Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2012

Spela PS2 spel på PS3

Jag har förstått att det bara sålts en vertion av PS3 i Sverige som det varit möjligt att spela PS2spel på.
Men borde det inte vara möjligt att "låsa upp" PS3 så man kan spela på det?
Jag vet att det finns en PSstore men spelen jag vill spela finns inte där.
Om det är någon som vet om man kan göra nåt åt detta, snälla skriv!

Mvh Charlotte

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Avdala
Registrerad
Okt 2009

Har för mig att det har med bluray läsaren att göra har dock ingen källa på det

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2004

De nya versionerna av PS3 saknar hårdvara som krävs. De absolut första konsolerna i USA hade både CPU och GPU från PS2 utöver PS3 hårvaran. Sedan togs CPU:n bort. CPU:n kan emuleras via mjukvara men inte GPU:n. Så därför är det omöjligt att låsa upp. Du får leta upp en av de tidiga versionerna av PS3.

Intel I5 4690k | MSI 390x 8GB | DDR3 4x8GB | ASUS Z97-P | EVGA Supnernova G2 750W | ASUS MG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
:)
Registrerad
Okt 2008

Det finns ingen PS3 i dagsläget med en modern firmwire som man kan spela PS2 spel på rakt av sådär.
Man har en gång i tiden kunnat spela VISSA PS2 spel på den första generationens PS3. Sony tog senare bort stödet via firmwire updates, då försvann både det ynka PS2 stödet maskinen hade samt Linux stödet. (Sony marknadsförde PS3 med dessa funktioner...Som de sedan tog bort, ironiskt nog.)

Annars så finns det en hel del PS2 spel som du kan köpa via PSN, portade + HD remakes för din PS3:a
Det finns en hel del skoj i marknaden, så kika runt vet jag!

Annars så har inga PS3 konsoller stöd för att kunna spela PS2 spel direkt ur skiva, endast digitala portar!
Gäller PS3 1GEN, SLIM, samt nya!

Apple Mac Mini

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kävlinge
Registrerad
Jan 2011

Är dom gamla ps3 värdefulla jag har den första som kom ut med sd läsare med mera. .

Min 24/7 Build i7 950 @ 3.9GHz (1,264 volt)| ASUS Sabertooth X58 | 6x2 GB DDR3 @ 1600 MHz | 7970 |Crucial Sata 6 SSD 128 Gb|Samsung SpinPoint F3 1TB|Corsair AX 850W PSU Modular|Låda Silverstone Raven r02 |Nh-D14 |Windows 7 Home 64-bit|BENQ XL2420t @120hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av MrP*:

Är dom gamla ps3 värdefulla jag har den första som kom ut med sd läsare med mera. .

Beror på om du hittar rätt köpare. Personligen skulle jag aldrig köpa ett så gammalt Ps3 då det troligtvis får YLOD snart. Bättre då att köpa ett begagnat Ps2 för Ps2 spel.

|Intel Core i5-4670K (Corsair Hydro H80i)|MSI Z87-GD65|Corsair 16GB CL9 1600MHz VENGEANCE PRO|Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB G1|Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB|Corsair HX 750W 80+ Gold|NZXT H440W Silent Ultra New Edition Svart|Acer Predator XB241|Benq GL2440|Logitech G500|Steelkeys 6G|Windows 10 Svensk x64|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2012

Tack så mycket, då vet jag att det inte går

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2012

Det var tråkigt, jaja så är det!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kävlinge
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av guffen86:

Beror på om du hittar rätt köpare. Personligen skulle jag aldrig köpa ett så gammalt Ps3 då det troligtvis får YLOD snart. Bättre då att köpa ett begagnat Ps2 för Ps2 spel.

Mitt Ps3 har väl ca 50 timmars spel tid använder det aldrig . 100 timmars film. Står öppet så fläktarna får syre så det dröjer nog ett bra tag

Min 24/7 Build i7 950 @ 3.9GHz (1,264 volt)| ASUS Sabertooth X58 | 6x2 GB DDR3 @ 1600 MHz | 7970 |Crucial Sata 6 SSD 128 Gb|Samsung SpinPoint F3 1TB|Corsair AX 850W PSU Modular|Låda Silverstone Raven r02 |Nh-D14 |Windows 7 Home 64-bit|BENQ XL2420t @120hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av Tenkai Star:

De nya versionerna av PS3 saknar hårdvara som krävs. De absolut första konsolerna i USA hade både CPU och GPU från PS2 utöver PS3 hårvaran. Sedan togs CPU:n bort. CPU:n kan emuleras via mjukvara men inte GPU:n. Så därför är det omöjligt att låsa upp. Du får leta upp en av de tidiga versionerna av PS3.

Njae, EE har alltid varit ett SoC, de europeiska konsollerna mjukvaruemulerade allt vad ps3 funktionalitet gäller.

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sektor 001
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av SilentHarmonic:

Det finns ingen PS3 i dagsläget med en modern firmwire som man kan spela PS2 spel på rakt av sådär.
Man har en gång i tiden kunnat spela VISSA PS2 spel på den första generationens PS3. Sony tog senare bort stödet via firmwire updates, då försvann både det ynka PS2 stödet maskinen hade samt Linux stödet. (Sony marknadsförde PS3 med dessa funktioner...Som de sedan tog bort, ironiskt nog.)

Annars så finns det en hel del PS2 spel som du kan köpa via PSN, portade + HD remakes för din PS3:a
Det finns en hel del skoj i marknaden, så kika runt vet jag!

Annars så har inga PS3 konsoller stöd för att kunna spela PS2 spel direkt ur skiva, endast digitala portar!
Gäller PS3 1GEN, SLIM, samt nya!

nu har du allt förvirrat det hela rejält, det har inte tagits bort nån PS2-funktionalitet på de maskiner som en gång stödde det från början.

Skrivet av MrP*:

nja.. relativt, men inte i närheten av vad det var åren efter det försvann. idag är priset i bra fall för en gammal hyfsad 60G ungefär vad det är för en helt ny Slim, så det är inte så efterfrågat med funktionen som runt 2008 längre.

Skrivet av P-NILZ:

Njae, EE har alltid varit ett SoC, de europeiska konsollerna mjukvaruemulerade allt vad ps3 funktionalitet gäller.

varför behöver man då ens en om det är så?

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Unknown
Registrerad
Aug 2010

Tycker det är dåligt att Sony tog bort ps2 kompabiliteten dock förstår jag dom då dom fortfarande säljer ps2 konsoler. Men de bäste spelen finns det ju HD remakes på ps3an.

Main: Sapphire 290x | i5 6600k | Corsair RM750X | 16GB | MSI Mortar | Enthoo Evolv | Pure Rock | Samsung EVO 850 500GB

Htpc: MSI 1060 Gaming X 3GB | i5 6600k | Corsair SF 450 | 16GB | ASUS z170i Pro Gaming | SilverStone ML07 | Shadow Rock LP | Samsung EVO 850 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Henke779:

Tycker det är dåligt att Sony tog bort ps2 kompabiliteten dock förstår jag dom då dom fortfarande säljer ps2 konsoler. Men de bäste spelen finns det ju HD remakes på ps3an.

Bästa spelen är en smakfråga .. Jag och Farsan följde en guide för att laga min PS3 60gb, den höll i tre månader innan den fick Ylod igen. Repeterade detta i 6 månader innan jag gav upp. Undrar om det finns någon i Sverige som skulle kunna tänka sig felsöka/reparera den för en mindre kostnad ..

Har själv bytt nätagg på den då jag vet att det gamla inte fungerade men nu vill den inte längre starta efter allt pillande

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alfta/Skara
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Kono:

Jag vet att det finns en PSstore men spelen jag vill spela finns inte där.
Om det är någon som vet om man kan göra nåt åt detta, snälla skriv!

Mvh Charlotte

Har du inte ett amerikanskt konto så rekommendera jag att du skapar ett, finns fler PS1-PS2 där än i EU PSS, detsamma gäller JAP-US PSS.

Quake, världens bästa e-sport!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av Anton_Cimex:

Har du inte ett amerikanskt konto så rekommendera jag att du skapar ett, finns fler PS1-PS2 där än i EU PSS, detsamma gäller JAP-US PSS.

Det gick bra förr i tiden men nu har de ju spärrat så man kan inte handla med ett svenskt kreditkort.

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alfta/Skara
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av P-NILZ:

Det gick bra förr i tiden men nu har de ju spärrat så man kan inte handla med ett svenskt kreditkort.

Dock löser man det med paypals virtuella kort, och ev. en proxy

Quake, världens bästa e-sport!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av modstar:

Har för mig att det har med bluray läsaren att göra har dock ingen källa på det

Nej
PS3 spel ligger på BluRay
PS2 spel ligger på DVD

BluRay läsaren i PS3 kan läsa både BluRay och DVD. Du kan uppenbarligen inte testa med att köra ett PS2 spel på en nyare PS3. Men du kan testa att spela upp en DVD film. PS3:an hade inte kunnat spela upp filmen om den inte hade kunnat läsa skivan.
Som Tenkai Star skriver så har tidiga PS3:or haft viss PS2 hårdvara för bakåtkompatibilitet. De nya har inte det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jun 2011

Den enda versionen av ps3 som tar ps2 spel är den gamla 60gb som kom med dubbla kretsar, en CPU och en GPU för ps3 och en CPU och en GPU för ps2 vilket behövs för att spela ps2 spel på den så vill du spela gamla klassiker från skiva och inte tanka ner dom som har portats över till ps3 på PSN så får du tyvärr leta rätt på just den modellen. ingen av dom övriga gamla "fat" modellerna hade ps2 hårdvaran i sig:( och förutom att 60gb klarar ps2 spel kom den även med 4st USB ingångar inte som övriga modeller med endast 2st.