Vad är det för skilnad på en i5 3570K vs en i7 3770K i spel ?

Permalänk

Vad är det för skilnad på en i5 3570K vs en i7 3770K i spel ?

Ja, vill veta fall en i7a presterar bättre i spel än vad denna i5a gör.
Eller är det bara onödigt att köpa en i7a om man bara tänkt spela med datorn ?

Permalänk
Medlem

Helt onödigt att köpa en i7 för gaming. Det finns mig veterligen inga spel som rent prestandamässigt drar någon nytta av fler än 4 trådar. Det minimala skillnad som finns beror på att en i7 har högre klockfrekvens än i5. Om du klockar en i5 tror jag det inte är någon skillnad alls.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Hur många kärnor har i7an då ?
Har inte den också 4st ?

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Hur många kärnor har i7an då ?
Har inte den också 4st ?

Jo, en i7:a har också 4 kärnor men skillnaden är att i7:an har Hyperthreading vilket gör så att varje kärna behandlas som 2.:)

Visa signatur

Tip: When vertices won't merge, check the normals.

Citera!

Permalänk
Hedersmedlem

Båda har fyra kärnor. Det som skiljer är att i7:an har hyperthreading och två MB mer L3 cache samt ligger klockad 100Mhz högre.

Det finns en utmärkt test på Sweclockers där man bland annat ser prestanda vid samma klockfrekvens:
http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
99:e percentilen

Hur kommer det sig att du ska köpa en ny CPU när du redan har en 3570K?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Hur kommer det sig att du ska köpa en ny CPU när du redan har en 3570K?

Han kanske skall köra SLI... (kunde inte låta bli)

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Hur kommer det sig att du ska köpa en ny CPU när du redan har en 3570K?

Det var väl antagligen det han startade tråden för, han ville veta om det var värt att uppgradera från 3570K till i7.

svaret är ju självklart nej, när man utgår från spel.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Så en i7 skulle inte hjälpa om man spela CPU tunga spel som Arma 2 eller uppkommande Arma 3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billström:

Så en i7 skulle inte hjälpa om man spela CPU tunga spel som Arma 2 eller uppkommande Arma 3?

Om ett program är skrivet för att kunna använda flera trådar samtidigt, d.v.s 8 jämfört med 4, så kan det ha användning utav HT.

Men hur många spel i dagens läge använder det?...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Om ett program är skrivet för att kunna använda flera trådar samtidigt, d.v.s 8 jämfört med 4, så kan det ha användning utav HT.

Men hur många spel i dagens läge använder det?...

Antagligen inget

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Antagligen inget

tycker jag sett dig starta liknande trådar minst 100 ggr den senaste veckan, det känns lite onödigt när du kan få all information på google eller här på forumet genom att använda sökfunktionen..

du är verkligen inte den första som frågar detta!

Permalänk
Skrivet av Uvania:

tycker jag sett dig starta liknande trådar minst 100 ggr den senaste veckan, det känns lite onödigt när du kan få all information på google eller här på forumet genom att använda sökfunktionen..

du är verkligen inte den första som frågar detta!

Jaha, vad är då detta forum till för då ?
Jag letar erfarenheter inte rykte !

Permalänk
Medlem

i spel är det ingen större skillnad men vill man så kan man nog pressa ur några extra fps med en i7, men räkna inte med många och tro inte att du får mer i alla spel.
HT är i många fall bättre att ha avstängt om man spelar! sitt kvar på din prolle ist, om du känner att det går dåligt i spel är det absolut inte den som gör det.

Jag sitter på en i5 750, har kört med 5970 och gtx480 aldrig haft något problem i något spel.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Jaha, vad är då detta forum till för då ?
Jag letar erfarenheter inte rykte !

Detta forum är till för informationssökning Finns inte informationen, DÅ startar man en tråd. Och har man startat liknande trådar tidigare, ja då har man redan fått svar. Dock så finns detta svaret på google och det tar ~15 sekunder att få fram det..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Ska du överklocka är i5:an till och med bättre, då i7 inte klarar lättare blir varmare och därav mer begränsat. Går förmodligen att undvika det också men då måste du ha ett grymt kylningssystem.

Skickades från m.sweclockers.com