Budget gaming dator I3 eller I5 till BF3

Permalänk
Medlem

Budget gaming dator I3 eller I5 till BF3

Min arbetskamrat frågade mig om en viss Dell dator var nått att ha, han skulle köpa den till spel. Fick förklarat för honom att sånna är skit till gaming.

Så nu skall jag bygga ihop en dator till honom.

Undrar bara vilken processor jag ska välja som funkar bra till BF3, finns det nån Core I3 som funkar bra till BF3 eller ska man gå på I5. Ska köra med ett GTX 660 eller 650.

Datorn ska vara så billig som möjligt men utan att vara dumsnål, budget på ca 6000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toye666:

Min arbetskamrat frågade mig om en viss Dell dator var nått att ha, han skulle köpa den till spel. Fick förklarat för honom att sånna är skit till gaming.

Så nu skall jag bygga ihop en dator till honom.

Undrar bara vilken processor jag ska välja som funkar bra till BF3, finns det nån Core I3 som funkar bra till BF3 eller ska man gå på I5. Ska köra med ett GTX 660 eller 650.

Datorn ska vara så billig som möjligt men utan att vara dumsnål, budget på ca 6000 kr.

Det är väldigt svårt att knåpa ihop en bra dator till bf3 för 6000kr Ett 660 rekommenderar jag. Och en i5a en i3a kommer inte klara bf3 utan lagg.

Visa signatur

PC-DATOR: CPU:Intel Core i5 2500k 3,3ghz RAM:8gb CorsairVenganceE MODERKORT:Asus P8Z68-Vpro gen 3 GPU:Asus Nvidia gforce GTX560ti LAGRING:2* WD diskar 500gb i RAID0 SKÄRM: LG IPS 226 TANGETBORD:TESORO Durandal Ultimate GN1L MUS: RAT7
Bärbart: Privat LaptopMacBook Retina Late 2013 8gb, 256gb SSD SkoldatorHP EliteBook 2540p 4gb, 320gb HDD TelefoniPhone 5 16gb

Permalänk
Medlem

Bygger man på tight budget är SweC marknad en guldgruva. Titta frekvent då saker försvinner snabbt.

Permalänk
Skrivet av Toye666:

Min arbetskamrat frågade mig om en viss Dell dator var nått att ha, han skulle köpa den till spel. Fick förklarat för honom att sånna är skit till gaming.

Så nu skall jag bygga ihop en dator till honom.

Undrar bara vilken processor jag ska välja som funkar bra till BF3, finns det nån Core I3 som funkar bra till BF3 eller ska man gå på I5. Ska köra med ett GTX 660 eller 650.

Datorn ska vara så billig som möjligt men utan att vara dumsnål, budget på ca 6000 kr.

Vänta tills cdon kör nästa 15% (eller vad det brukar vara) och plocka de dyraste 5st delarna där då så kan det säkert bli en ganska hyfsad burk för de pengarna. Samt håll koll efter lite "halva priset"-erbjudanden hos samtliga större butiker under tiden.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av aaabbbccc:

Det är väldigt svårt att knåpa ihop en bra dator till bf3 för 6000kr Ett 660 rekommenderar jag. Och en i5a en i3a kommer inte klara bf3 utan lagg.

Pratar vi högre upplösningar än 1366x768, ex 1080p (1920x1080) så kommer inte en SB/Ivy I3'a flaska och orsaka tunga FPS drops på ett GTX660, cpun må svara 2 kärnig, men arbetar som en tjur. Den använder förövrigt sig utav Hyperthreading. Benchmark.

Skrivet av Toye666:

Min arbetskamrat frågade mig om en viss Dell dator var nått att ha, han skulle köpa den till spel. Fick förklarat för honom att sånna är skit till gaming.

Så nu skall jag bygga ihop en dator till honom.

Undrar bara vilken processor jag ska välja som funkar bra till BF3, finns det nån Core I3 som funkar bra till BF3 eller ska man gå på I5. Ska köra med ett GTX 660 eller 650.

Datorn ska vara så billig som möjligt men utan att vara dumsnål, budget på ca 6000 kr.

Drog ihop 2 snabba paket, nu utgick jag ifrån att datorn inte ska byggas utav Inet, och att Operativsystem redan finns tillgängligt, annars blir det väldigt tajt med en budget på 6000:-.
Drog också ihop ett till paket med AMD CPU och större SSD.
Intel Kundvagn
AMD Kundvagn.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Pratar vi högre upplösningar än 1366x768, ex 1080p (1920x1080) så kommer inte en SB/Ivy I3'a flaska och orsaka tunga FPS drops på ett GTX660, cpun må svara 2 kärnig, men arbetar som en tjur. Den använder förövrigt sig utav Hyperthreading. Benchmark.

Drog ihop 2 snabba paket, nu utgick jag ifrån att datorn inte ska byggas utav Inet, och att Operativsystem redan finns tillgängligt, annars blir det väldigt tajt med en budget på 6000:-.
Drog också ihop ett till paket med AMD CPU och större SSD.
Intel Kundvagn
AMD Kundvagn.

Du har glömt hårddiskarna.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av D0ez:

Du har glömt hårddiskarna.

Lagrings enheterna är inte glömda, nej.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera ett msi 7850 från inet istället för ett 660, har själv nyligen köpt det och klarar av 40-50 fps på ultra i multiplayer. Det är billigare.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem

Va?

Jag har en i5 4gb ram och ett Nvidia gtx 260 och jag tar BF3 på Hög/medel

och detta gick på ca 2000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Pratar vi högre upplösningar än 1366x768, ex 1080p (1920x1080) så kommer inte en SB/Ivy I3'a flaska och orsaka tunga FPS drops på ett GTX660, cpun må svara 2 kärnig, men arbetar som en tjur. Den använder förövrigt sig utav Hyperthreading. Benchmark.

Drog ihop 2 snabba paket, nu utgick jag ifrån att datorn inte ska byggas utav Inet, och att Operativsystem redan finns tillgängligt, annars blir det väldigt tajt med en budget på 6000:-.
Drog också ihop ett till paket med AMD CPU och större SSD.
Intel Kundvagn
AMD Kundvagn.

En I3 tål att tänkas på, och budgeten är inte spikad till 6000, men så nära det går utan att vara dumsnål.

Permalänk
Medlem

Jag hade kört ett billigt AM3 moderkort, AMD Phenom II X4 black edition, ASUS HD7870 Direct CU II från CDON för den budgeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deatlev:

Skulle rekommendera ett msi 7850 från inet istället för ett 660, har själv nyligen köpt det och klarar av 40-50 fps på ultra i multiplayer. Det är billigare.

Med tanke på hur mycket sämre AMD presterar i just BF3 så tycker jag verkligen inte att han ska välja ett kort från AMD om ambitionen är att spela BF3. För strax under 2.000:- får han ett GTX 660, som enligt tester toppar 7950 i just BF3. 7850 fanns inte med i testet jag kollade på, men 7870 som är snäppet bättre än 7850 presterade nästan 10fps sämre i samma uppsättning(dvs runt 50fps istället för närmare 60fps)

Till TS: Om du tänkt köra mycket BF3, kör på Nvidia, annars slänger du en del av pengarna i sjön.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Fick ihop denna på komplett.

Kundvagn

Kanske lägger till en SSD, det får han själv avgöra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toye666:

Fick ihop denna på komplett.

Kundvagn

Kanske lägger till en SSD, det får han själv avgöra...

Gick inte att kolla din lista, access denied ;P

Dock tänkte jag själv köra BF3 med en Intel I5 3770K, köra på hög RAM (32GB) Sedan försöka lägga pengarna på graffekortet.

Visa signatur

Min dator är mitt värde på Sweclockers har jag förstått
Fractal Design Meshify 2 C Mid Tower | Asus ROG STRIX B550-F | AMD R7 5800X3D 3.4 GHz | PowerColor Radeon RX 7900 XT 20GB HellHound | Corsair Vengeance LPX 2X16 GB 3200 Mhz | Samsung 980 250 GB M2 | Western Digital Black SN850 2 TB M.2 | Corsair RM1000x 1000 W 80+ Gold | Samsung Odyssey G9 49.0" | https://pcpartpicker.com/list/3dst6D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deatlev:

Skulle rekommendera ett msi 7850 från inet istället för ett 660, har själv nyligen köpt det och klarar av 40-50 fps på ultra i multiplayer. Det är billigare.

Men det är sämre.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nobbe34:

Gick inte att kolla din lista, access denied ;P.

Permalänk
Medlem

Om det ska spelas BF3 i framför allt multiplayer med många spelare (48+) så är det 4 kärnor och i5 som gäller. Är det multiplayer med få spelare eller singleplayer som gäller duger en i3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toye666:

Min arbetskamrat frågade mig om en viss Dell dator var nått att ha, han skulle köpa den till spel. Fick förklarat för honom att sånna är skit till gaming.

Så nu skall jag bygga ihop en dator till honom.

Undrar bara vilken processor jag ska välja som funkar bra till BF3, finns det nån Core I3 som funkar bra till BF3 eller ska man gå på I5. Ska köra med ett GTX 660 eller 650.

Datorn ska vara så billig som möjligt men utan att vara dumsnål, budget på ca 6000 kr.

Det viktigaste när du sitter på en tajt datorbudget är att balansera den. Förstå vad du vill göra med den, och bygg den därefter. Det verkar som att just BF3 är viktigt, och om du vill vara sparsam så kör på ett lite billigare Nvidia-kort. Nvidia och AMD är bra på olika saker, och en av dessa är just BF3, där Nvidia har övertaget och presterar bättre över hela sortimentet. AMD har spel såsom Witcher 2 och Metro 2033, där Nvidia halkar efter.

Min rekommendation är att du skaffar en så billig uppsätning med grundkomponenter som möjligt, för att sedan lägga mest energi på grafikkortet. Om du vill optimera prestandan i denna prisklass kan jag rekommendera Phenom 2 från AMD. De presterar fullt tillräckligt för alla budget-riggar, och det enda tillfället då du kan märka en flaskhals, är när du sätter in dubbla högpresterande grafikkort.

Jag ska knåpa ihop en lista åt dig

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Det kanske bara är jag, men på en tight budget är det en ide att inte köpa tredjepartskylare och SSD, dom sparade hundralapparna är bättre spenderat på grafikkort och cpu(i den ordningen).

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Det kanske bara är jag, men på en tight budget är det en ide att inte köpa tredjepartskylare och SSD, dom sparade hundralapparna är bättre spenderat på grafikkort och cpu(i den ordningen).

Stockkylare låter alldeles förmycket och ett GTX 660 duger gott och väl till tex. BF3

Sitter själv på ett GTX 580 och är jätte nöjd.

SSD kan jag hålla med om är "onödigt".

Permalänk
Medlem

Vad folk verkar tro att BF3 är ospelbart så fort man inte har någon monstermaskin.
Jag lirade BF3 med datorn i sign på rätt bra inställningar. Tror jag hade det mesta på Medium, och det funkade förvånansvärt bra!

On topic så tycker jag att Jonssown paket ser riktigt bra ut. Båda två. GTX 660 kommer funka fint i BF3

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

min amd rigg klarar BF3 i medium - high mix med 90 FoV på runt 50-60 fps med dropps ner till 40 när det händer mycket,

observera att processoranvändningen när man spelar BF3 med den här ligger mellan 75-90% så det går men det är ganska nära.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaabbbccc:

Det är väldigt svårt att knåpa ihop en bra dator till bf3 för 6000kr Ett 660 rekommenderar jag. Och en i5a en i3a kommer inte klara bf3 utan lagg.

Du vet inte vad du snackar om va? klart en normal i5a klarar bf3 utan lagg.

Permalänk
Medlem

Jag har en intel i3 och grafikkortet gtx 580 har alla inställningar på high förutom en som är på ultra, men visst i5 är mer framtidssäker men i3 gör sitt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toye666:

En I3 tål att tänkas på, och budgeten är inte spikad till 6000, men så nära det går utan att vara dumsnål.

Skulle kört på antingen en Phenom 2 965 eller en FX 8120. Ingen idé att köra på exempel i3 2100 när du kan lägga någon hundralapp till så får du en 8120 istället som är ett riktigt monster.
GTX660 eller liknande är rekommenderat med. Låt oss säga att du kör 8120+GTX660, då klarar du medium-high på HD. Själv kan jag köra medium med 1680x1050 på min burk och den är ju inte äns lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Du vet inte vad du snackar om va? klart en normal i5a klarar bf3 utan lagg.

han formulerade det dåligt, men han rekommenderade 660 och i5a, i3 kommer inte räcka, jag tror han menade det i alla fall

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av aaabbbccc:

Det är väldigt svårt att knåpa ihop en bra dator till bf3 för 6000kr Ett 660 rekommenderar jag. Och en i5a en i3a kommer inte klara bf3 utan lagg.

Skrivet av Jonssown:

Pratar vi högre upplösningar än 1366x768, ex 1080p (1920x1080) så kommer inte en SB/Ivy I3'a flaska och orsaka tunga FPS drops på ett GTX660, cpun må svara 2 kärnig, men arbetar som en tjur. Den använder förövrigt sig utav Hyperthreading. Benchmark.

Drog ihop 2 snabba paket, nu utgick jag ifrån att datorn inte ska byggas utav Inet, och att Operativsystem redan finns tillgängligt, annars blir det väldigt tajt med en budget på 6000:-.
Drog också ihop ett till paket med AMD CPU och större SSD.
Intel Kundvagn
AMD Kundvagn.

Skrivet av Toye666:

En I3 tål att tänkas på, och budgeten är inte spikad till 6000, men så nära det går utan att vara dumsnål.

Skrivet av Ronja_ww:

Jag har en intel i3 och grafikkortet gtx 580 har alla inställningar på high förutom en som är på ultra, men visst i5 är mer framtidssäker men i3 gör sitt jobb.

En i3 kommer inte flaska en 660 i BF3. Skillnaden på 64 spelare mellan en i5 och i3 är 3-4% FPS.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Ser ut som ett trevligt paket som kommer funka bra i BF3 (ser inte någon optisk enhet, men det är ju inte livsnödvändigt).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

http://i.imgur.com/p22iq.jpg

Allt är från CDON (med SWEC1209 rabattkod). Skippa cd-spelaren om du inte behöver någon. Valde bara något chassi, ta ngt du tkr är bra. (Inget operativsystem i paketet)

Visa signatur

| Q9550 @ 3.8Ghz | Asus P5Q-PRO | AMD Radeon HD6950 2GB (Unlocked @ 865Mhz) | Corsair TX650W | Corsair XMS2 (2+1)x2GB | A-Data SP900 128GB| WD Caviar Blue 320GB | Fractal Design R3 | Noctua NH-U9B |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zee_13:

http://i.imgur.com/p22iq.jpg

http://i.imgur.com/p22iq.jpg

Allt är från CDON (med SWEC1209 rabattkod). Skippa cd-spelaren om du inte behöver någon. Valde bara något chassi, ta ngt du tkr är bra. (Inget operativsystem i paketet)

Mycket trevligt paket.
Men om TS inte behöver stort lagringsutrymme så hade jag tagit bort HDD och ersatt med 120 GB SSD. Blir då ganska exakt 6000:-
Men som sagt, skippa SSD om du behöver större lagringutrymme.