Värt med nytt grafikkort för Borderlands 2

Permalänk

Värt med nytt grafikkort för Borderlands 2

Jag sitter på ett 560 ti nu, med ca 1½ år på nacken. Det är ju långt ifrån ett racerkort, men för spelen jag har spelat på det har det känns tillräckligt, jag har mer lidigt av dåliga pc-portar än av för klen hårdvara.

Planen var iallafall att följa min vanliga 2års-cykel och uppgradera nu i vår.

Sen kom ju dock BL2, vilket jag själv upplever som den enda vettiga PC-versionen av ett spel jag kört på jag vet inte hur länge.
Ingen sketen portning, spelet flyter hur snabbt som helst på låga inställningar, och blir rimligt långsammare i takt med att utseendet blir bättre, då man höjer grafikinställningarna.
Kort och gott, jag spelar inte överdrivet mycket numera, men hade alla PC-versioner fungerat som denna, då hade jag utan tvekan lagt mer pengar på hårdvara.
Men då är den stora frågan, blir det fler bra PC-releaser, inom en överskådlig framtid?

Vi har fortfarande X360 och PS3 i högform, så kommer PC-portar från dom vara standard i ett par år till, eller tänker spelbolagen nångång lära sig göra det vettigt?

Jag var nöjd med mitt 560, men då dom flesta spel krävt så mycket krånglande med inställning och väntandes på pacher, så har det mest fått driva Minecraft.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Hedersmedlem

Du kommer att kunna spela det utan några som helst problem, då det inte är mycket mer krävande än B1.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag spelar det redan, och nej, ett ensamt 560 ti räcker definitivt inte.

Det går såklart att få det helt spelbart om man drar ner på grafikinställningarna, men det finns en hel del extra godis jämfört med ettan som gör det mer trögdrivet, framförallt då PhysX.

Så vill man spela det kompromisslöst på 1920x1200 behövs mer kraft i burken

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Ett 660Ti funkar alldeles utmärkt med allt på högsta inställningar inklusive PhysX aktiverat på max med en i5:a

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag spelar det redan, och nej, ett ensamt 560 ti räcker definitivt inte.

Det går såklart att få det helt spelbart om man drar ner på grafikinställningarna, men det finns en hel del extra godis jämfört med ettan som gör det mer trögdrivet, framförallt då PhysX.

Så vill man spela det kompromisslöst på 1920x1200 behövs mer kraft i burken

Vad har du för övriga delar i din burk eftersom du har så "dåliga" värden?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Vad har du för övriga delar i din burk eftersom du har så "dåliga" värden?

Betydligt bättre än grafikkortet iallafall
Jag har inte speciellt dåliga värden, utan helt förväntade med det kortet i det spelet. Har inte sett några rapporter som tyder på att det skulle orka med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Hedersmedlem

Ja då kanske ett GTX660 med eller utan Ti är ett ok val, vilket nu din plånbok tillåter.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har inga problem med mitt 570 GTX HD
1920x1080 allt på High utom physX som jag av någon anledning inte får öka från low
Kör med Vsynk så jag vet inte maxFPS men de var sällan de droppade under 60

Möjligt att du med ett 560Ti behöver ställa ner lite. Om de bara är att lira Borderlands 2 nu och du inte planerar några inköp av ex MOH Warfigter, Black ops osv tror jag du överlever i några månader till.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Ja då kanske ett GTX660 med eller utan Ti är ett ok val, vilket nu din plånbok tillåter.

Plånboken tillåter en hel del, det jag är tveksam till är ju just om kommande pc-spel kommer vara vettiga, eller hopplösa portar. Det känns ju lite trist om man skaffar ett nytt kort nu, och alla kommande spel visar sig vara ostabila att man lika gärna hade kunnat göra dom på 560't

Skrivet av Nisse86:

Har inga problem med mitt 570 GTX HD
1920x1080 allt på High utom physX som jag av någon anledning inte får öka från low
Kör med Vsynk så jag vet inte maxFPS men de var sällan de droppade under 60

Möjligt att du med ett 560Ti behöver ställa ner lite. Om de bara är att lira Borderlands 2 nu och du inte planerar några inköp av ex MOH Warfigter, Black ops osv tror jag du överlever i några månader till.

Kolla på PhysX-fliken under nvidia's kontrollpanel, om du har det inställt på CPU eller GPU.

Nästa kommande storspel jag planerar skaffa är GTA5, men känner jag rockstar rätt så blir det inte spelbart fören det är dags för nästnästa kortbyte

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jag tycker BL2 är tillräckligt snyggt på "high" med mitt 560 Ti. Hur mycket snyggare blir det maxat?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Sitter på Zotac GTX460 GDDR5 1GB och kan maxa boderlands 2 med 40 fps i 1920x1080 utan några som helst problem och pshyx på max, dock så kör jag utan ambient occulssion och depth of field då jag ej tycker om de inställningarna.

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag tycker BL2 är tillräckligt snyggt på "high" med mitt 560 Ti. Hur mycket snyggare blir det maxat?

Det beror ju såklart på vad man drar gränsen mellan high och max. Både texturfiltrering, FXAA och Ambient Occlusion snyggar till det hela en del. PhysX gör ju mycket, även om det kommer ner till personliga preferenser om man tycker det är fult eller snyggt. Vätskorna är väl inte helt hundra, men splitter och liknande ökar känslan i alla kaotiska strider.
Det enda jag inte ser nån större skillnad av är "Game detail", men där har jag heller inte sett nån skillnad i prestanda. Antar att det märks mest i strider, men då brukar jag låta bli att pausa för att tweaka grafikinställningar.

Skrivet av ArcliteRX:

Sitter på Zotac GTX460 GDDR5 1GB och kan maxa boderlands 2 med 40 fps i 1920x1080 utan några som helst problem och pshyx på max, dock så kör jag utan ambient occulssion och depth of field då jag ej tycker om de inställningarna.

Tycker du att 40fps inte innebär problem så kan jag bara säga grattis, önskar jag tyckte likadant

Själv tycker jag både AE och DoF ger klart värda skillnader, iallafall i detta spel.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Tror ni jag maxar på minna 6950 Crossfire?:)

Visa signatur

"Certainly avoid yourself. He is a newbie and might not realize it. You'll hate his code deeply a few years down the road." - Sortie