Nätpirat vill äga rätten till sin bok

Permalänk
Medlem

Nätpirat vill äga rätten till sin bok

Såg den här artikeln på Metro. Metro

Tror den sanna bilden av "piraten" ligger nära detta.

Skratta eller gråta?

Permalänk
Medlem

Nu är ju notisen lite fattig på info och jag har vid några snabba googlingar inte lyckats hitta info som besvarar mina frågor. Författaren själv tog bort piratkopian eller bara förlaget?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Säkert förlaget som stoppat det. Låter väldigt konstigt annars.

Permalänk
Medlem

Kan ju även vara som så att författaren tagit bort boken då den ska kompletteras eller dylikt. En önskan att alla gratisåkare ska få den bästa och slutgiltiga versionen

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag har inte mycket till övers för sk. piraters logik i mångt och mycket men jag tror att det snarare handlar om förlaget som vill driva frågan. Om man vill ge ut en bok så får man underställa sig dem oavsett vad man själv tycker i frågan. Dessutom har jag nåt svagt minne om ytterligare ett argument att man ju i vart fall ska ha kontroll över sitt ägande men kanske inte åberopar detta i alla sammanhang.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Varför överhuvudtaget blanda in ett förlag för att ge ut en bok såvida man inte är en riktig girig sate? Liksom det går fint att trycka och sälja böcker utan att blanda in något förlag och gå direkt till tryckeriet. -Jag själv har personligen gjort detta. Och jag äger fullständiga rättigheter till boken och får skänka hur många pdf-versioner som jag vill.

Så hon som många andra är en hycklare, detta är inget unikt och man kan inte dra en folkgrupp över en kam för detta.

*edit*
Ge ut en bok är superenkelt, skapa skiten i Indesign, besök närmsta tryckeri och säg att man vill ha x antal tusen exemplar av denna. Visa sedan vilken typ av bindning man vill ha och så får man en släpkärra med böcker som man kan göra vad man vill med.

Vill man dock bli rik av sin bok så fungerar min metod ovanför inte lika bra, marknadsföreningen är ju en stor brist.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

"Man behöver inte skivbolag för att göra musik nuförtiden, det är billigt och alla kan göra allt själva"

Hur många gånger har man inte hört den? Om det inte vore så att pirater inte läser böcker så skulle man säkert höra samma sak om bokförlag. Oväntat nog visade det sig uppenbarligen att bokförlag behövdes likt artister behöver skivbolag även idag.

Tack för att du spred länken så att världen blev en lite bättre plats. Skulle vara kul och höra någon pirat kommentera den här nu

Permalänk
Medlem

http://torrentfreak.com/fail-prominent-pirate-party-politicia...
http://piratetimes.net/julia-schramm-and-dmca-takedowns-a-pir...

Klistrigt. Men ja, varför skulle hon öht vända sig till ett bokförlag om hon till hjärtat är en pirat? Visserligen skedde detta innan hon tog plats i parlamentet men man blir knappast pirat över en natt. Man undrar om hon ångrar sig eller anser sitt handlande gå i takt med piratandan.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

http://torrentfreak.com/fail-prominent-pirate-party-politicia...
http://piratetimes.net/julia-schramm-and-dmca-takedowns-a-pir...

Klistrigt. Men ja, varför skulle hon öht vända sig till ett bokförlag om hon till hjärtat är en pirat? Visserligen skedde detta innan hon tog plats i parlamentet men man blir knappast pirat över en natt. Man undrar om hon ångrar sig eller anser sitt handlande gå i takt med piratandan.

Hon ville väl ge ut en bok så då vände hon sig till ett bokförlag är min gissning.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Hon ville väl ge ut en bok så då vände hon sig till ett bokförlag är min gissning.

Ja. Det finns ju inte så många alternativ om man vill ha en tryckt bok än att vända sig till ett bokförlag, kostnaden blir annars hög.
Men varför skulle hon inte bara kunna släppa den som e-bok och sluppit bokförlag? Var hon verkligen tvungen?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Ja. Det finns ju inte så många alternativ om man vill ha en tryckt bok än att vända sig till ett bokförlag, kostnaden blir annars hög.
Men varför skulle hon inte bara kunna släppa den som e-bok och sluppit bokförlag? Var hon verkligen tvungen?

Jag antar vidare att hon ville väl ha den i tryckt format för att den når ut till flera. Jag tror väl ändå det är enklare och billigare att ge ut via bokförlag då de har resurser och kontaktnät samt att de helt enkelt erbjuder en helhetslösning.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

Såvida det är förlaget som gjort detta ser jag inte nyhetvärdet egentligen. Ja, varför släppte hon inte boken under eget namn direkt till torrent? Alltså, det är många som tappar huvudet när det kommer till diskussioner om detta. Det är inte fel att försöka göra pengar på sitt verk, går det så går det. Så det är fullt logiskt att en pirat ger ut en bok via ett vanligt förlag. Först om denne själv försöker stoppa kopiering eller "underlåter" att lägga upp den som en icke DRM-skyddad ebok, blir det hyckleri.

Hade jag skrivit en bok skulle jag givetvis försöka krama pengar ur den via ett förlag och samtidigt pumpa ut den gratis till TPB eller liknande. Eller försöka sälja den på min hemsida och låta folk betala eller kanske bara donera via Paypal eller liknande.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Hur är det där med nätpiraterna, de accepterar väl någon slags äganderätt över immateriella saker? Eller är det verkligen helt emot det? För om de accepterar sådant så måste de ju hävda sin äganderätt för annars kan ju vem som helst helt enkelt bara skriva sitt namn på boken och ge ut den.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Hur är det där med nätpiraterna, de accepterar väl någon slags äganderätt över immateriella saker? Eller är det verkligen helt emot det? För om de accepterar sådant så måste de ju hävda sin äganderätt för annars kan ju vem som helst helt enkelt bara skriva sitt namn på boken och ge ut den.

Ytterst få som inte accepterar immateriell äganderätt. De allra flesta skattar äganderätt högre än medelsvensson.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Ja. Det finns ju inte så många alternativ om man vill ha en tryckt bok än att vända sig till ett bokförlag, kostnaden blir annars hög.

På vilket sätt blir kostnaden annars hög? Visst man får ligga ute med lite pengar för böckerna, men man kan nöja sig med att trycka tusen exemplar först och sedan lägga på beställningar allteftersom pengarna rullar in.
Att ge ut en bok idag är i princip inte mer komplicerat än att ge ut en musikcd. Till och med ej datortekniska farsan har gett ut några böcker utan bokförlag.
Bokförlag är som musikbolag som innan nämndes, vill man tjäna pengar på det så gör man ofta bäst att kontakta desssa.

Skrivet av Alakai:

Men varför skulle hon inte bara kunna släppa den som e-bok och sluppit bokförlag? Var hon verkligen tvungen?

Fast då skulle hon inte få några pengar alls. Och politiker högst upp i toppen i rika västvärlden brukar tillhöra de mest ekonomisk utsatta i samhället om jag inte minns fel, så jag kan förstå varför hon gjorde ett undantag emot henne själv när hon klankar ner på det kapitalistiska samhället.

Med klanka ner på det kapitalistiska samhället så syftar jag inte på hennes piratpolitik utan detta från tidningsartikeln:

Citat:

Partimedlemmen Julia Schramm är aktuell med sin nya bok "Click Me", där hon riktar stark kritik mot kapitalismen i västvärlden.

Nu vet jag inte hur sant detta är.

*edit*
Om någon är nyfiken vad det är för bok ja har gett råd så är det en om äktenskapsrådgivning och relationsråd.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anna Troberg:

Julia Schramm, som sitter i det tyska Piratenparteis styrelse, har råkat i blåsväder, som dessvärre smetar av sig på Piratenpartei och pirater i största allmänhet. Hon har nämligen givit ut boken “Klick Mich: Bekenntnisse einer Internet-Exhibitionistin” (“Klicka mig: En internetexhibitionists bekännelser”) och nu jagar hennes förlag folk som delar med sig av den på nätet med blåslampa.

Politiker kan komma undan med det mesta, men inte saker som kan uppfattas som dubbelmoral och tyvärr är det ganska lätt att läsa in dubbelmoral i det som skett. Pirater delar andras böcker, men när en pirat får sin bok delad, så slår man folk på fingrarna.

Jag har varit bokförlagschef. Jag har suttit och förhandlat fram avtal för utgivning i Sverige och för samutgivining i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Jag är ganska luttrad på området. När en pirat entusiastiskt berättade att Schramm fått ett förskott på 100 000 euro för att skriva om sitt nätliv och Piratpartiet svarade jag: “Jaha, vad är det för skandal de har betalat henne för?” Det hör nämligen inte till vanligheterna att man betalar ut 100 000 euro i förskott till ett oprövat kort. Man ger däremot 100 000 euro till någon som kan leverera något juicy om en rörelse som haft stora framgångar, speciellt om rörelsen upplevs som ett hot mot den egna verksamheten.

Så, vad är något juicy? Det kan vara något som lyfts i boken eller något som sker i samband med utgivningen. Jag har inte hunnit läsa boken, men av det jag har hört om innehållet (vilket är väldigt lite, eftersom alla mest pratar om hur förlaget jagar fildelare), så verkar den inte speciellt juicy. Därför sluter jag mig till att man betalat henne för att leverera exakt det som händer just nu: En liten fin skandal om piraternas dubbelmoral.

Jag har full förståelse för att en person med författardrömmar har svårt att tacka nej till ett förlagsavtal. Jag har full förståelse för att det kan vara svårt att se alla varningsflaggor på vägen när någon viftar med en check på 100 000 euro framför en.

Vad jag inte förstår är hur Schramm och till viss del det tyska Piratpartiet hanterar detta. Man lyfter nämligen fram det faktum att Schramm lyckades förhandla sig till att förlaget skulle skicka cease and desist-brev innan de rullade fram de stora kanonerna som om det vore en förmildrande omständighet. Den förhandlingen betyder dessvärre bara att Schramm visste precis vad som skulle hända med dem som fildelade boken, men skrev på i alla fall. Det betyder också att hon inte kan gömma sig bakom nonsensvar om att hon inte visste vad hon skrev på eller att det är hennes förlag, inte hon, som gör detta. Det var trots allt hon som gav dem möjligheten att göra det de nu gör.

Vad Schramm borde göra nu är inte att ducka frågor eller att försöka negligera kritiken. Hon borde säga: “Jag blev så glad över att någon ville publicera min bok och dessutom ge mig ett schyst förskott, men jag var tyvärr lite för naiv i diskussionerna kring fildelningsfrågan när vi skrev kontrakt. Jag borde ha varit mer vaksam och stått på mig mer. Jag vill nu uppmana mitt förlag att sluta jaga folk som fildelar min bok och hoppas att de respekterar mitt önskemål. Om inte, så kommer jag att söka mig till ett annat förlag för mina framtida böcker.”

Snyggt, ärligt och utan skakiga undanflykter och bortförklaringar. Sådant bygger förtroende och respekt.

Så, varför skriver jag det här? Ska vi inte hålla varandra om ryggen no matter what? Är vi inte ett lag?

Jo, vi är ett lag, men i ett lag måste man ha högt i tak för relevant kritik. Vi gör varandra en björntjänst om vi håller varandra om ryggen no matter what. Vi kritiserar traditionella partier på löpande band när de håller de sina om ryggen oavsett vad de har gjort. Om vi förväntar oss att folk ska känna förtroende för oss, så måste vi själva kunna leva upp till den standard som vi förväntar oss att andra ska hålla. Om vi inte gör det, så har alla de som nu skriker dubbelmoral helt klart en viktig poäng som vi borde ta till oss.

Märk väl att jag inte tycker att vi ska kasta Schramm eller någon annan till vargarna, men vi måste kunna säga: “Här blev det nog inte så bra, hördu” till varandra utan att världen faller samman. Att kunna göra det är ett tecken på mognad och styrka. Den dag jag fuckar upp (för det händer oss alla ibland), hoppas jag att jag inte står omgiven av en grupp ja-sägare. Jag hoppas att någon vänligt, men bestämt, tar mig i örat och ser till att jag tänker om och gör rätt nästa gång.

Jag hyser gott hopp om Schramms framtid både i och utanför partiet. Jag vet att hon har gjort mycket bra och kommer att fortsätta göra en massa bra saker, men jag hoppas att hon lär sig något av den här erfarenheten. Om ett förlag är berett att hosta upp 100 000 euro, så betyder det att andra förlag också skulle vara intresserade av att ge ut boken. Några av dem är säkerligen positivt inställda till fildelning. Som pirat är det bra att välja ett sådant förlag, för då slipper man uppleva en frontalkrock mellan ideal och verklighet.

Själv gav jag innan jag blev pirat ut en roman under psudonym på Bonnierförlaget Wahlström & Widstrand. Bonnierförlagen har ett tämligen uselt trackrecord vad det gäller synen på fildelare, men min roman kan ni läsa och dela bäst ni vill i alla fall. Jag sålde inte de digitala rättigheterna. Jag helgarderade mig också genom att se till att få ett okej från min förläggare innan jag lade ut den på nätet. Jag begärde dessutom tillbaka alla rättigheter för något år sedan och fick grönt ljus på det.

Som jag skrev i inledningen: Politiker kommer undan med det mesta, men inte dubbelmoral. Därför kommer här några länkar som ni får ha precis hur kul ni vill med:

Läs om min roman. Ladda ner den i pdf-format. Dela med er av den. Enjoy!

Sammanfattar det hela bra enligt mig.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coldfire2143:

Sammanfattar det hela bra enligt mig.

Ja det var ju något sådant jag misstänkte. Med det tillägget att om hon inte ser till att hävda sin rätt och börjar lalla om "information has to be free man" eller liknande saker om att hennes bok minsann ska få fildelas hur mycket som helst så får hon även lämna tillbaka förskottet. Svårare än så är det inte. Det betyder ju inte att hon personligen skulle jaga folk som fildelar boken utan att bokförlaget kräver att hon inte hjälper till helt enkelt. Lär ju varit punkt 1 på deras kontrakt för att överhuvudtaget överväga boken när det handlar om en sk. pirat.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"