Vad heterverktyget som lossar ringen? Demonterig av manuell objektiv.

Permalänk

Vad heterverktyget som lossar ringen? Demonterig av manuell objektiv.

Vid 4 minuter in på videon använder han ett skjutmått för att snurra av ringen.

Är det nån som vet vad ringen kallas och vilket verktyg (skjutmått är väl inte det man använder till sånt?) man använder för att skruva av den?

http://www.youtube.com/watch?v=-rlDO5Qj6cU

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem

ser ut som ett vanligt skjutmått, som han använder på ett sätt det inte är tänkt att användas på

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ett skjutmått, det är käftarna för att mäta invändiga mått han använder. Annars så skulle nog haknyckel eller segersäkringstång funka bra om de är i rätt modell.
Ringen kallar man nog bara låsring eller mutter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Ser ut som en låsringstång skulle göra jobbet galant.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

En segersäkringstång/låsringstång skulle absolut göra jobbet som en del säger, men jag skulle nog rekommendera en boettöppnare som Hardware guy skriver, det är främst för att en segersäkringstång är ledad och risken är precis som när man använder ett skjutmått att det glider isär och du i värsta fall kör verktyget i någon känslig del av objektivet. Boettöppnaren är fast i sin storlek och du behöver bara bry dig om att lossa på låsringen och inte på att tången skall glida isär för dig.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk

Jag skulle nog skippa både boetöppnare och låsringstänger.
Dom skulle säkert fungera på objektivet på filmen, men dom flesta är ju större än så. Ett låsbart skjutmått däremot, har man även användning av till annat.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

ett stål skjutmått som han använder "innerdiameter" käftarna på,.. =D funkar väldigt bra och till det det är till för med hehe

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag skulle nog skippa både boetöppnare och låsringstänger.
Dom skulle säkert fungera på objektivet på filmen, men dom flesta är ju större än så. Ett låsbart skjutmått däremot, har man även användning av till annat.

Skrivet av enRödjävel:

ett stål skjutmått som han använder "innerdiameter" käftarna på,.. =D funkar väldigt bra och till det det är till för med hehe

ett skjutmått är inte gjort för annat än att mäta saker med. om man använder det som ett verktyg kommer det att slitas och mättoleransen bli sämre, sen om det är något man bryr sig om är en annan femma, men en boettöppnare är däremot gjord för just det där

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

ett skjutmått är inte gjort för annat än att mäta saker med. om man använder det som ett verktyg kommer det att slitas och mättoleransen bli sämre, sen om det är något man bryr sig om är en annan femma, men en boettöppnare är däremot gjord för just det där

Slits i topparna gör det nog, men att mätnogranheten skulle försämras har jag svårt att tro. Såvida man inte har något som är så klent att den skjutbara delen börjar glappa. Jag tror inte det är farligt mycket belastning det behöver utsättas för.

Boettöppnare är till för att öppna klockor, mindre saker än objektiv, som sitter betydligt hårdare.
Självklart är det bättre än skjutmått, om man har en som är stor nog, men tja, dumt med ett verktyg med bara ett enda syfte, om det inte ens är nödvändigt.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Slits i topparna gör det nog, men att mätnogranheten skulle försämras har jag svårt att tro. Såvida man inte har något som är så klent att den skjutbara delen börjar glappa. Jag tror inte det är farligt mycket belastning det behöver utsättas för.

Boettöppnare är till för att öppna klockor, mindre saker än objektiv, som sitter betydligt hårdare.
Självklart är det bättre än skjutmått, om man har en som är stor nog, men tja, dumt med ett verktyg med bara ett enda syfte, om det inte ens är nödvändigt.

det är ju topparna som ligger an mot mätytan, så jag vill nog påstå att mätnoggrannheten försämras. men som sagt, är du bara en hobbyist så märker du nog inte av det dock

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Tack för alla svaren. Jo jag vet att det är en skjutmått i videon men undrade bara om det fanns nån dedikerad verktyg till den.

Boettöppnare verkar funka bra så jag tror jag beställer en sån. Kostar 2 pund inkl. frakt från Kina

Eftersom hålet är så litet tror jag inte de med runda grejer passar så jag beställde liknande den andra Hardware guy länkade.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Skrivet av Starric:

det är ju topparna som ligger an mot mätytan, så jag vill nog påstå att mätnoggrannheten försämras. men som sagt, är du bara en hobbyist så märker du nog inte av det dock

Är man inte hobbyist har man nog ett aldeles för dyrt skjutmått för att använda som verktyg, skulle jag snarare vilja påstå

Hållbarheten på spetsarna är bättre än mätnoggranheten på dom flesta billiga jag sett iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Detta är nog verktyget du letar efter men det går säkert att änvända dig av det ovanstående!

http://www.ebay.com/itm/Super-Stainless-Steel-Spanner-Wrench-...

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk

Aha där ser man. Finns ju verktyg till att snurra ut såna saker.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkwingduck:

Aha där ser man. Finns ju verktyg till att snurra ut såna saker.

Alltså, det riktiga verktyget som du letar efter kallas på engelska "spanner wrench". Jag vet inte om det finns något svenskt namn, men jag gissar på att man kanske säger spanner nyckel eller avdragare även på svenska. Riktiga nycklar finns här för den som tar det där med att öppna objektiv på allvar (eller för den som inte är "priskänslig"):
http://www.micro-tools.de/en/Spanner-Wrenches-oxid/

Något som är värt att tänka på om du liksom han på videon ska försöka få upp låsringarna med något hemmgjort verktyg som t.ex. en passare eller ett skjutmått, är att om du slinter med verktyget så har du en god chans att repa upp linsytan ordentligt. Ta det varligt och ge upp om ringen sitter för hårt.

För den yttersta låsringen fram på objektivet så går det ibland även bra med någon sorts gummicylinder som bara greppar ringen med hjälp av friktion. Det gäller dock att främre linsytan inte är alltför konvex. Ett par diskhandskar i gummi kan ibland ge friktion nog för att gänga upp en låsring som inte sitter alltför hårt.