Permalänk
Medlem

Z77 och GTX 670 (PCI-E 3.0) problem

Hej!

Info om dator:

Moderkort: Gigabyte GA-Z77m-ds3
Processor: Intel 3570k oklockad
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2GB

Har problem med att datorn hänger sig ofta när jag spelar. Den blir alltså totalhängd (stänga av på powerknapp krävs).
Jag har sökt på nätet och uppfattat det som att det är PCI-E 3.0 som spökar. Många har löst detta genom att ställa ner bussen till 2.0.

Nu är problemet att jag inte hittar denna inställning på mitt moderkort. Någon som har något förslag på vart man kan leta (om det ens finns på mitt moderkort).

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat olika drivisar till graffet

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ja, det har jag gjort. Tyvärr har det inte hjälpt. Har även installerat senaste BIOS till moderkortet. Version 12 om jag minns rätt.

Jag har kollat den här tråden och dom har exakt samma problem som mig:
http://forum.giga-byte.co.uk/index.php/topic,9144.0.html

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fuuza:

Ja, det har jag gjort. Tyvärr har det inte hjälpt. Har även installerat senaste BIOS till moderkortet. Version 12 om jag minns rätt.

Jag har kollat den här tråden och dom har exakt samma problem som mig:
http://forum.giga-byte.co.uk/index.php/topic,9144.0.html

Har du även testat GPU-bios? http://www.bit-tech.net/hardware/2012/04/23/intel-core-i7-377...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nej, det har jag inte gjort. Det låter farligt

Jag har en konversation med Gigabyte själva där dom sa att om bilden fryser (skärmen blir inte svart) så är det till 90% fel på något minne (RAM eller VRAM).

Ska hem och testa mina stickor annars kanske det är grafikkortet som är defekt helt enkelt. Men det brukar dröja 30 minuter eller mer innan datorn fryser.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Då har jag installerat nytt BIOS till grafikkortet också men tyvärr är felet fortfarande kvar.

Så nu är frågan, vilken komponent det kan vara som är "trasig".
Ska jag chansa på att det är grafikkortet?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuuza:

Då har jag installerat nytt BIOS till grafikkortet också men tyvärr är felet fortfarande kvar.

Så nu är frågan, vilken komponent det kan vara som är "trasig".
Ska jag chansa på att det är grafikkortet?

kan vara fel på något minne, min kompis dator stängde av sig själv/fick blue screen efter 10min efter uppstart när ett minne var deffekt.
eftersom du får bild och allt på datorn efter uppstart, annars kanske det är att grafikkortet blir för varmt?

Permalänk
Medlem

Testa klocka ner VRAM kanske.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoXi:

kan vara fel på något minne, min kompis dator stängde av sig själv/fick blue screen efter 10min efter uppstart när ett minne var deffekt.
eftersom du får bild och allt på datorn efter uppstart, annars kanske det är att grafikkortet blir för varmt?

Jag har nu provat minnena ett och ett och kört memtest. Visade inte några problem. Garfikkortet ligger på 60 grader vid full load så borde inte vara det heller.
Datorn hänger sig som tidigast efter 30 minuters spelande, så det händer inte med en gång. Ibland kan man spela mycket längre.

Skrivet av Rydisen:

Testa klocka ner VRAM kanske.

Det har jag inte provat, kan vara där problemet ligger. Återkommer med resultat.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Hedersmedlem

Kasst nätagg (gammalt slitet eller måndagsex?) Det kan ju vara ett som ger instabila värden under stress?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Finns en ganska väldokumenterad tråd här på swec:

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1114889-gigabyte...

Det rör sig som sagt om Gigabytes 670 windforce-modell. Tyvärr så nekar Gigabyte till att deras kretskort är defekt, problemet kanske ligger i Z77-styrkretsen, vem vet.

Personligen gav jag bara upp och körde 1.1 trots en viss bottleneck då. Ganska svårt att få riktig hjälp från Gigabyte då ett så litet antal användare är drabbade att de inte ser det som ett riktigt problem. Lite konstigt att ditt moderkort inte kan sätta ned PCIE-bussen, trodde alla moderna moderkort kunde det (åtminstone till 1.1 för felsöning)...