer att datorn blir ostabil.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Okej.. ska prova!

Såg även idag efter lite forumsläsande att jag har "Triple Channel Memory Architecture" vilket jag aldrig sett/vetat ens funnits. Verkligen mycket nytt som inte fanns när man själv gick datautbildning i skolan!

Så jag ska börja med att placera om mina minnen och sedan börja pilla lite. Önska mig lycka till!

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders_023:

Okej.. ska prova!

Såg även idag efter lite forumsläsande att jag har "Triple Channel Memory Architecture" vilket jag aldrig sett/vetat ens funnits. Verkligen mycket nytt som inte fanns när man själv gick datautbildning i skolan!

Så jag ska börja med att placera om mina minnen och sedan börja pilla lite. Önska mig lycka till!

mjo, olika gäller för olika plattformar.

just 1366 som du har är lite mer entusiast inriktad. därav har den lite fläskigare minnesarkitektur.

du kan köra dina fyra stickor i dual channel om du vill, då kommer det fungera precis som vilken annan plattform som helst.
men ska du åt den extra bandbredden ( om du nu har nytta av det ) som den tredje kanalen erbjuder så bör du köra 3 eller 6 stickor.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |