Kulturhuset censurerar böcker

Permalänk
Medlem

Kulturhuset censurerar böcker

Kulturhusets konstnärligt ansvarige(?) Behrang Miri kastar ut Tintin från ungdomsbiblioteket och jag böjar bli riktigt orolig.

- Hur kan en outbildad hiphopare kunna få styra sådan censur?
- Ska vi glömma och gömma allt från historien, ska vi censurera Bibeln och Pippi Långstrump också?
- Dylik censur såg vi facisterna och nazisterna utföra när dom tog bort och brände böcker dom ogillade, det är en obehaglig utveckling.

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturhusets-nya-chef-kastar-ut-...

Permalänk
Medlem

Idioti är väl enda kommentaren man kommer på just nu. Barn är inte så korkade att de inte känner igen dåliga stereotyper av folk i andra länder. Många araber åkte flygande matta i kalle anka som jag läste när jag var liten, inte springer jag och tror alla araber flyger runt på matta

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Hela Tintin-historien tycker jag är ett bra exempel på kulturvänsterns totala verklighetsfrånkoppling. Löjligt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd

Karaktären Tintin är baserad på äventyraren, politikern och Waffen-SS officeren Leon Degrelle. Otäcka saker

Permalänk
Avstängd

Tack och lov, verkar det ha dragits tillbaka. Annars hade de väl fått slänga ut Pippi med sin negerkung till far eftersom detta inte bara är rasism utan även imperialism...

Rasistiska mörkermän måste bara älska Afrosvenskarnas riksförbund (som ju brukar vara upprinnelsen till denna form av moralpanik)!

Tintin är ädelmodig, har patos och räddar utsatta människor från förtryckare. Visst är hans värld väldigt svartvit, Japaner är onda och Kineser förtryckta, men det räcker med ett uns av historiebildning för att begripa att Tintin faktiskt är raka motsatsen till någon rasist.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jo, jag såg om det jag med i Aftonbladet. Helt vansinnigt om man frågar mig.

Jag kan bara citerar Herman Lindqvist från samma artikel:
" Få klassiker kvar om allt ska vara lämpligt. Varför inte slänga ut alla band av världhistorien?"

http://www.aftonbladet.se/debatt/article15498578.ab

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klingon:

Karaktären Tintin är baserad på äventyraren, politikern och Waffen-SS officeren Leon Degrelle. Otäcka saker

Inte nödvändigtvis, Palle Huld är en tänkbar förebild och på många sätt troligare: http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/palle-huld-jorden-rundt...

(Vilket på samma sätt sluter kedjan Jules Verne-Huld-Hergé på ett fint sätt. Alla som gillar Tintin gillar Jules Verne! )

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Hatar när folk, svenskar och invandrare, går loss på onödiga skitsaker.

Vem fan bryr sig om Tintin, Pippi, Nogger black eller dylikt när man har riktiga frågor som behöver lyftas fram? De är kultur som återspeglar dåtidens samhälle, de ska finnas kvar, de bör de facto till och med ställas i rampljuset. "Såhär tänkte man då, det gör man inte längre."

Dessa små idiotattacker får bara motsatt effekt och hjälper ingen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Allt han ville var att skapa sig en debatt, jotjena!
Finns andra mycket bättre sätt än detta..

Fjanterier, skärpning kulturhuset och ni andra muppar!

Permalänk
Medlem

Jag älskar att den konstnärliga ledaren inte ens funderade på att fråga högsta ledningen innan han började riva hejvilt bland böckerna. Han måste alltså i princip trott att han var 1:a på bollen när det gäller att bli chockad över "kolonialismen" i tintin.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av MBY:

Tack och lov, verkar det ha dragits tillbaka. Annars hade de väl fått slänga ut Pippi med sin negerkung till far eftersom detta inte bara är rasism utan även imperialism...

Rasistiska mörkermän måste bara älska Afrosvenskarnas riksförbund (som ju brukar vara upprinnelsen till denna form av moralpanik)!

Tintin är ädelmodig, har patos och räddar utsatta människor från förtryckare. Visst är hans värld väldigt svartvit, Japaner är onda och Kineser förtryckta, men det räcker med ett uns av historiebildning för att begripa att Tintin faktiskt är raka motsatsen till någon rasist.

Sen var det ju aldrig frågan om att TinTin skulle vara rasist.
Utan att serien skulle visa upp länder på ett stereotypiskt/rasistiskt sätt.

Tex alla afrikaner röker vattenpipa o i inden flyger alla på mattor osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Sen var det ju aldrig frågan om att TinTin skulle vara rasist.
Utan att serien skulle visa upp länder på ett stereotypiskt/rasistiskt sätt.

Tex alla afrikaner röker vattenpipa o i inden flyger alla på mattor osv.

Nej nej, nu fick du det om bakfoten. Alla araber flyger på mattor, turkar röker vattenpipa och alla afrikaner är lite dumma.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dark_Widget:

Tex alla afrikaner röker vattenpipa o i inden flyger alla på mattor osv.

Vilket ju är bullcrap. Det finns en fakir i Indien i Tintin, men inte kan jag påminna mig om några flygande mattor. Sammanblandning med Ture Sventons gode vän Omar? Sedan, vad kommer det där med vattenpipor ifrån?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Vilket ju är bullcrap. Det finns en fakir i Indien i Tintin, men inte kan jag påminna mig om några flygande mattor. Sammanblandning med Ture Sventons gode vän Omar? Sedan, vad kommer det där med vattenpipor ifrån?

Jag rättade hans citat nyss, det är inte meningen att det är taget ur tintin utan ett exempel på stereotypisering som finns i böcker/serietidningar osv och förmedlas till barnen och blablabla

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Den där serien har jag läst mycket av på finska. Han heter Achmed Ahne, dvs Achmed Girig på finska. Visste inte ens att han fanns på svenska!

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av MBY:

Vilket ju är bullcrap. Det finns en fakir i Indien i Tintin, men inte kan jag påminna mig om några flygande mattor. Sammanblandning med Ture Sventons gode vän Omar? Sedan, vad kommer det där med vattenpipor ifrån?

Skrivet av Sentenced:

Nej nej, nu fick du det om bakfoten. Alla araber flyger på mattor, turkar röker vattenpipa och alla afrikaner är lite dumma.

Jaja dosent matter, jag överhörde det bara ifrån TVn och kan lätt ha blandat ihop vilken stereotyp som hör till vilken nationalitet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Många av sakerna som var helt oskyldiga på den tiden och det fanns helt enkelt ingen elak mening bakom det.

Synd att man försöker vinna på det i dagens mycket mer korrekta samhälle, helt sjukt men det är skönt att så pass många värnade om den gamla litteraturen. Ska vi hänga ut Astrid Lingren som främlingsfientlig? Kommer nog inte gå hem.

Astrid Lindgren har blivit uthängd som främlingsfientlig men på ett finare sätt så att säga. Det är mer "ok" om det är en lokal författare helt enkelt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Ingenting slår ju den där vedervärdiga rättshaveristen från Kongo som minsann satte igång en domstolsprocess med anledning av Tintin i Kongo. Usch.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Hade jag inte redan tidigare vetat om vilken slags mupp den här konstnärliga ledaren var så hade jag misstänkt ett väluttänkt PR-jippo men men...

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Very lol.

Permalänk
Avstängd

Johan Norberg hade en väldigt bra kolumn i Metro: http://www.metro.se/kolumner/tintin-gjorde-mig-till-antirasis...

quattro-2.6: Om du inte är rasist och vill provocera, varför skriver du då provocerande rasistiskt?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Det enda man egentligen kan anklaga Hergé för i Tintin i Kongo är dålig research. Han använde den allmänrådande bilden av afrikaner som rådde i Belgien och resten av Europa när albumet kom ut 1931. Han visste helt enkelt inte bättre.

Detta tog han åt sig och senare album har han ägnat mer tid att ta reda på fakta. Tror t o m att han reste till vissa länder som han skildrade.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

Såhär i tidiga kölvattnet kan jag inte låta bli att undra om det var ett planterat verk av rasister, antirasister eller enkom ren och naiv dumdristighet. Allt låter lika troligt korkat.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Hela Tintin-historien tycker jag är ett bra exempel på kulturvänsterns totala verklighetsfrånkoppling. Löjligt.

Som vanligt när det diskuteras "kulturvänster" ifrån dess antagonister så är summan av argumenten noll.
Vad är kopplingen mellan Tintin-historien och kulturvänstern?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Alakai:

Såhär i tidiga kölvattnet kan jag inte låta bli att undra om det var ett planterat verk av rasister, antirasister eller enkom ren och naiv dumdristighet. Allt låter lika troligt korkat.

Troligen en blanding av allt, i vilket fall blir det aldrig bra.

Permalänk
Medlem

Tycker det är ungefär lika tramsigt som lipsillarna som grät ut på gp.se över att de vunnit en helikopter på liseberg där rotorhuvudet såg ut som en svastika.

"Mitt livs mening är att bli kränkt, stött, särbehandlad, diskriminerad och mobbad", kan man tro är den nya devisen att leva efter ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ytterst märkligt. Tryckfriheten är mycket viktig i en demokrati och satirer, nidbilder och andra grova skrifter står under detta beskydd. Om nu Sverige är en demokrati så skall Herr Miri genast entledigas från sin tjänst pga inkompetens.
Saxad text men ack så sann.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk

En tråd om utrensning (av böcker) som nu blev utrensad....
(Såg inte tråden förrän nu och undrar därvid vad som försvann

Visa signatur

pictorhayes