Högre priser på flashminne att vänta efter stora smartphonelanseringar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Unpas:

Ursäkta mig men jag tror det är ren bullsh**!

Vanlig girighet och att dom passar på när dom kan bortförklara det hela helt enkelt.

Min åsikt om den frågan.

Jag tror inte du riktigt förstår hur marknadsekonomi fungerar. Det är inte bara säljarna som får priserna att gå upp utan även köparna.
Tänk dig följande scenario:

Det produceras en viss mängd minneskretsar för mobiltelefoner. HTC, Apple och Samsung lanserar nya modeller samtidigt så alla vill ha väldigt många minneskretsar på kort tid. HTC säger då till de som tillverkar minneskretsarna att de kan tänka sig att betala 5 % mer än konkurrenterna för kretsarna för att garantera att de får de antal de vill ha. Samsung blir då tvunga att antingen få brist på kretsar eller så får de lämna ett bud på 7 % högre pris. Sedan kommer Apple och säger att de betalar 10 % extra för att vara garanterad en viss volym. Om du då var Hynix eller Toschiba, skulle du då säga nej till högre vinster eller tacka och ta emot? Nej självklart tar du högst bjudande och ser till att producera så mycket minneskretsar det bara går för att de går åt som smör i solsken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån, men dom HTC telefonerna är väldigt lika Nokias N9/Lumia modeller. Krig inc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Inte för att vara sån, men dom HTC telefonerna är väldigt lika Nokias N9/Lumia modeller. Krig inc.

Bara Apple som krigar om sånt.

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem
Skrivet av felxi:

Bara Apple som krigar om sånt.

Verkligen inte. Alla stämmer alla. Nokia tjänar ju redan en del på allt Apple säljer

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Sen kom ju nyss Bittorrent ut för Android...

Hur menar du? Någon speciell klient?
Jag laddade ner torrents på android 2.1.

Permalänk
Medlem

gött att man fick sig en 120GB SSD för 581kr för tre dagar sedan

Permalänk
Medlem

hum då kanske man skall köpa en ssd nu å sen köpa en w8 lumia 920 beggad istället

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Inte för att vara sån, men dom HTC telefonerna är väldigt lika Nokias N9/Lumia modeller. Krig inc.

själv tycker jag det ser ut som en färgglad och rundare version av one-serien, men visst likeheter med lumia finns ju...

Permalänk
Medlem

Har knappt använt min stationära dator som kör mekanisk. Har den som gamingburk men upplever den frustrerande långsam efter att man satte i ssd i sin laptop.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Tycker 139kr för ett 16GB MicroSD är högst överkomligt

Fast de är ju "slöa" minnen i jämförelse

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag tror inte du riktigt förstår hur marknadsekonomi fungerar. Det är inte bara säljarna som får priserna att gå upp utan även köparna.
Tänk dig följande scenario:

Det produceras en viss mängd minneskretsar för mobiltelefoner. HTC, Apple och Samsung lanserar nya modeller samtidigt så alla vill ha väldigt många minneskretsar på kort tid. HTC säger då till de som tillverkar minneskretsarna att de kan tänka sig att betala 5 % mer än konkurrenterna för kretsarna för att garantera att de får de antal de vill ha. Samsung blir då tvunga att antingen få brist på kretsar eller så får de lämna ett bud på 7 % högre pris. Sedan kommer Apple och säger att de betalar 10 % extra för att vara garanterad en viss volym. Om du då var Hynix eller Toschiba, skulle du då säga nej till högre vinster eller tacka och ta emot? Nej självklart tar du högst bjudande och ser till att producera så mycket minneskretsar det bara går för att de går åt som smör i solsken.

Jo jag förstår det. Men tror inte på att det ser så ut i _alla_ fall. Och det känns fel när det gäller detta. Men, det du säger får vi hoppas är normen, det som händer mest. Att de flesta kör med rent mjöl i påsen. Karteller dyker ju upp då och då, hmm. Tror ändå detta är ett sånt läge. Följer min magkänsla.

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Unpas:

Jo jag förstår det. Men tror inte på att det ser så ut i _alla_ fall. Och det känns fel när det gäller detta. Men, det du säger får vi hoppas är normen, det som händer mest. Att de flesta kör med rent mjöl i påsen. Karteller dyker ju upp då och då, hmm. Tror ändå detta är ett sånt läge. Följer min magkänsla.

Din magkänsla är bara paranoia...som det är i det flesta fall när man kollar runt här på forumet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anzen:

Hur menar du? Någon speciell klient?
Jag laddade ner torrents på android 2.1.

Har för mig att både uTorrent och Bittorrent har kommit ut på Android nyligen. Använde själv tTorrent tidigare men gick över till Bittorrent när den kom ut.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM