Permalänk
Medlem

Dator som startar till men inget mer.

Hejsan

Jag har nyligen byggt ihop en dator med följande delar

"GA-Z77M-D3H (rev. 1.0) http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4142#s...
Vet ej bios version

INTEL CORE I3 3225 3.30GHZ 3MB S-1155 IVY http://www.dustinhome.se/product/5010650825/intel-core-i3-322...

Corsair CMT4GX3M2A2000c8 2gb ver 7.1 (2st)

Nätagg ocz 700w"

Det som händer är att dator startar till men dör en halsekund efter det. (aldrig haft ett sådant fel förut).
Jag kan inte se att det skulle vara skadat någon pinne cid cpun eller att det skulle vara någon annan skada på moderkortet sedan tidigare eller att jag själv skulle ha kunnat åstakommit någon. (har jobbat tidigare som avsynare och kan inte se att det skulle vara någon kortis någonstans).

Det jag har testat är att köra med 1st ramminne, bytt cpu kylning, testat nätagg och ramminne i en annan dator AMD och det fungerar.

Det jag undrar är så klart vad är det som kan vara fel?
1. Kan en gammal biosversion vara orsaken? Vet ju inte vilket version som är på kortet.
2. ska man kunna starta en dator med enbart moderkort eller enbart moderkort och cpu? (Amd som jag testar startar om jag bara har moderkort och cpu i)

Det jag har testat är att köra med 1st ramminne, bytt cpu kylning, testat nätagg och ramminne i en annan dator AMD och det fungerar.

Jag har även testat med delarna löst dvs inte i chassit men samma problem uppstår.

Tacksam för hjälp

Visa signatur

Är du någorlunda vettig så kör du Windows Phone!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som ett PSU fel, har du ett annat nätagg du kan prova med? Jag vet att du skriver att du har testat det i en annan dator men det låter ju som en knasig kondensator. CPUn låter dej antingen inte boota eller bootar fel, RAM Minnen brukar inte bete sig sådär heller.

Antingen är det mobo som är knas, eller psu.

Permalänk
Medlem

En sak som hände mig vid ett liknade tillfälle var att 4-pinskontakten glappade för mig ... letade i säkert 5h innan jag råkade stöta till den just vid uppstart och poff så starta datan. Säkert inte samma fel på din men så var de för mig iafl.

Visa signatur

Chassi : NZXT H440W | CPU : I7 4770k @ 3,5Ghz | GPU : EVGA 780 sc Acx | PSU : Evga 750W Gold | MOBO : MSI Z97M-Gaming | RAM : 16GB 1600mhz Corsair Vengeance | HDD Samsung 830 128gig - Samsung 840 250gig | Egenkomponerad kylning av Ek och Black ice | Benq XL 2420T

Permalänk
Medlem

Grabbar, fick nya grejjor idag till en annan dator och testa med det nätagget, och då fungera det.
Kan inte se att någon pinne skulle vara sne på moderkortet eller i kontakten.

Så det verkar vara något fel på 4 pinskontakten på mitt gamla agg iom att det funka med mitt nya.
Skumt att amd fungerat med detta nätagg och den datorn gick att starta utan denna i.
För visst va de kontakten vid cpu ni menar och inte den extra vid huvudströmkällan? Den ser jag heller inget fel på.

Min felsökning hamna också på ca 5 timmar Tuseen tack för hjälp.

Edit: Det nya agget är ett corsair 430W 80+, som jag hade tänkt ha till min andra dator då jag är osäker ifall detta pallar mina grejor.
Jag har 7st hd, 1st cd (inget grafik inbyggt) ska användas som som allmänt surfande och htpc. KLarar jag mig?

Visa signatur

Är du någorlunda vettig så kör du Windows Phone!

Permalänk

Lånar tråden lite om det går bra, jag sitter precis med samma problem.

Köpte nyligen en i7-3770 och ett P8Z68 V-PRO GEN3 moderkort. Får precis samma grej som du, allt går igång i en halv sekund sen dör det. Har provat med tre olika nätagg, två med 4-pins ström till CPU:n, på 385w och 400w, och ett med 8-pins på 500w. Moderkortet har då 8-pins, men jag anslöt 4-pins kontakterna så som manualen visade. Då jag har provat tre olika nätagg som alla funkar till andra datorer tror jag inte det är det som är problemet.

Kan det vara fel på moderkortet? Det är sprillans nytt, men klart det kan ju bli fel under tillverkningen ibland...

Permalänk
Medlem

kolla kondensatorerna på moderkortet. hade ett liknande fel en gång och det visa sig att flera var svullna. Kolla kontakterna till moderkortet också, du har uteslutit allt så bara det kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miinan:

En sak som hände mig vid ett liknade tillfälle var att 4-pinskontakten glappade för mig ... letade i säkert 5h innan jag råkade stöta till den just vid uppstart och poff så starta datan. Säkert inte samma fel på din men så var de för mig iafl.

Hade samma problem! Dock var det min 24pins kontakt

Visa signatur

||Chassi - Corsair Obsidian 650D ||Motherboard - Asus P7P55D Deluxe ||PSU Corsair TX650v2
||Grafikkort Gigabyte GTX460oc SLI ||Corsair 16GB DDR3 XMS3 1333MHZ ||Steelseries Sibira V1
||Prosessor Intel I5 760 3.8GHZ + Transformer 4 ||Corsair Force 60gb ||Logitech G11

Permalänk
Skrivet av Ptah:

kolla kondensatorerna på moderkortet. hade ett liknande fel en gång och det visa sig att flera var svullna. Kolla kontakterna till moderkortet också, du har uteslutit allt så bara det kvar

Allting ser rätt ut, vad jag kan avgöra. Kanske ska ta ut garantin på moderkortet och skicka efter ett nytt, men ville gärna höra först om det är någon som har några ideér. Känner ju sig lite dum om dom skickar ett till nytt moderkort och samma fel uppstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Risvall:

Grabbar, fick nya grejjor idag till en annan dator och testa med det nätagget, och då fungera det.
Kan inte se att någon pinne skulle vara sne på moderkortet eller i kontakten.

Så det verkar vara något fel på 4 pinskontakten på mitt gamla agg iom att det funka med mitt nya.
Skumt att amd fungerat med detta nätagg och den datorn gick att starta utan denna i.
För visst va de kontakten vid cpu ni menar och inte den extra vid huvudströmkällan? Den ser jag heller inget fel på.

Min felsökning hamna också på ca 5 timmar Tuseen tack för hjälp.

Edit: Det nya agget är ett corsair 430W 80+, som jag hade tänkt ha till min andra dator då jag är osäker ifall detta pallar mina grejor.
Jag har 7st hd, 1st cd (inget grafik inbyggt) ska användas som som allmänt surfande och htpc. KLarar jag mig?

Du klarar dig med enkelhet med de där agget.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Testa att starta upp det utanför chassit med minimalt antal komponenter för att se om du kan utesluta något.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Testa att starta upp det utanför chassit med minimalt antal komponenter för att se om du kan utesluta något.

Provade det, med endast moderkort, CPU, och nätagg. Problemet kvarstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morris164:

Provade det, med endast moderkort, CPU, och nätagg. Problemet kvarstår.

Inga böjda pins på moderkortssockeln? Isåfall, antar att du testat men kan ha missat, testa ett minne i taget.

Att moderkortet är defekt är mycket mer sannolikt än processorn, så ja, nästa steg hade antagligen varit en reklamation på moderkortet imho.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Bios

Jag hade problem med att min cpu ej var kompatibel med det BIOS som fanns på moderkortet. Enligt Asrocks (i detta fallet) hemsida skulle det fungera med den BIOS version jag hade men de hade fel. Jag fick installera en annan processor - uppdatera BIOS - sätta tillbaka den nya processorn - voila, det fungerar! Så det kan vara så att det är BIOS som behöver uppdateras.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Inga böjda pins på moderkortssockeln? Isåfall, antar att du testat men kan ha missat, testa ett minne i taget.

Att moderkortet är defekt är mycket mer sannolikt än processorn, så ja, nästa steg hade antagligen varit en reklamation på moderkortet imho.

Inga böjda pinnar, och ja, jag har provat varje RAM individuellt och har även provat helt utan ram.

EDIT: Känns som jag har uteslutit allt nu, det måste vara något vajsing på moderkortet. Skickar efter ett nytt. Tack för hjälpen iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morris164:

Inga böjda pinnar, och ja, jag har provat varje RAM individuellt och har även provat helt utan ram.

EDIT: Känns som jag har uteslutit allt nu, det måste vara något vajsing på moderkortet. Skickar efter ett nytt. Tack för hjälpen iaf.

Jag hade "nästan" samma problem när ja byggde nytt .. ja kör på en 3570k som kör med 22nm och för att den skulle funka på mitt modebord så behövde jag installera den nyaste Biosen .. du har länken här till ditt kort och den Biosen du behöver.
http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z68V_PROG...

Hoppas de funkar.

Visa signatur

Chassi : NZXT H440W | CPU : I7 4770k @ 3,5Ghz | GPU : EVGA 780 sc Acx | PSU : Evga 750W Gold | MOBO : MSI Z97M-Gaming | RAM : 16GB 1600mhz Corsair Vengeance | HDD Samsung 830 128gig - Samsung 840 250gig | Egenkomponerad kylning av Ek och Black ice | Benq XL 2420T