Guide: Ljudlös HTPC med prestanda som räcker och blir över för film/webben

Permalänk
Medlem

Nya chassit heter Streacom FC8B Evon och är ett mini-ITX chassi av aluminium på 2.5 kg med Coole-pipe-kylning utan fläkt och disk, bara 100% ljudlöst med SSD och fet (2.5Kg) chassi-CPU-kyl-fläns.

Intel Core i7 3770K Ivy Bridge på 3.5MHz har TDP 77W vid max Turbo 3.9MHZ. Intel Core i7 3770S Ivy Bridge på 3.1MHz har TDP 65W vid max Turbo 3.9MHz.
3370S är ca 300 kr billigare än 3370K.

Det blir nog mitt val, ett Streacom FC8B Evon (Svart) Mini-ITX Chassi med ett ASUS P8Z77-I Deluxe Mini-ITX mother board, en Intel Core i7 3770S 3.1MHz (Turbo 3.9MHz) Ivy Bridge TDP 65W, Samsung SSD 128GB, DVD Slim.

Det är 100% ljudlöst som gäller, därför inga kylfläktar eller diskar, bara kylflänsar till cpu och grafikkort samt Solid State Drives (SSD). Hela Streacom kabinettet är av aluminium. mellan 2.5Kg till 5.1Kg, och fungerar som kylfläns åt hela datorn. Allt mindre och ström-snålare processorer minskar kylbehovet, kräver dock fortfarande stora kylflänsar (Chassi) för att uppnå effektiv kylkapacitet utan fläktar eller vattenkylning.

Utan fläktar och diskar blir datorn ljudlös och då krävs att passiv kylning av heta komponenter via aluminium chassi för att uppnå stabil och säker drifts-miljö.

Permalänk
Medlem

Nu har även jag byggt färdigt min Super Silent FC8. Följande komponenter valde jag att sätta i lådan.

Streacom FC8
Streacom ST-150WP 150W
Streacom fjärrkontroll inkl. IR-reciever (ST-IRRC)
ASRock Z77E-ITX
Intel Core i3 3225
Intel 330 SSD 60GB
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz

Installationen gick för det mesta bra. Trots att jag har byggt många datorer förr så klantade jag till det och glömde ansluta 12V strömkontakten (fyrkantig sak med 4 pinnar) Detta ledde till onödigt felsökande. Jag hade också problem med skruvarna, mest för att jag hade så taskiga skruvmejslar. Eftersom 10 av skruvarna man behöver ta loss sitter i skåror på kylflänssidan av chassit så är magnetmejsel att rekommendera.

24-pins strömkontakten anslöt jag enklast till moderkortet efter det att jag satte tillbaka hårdisk/CD slädet. För mig var detta lätt eftersom jag inte installerade något annat än en 2.5 tum SSD disk.

Anslutningen av IR-ögat blev rätt så klurigt också eftersom det inte finns några instruktioner. Där får jag tacka RadX som guida mig rätt.

Installationen av Windows 8 RTM gjorde jag från USB med hjälp av Microsofts verktyg och detta gick löjligt smidigt.

Jag har inte kommit så mycket längre men preliminärt såg idle temps ut och ligga på ca 45C. Jag är lite orolig för att jag inte använde tillräckligt mycket kylpasta (den tog slut dessutom) men tiden lär utvisa om jag måste applicera om.

IR-ögat har jag inte testat och vet således inte om den fungerar. Kommer eventuellt posta lite mer när jag har hunnit testa burken lite mer.

Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Frågor och Svar

F: Behövs verkligen en optiskläsare?
s: Detta är upp till var och en. Själv slutade jag köpa optiskmedia för flera år sedan. De filmer som jag har på DVD är sedan länge inladdade på mitt nätverk. I mitt fall så har jag valt ett chassi som har plats för en optiskenhet men jag har inte stoppat i någon. Jag har valt ett sådant chassi eftersom ifall behovet skulle uppstå så kan jag lätt trycka i en optiskläsare. OBS, de chassi som jag har valt i guiden har begränsad kompabilitet av optiskaenheter så kolla upp noga så den du har tänkt köpa verkligen passar.

Kanske är fel att fråga i tråden och att jag istället kanske ska skicka ett pm, men jag undrar hur du gick till väga för att läsa in dina DVD-filmer i nätverket. Har en diger samling som jag hellre skulle vilja ha på min NAS istället för att ta plats i bokhyllan.

