Intel fasar ut fyrkärniga Sandy Bridge i Core i5- och i7-serierna

Permalänk

Tycker mest synd om dem som inte har en 2600k

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning till att de inte redan avslutat tillverkningen i 32nm? Jag menar, de har ju redan ivy bridge i 22nm som täcker hela sortimentet. Är det för att de inte kommit upp i kapaciteten i 22nm-tillverkningen förrän nu?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Min Core 2 Quad Q9550@3.8Ghz ger fortfarande 60fps i Battlefield 3 high nästan konstant så direkt akut med uppgradering är det ju inte.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Min Core 2 Quad Q9550@3.8Ghz ger fortfarande 60fps i Battlefield 3 high nästan konstant så direkt akut med uppgradering är det ju inte.

3.8GHz, inte illa.

Min Q9550 tuffar på bra den också, ser ingen anledning att byta än på ett tag. Men jag använder ju min dator mest till spel/surf osv så jag har inte direkt behov av någon monster-cpu, även om det förstås alltid är trevligt att ha en.

Permalänk

sitter på en 2500K, fantastisk processor om jag får säga det skälv

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av evok:

Den kommer att hålla fint i flera år till med en liten överklockning, det är bara försäljningen som upphör

Nej, när de fasas ur så dör alla proppar som är i drift ju !

Permalänk
Medlem

Beställde precis en i5-3450 till en ny surfdator från Kompletts fyndhörna för 1000kr. Lär ju hålla några och det var riktigt bra pris lär man säga

Visa signatur

Dator: Intel Core i5 2500K @ 4,5 GHz | Fractal Design R3 | ASUS P8P67 Pro | GeForce GTX 670 | CORSAIR 8GB | Noctua NH-U12P | Corsair CX 600W | 1TB Samsung Spinpoint F3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Nej, när de fasas ur så dör alla proppar som är i drift ju !

Hmmm, jag tror inte att min gamla trotjänande P75 har förstått att den är död...
Eller mina kära P4or på 2.8 resp 3GHz heller för den delen.

Vet du om detta även gäller AMD?
Tänker på mina K6:or...

PS
Jag har väääldigt svårt att slänga något som fungerar...
DS

Permalänk
Medlem

Byebye, blir en Haswell nästa år.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garb0:

Beställde precis en i5-3450 till en ny surfdator från Kompletts fyndhörna för 1000kr. Lär ju hålla några och det var riktigt bra pris lär man säga

Satan vad billigt. Man skulle köpt på sig ett gäng och sälja dyrare här på marknaden.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Verkligen ingen mening med att tillverka SB för socket 1155 för intel. Det har bättre processorer som är billigare att tillverka för samma marknad.

Permalänk
Medlem

Ser ingen nackdel med det här, bara bra att dem rensar utbudet lite, jag sitter på en 2600K i 5GHz utan problem och lär använda den tills nästa generations intel processorer dyker upp.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Sakta i backarna.

Era processorer blir inte dåliga bara för att intel slutar tillverka dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmr:

Byebye, blir en Haswell nästa år.

Skrivet av som99:

Ser ingen nackdel med det här, bara bra att dem rensar utbudet lite, jag sitter på en 2600K i 5GHz utan problem och lär använda den tills nästa generations intel processorer dyker upp.

jag måste fråga er, om ni sitter på överklockade sandy bridge, varför ska ni då byta till haswell? tror ni verkligen att ni kommer kunna utnyttja den prestandaökningen, eller är det bara nörden i er som vill ha det senaste? en sandy i över 4,5ghz är så sjukt jäkla snabb så den kommer inte flaska något förrän om flera år (nu pratar jag alltså om överklockade, inte stock), om ni inte sitter med någon typ av beräkningsintensiv verksamhet där hemma. är det inte bättre att vänta med uppgraderingen till typ skylake? eller kommer ni upgradera då också?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

jag måste fråga er, om ni sitter på överklockade sandy bridge, varför ska ni då byta till haswell? tror ni verkligen att ni kommer kunna utnyttja den prestandaökningen, eller är det bara nörden i er som vill ha det senaste? en sandy i över 4,5ghz är så sjukt jäkla snabb så den kommer inte flaska något förrän om flera år (nu pratar jag alltså om överklockade, inte stock), om ni inte sitter med någon typ av beräkningsintensiv verksamhet där hemma. är det inte bättre att vänta med uppgraderingen till typ skylake? eller kommer ni upgradera då också?

Min processor är inte överklockad till 5GHz för spel. Jag har stor vinst av min överklockning då jag kompilerar kod och då svettas min processor rejält, där gör varje procent av överklockningen stor nytta i det stora hela.
Jag är fullt medveten av felberäkningar vid överklockning men så få procent kan jag leva med och det har inte vart ett hinder för mig ännu.
Varför jag kör med en 2600k till detta är för att det var ett vettigt pris/prestanda allternativ med bra IPC och HT som gör nytta i kompilering
Så IB är en onödig uppgradering för mig just nu när jag inte har en aning om hur mycket jag kommer kunna skrämma upp en IB processor och gämföra prestandan med min nuvarande 2600k så nästa generation hoppas jag är pris/prestanda vinnande nog för att byta upp mig.

Sen händer det på nightly builds att datorn jobbar med annat samtidigt och får mulötitaska hårt då är det bra att ha det där lilla extra så den inte går på knä.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Min processor är inte överklockad till 5GHz för spel. Jag har stor vinst av min överklockning då jag kompilerar kod och då svettas min processor rejält, där gör varje procent av överklockningen stor nytta i det stora hela.
Jag är fullt medveten av felberäkningar vid överklockning men så få procent kan jag leva med och det har inte vart ett hinder för mig ännu.
Varför jag kör med en 2600k till detta är för att det var ett vettigt pris/prestanda allternativ med bra IPC och HT som gör nytta i kompilering
Så IB är en onödig uppgradering för mig just nu när jag inte har en aning om hur mycket jag kommer kunna skrämma upp en IB processor och gämföra prestandan med min nuvarande 2600k så nästa generation hoppas jag är pris/prestanda vinnande nog för att byta upp mig.

Sen händer det på nightly builds att datorn jobbar med annat samtidigt och då är det bra att ha det där lilla extra så den inte går på knä.

ja då har du ju faktiskt nytta av processorkapaciteten, men intrycket man får av att läsa runt här på forumet är att folk verkligen tror att de kommer få fler fps i bf3 (typ) av att byta från en sandy på 4,5ghz till en haswell

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Starric:

jag måste fråga er, om ni sitter på överklockade sandy bridge, varför ska ni då byta till haswell? tror ni verkligen att ni kommer kunna utnyttja den prestandaökningen, eller är det bara nörden i er som vill ha det senaste? en sandy i över 4,5ghz är så sjukt jäkla snabb så den kommer inte flaska något förrän om flera år (nu pratar jag alltså om överklockade, inte stock), om ni inte sitter med någon typ av beräkningsintensiv verksamhet där hemma. är det inte bättre att vänta med uppgraderingen till typ skylake? eller kommer ni upgradera då också?

De som tjatar om CPUer med >4 kärnor borde drägla över TSX stödet i Haswell. Med TSX blir det betydligt mycket lättare att skriva program som kan använda många CPU-trådar på ett effektivt sätt.

Själv tänker jag uppgradera till Haswell just p.g.a. av TSX + den lägre strömförbrukningen då jag kommer köpa min första "ultrabook" alt. köpa en rMBP så fort dessa finns med Haswell. Många gnäller över att Ivy-bridge inte tillförde något, men för oss som föredrar att jobba på en laptop även för ganska tunga saker så var Ivy en rejält förbättring då skillnaden i CPU-kraft mellan stationär och laptop är nu rätt liten (i alla fall på enkeltrådade saker där "turboboost" tar en laptop till 3.6GHz) och den lär bli ännu mindre med Haswell.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordrana:

Hm så min 2500k är skräp redan, äsch jag som trodde den sku hålla 3 år åtminstone.

Nää sitter på En Phenom 955 från julen 2009 och den rullar på fint Flaskar inget ennu men snart får man man no se sig om efter en ny

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

ja då har du ju faktiskt nytta av processorkapaciteten, men intrycket man får av att läsa runt här på forumet är att folk verkligen tror att de kommer få fler fps i bf3 (typ) av att byta från en sandy på 4,5ghz till en haswell

Absolut, jag förstår att du frågade då det är många på forumet som skriver och enbart hoppas på att deras spel skall gå lite bättre och någon form av skrytfaktor. Jag är väldigt glad över att min processor vill rulla så pass högt stabilt, då en blåskärm inte får ske så är jag mycket nöjd med mitt kisel.

