MSI GT70 0NC-029NE hur många hårddiskplatser finns det?

Permalänk

MSI GT70 0NC-029NE hur många hårddiskplatser finns det?

Som topic säger så undrar jag hur många hårddisk platser det ska finnas i min nya bärbara?

I alla specs finns ju bara den hårddisken man får till men en kompis har msi gt683 och undrade samma sak som mig och han hade bara en hårddisk till datorn men han hade en plats till så han kunde bara installera en ssd i den.

Tro nu inte att jag inte är lat som inte orkar skruva upp min dator för att kolla utan jag vill inte bryta någon garanti eller dyl innan jag vet till 100% att det går.

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det är ganska standard med 2 platser på en 17tummare(gaming laptops alltså)
Ganska säker på att du inte bryter någon garanti genom att byta hdd/ram.
Hur skulle de veta att du har gjort det menar jag? såvida du inte har sönder något /skickar in den med uppgraderingar ^^

Men bryt inga sigil/klisterlappar som säger "warranty void if seal is broken" typ. Står väl något liknande.

Permalänk
Medlem

Har samma fråga och det verkar tyvärr inte som att svaret är så enkelt som adfi skriver. Visserligen har GT70n tydligen 2 stycken HDD-platser på baksidan, vilket man även kan se om man hittar bilder på nätet.

Dock verkar det som att det inte alltid följer med en HDD-bay, jag har dessutom svårt att se hur man faktiskt kopplar HDDn till moderkortet.

Jag hittar mest information gällande dyrare modeller som kommer med SSD förmonterade (2x mSATA i raid-0). Så det hjälper inte så mycket då jag väntar på en lite billigare modell med 750gb HDD. Hade gärna velat lägga till en 120gb SSD och ha utöver originaldisken. Såg någon bild på en snubbe som monterat med hjälp av tillskuret suddgummi... Lite sketchy men whatever floats your boat, I guess.

Så, någon med datorn som har mer definitiv koll på läget? Hade uppskattats något enormt och hade skickat väldigt många elektroniska kramar!

Tack på förhand!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk

Är också ute efter att slänga in en SSD. Berätta gärna om ni lyckats ta reda på mer.

Permalänk

Jag bara satte min mot satakontakterna.
Och den verkar vara hyggligt stabil där. kan inte röra sig mycket inte.

Permalänk
Skrivet av Micke_Trenne:

Jag bara satte min mot satakontakterna.
Och den verkar vara hyggligt stabil där. kan inte röra sig mycket inte.

Skulle gärna vilja se bild på detta?

Eller några flera som har några erfarenheter?

MVH Robin

Permalänk

ska se om jag orkar skruva upp den igen lite senare så fixar jag en bild.

Permalänk
Medlem

Jag har en GE60-0NC och köpte "fel" typ av SSD. Bytte ut 2.5 tums disken mot en mSATA (mini-SATA) SSD av samma kaliber (storlek). Enligt min dators specifikationer så har den plats för 1 hårddisk, men när man väl öppnar luckan så har man plats för 2 eller 3 diskar.

Mini-SATA disken är av PCI-Express Mini Card typ, ifall någon undrar.
micro SATA är en helt annan typ av SATA-kontakt, används oftast av interna SlimDVD/Blu-ray spelare.

Så om du köper en SSD till, se till att det är av typen mSATA då >> länk <<

OBS! Skruvar medföljer ej, måste köpas separat av någon dum anledning!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk

Så det finns alltså egentligen ingen plats i dator för en vanlig 2.5 tums Ssd disk till? För jag har en corsair en sån där röd liggandes och hade planerat att stoppa i den också och använda originalet som dump disk typ. MVH robin

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk

jo det finns plats för en disk till

Permalänk
Medlem

Har fått hem en nu och kan säga att allt fungerade utmärkt.

Det fanns 2 hårddiskplatser, varav enbart en docka (som höll fast originaldisken). Hade dessutom köpt en Samsung 830 ssd som tydligen är 2mm lägre än vanliga 2,5" så var lite orolig för att saker och ting skulle sitta halvdant och att jag skulle få ta till en fullösning.

Men det var inga problem, bytte hårddiskdockan från vanliga disken till ssdn, vilket ledde till att ssdn satt ordentligt fastskruvad.
Tryckte in originaldisken i den andra hårddiskplatsen och fint nog så sitter luckan så tight mot disken att den inte rör sig ur fläcken även utan montering.

Så ja, 2 hårddiskplatser och 2 lättåtkomliga ram-platser.

Det stora kruxet för mig var att datorns recovery-cds installerade windows med partitioner i ordningen:
Hidden recovery: 15gb
Windows boot: 100mb
Windows + datapartition: resten

Det gjorde att när jag tog bort recovery-partitionen så låg windows boot-partition i vägen för att expandera utrymmet. In hindsight, inget problem, bara att bränna en windows recovery cd samt använda gparted och flytta bak partitionerna, men då jag aldrig behövt göra det innan så blev det lite problem.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Ska få hem samma dator i dagarna och hade samma fundering som dig....

Tänker att det är bättre att mekaniska hårddisken får ha kvar dockan, den rör ju på sig... SSD-disken har ju inga rörliga delar så jag tänker att den tar mindre stryk av några millimeters spelrum intuti datorn.

Visa signatur

|Antec900|GA-890GPA-UD3H|PhenomII 965 BE|
|8GB Vengeance LP DDR3|HD5870|X25-M 80GB|

Permalänk

de tråkiga är ju att tyvär så går garantin ut när man byter hdd.
Tycker jag är konstigt på en lappis.

Permalänk
Skrivet av Micke_Trenne:

de tråkiga är ju att tyvär så går garantin ut när man byter hdd.
Tycker jag är konstigt på en lappis.

Inget konstigt med det. Om du ska lämna in den på garantireparation så är det ju bara att ta ur 3:e parts hdd och satta in standard igen.

Permalänk
Medlem

Har fått hem laptopen nu och kan bekräfta att GT70-0NC har totalt tre platser för 2.5"

En upptas av befintlig 750gb hdd, en av optiska enheten och en tom plats "under" optiska enheten där det i värstingmodellen sitter 2st SSD mSata...
Men där klämde jag dit min X-25M 80gb och det funkar utmärkt.

Visa signatur

|Antec900|GA-890GPA-UD3H|PhenomII 965 BE|
|8GB Vengeance LP DDR3|HD5870|X25-M 80GB|

Permalänk
Medlem

Angående garanti...

Snackade idag med Msi support och dom hänvisade mig till Infocare.
Infocare sköter om reparationer på Msis datorer.
Enligt dom så ska det inte vara några problem att bryta plomberingen och sätta i en ny disk/minne.
Bara man är försiktig och inte skadar något mm....

Permalänk
Medlem

Så det behövs ingen special docka till den lediga 2.5" platsen där man kan sätta in en egen SSD? Eller fungerar det utmärkt utan detta, kan man fästa den på något annat sätt?

Jag har läst om att man bara får ut full SATA3 hastighet från en av dessa platser, gissningsvis den lediga då, antar jag. Om det sitter en HDD i den första.