Permalänk

AMD Phenom II X6 1075T

Hej Sweclockers

Undrar om det är värt att köpa AMD Phenom II X6 1075T 3.0 gHz. Presterar den bra ? några nackdelar? Värt priset?

snälla berätta om ni har andra idéer kring detta och skulle vara najs med folk som har haft/har chipet innan berättar om den

Permalänk
Medlem

Finns konkurrenter i motståndarlagat(intel) som presterar bättre.
Dock, skall du köpa nytt eller hittat en begagnad? har du nuvarande amd plattform? ÄR nog ett bättre alternativ istället för en bulldozer.
Obs, äger själv dock ingen, men min kompis har en 1055t lätt överklockad och är nöjd då han redigerar videos och bilder.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepyCat:

Hej Sweclockers

Undrar om det är värt att köpa AMD Phenom II X6 1075T 3.0 gHz. Presterar den bra ? några nackdelar? Värt priset?

snälla berätta om ni har andra idéer kring detta och skulle vara najs med folk som har haft/har chipet innan berättar om den

Det beror på priset.
Jag har har/har haft alla PhII modeller utom denna, men överlag så tycker jag att AMD PhII är helt OK för priset.
Men som sagt var så, kan det vara en fördel om du har ett AMD system redan.
Jag valde AMD för att det var billigare än intel, då Jag ville köra på ASUS ROG kort, som är mycket dyrare än ASUS ROG till inlel-modellerna.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

mer köpvärd än bulldozer enligt mig om priset är rätt, jag har en x6 1100t som är nästan samma processor å den klockar bra, är sval å enligt mig presterar den tillräckligt.

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Skrivet av SleepyCat:

Hej Sweclockers

Undrar om det är värt att köpa AMD Phenom II X6 1075T 3.0 gHz. Presterar den bra ? några nackdelar? Värt priset?

snälla berätta om ni har andra idéer kring detta och skulle vara najs med folk som har haft/har chipet innan berättar om den

Jodå, helt OK processor (särskilt om man som du redan sitter på ett kompatibelt moderkort), mår dock bra av en liten klock. Till skillnad från 1045T och 1055T klarar sig processorn sig dock rätt bra även utan överklockning (den har en aggressigare turbo än de modellerna och dessutom högre grundfrekvens).

Men jag skulle bara köpt processorn om jag kom över den begagnad, nypris på den är alldeles för högt (1700kr), då kan man ju hellre köpa FX8120 (om moderkortet stöder processorn), eller lägga 150kr till och köpa en 1100T som är den högst klockade Phenom II x6 och dessutom har upplåst multipel. Men som sagt, nypriserna är väl svettiga och jag skulle jagat en begagnad prolle först och främst.

1075T har inte upplåst multipel, så den får bussklockas, dock har den en relativt hög grundmultipel, så busshöjningen blir inte speciellt hög.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepyCat:

Hej Sweclockers

Undrar om det är värt att köpa AMD Phenom II X6 1075T 3.0 gHz. Presterar den bra ? några nackdelar? Värt priset?

snälla berätta om ni har andra idéer kring detta och skulle vara najs med folk som har haft/har chipet innan berättar om den

Jag har storebror 1090T BE som är upplåst, så den är mycket lättare att klocka. Ska du ha upp en 1075T så gäller det att moderkortet fixar en hög frekvens på CPU-bussen.

Den lär dock vara svår att få tag i ny, eftersom den inte finns i lager någonstans, iaf inte i någon större firma i Sverige.

Själv skulle jag köpt en FX-8120 om jag skulle ha ny AMD i dagsläget. Den matchar min 1090t men kostar mindre än vad den gjorde när jag köpte förra hösten. FX-8120 kan klocka högre och har två extra kärnor när man gör väldigt många saker samtidigt Sambon har en som hon kör i 4,2GHz som funkar finfint till precis allt.

1230kr på CDon med 5% rabatt är väldigt prisvärt om ditt moderkort fixar den.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Jag har storebror 1090T BE som är upplåst, så den är mycket lättare att klocka. Ska du ha upp en 1075T så gäller det att moderkortet fixar en hög frekvens på CPU-bussen.

Den lär dock vara svår att få tag i ny, eftersom den inte finns i lager någonstans, iaf inte i någon större firma i Sverige.

Själv skulle jag köpt en FX-8120 om jag skulle ha ny AMD i dagsläget. Den matchar min 1090t men kostar mindre än vad den gjorde när jag köpte förra hösten. FX-8120 kan klocka högre och har två extra kärnor när man gör väldigt många saker samtidigt Sambon har en som hon kör i 4,2GHz som funkar finfint till precis allt.

1230kr på CDon med 5% rabatt är väldigt prisvärt om ditt moderkort fixar den.

Håller helt med, en fx-8120 är ett bättre köp idag. Har både en fx-8120 och en 1090t och bådar funkar utmärkt, men fx-8120 klockar mycket bättre och håller sig sval och fin

Permalänk

jag har ett moderkort som stödjer am3 / am2+ om jag ska skaffa mig bulldozer måste jag byta moderkort
har också hört mycket dåligt om bulldozer
btw om någon undrar vad jag har för moderkort så är det ett gigabyte ga-ma770-ud3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepyCat:

jag har ett moderkort som stödjer am3 / am2+ om jag ska skaffa mig bulldozer måste jag byta moderkort
har också hört mycket dåligt om bulldozer
btw om någon undrar vad jag har för moderkort så är det ett gigabyte ga-ma770-ud3

Det skrivs så mycket skit om bulldozer och visst de ligger efter intels bästa cpuer. Men då kostar de bra mycket mindre också. Min fx-8120 funkar till allt och har inte på något sätt begränsat mig. phenom II x6 cpuerna är helt ok men svåra att få tag på och inte speciellt prisvärda idag pga den begränsade tillgången.

Permalänk
Skrivet av matte70:

Det skrivs så mycket skit om bulldozer och visst de ligger efter intels bästa cpuer. Men då kostar de bra mycket mindre också. Min fx-8120 funkar till allt och har inte på något sätt begränsat mig. phenom II x6 cpuerna är helt ok men svåra att få tag på och inte speciellt prisvärda idag pga den begränsade tillgången.

sant det är väldigt svårt att få tag i ph ii x6 cpuer