Permalänk
Medlem

Intel Core i5-2500, betydelse?

Jag håller på och skriver ett skolarbete om denna processor och jag undrar vad 2500 i produktnamnet betyder?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Det bör du klara själv med hjälp av GOOGLE.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det bör du klara själv med hjälp av GOOGLE.

Jag hittar inget svar på det på Google. Om du vet vad det 2500 betyder får du gärna berätta.

Permalänk
Medlem

2:an är generationen, 500 modellen. De kan även ha t.ex. en bokstav: T - lågenergi, K - upplåst multipel etc.

Vet inte hur själva modellnamnen för varje generation exakt fungerar, men ju högre desto bättre.

Skulle kunna vara så att de mellan X000 och X299 är i3:or, mellan X300 och X599 är i5:or och allt över X600 är i7:or.

Ex:

2500 är en i5:a i generation 2, inget speciellt.
2500K är en i5:a i generation 2, upplåst multipel.
3220T är en i3:a i generation 3, lågenergi.
3770 är en i7:a i generation 3, inget speciellt.

Edit: Nu när jag tänker efter stämmer det även på laptopprocessorer etc. Det gäller dock bara på intel core-processorer.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk

Modellbetekning (2500). K står för upplåst multiplier. Här kan du se deras olika processorer nu.

http://www.intel.com/content/www/us/en/processor-comparison/c...

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pertanbus:

2:an är generationen, 500 modellen. De kan även ha t.ex. en bokstav: T - lågenergi, K - upplåst multipel etc.

Vet inte hur själva modellnamnen för varje generation exakt fungerar, men ju högre desto bättre.

Skulle kunna vara så att de mellan X000 och X299 är i3:or, mellan X300 och X599 är i5:or och allt över X600 är i7:or.

Ex:

2500 är en i5:a i generation 2, inget speciellt.
2500K är en i5:a i generation 2, upplåst multipel.
3220T är en i3:a i generation 3, lågenergi.
3770 är en i7:a i generation 3, inget speciellt.

Edit: Nu när jag tänker efter stämmer det även på laptopprocessorer etc. Det gäller dock bara på intel core-processorer.

Amen låt pojken lära sig lite searchskillz, mata inte honom rätt ut speciellt med skolarbete.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Amen låt pojken lära sig lite searchskillz, mata inte honom rätt ut speciellt med skolarbete.

Sorry, det var mest jag som blev nyfiken och inte kunde hålla tillbaka.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det hade varit lite roligare om frågan hade varit vad de olika numren, prefixen och suffixen i Nvidias namnscheman står för, då hade TS fått en lite större utmaning om TS skulle förklara "logiken" (eller avsaknaden av densamma) i namngivningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

2:an är generationen, 500 modellen. De kan även ha t.ex. en bokstav: T - lågenergi, K - upplåst multipel etc.

Vet inte hur själva modellnamnen för varje generation exakt fungerar, men ju högre desto bättre.

Skulle kunna vara så att de mellan X000 och X299 är i3:or, mellan X300 och X599 är i5:or och allt över X600 är i7:or.

Ex:

2500 är en i5:a i generation 2, inget speciellt.
2500K är en i5:a i generation 2, upplåst multipel.
3220T är en i3:a i generation 3, lågenergi.
3770 är en i7:a i generation 3, inget speciellt.

Edit: Nu när jag tänker efter stämmer det även på laptopprocessorer etc. Det gäller dock bara på intel core-processorer.

Tack för svaret!
Skönt att det finns någon trevlig person som kunde dela med sig. Jag googlade först på vad 2500 i produktnamnet betyder men hittade inget direkt svar på det. Mycket hänger ju på hur och var man letar efter svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mckote:

Tack för svaret!
Skönt att det finns någon trevlig person som kunde dela med sig. Jag googlade först på vad 2500 i produktnamnet betyder men hittade inget direkt svar på det. Mycket hänger ju på hur och var man letar efter svaret.

Jag tänkte på vad alla processorer har för beteckningar och såg sambandet ^^

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Jag tänkte på vad alla processorer har för beteckningar och såg sambandet ^^

Så sant!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jalle64:

Amen låt pojken lära sig lite searchskillz, mata inte honom rätt ut speciellt med skolarbete.

Jag antar att det inte var en quizuppgift av typen "Vad betyder 2500k?" utan snarare "Skriv om 2500k.", så det är inte riktigt samma sak som att t ex lösa en programmeringsuppgift åt någon, tycker jag. Om jag har rätt med min gissning om uppgiftens natur då, vill säga.

Anywho, About Intel Processor Numbers som länkades tidigare är referenskälla. Och den hittade jag snabbt med Google, en sökmotor som tipsats om tidigare i tråden och säkert kan vara till stor nytta i framtiden .

För att vara överpedagogisk så visar jag hur jag hittade den:

  1. Jag sökte på i5-2500k what does 2500 mean.

  2. Jag valde träffenSuper User då den sidan allt som oftast håller hög kvalité.

  3. I en kommentar där såg jag det tipsas om just About Intel Processor Numbers som är Intels officiella referens och som innehöll allt man kan tänkas vilja veta.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Jag antar att det inte var en quizuppgift av typen "Vad betyder 2500k?" utan snarare "Skriv om 2500k.", så det är inte riktigt samma sak som att t ex lösa en programmeringsuppgift åt någon, tycker jag. Om jag har rätt med min gissning om uppgiftens natur då, vill säga.

Det stämmer!

Permalänk
Medlem

Anandtech will do the trick http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-in... Finns en fin tabell med...

That Sandy Bridge is Intel’s biggest launch ever goes without saying. It’s also the most confusing. While Core i7 exclusively refers to processors with 4 or more cores (on the desktop at least), Core i5 can mean either 2 or 4 cores. Core i3 is reserved exclusively for dual-core parts.

Intel promised that the marketing would all make sense one day. Here we are, two and a half years later, and the Core i-branding is no clearer. At the risk of upsetting all of Intel Global Marketing, perhaps we should return to just labeling these things with their clock speeds and core counts? After all, it’s what Apple does—and that’s a company that still refuses to put more than one button on its mice. Maybe it’s worth a try.

Intel is referring to these chips as the 2nd generation Core processor family, despite three generations of processors carrying the Core architecture name before it (Conroe, Nehalem, and Westmere). The second generation is encapsulated in the model numbers for these chips. While all previous generation Core processors have three digit model numbers, Sandy Bridge CPUs have four digit models. The first digit in all cases is a 2, indicating that these are “2nd generation” chips and the remaining three are business as usual. I’d expect that Ivy Bridge will swap out the 2 for a 3 next year.

What you will see more of this time around are letter suffixes following the four digit model number. K means what it did last time: a fully multiplier unlocked part (similar to AMD’s Black Edition). The K-series SKUs are even more important this time around as some Sandy Bridge CPUs will ship fully locked, as in they cannot be overclocked at all (more on this later).

There are also T and S series parts for desktop. These are mostly aimed at OEMs building small form factor or power optimized boxes. The S stands for “performance optimized lifestyle” and the T for “power optimized lifestyle”. In actual terms the Ses are lower clocked 65W parts while the Ts are lower clocked 35W or 45W parts. Intel hasn’t disclosed pricing on either of these lines but expect them to carry noticeable premiums over the standard chips. There’s nothing new about this approach; both AMD and Intel have done it for a little while now, it’s just more prevalent in Sandy Bridge than before.