Permalänk
Medlem

Behöver jag protein pulver? 16år

Jag är 16 år och har gymmat i sex månader och ibland efter en träning så har jag inte orken/det är inte middag än när jag kommer hem. Jag har läst att det bästa är att ät normalt men vi slutar på så olika tider så middagen är ju inte redo när man kommer hem.
Så jag undrar ifall jag borde/kan köpa protein pulver eller någon annat medel. Just nu bulkar jag, ska man ha ett speciellt pulver då eller? Helst ska den vara god så spenderar gärna lite extra pengar om det smakar gott!

Kan ta tillfället i akt och fråga om hur ni delar upp era träningspass.
Vi kör 4 gånger i veckan och då går vi igenom hela kroppen på en vecka. Ett träningspass är normalt en timme långt. Men känns inte riktigt som jag ökar så mycket som jag vill, ska jag köra halvkropps pass så jag hinner köra igenom kroppen två gånger i veckan och hur många maskiner per muskelgrupp ska jag köra? Just nu kör vi tre övningar per muskelgrupp samt uppvärmning.

Tacksam för svar!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Jag har kört både med och utan. Så här är det. Få i dig 1,5-2g protein multiplicerat med din totala vikt i kg. Hur du får det är upp till dig helt och hållet.

För mig personligen ger det bättre resultat att äta till sig dessa proteiner. Tonfisk, ägg, kött, ost, mjölk etc. det finns hur mycket som helst som har extra mycket proteiner.
Det beror mycket på hur du är byggd/vilka gener du har. Går du upp lätt av fet mat så ät inte fet mat så mycket då kan proteinshake vara ett bra alternativ, är du smal och har lågt underhudsfett ät på som bara fan.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jag har kört både med och utan. Så här är det. Få i dig 1,5-2g protein multiplicerat med din totala vikt i kg. Hur du får det är upp till dig helt och hållet.

För mig personligen ger det bättre resultat att äta till sig dessa proteiner. Tonfisk, ägg, kött, ost, mjölk etc. det finns hur mycket som helst som har extra mycket proteiner.
Det beror mycket på hur du är byggd/vilka gener du har. Går du upp lätt av fet mat så ät inte fet mat så mycket då kan proteinshake vara ett bra alternativ, är du smal och har lågt underhudsfett ät på som bara fan.

Tycker inte jag går upp lätt för fet mat, men vilken slags proteinpulver ska jag köpa? Är mitt träningsschema bra?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Det framgår inte riktigt om du tar något efter träningen så jag utgår från att du inte gör det: Tycker du till en början kan se till att ta något efter träning.. något slags mellanmål, om så en frukt, en hemmagjord shake, eller dylikt - inom en cirkus 30 minuter efter träning eller så. Det lär hjälpa i väntan på middag. Jag är absolut för protein som kosttillskott, men som nybörjare brukar man i regel kunna göra mycket åt kosten och där är så sjukt mycket vunnet. Ät mer, och ät mer rätt för att tillgodose proteinbehovet.. som Devil May Cry sa: Fisk, ägg, kött, mjölkprodukter, bönor, nötter! Se till att du får i dig MER proteinrik mat, och MER mat ö.h.t! SEN tycker jag att du kan ta ställning till proteinpulver - det är min åsikt i alla fall. Du är ung, du hinner äta mängder proteinpulver oavsett när du väljer att börja med det

Inte för inte så kallas det träning, det innebär ju också att du bör träna teknik i övningar o.s.v. - Fixa helt enkelt en god grund att köra vidare på, både i gymmet och med maten (förr eller senare kommer du själv stå där och behöva fixa käk, då är inte kunskap/erfarenhet förkastligt).

Permalänk

får du i dig för lite protein genom kosten = ja, då kan det vara en ide med protein pulver
får du i dej tillräckligt genom kosten = nej, då behövs det inte
din kroppsvikt X 2,5gr protein, bara att sätta dig ned och räkna ut hur mycket du får i dig per dag och hur mycket du ska ha i dig.
lycka till.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Ät proteinrik kost istället. Du behöver inte tillskott i din ålder.

Tankeställare en Gainomax = 2 bananer och 3dl mjölk. Dock slipper du alla konstiga tillsatser i det sistnämnda.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Som jag ser det så finns det lite olika lösningar på mat problemet, antingen så lär du dig laga mat eller så ber du någon av dina föräldrar att göra matlådor till dig, då kan du äta när det passar dig.

Själv så använde jag proteinpulver i flera år innan jag kom till insikten att det var onödigt, jag upplever det som bättre att äta bra mat i stället. Men om du inte klarar av att äta rätt så är det väl en god ide att använda proteinpulver fram tills du lärt dig äta rätt.

Vilket träningsupplägg som passar dig bäst är svårt för oss att veta, men är du inte nöjd med träningsupplägg du använder så prova något annat upplägg. Det finns många böcker att läsa om olika träningsupplägg så varför inte läsa någon av dem, som t.ex. BBB (big beyond belife).

Permalänk
Medlem

Jag är själv 16 år och använder proteinpulver(Inte blivit så mycket på senaste tiden då man råkat ut för en skada(muskelbristning efter en tackling jag gjorde i fotboll...) samt varit sjuk.

Jag tycker du ska köra på proteindrinkar efter varje träningspass.
Att äta mycket protein gör det lättare för dig att gå ner i vikt/bli mer biff MEN ersätt inte viktiga proteinkällor med proteinpulver.

Nyttiga proteinkällor är ägg, mjölk, kött, fisk, fågel, kvarg och ost till exempel.

Om jag kommer ihåg rätt, så kör jag på WNT Tripple Protein.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oobum:

Dock slipper du alla konstiga tillsatser i det sistnämnda.

Vilka tillsatser?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexander7938:

Så jag undrar ifall jag borde/kan köpa protein pulver eller någon annat medel.

Du kan köpa protein om du vill. Om du borde är rätt omöjligt att säga. Personligen tror jag det är ganska bortkastat. Lägg energi och krut på själva träningen istället.

Skrivet av Alexander7938:

Just nu bulkar jag, ska man ha ett speciellt pulver då eller? Helst ska den vara god så spenderar gärna lite extra pengar om det smakar gott!

Nej, några speciella pulver behövs inte öht. Vanligt vassle är billigt och bra om du nu vill köpa. Gymvaruhuset har både billigt och gott protein.

Skrivet av Alexander7938:

Kan ta tillfället i akt och fråga om hur ni delar upp era träningspass.
Vi kör 4 gånger i veckan och då går vi igenom hela kroppen på en vecka. Ett träningspass är normalt en timme långt. Men känns inte riktigt som jag ökar så mycket som jag vill, ska jag köra halvkropps pass så jag hinner köra igenom kroppen två gånger i veckan och hur många maskiner per muskelgrupp ska jag köra? Just nu kör vi tre övningar per muskelgrupp samt uppvärmning.

Tacksam för svar!

Jag tycker du ska köra något färdigt beprövat schema. Eftersom du inte har tränat så länge antar jag att du inte har lärt dig att köra "riktiga" övningar ordentligt såsom bänkpress, knäböj, osv.

Ett vettigt nybörjarschema. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alexander7938:

Jag är 16 år och har gymmat i sex månader och ibland efter en träning så har jag inte orken/det är inte middag än när jag kommer hem. Jag har läst att det bästa är att ät normalt men vi slutar på så olika tider så middagen är ju inte redo när man kommer hem.
Så jag undrar ifall jag borde/kan köpa protein pulver eller någon annat medel. Just nu bulkar jag, ska man ha ett speciellt pulver då eller? Helst ska den vara god så spenderar gärna lite extra pengar om det smakar gott!

Kan ta tillfället i akt och fråga om hur ni delar upp era träningspass.
Vi kör 4 gånger i veckan och då går vi igenom hela kroppen på en vecka. Ett träningspass är normalt en timme långt. Men känns inte riktigt som jag ökar så mycket som jag vill, ska jag köra halvkropps pass så jag hinner köra igenom kroppen två gånger i veckan och hur många maskiner per muskelgrupp ska jag köra? Just nu kör vi tre övningar per muskelgrupp samt uppvärmning.

Tacksam för svar!

En snabb fråga, hur kan du bulka utan att ha koll på kcal in/ut? Inget illa menat, men är det inte svårt att bestämma ett ungefärligt kcal intag på måfå?

Jag tänker för övrigt gå emot strömmen och säga att du med gott samvete kan införskaffa proteinpulver (testa Optimum nutritions whey-protein, smakar riktigt gott). Det är svårt att få i sig optimalt med protein via enbart vanlig kost, så vet man med sig att man kanske inte äter överdrivet mycket livsmedel med protein i kan det definitivt vara värt att köra en proteindrink efter träningspasset.

Det finns egentligen, i mitt tycke, bara två typer av kosttillskott som faktiskt är rättfärdigade att ta till som nybörjare (utan att kasta pengar i sjön); protein (whey, kasein, isolat whatever floats your boat=) och kreatin (monohydrat eller kre-alkalyn, pyruvat etc.).

Permalänk
Skrivet av anon136741:

men är det inte svårt att bestämma ett ungefärligt kcal intag på måfå?

för en nybörjare, jo, för en erfaren, nej.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av J7:

Att äta mycket protein gör det lättare för dig att gå ner i vikt/bli mer biff

Vill inte vara besservisser, men protein gör så du går upp i muskelmassa = gå upp i vikt, eller som du sa bli mer biff

Dock är det såklart lättare att gå ner i vikt med whey-80/100 än med gainer, då whey innehåller mindre kolhydrater.

Men jag förstår vad du menar, ville bara rätta till lite

Visa signatur

Chassie: Fractal Design Define XL - Mobo: MSI P67A GD65 - CPU: Intel i5 2500K - CPUkylare: Antec KÜHLER H2O 620 - RAM-minne: 8Gb Corsair Vengeace 1600 MHz - GPU: ASUS GTX 570 Direct CU II - PSU: Corsair AX 850 - HDD: Western Digital BC 1Tb - Corsair Force GT 120Gb OS: W7 Home Premium 64bit - Skärm: LG W2363D 120Hz - Keyboard: Microsoft Sidewinder X4 - Mus: Logitech G500 - Headset: Logitech G35 - P6157 3DMarks

Permalänk
Skrivet av anon136741:

Det finns egentligen, i mitt tycke, bara två typer av kosttillskott som faktiskt är rättfärdigade att ta till som nybörjare (utan att kasta pengar i sjön); protein (whey, kasein, isolat whatever floats your boat=) och kreatin (monohydrat eller kre-alkalyn, pyruvat etc.).

Njaa, jag skulle nog säga att kreatin ska man ta när man känner sig redo för nästa steg. I min mening är kreatin snäppet över nybörjare Det blir ju lite mer seriösare med kreatin, dvs hålla koll på sitt vattenintag under dagen så det är tillräckligt mycket(2-3liter). Sen att man efter ca 6veckor ska göra ett uppehåll i 5 veckor innan man börjar igen. Så körde jag i våras iaf

Visa signatur

Chassie: Fractal Design Define XL - Mobo: MSI P67A GD65 - CPU: Intel i5 2500K - CPUkylare: Antec KÜHLER H2O 620 - RAM-minne: 8Gb Corsair Vengeace 1600 MHz - GPU: ASUS GTX 570 Direct CU II - PSU: Corsair AX 850 - HDD: Western Digital BC 1Tb - Corsair Force GT 120Gb OS: W7 Home Premium 64bit - Skärm: LG W2363D 120Hz - Keyboard: Microsoft Sidewinder X4 - Mus: Logitech G500 - Headset: Logitech G35 - P6157 3DMarks

Permalänk
Medlem

Begriper inte riktigt varför du skulle behöva kosttillskott vid 16 års ålder. När jag var i den åldern tränade jag 5-6 dagar i veckan (handboll och styrketräning). Det är bättre att äta ordentligt och allsidigt istället för att trycka i sig massa skumma preparat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSovietGuy:

Vill inte vara besservisser, men protein gör så du går upp i muskelmassa = gå upp i vikt, eller som du sa bli mer biff

Dock är det såklart lättare att gå ner i vikt med whey-80/100 än med gainer, då whey innehåller mindre kolhydrater.

Men jag förstår vad du menar, ville bara rätta till lite

Att äta proteinrik mat hjälper också att gå ner i vikt
"Ett sätt att undgå detta är genom att träna styrketräning och äta tillräckligt med proteinrik mat medan du går ner i vikt. På så sätt klarar du att behålla mer muskler och då reduceras inte viloförbränningen lika mycket."
- http://www.reps.se/cms/142/saa-oekar-du-foerbraenningen

Fast iofs så betyder det ju samma sak i principen?
Beror ju också hur man lägger upp träningen och kosten. Att bli mer biff eller att tappa några kilon.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mangemani:

för en nybörjare, jo, för en erfaren, nej.

Och med 6 månaders gymerfarenhet skulle du klassa honom som...? Jag har aldrig påstått att det skulle vara svårt att komma underfund med sitt dagsbehov (+/-), egentligen är det inte särskilt svårt vare sig man är nybörjare eller erfaren, grunden är alltid densamma.

Skrivet av TheSovietGuy:

Njaa, jag skulle nog säga att kreatin ska man ta när man känner sig redo för nästa steg. I min mening är kreatin snäppet över nybörjare Det blir ju lite mer seriösare med kreatin, dvs hålla koll på sitt vattenintag under dagen så det är tillräckligt mycket(2-3liter). Sen att man efter ca 6veckor ska göra ett uppehåll i 5 veckor innan man börjar igen. Så körde jag i våras iaf

Absolut, men gällande graden av expertis som krävs gällande kreatin får vi nog vara överens om att inte vara överens=) Kreatin är för mig lika grundläggande som tillskott av protein, och kräver i stort sett inga som helst förkunskaper. De problem du nämner, bland annat vätskerelaterade "problem" såsom vätskeretention (väldigt vanligt vid användning av monohydrat) kan enkelt undvikas genom att satsa på exempelvis Kre-alkalyn istället för just monohydrat. Med Kre-alkalyn slipper du vätskeretention, uppladdningsfaser och fan vet vad=D

Men åter till topic; som jag skrev tidigare, väldigt många har svårt att få i sig "rätt" mängd protein via maten, och är så fallet kan det vara en bra idé att lägga till en proteinshake (med fördel efter träning, för att rida lite på proteinsyntesen och maximera upptaget). Överlag tycker jag faktiskt att en proteinshake efter träningen är berättigad, det är helt enkelt ett ypperligt sätt att tillgodogöra sig protein på ett snabbt sätt när det gör som mest nytta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m0rk:

Begriper inte riktigt varför du skulle behöva kosttillskott vid 16 års ålder. När jag var i den åldern tränade jag 5-6 dagar i veckan (handboll och styrketräning). Det är bättre att äta ordentligt och allsidigt istället för att trycka i sig massa skumma preparat.

Vad har din träningsfrekvens med saken att göra? Resultaten du fick under den här perioden å andra sidan, det skulle eventuellt kunna vara av intresse. Hade du som målsättning att öka muskelmassa eller var styrketräningen av en mer funktionell karaktär?

Kostupplägg och kosttillskottens nytta står väl egentligen mer eller mindre i direkt korrelation med vad man har för ambitioner med sin träning. Vill man bygga muskler effektivt behöver man ett visst antal gram protein/kg kroppsvikt. Det är ett ofrånkomligt faktum. Hur man sedan väljer att få i sig de här proteinerna, ja det är upp till var och en. Jag har dock svårt att se en amatör få i sig 2-3ggr/kg kroppsvikt kvalitativt protein utan att ta till proteinpulver av någon typ (det kräver i så fall att man äter redigt stora måltider med kyckling, ägg, kött, ost etc.)

Permalänk
Skrivet av anon136741:

Och med 6 månaders gymerfarenhet skulle du klassa honom som...? Jag har aldrig påstått att det skulle vara svårt att komma underfund med sitt dagsbehov (+/-), egentligen är det inte särskilt svårt vare sig man är nybörjare eller erfaren, grunden är alltid densamma.

garanterat nybörjare.
att räkna ut hur mycket kcal sitt dagliga kcal intag ska bestå utav är inte det minsta svårt, finns mängder med tabeller och uträkningar ang det på nätet, men det var att hålla koll på kcal sedan som jag syftade på, en nybörjare, innan han har kommit in i det hela, får nog så lov att hålla koll på sina kcal tills han är van medans en erfaren lätt kan gå på känsla, dvs han vet att si och så mycket innehåller ditt och datt och sedan automatiskt komma fram till att det han har fått i sig är nog eller att han måste äta mer.
finns inte en chans att en person som bara varit aktiv i 6 månader har fått en sådan stor koll på kosten och dess kcal.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon136741:

kan enkelt undvikas genom att satsa på exempelvis Kre-alkalyn istället för just monohydrat. Med Kre-alkalyn slipper du vätskeretention, uppladdningsfaser och fan vet vad=D

Kre-alkyl är scam. Kreatin binder vätska, that's it. Om det inte binder vätska så fungerar det inte.

Citat:

Den här artikeln kan summeras med att kre-alkalyn

Inte ger ett bättre upptag än kreatin monohydrate
Inte är mer effektivt än kreatin monohydrate
Troligen inte fungerar om man endast tar 1,5 gram varje träningsdag
Inte förhindrar en viktuppgång av vätska under förutsättningen att det tas i doser så det faktiskt fungerar
Inte är mer säkert när det gäller omvandling till kreatinin eller någon annan testad markör
INTE ÄR PRISVÄRT!!!

http://tranastyrka.se/kre-alkyl-ar-inte-ett-dugg-battre-an-kr...

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Crippa90:

Kre-alkyl är scam. Kreatin binder vätska, that's it. Om det inte binder vätska så fungerar det inte.

http://tranastyrka.se/kre-alkyl-ar-inte-ett-dugg-battre-an-kr...

I stand corrected=)

Permalänk

Nej, läs Wikipedia artikeln istället. Det är i princip omöjligt att få i sig för lite protein för en icke vegetarian. I Kina tror man att noshörningshorn kan bota impotens och här tror vissa att man behöver äta kosttillskott. Det är endast för folk som söker extrem effekt som behöver sånt.

Någon talade om 2,5 gram per kilo kroppsvikt. Det är mer 1,0. Det enda du kommer göra är att förkorta din livslängd. Kroppen har ett sätt att bryta ner proteiner som inte används men man ska inte överbelasta det.

Träna lagom tills du kommer till biologi B och kan läsa om det själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeMisanthrope01:

Nej, läs Wikipedia artikeln istället. Det är i princip omöjligt att få i sig för lite protein för en icke vegetarian. I Kina tror man att noshörningshorn kan bota impotens och här tror vissa att man behöver äta kosttillskott. Det är endast för folk som söker extrem effekt som behöver sånt.

Någon talade om 2,5 gram per kilo kroppsvikt. Det är mer 1,0. Det enda du kommer göra är att förkorta din livslängd. Kroppen har ett sätt att bryta ner proteiner som inte används men man ska inte överbelasta det.

Träna lagom tills du kommer till biologi B och kan läsa om det själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det någonsin fanns ett textbook example på "hela världen har fel, och bara jag har rätt" så har vi nog bevittnat det här. Härligt...

För övrigt, att bevisa sin tes genom att hänvisa till wikipedia kanske fungerar om man fortfarande är kvar i gymnasiet (eller läser biologi b för den delen), men ute i verkliga livet brukar man snarare hänvisa till någon källa med åtminstone ett uns av vetenskaplig legitimitet.

Permalänk
Avstängd

1.3 - 2.0 g/kg kroppsvikt är de siffror jag har sett nämnas. 2.5 gram är antagligen att elda för kråkorna och större del kommer bli kolhydrater istället. Då hade jag hellre käka lite mer pasta eller något annat gott.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Crippa90:

1.3 - 2.0 g/kg kroppsvikt är de siffror jag har sett nämnas. 2.5 gram är antagligen att elda för kråkorna och större del kommer bli kolhydrater istället. Då hade jag hellre käka lite mer pasta eller något annat gott.

Instämmer helt, så vitt jag har sett från amerikanska PubMed-artiklar verkar 2,0g/kg kroppsvikt vara en allmänt vedertagen "övre gräns" för när proteinintagets nyttomaximering inträder. Har dock sett studier som visar på att PROIN på 2,65g/kg kv kan ha sina förtjänster hos nybörjare inom styrketräning, dock rörde det sig endast om de initiala veckorna. Efter 3-4 veckor, tror jag att det var, minskar PROIN till 1,36 g/kg kv med 2,25 g/kg kv som "tak" (över det gjorde lite till ingen skillnad avseende proteinsyntesen och dess anabola fas).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon136741:

Instämmer helt, så vitt jag har sett från amerikanska PubMed-artiklar verkar 2,0g/kg kroppsvikt vara en allmänt vedertagen "övre gräns" för när proteinintagets nyttomaximering inträder. Har dock sett studier som visar på att PROIN på 2,65g/kg kv kan ha sina förtjänster hos nybörjare inom styrketräning, dock rörde det sig endast om de initiala veckorna. Efter 3-4 veckor, tror jag att det var, minskar PROIN till 1,36 g/kg kv med 2,25 g/kg kv som "tak" (över det gjorde lite till ingen skillnad avseende proteinsyntesen och dess anabola fas).

Protein är överskattat, jag käkade dubbla mängden för några år sedan mot vad jag gör nu, ingen som helst skillnad. Vet inte ens vad jag ligger på, men runt 150g per dag kanske om ens det. Tror många borde lägga mer tid på att träna hårdare och variera sig mer i sin träning, idag lägger folk alldeles för mycket pengar på kosttillskott....

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk

Om man tvunget ska prata om hur mycket protein per kg/kv så måste man även ta med hur många %bf man har. Väger man 100kg med 3%bf eller man väger 100kg med 30%bf så är det väldigt stor skillnad på ens proteinbehov.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GaMeR2K5:

Vitamintabletter och alla sådana här "kosttillskott" är inget som en normal människa behöver om man äter rätt.

Vilken tur att det är helt och hållet valfritt att ta kosttillskott då.

Skrivet av furste_filip:

Om man tvunget ska prata om hur mycket protein per kg/kv så måste man även ta med hur många %bf man har. Väger man 100kg med 3%bf eller man väger 100kg med 30%bf så är det väldigt stor skillnad på ens proteinbehov.

Ja, fast när man talar om g PRO/kg kv brukar man allt som oftast tala om vikt i generella termer. För övrigt är det ganska dumt att tillrättavisa någon genom att leverera en partiell felaktighet. Att utgå ifrån sin BF% är inte heller särskilt precist sätt att beräkna hur mycket protein man behöver få i sig, ska man vara riktigt korrekt så bör man snarare utgå ifrån sin Lean Body Mass istället. Detta eftersom att BF% inte säger någonting om huruvida du släpar runt på en massa muskler eller bara är spinkig rakt igenom.

Permalänk
Medlem

Nej det behövs inte, jag äter 240g protein per dag och det utan proteintillskott i form av pulver eller dylikt. Blir i runda slängar 1kg kött/kyckling per dag och oftast en del kesella, givetvis kolhydrater i olika former men nu var det ju inte det som samtalsämnet gällde. Detta sker även i samband med periodisk fasta, dvs jag äter enbart mellan 12:00 och 20:00 så äter allt mat för dagen under 8 timmar, så det borde inte vara några problem att få i sig all protein via vanlig mat.

Visa signatur

Corsair 800D | Asus Maximus IV Extreme-Z | Corsair Vengeance 8GB 1600mhz | Intel i5 2500k @ 4,3ghz | ASUS GTX670 DCUII | BenQ XL2410T 120hz | Corsair AX 1200W |

Permalänk
Skrivet av anon136741:

Om det någonsin fanns ett textbook example på "hela världen har fel, och bara jag har rätt" så har vi nog bevittnat det här. Härligt...

För övrigt, att bevisa sin tes genom att hänvisa till wikipedia kanske fungerar om man fortfarande är kvar i gymnasiet (eller läser biologi b för den delen), men ute i verkliga livet brukar man snarare hänvisa till någon källa med åtminstone ett uns av vetenskaplig legitimitet.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22935042 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18545198

Jag tror inte riktigt du förstår hur mycket man måste träna för att proteinintaget ska vara en begränsande faktor.

Skrivet av anon136741:

Vilken tur att det är helt och hållet valfritt att ta kosttillskott då.

Jag har lovat modsen att ta det lugnt med högerretoriken men utan att säga för mycket måste vissa individer skyddas från sig själva. Det finns många väldigt "naiva" människor som tror på snabba lösningar och trycker i sig en massa onyttigheter.

Skrivet av nidrah:

Nej det behövs inte, jag äter 240g protein per dag och det utan proteintillskott i form av pulver eller dylikt. Blir i runda slängar 1kg kött/kyckling per dag och oftast en del kesella, givetvis kolhydrater i olika former men nu var det ju inte det som samtalsämnet gällde. Detta sker även i samband med periodisk fasta, dvs jag äter enbart mellan 12:00 och 20:00 så äter allt mat för dagen under 8 timmar, så det borde inte vara några problem att få i sig all protein via vanlig mat.

1kg kött per dag? Du kommer inte överleva tills pensionen.