I spelsynpunkt har jag inte märkt någon skillnad (dock är jag mest singel-player RPG spelare) men jag provade Borderlands 2 och som ATI/AMD GPU användare och jag då kör PhysX på min processor så gör överklockningen nytta.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Vissa verkar vara ute efter nya prylar istället för att tänka på prestanda har en i7 2600K och tänker fan inte byta den i minst 2 år till oavsett vilket ny spel kommer så räcker det med nyare grafikkort bara man behöver ej bättre processor för det om resten i burken har hög kvalite som SSD...osv Men som sagt är man sugen efter nya prylar hela tiden och vill ligga på topp hela tiden är en annan femma...:)

Visa signatur

Asus Rog Crosshair VIII DARK HERO| AMD Ryzen 9 5950X| G.Skill Tridentz RGB 16GB 3200 Mhz | Asus Rog Strix 3090 OC 24GB | EVGA G2 850W Gold| Samsung EVO 970 M.2 1TB | CPU kylare- NZXT Kraken X73 | Chassi: Fractal Design R6 | Skärm: Asus Rog Swift PG278Q | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Ändå är det just den processorn som Tomshardware tycker är den mest prisvärda att köpa enligt septembers CPU-guide http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-cpu-review-overclo...

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

jag måste fråga er, om ni sitter på överklockade sandy bridge, varför ska ni då byta till haswell? tror ni verkligen att ni kommer kunna utnyttja den prestandaökningen, eller är det bara nörden i er som vill ha det senaste? en sandy i över 4,5ghz är så sjukt jäkla snabb så den kommer inte flaska något förrän om flera år (nu pratar jag alltså om överklockade, inte stock), om ni inte sitter med någon typ av beräkningsintensiv verksamhet där hemma. är det inte bättre att vänta med uppgraderingen till typ skylake? eller kommer ni upgradera då också?

Det är bara kul med ny hårdvara, som du säger så kommer det inte vara någon jätteskillnad men som de flesta här så är man entusiast och då handlar det inte om vad som behövs eller inte.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Lustigt, Intel fasar ut processorer som fortfarande är bättre än amd's bästa.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av Mordrana:

Hm så min 2500k är skräp redan, äsch jag som trodde den sku hålla 3 år åtminstone.

Tyst med dig nu!
Den är inte kass, det är bara 1 år kvar sen har den hållit i tre år om man gå refter release datum, och en 2500k kan du alltid snabba upp med mer överklockning.
Den nya generationen av konsoller kommer inte än så spelen kommer inte direkt kräva mycket mer av våra råa och hårda CPU'er vi har idag.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Min Core 2 Quad Q9550@3.8Ghz ger fortfarande 60fps i Battlefield 3 high nästan konstant så direkt akut med uppgradering är det ju inte.

Ja precis?

Min gamla rigg med QX9650@4ghz, 6GB ram, SSD, rejält överclockat 580 klarade inte att hålla 60 fps hela tiden, inte på långa vägar faktiskt, den gick t.o.m under 30 fps på dom största banorna med mycket destruktion (B2K), beräkningsförmågan räcker inte på långa vägar för BF3, nu med samma graffekort går jag aldrig under 70 fps på medium/high inställningar ( i princip samma inställningar som jag hade med 775 riggen).

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Förstår inte varför folk är förvånade o grejer. Ut med det gamla o in med det nya.

Tycker det e bra att utvecklingen går så himla fort att att topprocessorer för nåt år sedan redan är "för gamla" ^^

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

Förstår inte varför folk är förvånade o grejer. Ut med det gamla o in med det nya.

Tycker det e bra att utvecklingen går så himla fort att att topprocessorer för nåt år sedan redan är "för gamla" ^^

När hårdvara är "för gamla" fast inte har "gammalt oprisat" så är det "vilket kap".
Sitter på en 3570K som jag köpte för bara någon vecka sedan och den satt jag i min temp dator/lan dator.
Själv sitter min "gamla 2700K" i min huvud dator och jag är så nöjd så.

Så hit med det nya tycker jag med ifs för även om man inte har det nya så finner jag intresse i att de det nya med.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB