Permalänk

2500k hjälp överklocka

Har en låst Intel i5 processor, som var lätt att överklocka bytte bara multipel och vcore
Finns det andra faktorer med 2500k?

Ska köpa en begagnad 2500K som gör 1.45v @ 4.9Ghz.
Men har tyst dator och kylning är tillräckligt för 1,2-1.32v endast.
I IBT kommer jag att se till att inte gå över 85c vid högsta kärna när man kör 20 IBT.

Med tanke på den gör 1.45v @ 4.9Ghz ska jag börja med att ställa vCore till 1.20v och 42x100 för 1.20v @ 4.2GHz.
Är detta OK? Finns det andra bios grejer som måste aktivera / inaktivera tweakas?

I fall den klarar 5 IBT ska jag öka 100MHz tills PC kraschar
Sen ska jag minska 10-50MHz och kör 10ITB tills den Kraschar.

När den klarat 10IBT så ska jag sluligen hitta 20IBT så att att den är 100% BF3 stabil

Permalänk
Medlem

Vid hög klock börjar man titta på annat. Om den gör 4.9 på 1.45 utan övrig pillande skulle jag bli förvånad, men då är det bara köra på. Sänk till önskad hz, sänk vcore tills det skiter sig, höj 0,1v.

IBT

....

Profit.

Permalänk
Skrivet av Thorulk:

Vid hög klock börjar man titta på annat. Om den gör 4.9 på 1.45 utan övrig pillande skulle jag bli förvånad, men då är det bara köra på. Sänk till önskad hz, sänk vcore tills det skiter sig, höj 0,1v.

IBT

....

Profit.

Har ingen aning vad det är för inställnigar för 4.9@1.45v som sagt begagna cpu.

Men du menar för 1.2v-1.3v och 4.4-4.7 så behöver jag bara pilla på vcore och multipel?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av grandpatzer:

Har ingen aning vad det är för inställnigar för 4.9@1.45v som sagt begagna cpu.

Men du menar för 1.2v-1.3v och 4.4-4.7 så behöver jag bara pilla på vcore och multipel?

Det vanligaste problemet med överklockande är Vdroop eller RAM:en som ballar ur.

Mellan 4.4-4.7 kommer du troligen inte behöva pilla med dessa lite svårare saker att felsöka om ngt ballar ur

Sök på forumet, finns flera mycket bra överklocknings guider för i5 2500k och i5 3570k.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Läs gärna guiden i min signatur nedan

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Det vanligaste problemet med överklockande är Vdroop eller RAM:en som ballar ur.

Mellan 4.4-4.7 kommer du troligen inte behöva pilla med dessa lite svårare saker att felsöka om ngt ballar ur

Sök på forumet, finns flera mycket bra överklocknings guider för i5 2500k och i5 3570k.

Förresten jag har Corsair XMS3 1.65v 1600 DDR3 minnen som jag nervoltat till 1.58v.
dvs de är 0.08v över 1.50v som är tillåten för 1155 moderkort.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av grandpatzer:

Förresten jag har Corsair XMS3 1.65v 1600 DDR3 minnen som jag nervoltat till 1.58v.
dvs de är 0.08v över 1.50v som är tillåten för 1155 moderkort.

Skulle kunna tänka mig att det bara är att fortsätta undervolta dem

Finns ju redan 1.35v "Green-RAM". Är egentligen helt vanlig ram som går lite långsammare men med lägra volt

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det absolut viktigaste att veta innan man börjar överklocka är Max Vcore man känner sig behaglig med. Vissa säger att allt under 1.45 är lugnt, andra säger att 1.35 är högt osv osv.

Jag har nog aldrig fått en hög temp på en vcore under 1.4 :S. Nu är jag inte jordens bästa överklockare men det hela beror nog mest på ditt moderkort.

Permalänk
Skrivet av Thorulk:

Det absolut viktigaste att veta innan man börjar överklocka är Max Vcore man känner sig behaglig med. Vissa säger att allt under 1.45 är lugnt, andra säger att 1.35 är högt osv osv.

Jag har nog aldrig fått en hög temp på en vcore under 1.4 :S. Nu är jag inte jordens bästa överklockare men det hela beror nog mest på ditt moderkort.

Fast det finns ju många faktorer, vatten eller luft, antal rpm på fläktar.
Kör man på en Noctua med 2500rpm push pull så kommer nog tempsen bli bra.

I mitt fall så kommer jag nog att köra på 800-1200rpm push pull med en Mugen 2 Rev B, förmodligen fungerar 1.3v bra, 1.4v är nog för mycket.

Permalänk
Medlem

Vad är en Låst i5 2500K förnågot?

Att den gör 4.9GHz vid 1.45v säger inget annat än att den överklockar bra.
Vad den kräver för spänning vid lägre hastigheter kan man inte veta med den informationen, utan du får prova dig fram.