Permalänk

P8Z68-V PRO urlångsam boot

Min dator är bestyckad med ett Asus P8Z68-V PRO, 2700K (ej klockad), 8GB 1600MHz samt två stycken Corsair Force GT 120GB som sitter i 6Gb/s-portarna (ej raid). Datorn kör Windows 8.

När jag startar datorn så tar det cirka 30 sekunder att komma fram till att Windows laddas (vilket tar ca 3 sekunder). Jag har stäng av "Full Screen Logo", satt "Post Report" till 1 sek samt inaktiverat "Legacy USB Support", helt enligt alla de tips jag sett när jag konsulterat Google för detta problem.

Tycker allt över 10 sek är för lång tid. Köpte moderkortet i godan tro om att ett moderkort med EFI skulle boota snabbare en ett moderkort med gammal hederlig BIOS. Vad kan man göra åt detta?

Permalänk
Medlem

Har du satt dina SSD på marvel eller intel kontrollern?
Hurusom undvik marvelkontrollern samt disebla den i bios.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

gå in i msconfig sätt igång så att alla kärnor används under uppstart

kan göra någon sec skillnad

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk

Gå igenom BIOS-inställningarna, läsa manualen kan vara en bra idé också.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Har du satt dina SSD på marvel eller intel kontrollern?
Hurusom undvik marvelkontrollern samt disebla den i bios.

Hur gör jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gildebrand:

Min dator är bestyckad med ett Asus P8Z68-V PRO, 2700K (ej klockad), 8GB 1600MHz samt två stycken Corsair Force GT 120GB som sitter i 6Gb/s-portarna (ej raid). Datorn kör Windows 8.

När jag startar datorn så tar det cirka 30 sekunder att komma fram till att Windows laddas (vilket tar ca 3 sekunder). Jag har stäng av "Full Screen Logo", satt "Post Report" till 1 sek samt inaktiverat "Legacy USB Support", helt enligt alla de tips jag sett när jag konsulterat Google för detta problem.

Tycker allt över 10 sek är för lång tid. Köpte moderkortet i godan tro om att ett moderkort med EFI skulle boota snabbare en ett moderkort med gammal hederlig BIOS. Vad kan man göra åt detta?

Är det mågonstans under POST som den stannar extra länge?
Disabel Marvel kontrollern.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk

Efter att ha disablat marvel-controllern så är boot-tiden nere på 28 sekunder, vara windows står för 2-3 sekunder

Permalänk

Måste gå att få ner denna tiden ännu mer, eller?

Permalänk
Skrivet av Gildebrand:

Måste gå att få ner denna tiden ännu mer, eller?

Kanske, kolla vad som tar tid, utforska BIOS/EFI och läs manualen.

Permalänk
Medlem

Flikar in en fråga här. Vad gör usb legacy support ? När är det nödvändigt?

Permalänk
Skrivet av hackeron:

Flikar in en fråga här. Vad gör usb legacy support ? När är det nödvändigt?

https://www.google.se/search?q=usb+legacy+support