Iphone 5 plockas isär av Ifixit

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Vill ni diskutera elallergi så är detta inte rätt plats. Brinner ni för ämnet finns redan en relaterad tråd i Övriga ämnen som innehåller mycket läsning.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Justbecause:

Vad är så "speciellt" med torx enligt dig? Mer eller mindre en standard som är bättre än både Phillips- och Pozidrivskruv och har ett högre och bättre vridmoment och de finns i alla nya mejselsatser, är samma sak om du vill skruva i Samsung för den delen, är inte alla som har en så liten mejsel och då lär de i alla fall gå och köpa en

Det är inte torx, det är en medvetet icke-kompatibel egen variant som kallas Pentalobe.

http://www.reghardware.com/2011/01/20/apple_/ - mer info och bilder.

Det var en kontrovers för något år sedan då Appleverkstäder utan att fråga/berätta för kunden bytte ut befintliga Phillipsskruvar mot Pentalobeskruvar om en produkt lämnades in.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phz:

Det är inte torx, det är en medvetet icke-kompatibel egen variant som kallas Pentalobe.

http://www.reghardware.com/2011/01/20/apple_/ - mer info och bilder.

Det var en kontrovers för något år sedan då Appleverkstäder utan att fråga/berätta för kunden bytte ut befintliga Phillipsskruvar mot Pentalobeskruvar om en produkt lämnades in.

Hur som helst, mejselsats kostar 50:-, Apple beslutar själv vad de vill sätta ihop sina saker med och du beslutar själv om du köper dem, inget problem med det, bilindustrin gör likadant, BMW har haft egna nycklar för att ta loss tändstiften sedan 80-talet och ingen som gnällt över det, ingen varken tvingar dig att köpa dem eller att öppna dem, att öppna dem innebär även att förbruka garantin

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Justbecause:

Hur som helst, mejselsats kostar 50:-, Apple beslutar själv vad de vill sätta ihop sina saker med och du beslutar själv om du köper dem, inget problem med det, bilindustrin gör likadant, BMW har haft egna nycklar för att ta loss tändstiften sedan 80-talet och ingen som gnällt över det, ingen varken tvingar dig att köpa dem eller att öppna dem, att öppna dem innebär även att förbruka garantin

Först argumenterade du för att "det är ju en standard". Nu argumenterar du för att "det kostar ju inte så mycket ändå", när den egentliga frågeställningen som togs upp var "varför väljer de medvetet en icke-standard-skruv?" (vad gäller sidospåret: att "ingen" gnällt över icke-standardiserade verktyg eller andra svårigheter för gör-det-själv:are gällande bilar så är det en… mild överdrift, i mina ögon ).

Det finns inga praktiska fördelar i detta fall (ja, det finns praktiska fördelar med torx kontra Phillips, men det handlar inte om torx, och andra telefontillverkare verkar klara sig utan). Det måste ju till och med vara initialt dyrare för Apple att ha en egen sorts skruv, vilket de måste räkna med tjäna in på verktygsförsäljning, eller framför allt: ökade intäkter för auktoriserade Apple-verkstäder iom att "gör det själv"-faktorn minskar.

Jag plockade ner och lagade en skärm för någon vecka sedan, inga problem. Jag har plockat ner och bytt skärmpanel på laptops, inga problem. Jag kan öppna min dator och byta ut en fläkt som låter mycket, inga problem. Inga specialverktyg har behövts. Om glaset hade gått sönder på en smartphone så hade jag personligen uppskattat om jag hade kunnat fixa ett nytt på Ebay och byta själv, så enkelt som möjligt. Jag hade inte uppskattat om tillverkaren medvetet hade försökt försvåra detta. Det är för de flesta kanske helt oväsentligt (iaf tills glaset går sönder), men det är ändock en nackdel som olika människor får värdera olika högt. Du värderar den lågt, men det betyder inte att andra inte är tillåtna att värdera den högre.

"Ingen tvingar dig att köpa Apple" är det heller ingen som argumenterar emot, och gällande argumentet i sig: vore det giltigt så finns det ju inget kvar att diskutera om eller anmärka på gällande någon teknik som det inte är lagstadgat att köpa, vilket inte lämnar speciellt mycket kvar, och så kan vi lägga ner SweClockers och lägga vår tid på bättre saker .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Hur som helst, mejselsats kostar 50:-, Apple beslutar själv vad de vill sätta ihop sina saker med och du beslutar själv om du köper dem, inget problem med det, bilindustrin gör likadant, BMW har haft egna nycklar för att ta loss tändstiften sedan 80-talet och ingen som gnällt över det, ingen varken tvingar dig att köpa dem eller att öppna dem, att öppna dem innebär även att förbruka garantin

Skickades från m.sweclockers.com

Nope, BMW har inte specialverktyg till tändstiften, iaf inte på de bilar jag skruvat med, men du har rätt i att Apple använder vilka skruvar de vill.

Men varför i hela h-e har de gjort den större? 4S var för stor redan den, visst, större skärm är ju bra men varför inte göra telefonen lika stor som skärmen? sätt hemknappen på sidan?

Snart får man specialsy kläder för att passa till dessa monstruösa telefoner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phz:

Först argumenterade du för att "det är ju en standard". Nu argumenterar du för att "det kostar ju inte så mycket ändå", när den egentliga frågeställningen som togs upp var "varför väljer de medvetet en icke-standard-skruv?" (vad gäller sidospåret: att "ingen" gnällt över icke-standardiserade verktyg eller andra svårigheter för gör-det-själv:are gällande bilar så är det en... mild överdrift, i mina ögon ).

Det finns inga praktiska fördelar i detta fall (ja, det finns praktiska fördelar med torx kontra Phillips, men det handlar inte om torx, och andra telefontillverkare verkar klara sig utan). Det måste ju till och med vara initialt dyrare för Apple att ha en egen sorts skruv, vilket de måste räkna med tjäna in på verktygsförsäljning, eller framför allt: ökade intäkter för auktoriserade Apple-verkstäder iom att "gör-det-själv"-faktorn minskar.

Jag plockade ner och lagade en skärm för någon vecka sedan, inga problem. Jag har plockat ner och bytt skärmpanel på laptops, inga problem. Jag kan öppna min dator och byta ut en fläkt som låter mycket, inga problem. Inga specialverktyg har behövts. Om glaset hade gått sönder på en smartphone så hade jag personligen uppskattat om jag hade kunnat fixa ett nytt på Ebay och byta själv, så enkelt som möjligt. Jag hade inte uppskattat om tillverkaren medvetet hade försökt försvåra detta. Det är för de flesta kanske helt oväsentligt (iaf tills glaset går sönder), men det är ändock en nackdel som olika människor får värdera olika högt. Du värderar den lågt, men det betyder inte att andra inte är tillåtna att värdera den högre.

"Ingen tvingar dig att köpa Apple" är det heller ingen som argumenterar emot, och gällande argumentet i sig: vore det giltigt så finns det ju inget kvar att diskutera om eller anmärka på gällande någon teknik som det inte är lagstadgat att köpa, vilket inte lämnar speciellt mycket kvar, och så kan vi lägga ner Sweclockers och lägga vår tid på bättre saker .

För Apple produkter är det en standard, kollar du på en Nokia så har de andra (då) icke standardiserade skruvar sedan minst 15 år tillbaka på sina lurar och ingen gnällde om det, nu gnälls det bara av haters endast för att det är Apple som gör det fast det inte är ett problem då mejslar finns att köpa billigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zubbe:

Nope, BMW har inte specialverktyg till tändstiften, iaf inte på de bilar jag skruvat med, men du har rätt i att Apple använder vilka skruvar de vill.

Men varför i hela h-e har de gjort den större? 4S var för stor redan den, visst, större skärm är ju bra men varför inte göra telefonen lika stor som skärmen? sätt hemknappen på sidan?

Snart får man specialsy kläder för att passa till dessa monstruösa telefoner.

Där säger jag inte emot, 4S var redan lagom stor, är nöjd med den även om jag är sugen på 5'an för att den svarta var verkligen svart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

iFixit och Chipworks har nu en komplett teardown uppe för de som är intresserade

http://www.ifixit.com/Teardown/Apple-A6-Teardown/10528/1