Fysisk Hårddiskväljare för olika OS diskar?

Permalänk
Medlem

Fysisk Hårddiskväljare för olika OS diskar?

Finns det en fysisk väljare av olika HD om man vill ha en dator men några stycken olika OS (Ubunto, win 7 med spel och en Win 7 med nyttoprogram)?

Jag har surfat efter det men hittar ingen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

What? Fysiska? Nej?
Du får se till att ha en bootloader eller välja bootdisk i bios.

Permalänk
Medlem

ja du, det enda fysiska jag kommer att tänka på är väll den lilla "jumpern"
har dock inte tänkt på om dom fortfarande finns kvar på S-ATA diskarna. IDE diskar hade iaf så man kunde bestämma master / slave
fysiskt genom att flytta den/dom på diskarna

Permalänk
Medlem

lol what
om du har flera datorer.. så kan du ju koppla fysiska switchar till skärm tangentbord..
hade det på jobbet för många år sedan.. jobbdator/dator med internet och annat ^^

Permalänk

Borde väl vara så enkelt att du "klipper" 12/5v försörjningen till diskarna, bygger en liten "kontrollpanel" med knappar för varje hdd.

Innan du startar datorn väljer du vilken disk du vill boota från, trycker på den switchen.
Väntar på att den bootar, sedan trycker du igång dom andra diskarna.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Minns att jag haft en sån fysisk omkopplare. Minns dock inte varför. Det var på första generationen Pentium med runt 100 mhz. Idag är det nog smidigast att välja i mjukvaran. Du kan väl bara installera flera OS och välja när den bootar?

Edit: Alltså en brytare med två lägen som valde vilken disk som var master och slave, bröt inte strömmen utan både diskarna kunde användas samtidigt. Underlig lösning när man tänker på det

Permalänk

Gjorde en snabb liten ritning. Som jag tycker bör fungera.
(om du har sata diskar så skulle jag köpt sånna här, så man slipper klippa i sata. (Länk till ebay)

OBS, GUL OCH RÖD KABEL SKA "BYTA PLATS". Råkade göra fel i ritningen.
Upprepa för varje hdd. (kan vara så att man måste strypa 5v linan också för att undvika problem, men det borde räcka med 12v.

Om du ej är i behov av alla diskar samtidigt kan du ju använda dig av en 3 way switch. (länk)

Finns tydligen färdigbyggda:

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Finns inbyggt i Cooler Master Silencio 650 (http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=6841), men kanske lite dyrt att byta låda enbart för den funktionen

Permalänk
Medlem

http://www.lian-li.com/v2/en/product/product06.php?pr_index=4...

EDIT: hehe, jag läste svaren här och tänkte... hmm det maste finnas färdigbyggda. google: "sata power switches" även om det vore tuffare att bygga själv

Permalänk

Finns även en till färdig här för ca 200kr: http://www.ebay.com/itm/HDD-Power-Switch-Control-Only-for-Flo...

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Googla "SATA switch" så hittar du det jag tror du söker. Men som redan nämnt, det där är väl mycket enklare att åstadkomma med Grub eller annan lämplig bootloader.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, nu slipper jag ha HD med OS på utsidan och byta kablar när jag byter OS.

Tack

Permalänk
Medlem

Alltså, mycket ska man se, och jag som tycker det är drygt med en usb switch för mus och tangentbord och en knapp på skäörmen för att byta ingång.