Är 82C mycket för ett 7970 referens ?

Permalänk

Är 82C mycket för ett 7970 referens ?

Har spelat ca 1h och mitt Grafikkort blir ganska varmt, typ 82C.
Är det normalt eller borde det vara lägre ?
Har tänkt överklocka det mer men vågar liksom inte innan jag vet om det är riskabelt.

Permalänk
Avstängd

Gör en fläkt kurva i MSI Afterburner.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

det bör vara lägre. det är inte vanligt. och om grafikkortet är så varmt när det är inte överklockat så är det bäst om du inte överklockar det.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

som stårk sa, gör en fläkt kurva på msi afterburner

Permalänk
Medlem

Kolla först vad du kan göra för kylningen av ditt chassi. 82 grader är högt, men knappast att kortet tar skada. Körde mina kort med referenskylarna, hade 88 resp 82 grader på korten, inga problem. Valde dock att vattenkyla för att få ner ljudnivån.

I vissa fall har det hjälpt att montera om kylaren, med ny kylpasta. Kanske värt ett försök? Annars hade jag kollat om det gått att lägga till lite fler fläktar i chassit, som blåser mot grafikkortet.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

Har nu lagt en beställning på en sidopanel till mitt 650D och beställde 2st performance fläktar. Tror ni det räcker med 2st fläktar till att börja med ?
Hur ska man placera dessa för optimal prestanda ?

Permalänk
Medlem

Har du stoppat toapapper mellan kylflänsarna?

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Skrivet av Arvidbergstedt:

Har du stoppat toapapper mellan kylflänsarna?

Vad menar du med det ?

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Vad menar du med det ?

Han är en lustigkurre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sveaklockare:

Han är en lustigkurre.

;D

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Entusiast

http://www.sweclockers.com/recension/14844-amd-radeon-hd-7970...

Referensmodellen ska gå några grader kallare än de temperaturer du upplever. Tycker nästan det lät lite väl högt... mina två 680's ligger på strax över 70 i värsta fall.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av punchline82:

Har spelat ca 1h och mitt Grafikkort blir ganska varmt, typ 82C.
Är det normalt eller borde det vara lägre ?
Har tänkt överklocka det mer men vågar liksom inte innan jag vet om det är riskabelt.

ta bort överklocken.... inte värt att köra 82 grader så länge du inte spelar bf3 ultra med 120fps? referenskylare är inte gjorda för OC!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Mitt 7970 referens (Sapphires oklockade vanilj från releasedagen) blir rätt varmt det också, men har dålig koll på exakta nivån. 82C är inte SÅ fasligt högt för kort med referenskylare, så jag skulle inte oroa mig.

Jag skulle inte justera upp fläktkurvan dock, då 7970:s referenskylare låter MYCKET i högre varvtal.

Visa signatur

5950X, 3090