Permalänk
Medlem

Ni som har 7970 referens

Hej jag tänkte höra med er som har detta hur pass mycket era kort låter under load då. Har titta runt lite på youtube och hört och sett att de verkar väldigt högljuda så hur pass mycket låter era kort?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Hej jag tänkte höra med er som har detta hur pass mycket era kort låter under load då. Har titta runt lite på youtube och hört och sett att de verkar väldigt högljuda så hur pass mycket låter era kort?

Ja dom är rätt högljudda,redan vid 50% låter dom endel

Permalänk
Avstängd

När jag spelar BF3 låter det rätt mycket, inte för mycket för en referenskylare enligt mig, och jag har ju även hörlurar så märker det inte när jag spelar.

Tog referens eftersom kylaren har utblås och var mycket billigare.
Ska du ha icke referens ska det vara en tyst variant!

Permalänk
Medlem

Tycker inte de låter speciellt mycket.. min H80 låter bra mycket mer:P men då är det med stockfläktarna:P

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem

Kan knappt höra mitt alls under belastning. Men så är jag också van vid en dator som låter en hel del eller så fick jag ett fantastiskt exemplar.

Permalänk
Medlem

Är inne på att skaffa ett 7970 och sedan köra cf i framtiden, men det är just ljudnivån jag är lite konfunderad över, sen har jag läst mycket att det varit mycket strul med drivrutiner men det kanske är individuellt?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Skrivet av wankeer:

Är inne på att skaffa ett 7970 och sedan köra cf i framtiden, men det är just ljudnivån jag är lite konfunderad över, sen har jag läst mycket att det varit mycket strul med drivrutiner men det kanske är individuellt?

Är det CF som gäller så kör på referens. Man brukar ju allt som oftast även kunna få 7970 referens för riktigt bra priser!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Är inne på att skaffa ett 7970 och sedan köra cf i framtiden, men det är just ljudnivån jag är lite konfunderad över, sen har jag läst mycket att det varit mycket strul med drivrutiner men det kanske är individuellt?

Kan rekommendera dig att köra med vattenkylning om du ska köra cf .. och de har vart en del strul med drivarna men för mig så funkade 12.4 och när dom släppte 12.8 så har de funkat klockrent.
Sen så kan jag säga att mitt kort låter ganska så häftigt vid 55% fläkthastighet men som sagt inget jag märker med hörlurarna, har dock beställt en Arctic accelero xtrem som har fått bra kritik

Visa signatur

Chassi : NZXT H440W | CPU : I7 4770k @ 3,5Ghz | GPU : EVGA 780 sc Acx | PSU : Evga 750W Gold | MOBO : MSI Z97M-Gaming | RAM : 16GB 1600mhz Corsair Vengeance | HDD Samsung 830 128gig - Samsung 840 250gig | Egenkomponerad kylning av Ek och Black ice | Benq XL 2420T

Permalänk
99:e percentilen

Load är inget problem, bl a för att man i regel har headset. Idle däremot (t ex surfande eller kontorsarbete) är inte helt tyst. Inte direkt störande, men det är inget kort för den som verkligen vill ha en tyst dator.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av wankeer:

Hej jag tänkte höra med er som har detta hur pass mycket era kort låter under load då. Har titta runt lite på youtube och hört och sett att de verkar väldigt högljuda så hur pass mycket låter era kort?

Ja kan ju rekommendera 620 modden då man monterar den med buntband. Får ca 50 grader med mitt 7950 fläkten har jag satt på 35% ska byta ut den mot en annan (Originalfläkten FU typ). Så det enda som låter i min dator är pumpen vilket jag kan sova med

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Två kort i CF låter ganska duktigt. Inte extremt. Det blir nån slags ljusare ton, lite småirriterande buzz liksom. Hursomhelst, obehagligt i vissa stunder.
Men då är det 65%+ på fläktarna.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

jag blev vansinnig på mitt kort, lät fruktansvärt vid 50% fläktstyrka så jag köpte en accelero xtreme... klockrent köp.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Load är inget problem, bl a för att man i regel har headset. Idle däremot (t ex surfande eller kontorsarbete) är inte helt tyst. Inte direkt störande, men det är inget kort för den som verkligen vill ha en tyst dator.

Detta håller jag med om, jag har dock alltid lurar vid datorn och van vid surret om den står på men är det en tyst dator man är ute efter är inte ref kort något bra, men med ok lurar märkar man inte av det och ref kylaren kyler ganska bra när den kör på men låter som ett litet jetplan ^^
Men med ok genom blås i mitt chassi så klarar mitt ref att hålla mitt 7970 på under 75 grader med en OC på 1200 GPU 1600 VRAM med fläkten runt 80%.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Inget man stör sig på om man har ett välventilerat chassi och spelar med hörlurar eller surroundhögtalare/högre volym.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Inget man stör sig på om man har ett välventilerat chassi och spelar med hörlurar eller surroundhögtalare/högre volym.

Okej, hur pass mycket låter den i idle?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Okej, hur pass mycket låter den i idle?

I idle om du kör egen fläktkruva kan du få den ganska tyst om du är ok med att den ligger i 60-65 grader då.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

I idle om du kör egen fläktkruva kan du få den ganska tyst om du är ok med att den ligger i 60-65 grader då.

En idle temp på 65 grader?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av wankeer:

En idle temp på 65 grader?

Faktiskt inte omöjligt. Min ligger på 70 grader i idle med alla chassifläktar avstängda och grafikkortets på lägsta. Men då kör jag också mitt skrivbord i 5120x1080.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ingenting jag stör mig på. Kan dock ha att göra med att jag var van vid ett gtx 460.

Visa signatur

Dator:|Gigabyte GA Z170X-game7|i7 6700k Noctua D15|Gtx 1070 Palit Jetstream| 16GB@3200MHz Corsair Vegenance|Corsair AX750|Fractal Design R5|Crucial MX100 256GB + 128GB|WD Red 4TB x2 | WD Green 2TB|W10 Pro|

Permalänk
Avstängd

Idle helt tyst.
styr mitt kort med msi afterburner.
men load så lever det om en del, inget jag hör med hörlurar men jag överklockar en del.
default klock lär det vara betydligt bättre.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Entusiast

Lustigt att både 7970 och 670 har problem med högljudda referenskylare. Mina 680's med referenskylare är fan bland de mest svala och tysta korten jag haft...