Hur är AMDs serier uppbyggda?

Permalänk
Medlem

Hur är AMDs serier uppbyggda?

Jag förstår mig inte på AMDs serier, namn och prestanda-relationer. När jag tror mig förstå kommer någon ny obskyr "7850" som är bättre än "7970" men...

Skulle någon med insyn i detta kunna förklara, detta övergår mitt förstånd?!

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Vilket 7850 är bättre än ett 7970?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Vilket 7850 är bättre än ett 7970?

Detta är exempel skrivet av en som skapar en tråd pga TOTAL okunskap, sparka inte på en som redan ligger, tack ;P

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk

Siffra ett talar om vilken generation kortet ligger i: Den nyaste generationen är 7XXX.
Siffra två talar om i vilket prestandasegment kortet ligger i: 9 är entusiastkort, 8 är medelklass-gaming och 7 är budgetmodeller. Toppkorten idag har 79XX.
Siffra tre talar om vilken prestanda i sitt segment kortet har: 7 är bäst, 5 är sämst.
siffra fyra är alltid noll, kanske för att skilja dem från Nvidia. (Även fast AMD XXXX serien är nyare än Nvidias XXX)
Därav: 7(generation)9(prestandasegment)7(Prestandaskikt)0(Dafuq?)

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Observera att ett 7XXX kort inte behöver vara bättre än ett 6XXX kort, bara för att det är en generation nyare.
Förra generationens topkort kan mycket väl slå en nyare generations mellanklass-kort.

6870 har mer prestanda än 7770, och 6970 har mer prestanda än 7850, t.ex.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Detta är exempel skrivet av en som skapar en tråd pga TOTAL okunskap, sparka inte på en som redan ligger, tack ;P

Menade inte att sparka Tänkte om du sett något benchmark eller så som visa det

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood