GTX 680 värdelös prestanda?

Permalänk
Medlem

GTX 680 värdelös prestanda?

Tjenare!

Byggde ihop en ny dator för lite över en vecka sedan, med core i5 3570k @ 4.2GHz med H60 kylare, 8gb 1600mhz ram, GTX 680 referensmodell från PNY och Asus Maximus V gene moderkort. Lirar nästan alla spel mycket bra och får rätt benchmark scores för mitt kort, eller till och med lite bättre eftersom jag har överklockat den, på 3dmark11 och Heaven DX11 benchmark. Däremot har jag fruktansvärt dålig prestanda i Arma 2 operation arrowhead. Har testat alla möjlig olika grafikinställningar men på 1920x1080, allt på very high och view distance på 3600 får jag så jädrans dålig FPS tycker jag. På benchmark får jag 43-44 men ingame går ofta fpsen ända ner till 20, speciellt i städer. Det laggar när jag kollar in i träd, vilket blir lite bättre när jag drar ner på post processing men jag tycker fortfarande att ett GTX 680 som är världens snabbaste single GPU borde klara Arma 2 mycket bättre än såhär. Det verkar som att alla andra med GTX 680 får bättre prestanda. Det flöt på lite bättre med i5:an på 4.5GHz men eftersom ivy bridge blir stekhet drog jag ner till 4.2GHz men hur som helst tycker jag att prestandan jag får är mycket dålig. Har dessutom testat både med och utan V sync. Är det något fel på mitt kort eller någon anna hårdvara och vad får ni andra för FPS i Arma 2 och operation arrowhead????

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det är inte så konstigt, spelet är dåligt optimerat helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av okini:

Tjenare!

Byggde ihop en ny dator för lite över en vecka sedan, med core i5 3570k @ 4.2GHz med H60 kylare, 8gb 1600mhz ram, GTX 680 referensmodell från PNY och Asus Maximus V gene moderkort. Lirar nästan alla spel mycket bra och får rätt benchmark scores för mitt kort, eller till och med lite bättre eftersom jag har överklockat den, på 3dmark11 och Heaven DX11 benchmark. Däremot har jag fruktansvärt dålig prestanda i Arma 2 operation arrowhead. Har testat alla möjlig olika grafikinställningar men på 1920x1080, allt på very high och view distance på 3600 får jag så jädrans dålig FPS tycker jag. På benchmark får jag 43-44 men ingame går ofta fpsen ända ner till 20, speciellt i städer. Det laggar när jag kollar in i träd, vilket blir lite bättre när jag drar ner på post processing men jag tycker fortfarande att ett GTX 680 som är världens snabbaste single GPU borde klara Arma 2 mycket bättre än såhär. Det verkar som att alla andra med GTX 680 får bättre prestanda. Det flöt på lite bättre med i5:an på 4.5GHz men eftersom ivy bridge blir stekhet drog jag ner till 4.2GHz men hur som helst tycker jag att prestandan jag får är mycket dålig. Har dessutom testat både med och utan V sync. Är det något fel på mitt kort eller någon anna hårdvara och vad får ni andra för FPS i Arma 2 och operation arrowhead????

Tack på förhand!

Men Arma 2 är ett spel som inte är bra optimerat, använder skit mycket CPU kraft och det rekomenderas en i7 om det skall flyta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Det är inte så konstigt, spelet är dåligt optimerat helt enkelt.

men är du säker på att ett GTX 680 verkligen ska prestera såhär dåligt? Jag brukar oftast bara få lite över 30FPS med allt på very high. På vissa banor går den upp emot 60, ofta 40-50 men ofta ner till 20 och när man kollar in i träd laggar det. Hela spelet är väldigt konstigt dock, vissa ställen flyter på som smör och andra laggar sjukt mycket, eller för att vara på ett GTX 680 i alla fall. Irriterande att behöva ändra grafikinställningar hela tiden. Jag pungade ut 4300kr för dehär grafikkortet just för att slippa hålla på med grafikinställningarna hela tiden för att få spelet att flyta bra men nu måste jag göra det ändå vilket är sjukt irriterande.

Permalänk
Medlem

Du är inte den enda som har dålig prestanda i Arma 2 operation arrowhead med 680, finns otaliga trådar i forum, så nej är inte fel på kortet, sägs att lite manuella tweaks i Nvidia kontrollpanelen kan förbättra det hela.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

30-40 fps i full hd med GTX 680 är helt normalt. En kraftigt överklockad i7 så skulle du nog komma högre.

Permalänk
Medlem

Kolla din FPS i BF3 @ Ultra så får vi se om det är något fel på kortet eller inte Du skall ligga på runt 60 (Vsync påslaget) på vanillabanorna.

Annars låter det som alla andra säger att ArmA 2 inte är superoptimerat.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Tror inte en överklockad i5 3570k ska ha minsta problem med Arma 2. Kan vara nån Drivrutin som krånglar eller överklockningen inte är stabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ditro:

Tror inte en överklockad i5 3570k ska ha minsta problem med Arma 2. K

Det trådstartaren beskriver är inte att ha problem. Det är normala fps med ett sådant system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ditro:

Tror inte en överklockad i5 3570k ska ha minsta problem med Arma 2. Kan vara nån Drivrutin som krånglar eller överklockningen inte är stabil.

Har nyaste drivrutininen och överklockningen är det nog ingen fel på. Dessutom presterar den lika med standard klocksen. Märkte bara pytte lite skillnad med i5:an på 4.5GHz då de inte dippade riktigt lika mycket på de värsta banorna.

Permalänk
Medlem

Lägg gärna till "i arma2" i rubriken så blir det mer tydligt och lättare för folk att hjälpa.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Kan bara utgå från vad jag själv kör med mitt 7970 @1200 och min i5 2500K @ 4,5 men det låter som att det är något knas, har du MSI Afterburner så du kan kolla load på GPU?

mitt 7970 ger ~45FPS i benchmark 1 med dessa inställningar
5940x1080 view och 3D upplösning
Textures = Very High
Video Memory = Very High
AF = High
AA = AV
Atoc = All trees
Terrain = High
Objects = High
Shadows = High
HDR = High
PPAA = FXAA sharp (normal)
post-processing = low
visability = 3266

Sedan startar jag iofs med lite andra command line settings med
-nosplash -skipIntro -world=empty -maxMem=4094 -maxVRAM=3072 -cpuCount=4 -exThreads=7

Får som sagt ~45FPS i Bench och det är ungefär samma i DayZ ligger mellan 40-50 oavsett typ, inte märkt av några extrema drops varken i städer eller annars.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Kan bara utgå från vad jag själv kör med mitt 7970 @1200 och min i5 2500K @ 4,5 men det låter som att det är något knas, har du MSI Afterburner så du kan kolla load på GPU?

mitt 7970 ger ~45FPS i benchmark 1 med dessa inställningar
5940x1080 view och 3D upplösning
Textures = Very High
Video Memory = Very High
AF = High
AA = AV
Atoc = All trees
Terrain = High
Objects = High
Shadows = High
HDR = High
PPAA = FXAA sharp (normal)
post-processing = low
visability = 3266

Sedan startar jag iofs med lite andra command line settings med
-nosplash -skipIntro -world=empty -maxMem=4094 -maxVRAM=3072 -cpuCount=4 -exThreads=7

Får som sagt ~45FPS i Bench och det är ungefär samma i DayZ ligger mellan 40-50 oavsett typ, inte märkt av några extrema drops varken i städer eller annars.

AMD är dock starkare än Nvidia i Arma II och överklockningen av ditt kort gör den skillnaden större.
Ett 7970 GHz edition är ~20% snabbare än 680 i detta spel.

Permalänk
Medlem

Spela inte Arma 2, det är sämre optimerat än GTA IV.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Skrivet av nitroid:

Spela inte Arma 2, det är sämre optimerat än GTA IV.

Dålig anledning varför man inte ska spela det. Bästa spelet som finns ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billström:

Dålig anledning varför man inte ska spela det. Bästa spelet som finns ju.

vad är det som är bra med det? jag har läst att det inte ens är ett spel, utan mer som en militär simulation? men jo jag skojade bara, jag spelar GTA IV även fast det är dåligt optimerat.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Spela inte Arma 2, det är sämre optimerat än GTA IV.

det där tror jag inte på gta4 måste ju vara värst, får 20 fps med 1080p low/off och alla sliders på 1 av 100 medans jag bara står och gör ingenting

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

det där tror jag inte på gta4 måste ju vara värst, får 20 fps med 1080p low/off och alla sliders på 1 av 100 medans jag bara står och gör ingenting

jag får ca 40 FPS med allt på max i 1680x1050, så du borde få mer FPS än så. kanske du inte har nyaste patchen. arma 2 kan man inte maxa med GTX 690 quad sli, men för GTA IV räcker det med en GTX 690, därför känns det som arma 2 är sämre optimerat. grafiken är ganska dålig också jämfört med GTA IV.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem

TS:

Välkommen in i klubben..

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

det där tror jag inte på gta4 måste ju vara värst, får 20 fps med 1080p low/off och alla sliders på 1 av 100 medans jag bara står och gör ingenting

Jag får iaf spelbar fps på "ultra" med min dator på gta iv. kolla sign för dator

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem

ARMA 2 är hemskt dåligt optimerat end of discussion..

dra ner på inställningarna för det bli knappt "snyggare" grafik på de högre inställningarna ändå

Permalänk
Medlem

TS du är ej ensam, jag har samma problem som du med de flesta speltitlarna som finns ute idag.
det är bara att vänja sig med situationen att hårdvaran kommer aldrig vara före sin tid, spel släpps i snabbare takt än vad hårdvaran förbättras.

har man highendprylar ska det gå att få uppleva ögongodis utan lagg med singleskärm-setups (oavsett dåligt optimerade spel) tycker jag men tyvärr är det ju inte så.

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av undrande:

det är bara att vänja sig med situationen att hårdvaran kommer aldrig vara före sin tid,

om några år när cloud gaming är stort och fungerar utan lagg kommer hårdvaran förlora sin mening, och vi kommer alla sitta med datorer som kostar 4000 kr.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Skrivet av nitroid:

om några år när cloud gaming är stort och fungerar utan lagg kommer hårdvaran förlora sin mening, och vi kommer alla sitta med datorer som kostar 4000 kr.

Hoppas jag verkligen inte...

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av nitroid:

vad är det som är bra med det? jag har läst att det inte ens är ett spel, utan mer som en militär simulation? men jo jag skojade bara, jag spelar GTA IV även fast det är dåligt optimerat.

Permalänk
Medlem

Kolla över grafikinställningarna. För har för mig de är ganska missvisade. Texture mem skall t.ex. inte vara på Very high, utan default (om de inte patchat om det). Very high låser texturerna till 512mb minne istället för att använda max. Minns inte hur jag körde mina settings nu. Men googla på vad de gör och hur de skall stå.

Mitt 670 OC kort körde jag utan större problem,okej FPS var väl inte tokstabil. Men ändå inte upplevt så lågt som du säger. Körde iof i 1680x1050 med.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com