Vilken storlek ska jag välja?

Permalänk

Vilken storlek ska jag välja?

Hej! Jag planerar att köpa en surfplatta men är inte säker på vilken storlek jag ska välja. Jag funderar på att köpa en google nexus på 7 tum eller en ipad på 9.7 tum. Jag kommer främst att använda surfplattan till detta:

1. Läsa websidor
2. Läsa eböcker
3. Läsa word o pdf filer.

Vilken storlek ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Gå till en affär och testa dem bredvid varandra, det är nog mitt bästa tips. Tog en hel del testande och experimenterande för mig innan jag hittade rätt platta men är även väldigt nöjd med mitt val. När det gäller eböcker o.dyl. fungerar ett mindre format men upplösningen är ganska viktig om du inte kör typ eInk eller någon annan speciallösning. Jag testade olika surfplattor med identiska textfiler i butik för att se vilken jag gillade bäst.

För just mig blev det en ipad 3 efter mycket velande fram och tillbaka, i slutändan var det upplösningen som gjorde det eftersom det kändes skönare för ögonen att läsa på den. Tror dock att det kan vara väldigt individuellt så... pröva

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Jag kan inte med plattor runt 10" Håller plattan ofta med ena handen och det kan jag inte göra längre stunder med en platta så stor och tung. 10" okej ha liggandes och läsa och surfa mm.

Permalänk
Medlem

7" är alldeles för litet för min smak, blir lite större än en mobiltelefon, för litet att surfa på och läsa/se grejer tycker jag.

Har själv en 10" och den är perfekt storlek! Använder den till att läsa, se på film/serie, använder för att anteckna föreläsningar i skolan m.m.

Det enda negativa är att jag inte kan ha den i fickan, men det blir svårt med en 7" också.

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

7" är alldeles för litet för min smak, blir lite större än en mobiltelefon, för litet att surfa på och läsa/se grejer tycker jag.

Har själv en 10" och den är perfekt storlek! Använder den till att läsa, se på film/serie, använder för att anteckna föreläsningar i skolan m.m.

Det enda negativa är att jag inte kan ha den i fickan, men det blir svårt med en 7" också.

Har du ägt en 7" eller testat en 7" mycket. Jag har hört av många att det är stor skillnad gentemot en 4 tums mobiltelefon. Det blir väl nästan dubbelt så mycket yta?

Permalänk

Jag kommer oftast att använda den liggandes i sängen eller sittande på toa, så det spelar inte så stor roll om den passar i en ficka eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan1234:

Har du ägt en 7" eller testat en 7" mycket. Jag har hört av många att det är stor skillnad gentemot en 4 tums mobiltelefon. Det blir väl nästan dubbelt så mycket yta?

Provade 7" innan jag köpte 10".

Här ser du en bild på skillnaden, jag tycker 7" är för liten för behaglig surf och filmtittande.

Permalänk
Medlem

Problemet med 10" är att man inte orkar hålla den framför sig med en hand medan man pekar med den andra någon längre tid. Man måste ha den vilande på ett eller annat vis.

Jag har provat både 7" och 10" och för min del är 10" uteslutet om man inte bara sitter i soffan med den och då kan ha den i knäet. Man får ju inse att oavsätt vad så är nästan alltid större skärm positivt men det är vikten här som blir problemet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Skaffa en galaxy note rakt av istället

Permalänk
Medlem

För det du nämner borde väl detta funka bra för prisklassen : http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=10034742&ref=HTML...

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Provade 7" innan jag köpte 10".

Här ser du en bild på skillnaden, jag tycker 7" är för liten för behaglig surf och filmtittande.
http://asset2.cbsistatic.com/cnwk.1d/i/tim/2011/12/13/3509773...

Håller man 7an vertikalt över 10an så har ju 10an nästan dubbla ytan. Jag får nog gå o prova lite i någon affär innan jag bestämmer mig

Permalänk
Skrivet av Gunior:

För det du nämner borde väl detta funka bra för prisklassen : http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=10034742&ref=HTML...

Synd att upplösningen var lite låg men verkar vara en riktigt bra platta för det priset

Permalänk

allt är ju upp till dig men jag tycker att 10" är mycket bättre än 7" då den är perfekt för att surfa på och kolla film då man slipper ha den i ansiktet på en men som sagt det är upp till dig, vissa gillar stort medan andra gillar smått

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk

Jag hade också samma dilemma som du så jag åkte ut och kände o klämde lite.

Jag kom fram till att 9.7-10.1" är lite för stort och tungt för mig och 7" är för litet. Så det blev nåt mittemellan istället som Samsung Galaxy Tab 8.9" som jag tycker känns riktigt lagom att hålla i liggandes i soffan eller i sängen utan att bli trött i armen eller för litet.

Dom har riktigt bra pris på 3G varianten av Galaxy tab 8.9 för endast 2290:- så passa på då det endast är 25+ kvar, igår var det 100+.
http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/surfplat...

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
99:e percentilen

Min rekommendation är iPad 3. Jag har själv en iPad, och i början var det verkligen It just works. Nu har ju Apple gjort om den till en hopplöst laggande sak i och med iOS 5, men jag hoppas att det aldrig händer med iPad 3.

Skärmen på iPad 3 är som gjord för läsning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tänk på att Windows 8 plattorna släpps snart

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Erbjuder inte elgiganten öppet köp i 30 dagar? Kan man inte köpa båda storlekarna o testa i en månad o lämna tillbaka den man inte gillar