Hjälp sökes. Apple vs Android.

Permalänk

Hjälp sökes. Apple vs Android.

Tjena! Jag heter Cevin och jag skulle vilja ha hjälp med en sak.
Jag har länge gått och funderat om vad jag ska köpa för mina intjänade pegnar från senaste sommarjobbet (jag får även in 1000 kronor varje månad). Jag tror jag ska satsa på en dator inom kort, men tror först att jag skall köpa en surfplatta. Jag vill kunna läsa DN på den, och skapa dokument och tabeller. Jag bryr mig inte så mycket om kamera. Den ska inte vara större än en iPad. Vad kan ni rekomendera till mig? Jag skall även spela lite olika spel.

Tacksam för svar!

Permalänk
Skrivet av cevinchurch:

Tjena! Jag heter Cevin och jag skulle vilja ha hjälp med en sak.
Jag har länge gått och funderat om vad jag ska köpa för mina intjänade pegnar från senaste sommarjobbet (jag får även in 1000 kronor varje månad). Jag tror jag ska satsa på en dator inom kort, men tror först att jag skall köpa en surfplatta. Jag vill kunna läsa DN på den, och skapa dokument och tabeller. Jag bryr mig inte så mycket om kamera. Den ska inte vara större än en iPad. Vad kan ni rekomendera till mig? Jag skall även spela lite olika spel.

Tacksam för svar!

Har du provat Ios eller Android förut?

Denna tråd kommer bara vara en fanboyfråga och personligen skulle jag inte rekommendera att köpa en surfplatta alls... Det är bara en vill ha pryl som inte uppfyller någon nytta enligt mig.. Köp en smartphone istället om du inte redan har en för då kan du ju också ringa;)

Permalänk

Rekommenderar dig inte att köpa en smurfplatta.
Köpte själv en ipad i våras, använder den sjukt mycket, men det stoppar inte faktumet att det är en rätt onödig pryl!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av TokigaSmurfeN:

Har du provat Ios eller Android förut?

Denna tråd kommer bara vara en fanboyfråga och personligen skulle jag inte rekommendera att köpa en surfplatta alls... Det är bara en vill ha pryl som inte uppfyller någon nytta enligt mig.. Köp en smartphone istället om du inte redan har en för då kan du ju också ringa;)

Har prövat Android i en HTC förut, och har haft en iPad förut. Men jag vet ärligt talat inte vilken jag tyckte om mest. Vet heller inte ens om jag tyckte om dem överhuvudtaget. Jag tycker det är väldigt svårt att veta om jag tycker om något eller inte.
Jag har redan en iPhone (kommer få skäll av er nu.. ), och jag tycker den är väldigt bra om man vill ha seriösa applikationer och inte bara massa skitappar som det ju finns så många av på Google Play eller vad det heter. Finns det inte även paddor som man kan ringa med?

Permalänk
Skrivet av PhenPhantom:

Rekommenderar dig inte att köpa en smurfplatta.
Köpte själv en ipad i våras, använder den sjukt mycket, men det stoppar inte faktumet att det är en rätt onödig pryl!

Får jag fråga en sak? Vad tycker du mest om med iPaden? Det jag gillade mest med min var att det är väldigt bra kvalité på skärmen (enligt mig) och att den är ganska stilren och enkel att använda.

Permalänk
Medlem

Skulle kollat på asus transformer med win8(borde släppas iochmed win8 i slutet på oktober) så får du både en liten laptop och en platta:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av cevinchurch:

Har prövat Android i en HTC förut, och har haft en iPad förut. Men jag vet ärligt talat inte vilken jag tyckte om mest. Vet heller inte ens om jag tyckte om dem överhuvudtaget. Jag tycker det är väldigt svårt att veta om jag tycker om något eller inte.
Jag har redan en iPhone (kommer få skäll av er nu.. ), och jag tycker den är väldigt bra om man vill ha seriösa applikationer och inte bara massa skitappar som det ju finns så många av på Google Play eller vad det heter. Finns det inte även paddor som man kan ringa med?

Om du är nöjd med din iPhone och inte tror att du kommer byta den mot en Android i en snar framtid (1 år eller så) så kör på iPad, bra synkning mellan dem och att kunna dela apparna på båda enheterna är ju ett stort plus. Iofs kan du ju köpa en Nexus 7 eller något för samma pris så kan du lägga pengarna som blir över på något annat, men det är upp till dig!

Permalänk

Om du inte har ett omedelebart ha-begär, så kan de ju annars vara en idé att invänta Windows 8 tablets. Jag kör Windows Phone i dagsläget och är väldigt nöjd med de.
Tror på att Windows surfplattor kan bli väldigt bra, men om inte annat är de ju i alla fall värt att vänta in för att se hur de står sig.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem

Som det ser ut idag skulle jag kört på den nya iPaden. Jag har själv testat några surfplattor med Android och tycker inte de är så mycket att hänga i granen. Observera att jag gillar Linux/Android men även Apple, man kan gilla båda sidorna Så min röst är iPad 3rd Generation!

Permalänk
Medlem

Ekosystemet ger ju iPaden en fördel eftersom du har iPhone.

Skärmen där är ju garanterat bra den med, men som när man väljer spelkonsoler så ska man ju utgå ifrån vilka spel man vill spela och välja konsol där efter.

Ska du skapa dokument (text?) så skulle jag invänta Microsofts plattor med Windows on ARM, de kommer ju med tangentbord, för som student kan jag hälsa att det inte är bekvämt att skriva långa texter på surfplattor. Windows ARM (vanliga windows 8, på ny hårdvara) är ingen garanterad succé men en frisk fläkt och mycket hopp om att det ska bli ett värdigt alternativ. Jag vet inte releasedatum men håll utkik på anandtech.com för bra recensioner.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Skrivet av cevinchurch:

Får jag fråga en sak? Vad tycker du mest om med iPaden? Det jag gillade mest med min var att det är väldigt bra kvalité på skärmen (enligt mig) och att den är ganska stilren och enkel att använda.

Ja well, det mesta!
Men framför allt, upplösningen på skärmen. Helt underbar!
Sedan är det riktigt soft att bara kunna dra upp den och googla upp vad du vill. Kolla mail, slöspela, se en film innan man ska sova, liksom, dega med den allmänt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Var nog den omröstning som jag varit med om där det inte är nån som helst tvekan om vad man ska välja
Och hade man lagt till Windows plattor hade den fortfarande varit lika lätt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av cevinchurch:

Tjena! Jag heter Cevin och jag skulle vilja ha hjälp med en sak.
Jag har länge gått och funderat om vad jag ska köpa för mina intjänade pegnar från senaste sommarjobbet (jag får även in 1000 kronor varje månad). Jag tror jag ska satsa på en dator inom kort, men tror först att jag skall köpa en surfplatta. Jag vill kunna läsa DN på den, och skapa dokument och tabeller. Jag bryr mig inte så mycket om kamera. Den ska inte vara större än en iPad. Vad kan ni rekomendera till mig? Jag skall även spela lite olika spel.

Tacksam för svar!

Google Nexus 7 släpps snart och kommer ha en prislapp mellan 2000-2500kr vilket är billigt för en surfplatta.
Det är en NEXUS så den kommer få uppdateringar snabbt och UIt kommer inte vara tjockt med random skit telefontillverkarna lägger till. Du som användare får lägga till sånt själv.
Just att det är Android och inte iOS kan du som användare konfigurera plattan rätt mycket så den kan fungera till vad som helst.

iPad 3 är en finare platta om man tittar på specs med sin högupplösta skärm. Men då är det också dubbla priset så om planerna inte är att du ska spendera timmar om dagen med plattan så skulle jag satsat på en Nexus 7.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Google nexus 7 ifall du inte tycker om den
så är det ipad alla dagar lång.

Mindre kraschar och skit du slipper ta hand om samt bättre flyt i min mening.
Allt handlar om smak och denna fråga tycker jag är väldigt svår att svara på, ifall man är en som tycker om att programmera och tycker om "frihet" så är android att rekommendera.

Själv orkar jag inte med allt det skitet och skulle köpa en ipad istället.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk

För att läsa DN och skapa dokument spelar det ingen roll om du väljer Android eller IOS. Om du menar skapa tabeller som i typ Excel går surfplatta bort - oavsett vad det är för märke. Jag har en iPad med Numbers på och det är *mycket* jobbigare än att göra det på datorn.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Mindre kraschar och skit du slipper ta hand om samt bättre flyt i min mening.

Var något test för ett tag sedan och det visade sig att iOS krashar oftare i applikationer.

Googlade och hittade sidan
http://www.forbes.com/sites/tomiogeron/2012/02/02/does-ios-cr...

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Ska själv köpa en Nexus 7 snart, checka den.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Android om du vill ha mer avancerade funktioner och möjlighet att göra plattan mer personlig, med widgetar och sådant

iOS om du vill ha en simpel platta som "bara funkar" dock med begränsningar inom många områden

Windows RT om du vill göra dokument och tabeller. Visst finns det Office-paket till Android (och iOS förmodligen) men jag kan tänka mig att till WRT kommer det komma ett MS Office paket som är bättre än vad som finns hos de andra

Permalänk
Medlem

Skaffa en med windows 8 och ett tillhörande tangentbord så får du mycket mer flexibilitet. En platta som man endast kan använda som en stor ipod känns väldigt onödigt. En med windows 8 och ett avtagbart tangentbord kan både användas som en suftplatta och som en liten bärbar dator. Dokument kan också bli knepigt med ipad pga att det inte är open-source. Alltså ingen dra-släpp utan i bästa fall synka med din appledator som har apples textredigeringsprogram.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2