Corsair H100, köpa ett recentions-exemplar. Garanti? Vågar man använda?

Permalänk

Corsair H100, köpa ett recentions-exemplar. Garanti? Vågar man använda?

Har precis fått hem en Corsair H100 sluten vattenkylning som min flickvänn vann på en auktion på tradera. Har provkört denna i några timmar utanför en dator. Inga konstiga ljud och inget läckage hittills. Men om den t.ex skulle läcka sedan när jag monterat den och börjat använda den. Tror ni man kommer kunna få hjälp av Corsair då?

Enligt killen jag köpt den av så fick han den innan sommaren (i år då antar jag.) Och han har enbart kört den och provat och skrivit en recension om den. Han fick den direkt från Corsair själva och säger att därför gäller ingen garanti på den. Stämmer det?

Och i sådana fall vågar man använda den? Har precis skaffat i7 3770k, Sabertooth Z77, GTX670 och är därför rädd om det mot förmodan skulle ske.

Har idag en Noctua NH-P12SE som kämpar nog med att hålla processorn under 70grader på kärnorna i stock hastighet i load, därför jag vill byta.

Har även mailat Corsair idag, men inte fått något svar ännu. Är väldigt sugen på att prova installera den, men vill inte vara med om någon onödig olycka.

Vill även nämna att jag kört vattenkylning förut (som man byggt och monterat själv.), men det hjälper ändå inte mot oron när det ändå finns garanti i normala fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupaBeast:

Han fick den direkt från Corsair själva och säger att därför gäller ingen garanti på den. Stämmer det?

Att tävlingsvinster och recensionsexemplar ej brukar ha garanti har jag hört många gånger tidigare, dock oavsett vad någon säger här så är det bästa svaret det du kommer få från Corsair.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk

Inte större risk med den än med en du köper i butik...Corsair lär ju inte skicka ut en recensionskylare som är ett måndagsexemplar precis....snarare tvärtom;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Inte större risk med den än med en du köper i butik...Corsair lär ju inte skicka ut en recensionskylare som är ett måndagsexemplar precis....snarare tvärtom;)

Nej för företag brukar ju skicka ut måndagsexemplar med flit......

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk

Svaret jag fick av corsair var att garantin inte gäller för att den inte kom från en auktoriserad corsair försäljare... Låter aningen konstigt att det inte skulle ses som auktoriserad när den kom direkt från dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Electrix:

Nej för företag brukar ju skicka ut måndagsexemplar med flit......

Vad menade var att test/recensionsexemplar faktiskt brukar vara mkt väl kontrollerade...oftast bättre kontrollerade än vanliga produktionsexemplar...

Inget företag vill ju deras produkter skall falera vid test/recension...

Måndagsex förekommer tyvärr speciellt då den männskliga faktorn är inblandad...naturligtvis inte med flit...men kanske beroende på slarv, dåliga rutiner m.m.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av SupaBeast:

Svaret jag fick av corsair var att garantin inte gäller för att den inte kom från en auktoriserad corsair försäljare... Låter aningen konstigt att det inte skulle ses som auktoriserad när den kom direkt från dem.

Skickades från m.sweclockers.com

problemet är väll att den är en prototyp som de igentligen skickar ut för recentioner osv inte gjord för någon längre 24/7 körning utan endast för tillfälliga provkörningar.

vilket kan medföra att den kanske inte är testad ordentligt för lång drift utan kan ha en väldigt kort livslängd.

är väll typ som de grafikkort tillverkarna skicka ibland innan release till swec resentionen för recentioner.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupaBeast:

Har idag en Noctua NH-P12SE som kämpar nog med att hålla processorn under 70grader på kärnorna i stock hastighet i load, därför jag vill byta.

You are doing it wrong. 70 grader i stock ? Då är kylaren monterad fel. Min hyper 212 vid 4.5ghz håller temps under 60. Och din noctua ska vara marginalt bättre.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av zeleni:

You are doing it wrong. 70 grader i stock ? Då är kylaren monterad fel. Min hyper 212 vid 4.5ghz håller temps under 60. Och din noctua ska vara marginalt bättre.

Det har jag svårt att tro då jag provat montera om den flertalet gånger och provat både artic silver och noctua's kylpasta. Gjort rent med Isopropyl alkohol och även provat ArctiClean.

Kör push and pull med två noctua fläktar på full hastighet. Notera att enbart EN av kärnorna når 70c medan de andra ligger på ca 62c. (Dessa temps är alltså med AIDA64 Stabilitetstest. (100% på alla kärnor.)

EDIT: Har du de tempsen på datorn i sign eller pratar du om en i7 3770k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

You are doing it wrong. 70 grader i stock ? Då är kylaren monterad fel. Min hyper 212 vid 4.5ghz håller temps under 60. Och din noctua ska vara marginalt bättre.

en 2600k är bra nog mycket svalare än 3770k, 70c förvånar mig inte, hört upp till 100c med en H100 + minimal OC för ivy bridge om man har lite oflyt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

problemet är väll att den är en prototyp som de igentligen skickar ut för recentioner osv inte gjord för någon längre 24/7 körning utan endast för tillfälliga provkörningar.

vilket kan medföra att den kanske inte är testad ordentligt för lång drift utan kan ha en väldigt kort livslängd.

är väll typ som de grafikkort tillverkarna skicka ibland innan release till swec resentionen för recentioner.

Min erfarenhet är den motsatta...vilket företag skickar ut produkter med begränsad livslängd för test? Inget företag vill ha dåliga produkter i ett test....no way!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb