AMD A-serien "Trinity" dyker upp på Prisjakt

Permalänk
Medlem

Jag har inte riktigt förstått vad Trinity är för något. Ja, förutom att det är en APU (vilket inte säger mig så jättemycket egentligen) Kan inte någon vänlig själ förklara lite för mig? Känner mig dum

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Hoppas att sweclockers utför tester med olika hastigheter med ram så vi får se ifall och hur mkt skillnad det blir helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quna:

Jag har inte riktigt förstått vad Trinity är för något. Ja, förutom att det är en APU (vilket inte säger mig så jättemycket egentligen) Kan inte någon vänlig själ förklara lite för mig? Känner mig dum

De är väldigt enkelt... De är en processor och ett hyfsat grafikkort på samma krets. På processor sidan kan inte AMD hänga med intel... Men grafikkort kan de mycket bättre. Och kan man göra båda två på ett chip kan man tillverka CPU+GPU till ett väldigt bra pris. Man kan erbjuda kunderna mycket för pengarna, vilket borde passa många. Hyfsat grafikkort och hyfsad processor är bra köp för många. Självklart är supersnabb intel med värsting grafikkort bättre... men de kostar också betydligt mer. Casual gamers... och websurfare med visst spelintresse och liknande är detta utmärkt. Förra generationen var ganska bra, men inte riktigt en fullträff. Borde haft mer grafikdel för att ge större fördel mot intel i spel (i budget klassen alltså).

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

De är väldigt enkelt... De är en processor och ett hyfsat grafikkort på samma krets. På processor sidan kan inte AMD hänga med intel... Men grafikkort kan de mycket bättre. Och kan man göra båda två på ett chip kan man tillverka CPU+GPU till ett väldigt bra pris. Man kan erbjuda kunderna mycket för pengarna, vilket borde passa många. Hyfsat grafikkort och hyfsad processor är bra köp för många. Självklart är supersnabb intel med värsting grafikkort bättre... men de kostar också betydligt mer. Casual gamers... och websurfare med visst spelintresse och liknande är detta utmärkt. Förra generationen var ganska bra, men inte riktigt en fullträff. Borde haft mer grafikdel för att ge större fördel mot intel i spel (i budget klassen alltså).

Ah, okej. Kan man säga att det är lite som prestandan i en laptop i jämförelse med stationär då?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Avstängd

blir perfekt till kommande HTPC bygge i höst, blir troligen den bästa i denna serie eftersom den ska klara av lite småspel + wow

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yuong:

Detta ser riktigt lovande ut
Inte bara som HTPC utan som lättare surf dator

jag kör med den tidigare varianten (se sign) och jag är mycket nöjd med min HTPC som surf, film, dokument maskin osv
det är bra knuff å aldrig blivit besviken på min HTPC.

så dessa nya måste vara ett riktigt jävla kap för folk som letar CPU:er för HTPC

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

blir perfekt till kommande HTPC bygge i höst, blir troligen den bästa i denna serie eftersom den ska klara av lite småspel + wow

låter inte som att du ska bygga en HTPC direkt om du ska småspela pån

HTGPC är kanske någon ny benämning?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Ah spännande. Har liksom många andra i tråden HTPC-bygge på gång, dock hade jag tänkt mig något Intel-baserat först. Kanske dags att omvärdera det, väntar med spänning på recensioner av denna processorfamilj ur ett HTPC-perspektiv. Har de lyckats hålla ner TDP till hyfsade nivåer, och de hanterar alla mediaformat man kan tänkas vilja köra, kan det helt klart vara intressant.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WDac:

låter inte som att du ska bygga en HTPC direkt om du ska småspela pån

HTGPC är kanske någon ny benämning?

Du har helt rätt, det ska va en gemensam dator till mig och tanten så vi kan se på filmer, kolla youtube när det är fester, surfa lite swec emellan reklamerna på tvn, vill även kunna lira lite shitt games som wow

så htpc är väl fel ord:)

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quna:

Ah, okej. Kan man säga att det är lite som prestandan i en laptop i jämförelse med stationär då?

Har inte sett några tester än... Men skulle säga prestandan är bättre än bärbart. Man kan bygga processorer på ett helt annat sätt när man inte är beroende av batteri. Möjligen att de finns bärbart som slår de... Men CPU och GPU prestanda har ännu löjligare prissättning på bärbart än i stationära system. Dessutom brukar datorerna bli stora 17" bärbara som jag tror blir skrivbordsdatorer i alla fall för de är så tunga och klumpiga. Jag hoppa och tror detta kan bli ett bra "pris prestanda" alternativ... Helt ärligt spelar jag inte spel på heltid, och CPU prestanda är högst tillräcklig i 9 fall av 10 om man inte sitter på en extremt lågpresterade processor.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Skrivet av Quna:

Ah, okej. Kan man säga att det är lite som prestandan i en laptop i jämförelse med stationär då?

På sätt och vis, då många lap-tops idag kör på grafikkretsar som är integrerade i processorn (även om de lite dyrare har ett separat kort som är en nedbantad variant av ett kort till stationära datorer). Det är ju så att även Intel har integrerad grafikdel i sina processorer, men de har starkare CPU-del och klenare GPU-del än Trinity.
Den stora skillnaden mellan en lap-top och en stationär dator brukar ju vara att den stationära har ett separat grafikkort (förutom att klockfrekvenser brukar vara nedskruvade på lap-top processorer jämfört med den stationära varianten).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Quna:

Ah, okej. Kan man säga att det är lite som prestandan i en laptop i jämförelse med stationär då?

Den klockas högre så prestanda blir något högre.
Min bärbara Amd A10 har en grundklocka på 2.2 GHz du kan få en stationär A10 med grundklocka 3.8GHz, turbolägena skiljer sig mindre åt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Dumt att gå under 1866, speciellt med tanke på att Trinity stödjer så snabba minnen.
http://www.tomshardware.com/reviews/a10-5800k-a8-5600k-a6-540...

Jag körde med 1600 minnen då jag inte tyckte det var värt att gå från 300 till 450kr i pris på minnen på htpc.
Om man tänker använda den till spel kan jag förstå men den lilla prestanda man får är inte värt för film.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

http://www.tomshardware.com/reviews/a10-5800k-a8-5600k-a6-540...

A6 med den integrerade grafiken klarar WoW med 1920*1080, good quality setting utan AA med snitt på 39.71 fps. Så frågan är vad man tycker är hyfsat.

WoW är lite annorlunda än tex. FPS-spel. I CS, Crysis BF3 tycker jag personligen att det är betydligt mer märkbarkt, WoW är mycket "snällare" där. Man kan neråt 25-30 FPS och fortfarande ha en känsla av flyt.

Permalänk
Medlem

Varför i hela h*lv*te används WOW som benchmark program ?

Och GOOD QUALITY? Ska de testas så är de på MAX grafik man får intressanta siffror... Man köper inte nytt för att sitta på sunkig grafik inte.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Har inte sett några tester än... Men skulle säga prestandan är bättre än bärbart. Man kan bygga processorer på ett helt annat sätt när man inte är beroende av batteri. Möjligen att de finns bärbart som slår de... Men CPU och GPU prestanda har ännu löjligare prissättning på bärbart än i stationära system. Dessutom brukar datorerna bli stora 17" bärbara som jag tror blir skrivbordsdatorer i alla fall för de är så tunga och klumpiga. Jag hoppa och tror detta kan bli ett bra "pris prestanda" alternativ... Helt ärligt spelar jag inte spel på heltid, och CPU prestanda är högst tillräcklig i 9 fall av 10 om man inte sitter på en extremt lågpresterade processor.

Skrivet av WrongTarget:

På sätt och vis, då många lap-tops idag kör på grafikkretsar som är integrerade i processorn (även om de lite dyrare har ett separat kort som är en nedbantad variant av ett kort till stationära datorer). Det är ju så att även Intel har integrerad grafikdel i sina processorer, men de har starkare CPU-del och klenare GPU-del än Trinity.
Den stora skillnaden mellan en lap-top och en stationär dator brukar ju vara att den stationära har ett separat grafikkort (förutom att klockfrekvenser brukar vara nedskruvade på lap-top processorer jämfört med den stationära varianten).

Skrivet av Ratatosk:

Den klockas högre så prestanda blir något högre.
Min bärbara Amd A10 har en grundklocka på 2.2 GHz du kan få en stationär A10 med grundklocka 3.8GHz, turbolägena skiljer sig mindre åt.

Borde passa otroligt bra i en HTPC med andra ord, eller som någon av er sa tidigare, en schysst CPU/GPU för surfare/casual gamers. Det är riktigt imponerande faktiskt, men jag har svårt att hitta något direkt användningsområde för min egen del. Men vem vet, det kanske kommer en dag då jag har nytta av något sådant. Tack för informationen

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Varför i hela h*lv*te används WOW som benchmark program ?

Och GOOD QUALITY? Ska de testas så är de på MAX grafik man får intressanta siffror... Man köper inte nytt för att sitta på sunkig grafik inte.

Beror på vilken budget man har.
Och att betala flera tusen kronor extra bara för att få lite snyggare grafik i WOW kan kännas slösaktigt även om man faktiskt har råd.
Alla förhåller sig inte till spelande som du gör, alla har inte samma resurser, alla har inte samma krav.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gurkburk92:

Varför i hela h*lv*te används WOW som benchmark program ?

Och GOOD QUALITY? Ska de testas så är de på MAX grafik man får intressanta siffror... Man köper inte nytt för att sitta på sunkig grafik inte.

Som jag har skrivit tidigare i bland annat Sweclockers tester så är tester med max settings totalt meningslösa när det kommer till GPUs med lite sämre prestanda. När du sjunker till ospelbara FPS nivåer så har man ingen aning hur grafikkorten skalar när du börjar ändra på inställningarna.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Pimpim666:

Jag körde med 1600 minnen då jag inte tyckte det var värt att gå från 300 till 450kr i pris på minnen på htpc.
Om man tänker använda den till spel kan jag förstå men den lilla prestanda man får är inte värt för film.

Menade snarare att det oftar lönar sig att köra snabba minnen, inte att det är dumt att inte göra så, det lönar sig också mindre för lite långsammare system.
1600 bör räcka ganska långt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |