Fråga angående tryckluft på burk och processor kylare.

Permalänk

Fråga angående tryckluft på burk och processor kylare.

En snabb fråga bara, ifall jag köper tryckluft på burk kan jag blåsa rakt ner i kyl-flänsen? Har inte rengjort där sedan jag köpte datorn för lite över ett år sedan och undrar ifall det funkar och bara blåsa rakt ner där.

Permalänk
Hedersmedlem

Håll i fläkten när du blåser, annars är det ok.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Håll i fläkten när du blåser, annars är det ok.

Antar att jag borde låta datorn stå ock "torka" hur länge isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plastslev:

Antar att jag borde låta datorn stå ock "torka" hur länge isåfall?

Varför? Det är ju luft du blåser på kylflänsen

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Burken innehåller drivgas samt nåt flytande som blir till is när det blir mycket använt. Dock försvinner det på några sekunder. Så låt kanske datorn "vila" 5-10min innan du startar.

Burken klår dock inte effekten av en riktig kompressor men bor man i lägenhet får man ta det man har

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Varför? Det är ju luft du blåser på kylflänsen

Har hört folk som säger att man ska låta datorn stå i några minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plastslev:

Har hört folk som säger att man ska låta datorn stå i några minuter.

Kanske sant. När jag dammar av datorn så sprayar jag friskt med burken men sen ska man ju slänga ihop allt, bära den till vardagsrummet och koppla in allt så visst, det blir ju några minuter där den hinner "stå".

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Kanske var otydlig men jag undrade ifall jag kan spraya på kylflänsen medans den sitter i datorn med allt monterat?

Permalänk
Medlem

Ja, varför skulle du inte kunna det?

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

Ja, varför skulle du inte kunna det?

No idea, inte gjort detta innan så vill bara vara säker Tack för svaret.

Permalänk
Medlem

Propan eller butan leder inte ström så ska inte vara några problem.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Måste vara bullshit att låta den "torka", har blåst med datorn igång flertalet gånger.. Du får dock träna till dig vilka vinklar du ska undvika med flaskan, då det kan flyga lite iiiiiisss..

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Medlem

det bildas bara is om du håller burken i fel vinkel. försök hålla den så rakt som möjligt när du blåser.. bra ide är att inte ha datorn igång när du gör detta. bildas det is vänta några sekunder tills du tycker ytan ser torr ut.. det dunstar väldigt fort.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Plastslev:

Kanske var otydlig men jag undrade ifall jag kan spraya på kylflänsen medans den sitter i datorn med allt monterat?

Du ska inte ha strömmen inkopplad! Till två hål i väggen alltså.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Permalänk
Medlem

Butan eller inte, ta det säkra före det osäkra och koppla ur datorn innan du blåser av dammet om du nu inte har möjlighet att koppla ur allt.

Blås rent, låt stå i tio minuter, starta upp igen.

Att vara lat och riskera att förstöra sin hårdvara för ett par förbannade minuter är bara korkat.
Vare sig Butan och Propan leder ström eller inte.
Varför ta risken med is?

Ta din tid, så ska det inte vara några problem.

Permalänk

Ja funkar alldeles utmärkt

Permalänk
Medlem

ta loss hela kylaren från moderkortet

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk

Det som jag har upptäckt av billig luft på burk är att den spottar ut vätska. eller hur man ska förklara det.

men när jag gick upp några 10or så var det inga problem

Visa signatur

Sveriges Största Discord för Nintendo switch spelare : https://discord.gg/tJyJDGR Välkommen in!!

Permalänk
Skrivet av Yooriitzz:

ta loss hela kylaren från moderkortet

Känner att jag inte vill ta loss kylaren eftersom jag inte har orken/kunskaperna att få dit den igen.

Permalänk
Medlem

då kommer bara dammet tryckas ner mot processorn ju

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Ut med datan på infarten och fram med kompressorn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

Propan eller butan leder inte ström så ska inte vara några problem.

Vatten leder inte något vidare heller, bara skiten som är löst i vattnet.

Permalänk
Medlem

Det du ska tänka på när du använder tryckluft på burk är att aldrig vicka den i någon riktning, då kommer det vätska ur den, håller du den rakt hela tiden så är det inga problem, då kommer bara luft.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.