Säg gärna om jag ska ta bort denna kommentar och istället skicka den via pm istället.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Kanske är fel att fråga i tråden och att jag istället kanske ska skicka ett pm, men jag undrar hur du gick till väga för att läsa in dina DVD-filmer i nätverket. Har en diger samling som jag hellre skulle vilja ha på min NAS istället för att ta plats i bokhyllan.

Säg gärna om jag ska ta bort denna kommentar och istället skicka den via pm istället.

De är inga problem vi kan ta det här i Tråden Rosslan.

I mitt fall har jag läst av DVD-skivorna med hjälp av Imgburn. Du får en iso fil på din dator när du läst av skivan. Denna iso fil kan sedan XBMC läsa utan problem. Du kan ju prova på en av dina dvdskivor och se vad du tycker. Du hittar Imgburn på www.imgburn.com. XBMC antar jag att du redan har installerat.

Det finns andra alternativ också om du inte gillar iso-filer. I så fall kan du rippa hela DVD-skivan och konvetera om allt till Divx eller MKV. vad du nu vill ha. Då förlorar du DVD-menyerna och de men du slipper piratkopieringsvarningsrutorna och filen blir framför allt mindre. Så det finns lite olika lösningar där vissa är bättre eller sämre beroende på hur du vill de ska funka för dig.

En annan fördel med .ISO formatet är att du kan alltid bränna den tillbaka till en tom DVD-skiva (så länge utrymmet är tillräckligt på den tomma skivan) och ha en i princip identisk kopia. Vilket kan vara bra om din DVD-skiva skulle gå sönder.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

De är inga problem vi kan ta det här i Tråden Rosslan.

I mitt fall har jag läst av DVD-skivorna med hjälp av Imgburn. Du får en iso fil på din dator när du läst av skivan. Denna iso fil kan sedan XBMC läsa utan problem. Du kan ju prova på en av dina dvdskivor och se vad du tycker. Du hittar Imgburn på www.imgburn.com. XBMC antar jag att du redan har installerat.

Det finns andra alternativ också om du inte gillar iso-filer. I så fall kan du rippa hela DVD-skivan och konvetera om allt till Divx eller MKV. vad du nu vill ha. Då förlorar du DVD-menyerna och de men du slipper piratkopieringsvarningsrutorna och filen blir framför allt mindre. Så det finns lite olika lösningar där vissa är bättre eller sämre beroende på hur du vill de ska funka för dig.

En annan fördel med .ISO formatet är att du kan alltid bränna den tillbaka till en tom DVD-skiva (så länge utrymmet är tillräckligt på den tomma skivan) och ha en i princip identisk kopia. Vilket kan vara bra om din DVD-skiva skulle gå sönder.

Hej

Tack för snabbt svar, storleken gör inte så mycket, inte till en början i alla fall, men har det någon påverkan på kvaliteten att rippa kontra använda imgburn. Har använt programmet tidigare men inte för detta ändamål.

Men det ska jag testa när jag kommer hem, tackar igen för ett väldigt utförligt svar

MVH
Rosslan

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Hej

Tack för snabbt svar, storleken gör inte så mycket, inte till en början i alla fall, men har det någon påverkan på kvaliteten att rippa kontra använda imgburn. Har använt programmet tidigare men inte för detta ändamål.

Men det ska jag testa när jag kommer hem, tackar igen för ett väldigt utförligt svar

MVH
Rosslan

En image, en så kallas ISO är en identisk digitalkopia. Dvs ingen förlöst öht. Om du skulle se någon försämring så beror de isf på uppspelningsprogramvaran och inte på ISO-filen. Att konvertera ifrån ett media till ett annat är alltid förknippat med förluster. Dock om man gör de bra/rätt så blir de ingen märkbar skillnad i kvalitet och den stora vinsten är utrymmet man sparar på sina diskar. Du kan använda egentligen valfritt program så länge du får en ISO fil i slutändan. Imgburn råkar bara vara de som jag använt. Du kan använda NERO eller något annat om du vill. De ska inte spela någon roll.

Vissa DVDskivor är kopieringsskyddade dock.. hur du kringgår detta kan jag tyvärr inte förklara då Sweclockers har rätt kristallklara regler för vad gäller detta. Men som tur är så är inte alla skivor kopieringsskyddade.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Radx,

Tack för en grymt bra guide!

Ditt bygge passar mycket bra mot vad jag skulle vilja göra, förutom en grej. Skulle vilja stoppa in en 3,5" HDD.

Tror du det ens får plats med en en 3,5" HDD tillsammans med dina komponenter? Och framförallt, borde det funka med temperaturen eller riskerar det att bli alldeles för varmt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonyclifton:

Radx,

Tack för en grymt bra guide!

Ditt bygge passar mycket bra mot vad jag skulle vilja göra, förutom en grej. Skulle vilja stoppa in en 3,5" HDD.

Tror du det ens får plats med en en 3,5" HDD tillsammans med dina komponenter? Och framförallt, borde det funka med temperaturen eller riskerar det att bli alldeles för varmt?

Kul att du uppskattar guiden

Det är inga problem att få plats med en 3,5" hdd i lådan. Du har ett fack i lådan redan där det är tänkt att man ska kunna montera en 3,5" hdd. Se denna bild:

I mitt bygge har jag medvetet lämnat detta utrymme outnyttjat som du även ser på bilden ovan. Vad gäller värmeutvecklingen så rekommenderar jag att du satsar på en erkänt sval hårddisk. Kanske en lite slöare 5400RPM är mer logiskt i detta fall. Jag har ju inte provat själv så jag kan naturligtvis inte lämna några garantier men dagens hårddiskar går ju både svalt och tyst så de borde inte va några problem att passivt kyla dom även om jag själv föredrar just att ha hårddiskar i ett nas/server långt ifrån där jag sitter

Lycka till med ditt bygge!

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Hur är det med 3D TV support på inbyggd Intelgrafik?
Funderar på att bygga med i5-3570K eller i3-3225 som båda har HD4000.

/Dea

Visa signatur

Antec P182, Asus P8Z77-I Deluxe, I5-3570K, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD, GTX260 Black Edition, Corsair HX520
FC8-Evo, Gigabyte GA-Z77N-WIFI, I3-3225, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD

Permalänk
Medlem

Vill tacka för den här tråden, så efter att ha lurkat runt, fick jag en anledning att regga mig för att tacka.
Tråden fick mig att komma till skott med att bygga en ny mediepc. Jag har haft en Fujitsu Scaleo E i tevebänken sedan Hedenhös och skaffade en Mede8er 500X2 förra året som något mellanting. Men nu vill jag ha något som sväljer allt och även läser blurays!

Blev omöjligt att få till alla komponenterna från en och samma butik. Streacom verkar vara mitt uppe i byte av chassi/psu-adapter. Jag hoppas att allt blev rätt till slut.

Mitt bygge blir:

Från Komplett
Streacom FC8S EVO Silver (ville egentligen ha den svarta men den hittar jag ingenstans)
Streacom IR-Reciever & Remote Control
Streacom NANO150 PSU Adapter (som verkar ha ersatt Streacom ST-150WP ?)
Streacom SC30 USB3.0 Internal Cable
Western Digital Caviar Green WD20EARX 64MB 2TB
Serial ATA Cable 50 cm w/shrapnel

Från Inet
ASRock Z77E-ITX
Intel Core i3 3225 3,3GHz
Deltaco 4-Pin ATX12V till 8-Pin EPS12V Adapter
Sony BC-5600S Blu-Ray läsare & DVD-brännare, Slim, Slot-In, SATA
Slimline SATA för tex Slimline DVD, ström+data 0.5m
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Samsung SSD Desktop 830-Series 128GB

Från Webbhallen
Arctic Cooling MX-4 Thermal Compound 4g (blev två sprutor för säkerhets skull)
Logitech diNovo Mini
Windows 7 64-bitars (OEM)

Om jag glömt beställa något så hojta gärna! Annars lär jag väl svära högt när paketen har kommit fram...

Så återigen stort tack för tråden!

Permalänk
Medlem

Vilket program ska man använda sig av om man vill spela upp 3D Blu-Rays?

Jag köper BD-skivor så jag siktar på att använda en Sony BD-5600S tillsammans med en i3 3225. Visst borde det vara tillräckligt för att spela upp 3D Blu-Rays utan problem?

Tack för en utmärkt guide!

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Även ja blev inspirerad av denna tråd så i helgen byggde jag ihop min htpc.

Streacom Fc8-evo
Asus P8H77-I
I3 3225
Osv.

Men jag ha stött på ett problem, kan inte installera intel eller asus drivrutin för det inbyggda grafikkortet (hd4000) för när datorn startar så funkar det fram till "Windows startar" bilden och sen blir det svart och skärmen går ner i energisparläge som att den inte får någon signal. Har provat med flera olika drivrutiner.

Är det någon som har något tipps på vad jag bör göra? För just nu är min nybyggda htpc rätt värdelös..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilket OS?
Installerade själv W7 64-bit via USB och sen kopierade jag mappen drivers från ASUS skivan till samma USB minne och bytte ut drivrutinerna om det fanns nyare via ASUS eller intel.
Sen installation av resp. drivrutin separat. Visserligen inte nåt trevligt interface med allt samlat men drivrutierna togs emot iaf.
Byggde med samma komponenter fast i FC5 evo black(pissig leveranstid på FC8 evo black och FC5 WS evo black) och skippade BD-läsare då OPPO93:n ändå tar hand om optiska medier.
Enda tjafset var skitversion av XMBC så jag fick byta till en med AE så allt fungerade som det var tänkt.
Enligt intels autodetect är det den senaste drivisen för HD4000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Vilket OS?
Installerade själv W7 64-bit via USB och sen kopierade jag mappen drivers från ASUS skivan till samma USB minne och bytte ut drivrutinerna om det fanns nyare via ASUS eller intel.
Sen installation av resp. drivrutin separat. Visserligen inte nåt trevligt interface med allt samlat men drivrutierna togs emot iaf.
Byggde med samma komponenter fast i FC5 evo black(pissig leveranstid på FC8 evo black och FC5 WS evo black) och skippade BD-läsare då OPPO93:n ändå tar hand om optiska medier.
Enda tjafset var skitversion av XMBC så jag fick byta till en med AE så allt fungerade som det var tänkt.
Enligt intels autodetect är det den senaste drivisen för HD4000.

Win7 64-bit.

Körde även jag via usb, tog bara nätverkskortet och ljuddrivaren via asus och usb resten via win update. Körde drivaren till gpu'n sist av allt och har inte fått det att funka trots olika versioner både från intel, asus och även den från win update.. Funderar på att köra om win installationen.

Bör jag inst alla drivare innan jag kör win update? På min stationära blev det riktigt fel då jag körde gpu'n först (680), men just nu är jag öppen för alla förslag..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bha™:

Win7 64-bit.

Körde även jag via usb, tog bara nätverkskortet och ljuddrivaren via asus och usb resten via win update. Körde drivaren till gpu'n sist av allt och har inte fått det att funka trots olika versioner både från intel, asus och även den från win update.. Funderar på att köra om win installationen.

Bör jag inst alla drivare innan jag kör win update? På min stationära blev det riktigt fel då jag körde gpu'n först (680), men just nu är jag öppen för alla förslag..

Skickades från m.sweclockers.com

Skumt problem du har råkat ut för. Jag fick inga såna problem alls. Jag installerade allt i denna ordningen:

1. USB-minne med Win7 x64 (med SP1 på)
2. Installera nätverket ifrån skivan (inga andra drivrutiner)
3. Windows update, omstart, winupdate, omstart, winupdate, omstart etc...
4. Surfa in på Intels sida och laddade ner de senaste paketet med drivrutiner.
5. Installerade allt som fanns kvar som i enhetshanteraren som behövde en drivrutin. Jag valde på mitt system att inaktivera flera funktioner i Bios som exempelvis SmartStart och sånt. Jag har ingen användning för det. Jag har också stängt av USB3 och Wifi på systemet eftersom jag inte har någon USB3 utrustning och inte använder trådlöstnätverk.

Ju mer skit du stänger av i Bios ju stabilare dator får du generellt. Onödiga drivrutiner slöar bara ner systemet och uppstarten av windows skall initiera hårdvara som du ändå inte använder. Det är en bra grundprincip som har funkat bra för mig igenom alla år.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Vilket program ska man använda sig av om man vill spela upp 3D Blu-Rays?

Jag köper BD-skivor så jag siktar på att använda en Sony BD-5600S tillsammans med en i3 3225. Visst borde det vara tillräckligt för att spela upp 3D Blu-Rays utan problem?

Tack för en utmärkt guide!

Jag kollar inte på 3D-tv själv via min HTPC. Men det finns flera olika sätt att få 3D ut via TV:n. En variant är att inte installera någon 3D-uppspelningsprogramvara alls och bara se till att filmerna du spelar upp är så kallade Side-by-side film. När du sedan startar filmen så får du tvinga in din TV till 3D med hjälp av en knapp på din fjärr. LG och Samsung TV har denna funktion i alla fall.

Du kan också skicka en 3D-signal. Då får du använda en speciell programvara och i så fall har jag hört PowerDVD och WinDVD ska kunna hantera detta. I alla fall vad gäller blu-ray skivor. Det finns testprogramvaror att ladda ner ifrån respektive sida så du ser att de funkar innan du köper något.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Brukar alltid av nån anledning dra in drivare innan winupdate så man slipper uppgradera dessa då det inte sällan är äldre drivare på denna mot tillverkarens.

Permalänk
Medlem

Ok, jag vet inte vad som är fel, men jag får bild via HDMI, VGA men inte via DVI.. Och eftersom jag ska använda den via tv'n så ger jag upp med att lösa problemet, den funkar där jag vill att den funkar..

Tack för att jag fick hjälp (som inte löstes, men endå ) och tack igen för en bra tråd som var så bra att jag köpte en htpc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Brukar alltid av nån anledning dra in drivare innan winupdate så man slipper uppgradera dessa då det inte sällan är äldre drivare på denna mot tillverkarens.

Det är bättre att göra så som du skriver. Jag brukar bara göra på mitt sätt av gammal vana. Dvs omvänt mot vad du gör fast jag väljer aktivt att inte installera Drivers via Winupdate utan jag kör bara in OS-uppdateringar och sedan kör jag på drivrutinerna. Det viktigaste är ju egentligen att man har kontrollet så man har senaste Chipset-, grafik-, kontrollerdrivrutinerna. Även i vissa fall är det intressant och viktigt att kolla så firmware-programvaran på SSD disken är uppdaterad i fall den man har lider av något problem. Fast detta är nog inget man måste göra idag det var värre förr. Jag hoppas de är iaf fixat

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bha™:

Ok, jag vet inte vad som är fel, men jag får bild via HDMI, VGA men inte via DVI.. Och eftersom jag ska använda den via tv'n så ger jag upp med att lösa problemet, den funkar där jag vill att den funkar..

Tack för att jag fick hjälp (som inte löstes, men endå ) och tack igen för en bra tråd som var så bra att jag köpte en htpc.

DVI-porten och HDMI-porten är väl i princip identisk signal. Så de verkar ju väldigt märkligt. Du är säker på att inte din adapter/kabel är defekt? Har du provat en DVI-D kabel för att se om de funkar? Jag kan verkligen inte komma på så många andra saker som du kan kolla. För jag antar du är säker på du har senaste grafikdrivrutinerna installerade ifrån Intel redan. Får ju hoppas det bara är en drivrutinssak och inte något fel på din hårdvara. Sorry jag inte har något vettigare tips att ge dig.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

DVI-porten och HDMI-porten är väl i princip identisk signal. Så de verkar ju väldigt märkligt. Du är säker på att inte din adapter/kabel är defekt? Har du provat en DVI-D kabel för att se om de funkar? Jag kan verkligen inte komma på så många andra saker som du kan kolla. För jag antar du är säker på du har senaste grafikdrivrutinerna installerade ifrån Intel redan. Får ju hoppas det bara är en drivrutinssak och inte något fel på din hårdvara. Sorry jag inte har något vettigare tips att ge dig.

Kabeln och skärmen jag använde är till min stationära, så ja den funkar, verkar vara fler med samma problem om man kollar på Intels forum.

Skumt problem, men igår kollade jag första filmen och allt flöt helt perfekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har med inspiration av den här tråden skissat på en htpc.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2200690&view=m

Observera mina kommentarer till systemet och på varje enskild komponent. Någon som tycker jag tänkt fel givet mina förutsättningar? Finns det bättre komponentval? 8 eller 16 GB RAM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe999:

Jag har med inspiration av den här tråden skissat på en htpc.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2200690&view=m

Observera mina kommentarer till systemet och på varje enskild komponent. Någon som tycker jag tänkt fel givet mina förutsättningar? Finns det bättre komponentval? 8 eller 16 GB RAM?

Tjena Joppe!
Kul att guiden har inspirerat dig.

Har kollat på din lista lite. Om du ska använda din HTPC till film och surf så lär du inte behöva 16GB. 8GB lär räcka, fast om du kommer inte stänga av datorn och om du gillar att ha så mycket som möjligt cachat i minnet på datorn så är ju 16GB bra men inte nödvändigt förstås. Fast minnen kostar ju gratis i princip idag. Så med de sagt varför inte?

Osäker på om ditt moderkort kommer få plats. Den har en expansionsslott på sidan. Jag har inte själv provat de moderkortet så jag vet inte. Du bör undersöka detta hur som helst. Tänk på att minsta lilla avvikelse kommer innebära huvudvärk i ett sånt här tajt system.

Den blu-ray spelaren du har valt kommer inte passa i lådan. Streacom har knappen på vänstersidan på fronten och därför är det viktigt att man väljer en optiskenhet som har knappen på vänster. I guiden tar jag upp detta läs första posten angående vilka spelare som passar i lådan. Det finns länkar till prisjakt.

Ditt val av CPU kan kännas lite overkill. Men har du pengar och du gillar ha fläskiga marginaller så why not. Men bara så du vet en i3:a gen 3 räcker och blir över vid vanligt filmtittande. Belastar jag exempelvis min HTPC med det tyngsta jag kan hitta så går den ändå aldrig över 30-40% cpu. Men som sagt mer CPU-kraft är ju roligare men jag vill bara du ska veta att de är lite overkill

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Tjena Joppe!
Osäker på om ditt moderkort kommer få plats. Den har en expansionsslott på sidan. Jag har inte själv provat de moderkortet så jag vet inte. Du bör undersöka detta hur som helst. Tänk på att minsta lilla avvikelse kommer innebära huvudvärk i ett sånt här tajt system.

Tack för tipset! Det måste jag kolla. Jag får helt enkelt mäta och titta om det finns några guider. Eller har någon i forumet praktiska erfarenheter?

Skrivet av radx:

Den blu-ray spelaren du har valt kommer inte passa i lådan. Streacom har knappen på vänstersidan på fronten och därför är det viktigt att man väljer en optiskenhet som har knappen på vänster. I guiden tar jag upp detta läs första posten angående vilka spelare som passar i lådan. Det finns länkar till prisjakt.

Om jag förstått det hela rätt så är placeringen av Eject-knapp en av ändringarna de gjort på sin nya Evo-modell som jag har i min lista. Knappen sitter numera mitt under inmatningsfacket vilket gör det möjligt att välja en optisk enhet med knappen antingen på höger eller vänster sida.
http://www.streacom.com/downloads/ug/fc8_evo.pdf

Skrivet av radx:

Ditt val av CPU kan kännas lite overkill. Men har du pengar och du gillar ha fläskiga marginaller så why not. Men bara så du vet en i3:a gen 3 räcker och blir över vid vanligt filmtittande. Belastar jag exempelvis min HTPC med det tyngsta jag kan hitta så går den ändå aldrig över 30-40% cpu. Men som sagt mer CPU-kraft är ju roligare men jag vill bara du ska veta att de är lite overkill

Ja, det är overkill, men jag kan inte låta bli! Det kommer inte att existera ett filmformat som den processorn inte klarar av att dekomprimera. Eller varför inte titta på flera filmer samtidigt...

Tack för feedback !

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe999:

Tack för tipset! Det måste jag kolla. Jag får helt enkelt mäta och titta om det finns några guider. Eller har någon i forumet praktiska erfarenheter?

Om jag förstått det hela rätt så är placeringen av Eject-knapp en av ändringarna de gjort på sin nya Evo-modell som jag har i min lista. Knappen sitter numera mitt under inmatningsfacket vilket gör det möjligt att välja en optisk enhet med knappen antingen på höger eller vänster sida.
http://www.streacom.com/downloads/ug/fc8_evo.pdf

Ja, det är overkill, men jag kan inte låta bli! Det kommer inte att existera ett filmformat som den processorn inte klarar av att dekomprimera. Eller varför inte titta på flera filmer samtidigt...

Tack för feedback !

Haha sista stycket va kul inställning. Jag undrar om du verkligen har rätt i de. Vad säger du om video i 4K-upplösning och i raw data? De kommer nog kräva lite hästar för att driva för att inte snacka om bandbredd på nätverket.

Lycka till med din HTPC. Tjoa till här om du kör fast eller så.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa med dom här delarna:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2437757/2012-10-20

Feedback?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megaman9:

Funderar på att köpa med dom här delarna:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2437757/2012-10-20

Feedback?

Du gillar inte skruva själv? 800kr att spara i så fall.
Du har inte valt någon optiskspelare. Antar du gör som mig, kör allt digitalt. Bara så du vet.

Ser ju helt okej ut. Fast jag hade nog heller satt ihop systemet själv och lagt dessa 800kr på en SSD disk istället. Datorn kommer kännas som en racer med en SSD i. Du får plats med både en mekanisk och en ssd.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Du gillar inte skruva själv? 800kr att spara i så fall.
Du har inte valt någon optiskspelare. Antar du gör som mig, kör allt digitalt. Bara så du vet.

Ser ju helt okej ut. Fast jag hade nog heller satt ihop systemet själv och lagt dessa 800kr på en SSD disk istället. Datorn kommer kännas som en racer med en SSD i. Du får plats med både en mekanisk och en ssd.

Jo kan tänka mig att skruva ihop den själv med, mest för att få den snabbare
Yepp allt digitalt

Sant, fast ser inte mening med att ha SSD i en film dator där det kommer lagras mycket filmer
Sen påverkar ju inte en slö disk filmtittandet precis.

Största frågan är om jag ska satsa på denna eller bygga en som låter mera med amd's nya prolle serie, för typ 4000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megaman9:

Jo kan tänka mig att skruva ihop den själv med, mest för att få den snabbare
Yepp allt digitalt

Sant, fast ser inte mening med att ha SSD i en film dator där det kommer lagras mycket filmer
Sen påverkar ju inte en slö disk filmtittandet precis.

Största frågan är om jag ska satsa på denna eller bygga en som låter mera med amd's nya prolle serie, för typ 4000kr.

Jag har allt mitt material på en server på mitt nätverk som är långt ifrån mig och inte ens i samma rum. Jag gillar ha det knäpptyst när jag sitter vid datorn. Så min HTPC låter inte ett smack. Därför har jag inte heller någon mekanisk disk i datorn. Det är sant att om du kommer ha din dator till 100% filmtittande och allt ligger lokalt så kommer en SSD kanske inte vara jätte nödvändigt men om du bara öppnar webbläsaren och kör lite andra program parallellt så kommer du märka en sjuk skillnad. Jag tycker i princip att en SSD är perfekt i alla system förutom en ren filserver som bara har ett enda syfte. Men gör som du trivs bäst med

AMD's nya giv är säkert intressant också. Du får helt enkelt fundera på om du stör dig på ljud. Hela detta system som jag har satt ihop har ju ljudlöshet som ledord i precis allt. Om du kan acceptera fläktljud och sånt så kan du få saker billigare fast det är ju högst en subjektiv sak. Bara du vet om du kommer gilla de eller inte.

Men du kanske kan kombinera, du tar AMD's nya men du kör de fläktlöst. Du får titta på möjligheterna till att få i moderkortet i lådan och vilken TDP det ligger på. Gå inte över 65w tdp på processorn och välj inte komponenter som maxar nätagget på 150w, om du vill vara säker på att inte få problem.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Livsnjutare 😎

Wow!, detta är precis vad jag letat efter!
Jag har tänkt mycket själv, på hur man skall få ett system som idle - är lika tyst som MacBook Air mid 2011 - dvs. helt tyst.
Även om MB AIR har fläktar, så används de inte vid vanlig användning som surf, och filhantering.

Men när man slänger på en 1080p rulle eller streamar fullhd från youtube - så sätter fläktarna igång... och då blir normalt sett denna tysta skapelse ett jet-plan.

Inte trevligt alls

Jag kommer helt klart, som många andra i denna tråden, att härma ditt bygge för att få en komplett tyst pc i miniformat, men med mycket kraft!
Blir nog även så att jag säljer min Mac Book Air, då den mest står hemma ändå, på skrivbordet.

En sak jag funderar på dock, någon skrev att de skulle slänga in i i7'a istället för i3'an.
Vad tjänar man på det (är själv sugen på samma sak) rent prestandamässigt i enklare spel?
Jag vill kunna ha denna tysta PC att spela äldre spel på, nu pratar vi alltså om Diablo 2, Painkiller, Quake 3, Half Life 2 osv.

Får jag bättre grafikprestanda med en bättre cpu, eller sitter den kretsen på moderkortet?, och påverkas i princip inte, oavsett om jag kör en i3'a, i5'a eller i7'a ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •