Permalänk
Medlem

Köp av ny processor AMD.

Hejsan! Ska uppgradera min processor (AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket 939) och undrar därför vad som skulle vara den bästa uppgraderingen för att göra datorn mer "gaming-förberedd" (spelar world of warcraft). Använder ett GeForce 8600 GT grafikkort. Om ni har idéer på ett paket (modekort, processor och grafikkort) skulle jag också vara intresserad. Har ingen direkt budget men sakerna behöver inte vara "det värsta".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zomix:

Hejsan! Ska uppgradera min processor (AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket 939) och undrar därför vad som skulle vara den bästa uppgraderingen för att göra datorn mer "gaming-förberedd" (spelar world of warcraft). Använder ett GeForce 8600 GT grafikkort. Om ni har idéer på ett paket (modekort, processor och grafikkort) skulle jag också vara intresserad. Har ingen direkt budget men sakerna behöver inte vara "det värsta".

Du kan ju köpa en AMD Phenom II x4 965 BE för 750 - 800 spänn beroende på vilken butik, sedan kan du satsa på ett moderkort med AM3 helst AM3+ socket ifall du måste uppgradera processor senare, DDR3 RAM ska det helst ha, skulle säga bör ha. Kolla upp att moderkortet stöder 1600 mhz åtminstone, gärna mer kanske beroende på vad du vill ha, men 1600 ska funka utmärkt enligt mig. Köp sedan 2x4GB Corsair Vengeance 1600 MHZ eller ngt sånt, Sedan kanske du kan köpa ett GTX 660 eller HD7870, kostar CA. 2000 och de är prisvärda.

Finns även GTX 650 för ca 1200 om du vill satsa på ett billigare kort men vet ej om det är värt pengarna, det är ju ganska nytt så det är svårt att veta.
Alternativt, hitta ett begagnat 560 TI för ca. 700-1000 kr.

8600 GT är ju lite gammalt, men ska funka till wow om du har tillräckligt bra processor och minnen, men jag skulle rekommendera dig till att köpa ett grafikkort också, för med det kortet kan du nog inte lira på höga inställningar.

Det finns andra alternativ men enligt mig är detta ett bra alternativ att satsa på

Permalänk
Avstängd

RAM minnen skrev du inte men jag tänkte bara ifall det var ngt du skulle uppgradera också

Permalänk
Medlem

Har 2GB ram. Har du någon sida att rekommendera?

Permalänk
Medlem

Och vilket moderkort rekommenderar du? Länk? Är ASUS M4A785D-M PRO, Socket-AM2+/AM3 m-ATX, HDMI, något att ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zomix:

Och vilket moderkort rekommenderar du? Länk?

Moderkort: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=893765

CPU: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=514335

Lär fungera finfint för dig så länge du har DDR3 minnen! Typ som dessa: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=916997

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Hur står sig tex AMD Phenom II x4 965 BE emot en Intel Core i5 3450 3,1Ghz processor?

Permalänk
Skrivet av Zomix:

Hur står sig tex AMD Phenom II x4 965 BE emot en Intel Core i5 3450 3,1Ghz processor?

i5:an är kvickare och modernare. Dessutom svalare. AMD-prollen har dock upplåst multipler som gör att du kan överklocka riktigt enkelt. Med dina behov ser jag dock inte någon skillnad eftersom WoW är ett lätt spel, även en i3 skulle gå bra.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zomix:

Har 2GB ram. Har du någon sida att rekommendera?

med datorn du angav, borde du inte ha DDR2 ram då?, i en eventuellt ny datorn så blir det ju DDR3

Permalänk
Skrivet av CIA_SWE:

med datorn du angav, borde du inte ha DDR2 ram då?, i en eventuellt ny datorn så blir det ju DDR3

Vad folk glömmer snabbt. Socket 939 innebär att det är DDR-RAM. Riktigt gamla slöfockar.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zomix:

Hur står sig tex AMD Phenom II x4 965 BE emot en Intel Core i5 3450 3,1Ghz processor?

Dåligt. Intel i5 är i stort sett snabbare på allt. Här är en jämförelse mellan 965 och i5 2400. En 3450 är ännu lite snabbare på i stort sett allt jämfört med en 2400 (högre turbo freq bla). Dessutom har i5 instuktions-set som Pheonom inte har, bla AVX, AES-ni etc. 965 är billig, men jag tycker inte den är ett bra köp för ens 700-800 kr. Om du ska köpa AMD så vänta ca en månad och köp Piledriver i form av FX-83xx eller dylik. De är antagligen prisvärdare än gammal Phenom.

Sen går det öveklocka Intel:s låsta CPU:er också, bara inte lika mycket (fyra nivåer över turbo). Sedan undrar jag om inte en 3470 vore ett bättre köp, den kostar inte speciellt mycket mer. Se Anandtech:s artikel. En överklockad 3470 kommer antagligen en Phenom aldrig ikapp tyvärr.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chaos_maniac:

Vad folk glömmer snabbt. Socket 939 innebär att det är DDR-RAM. Riktigt gamla slöfockar.

haha, ännu värre ^^, tänkte av bara farten på att det var en dual core athlon han hade

Permalänk
Medlem

Har fått ett erbjudande på en Phenom ll X6 1090T, Gigabyte GA-990FXA-UD3 (använda i ett halvår), 1600MHz minne och 4GB corsair vengeance LP (svart) för 1700kr. Prisvärt? Är hyfsat nybörjare på allt det här så är tacksam för all hjälp jag kan få. Är det mer värt att lägga till pengar och istället köpa en Intel i5 processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zomix:

Hur står sig tex AMD Phenom II x4 965 BE emot en Intel Core i5 3450 3,1Ghz processor?

Ingen idé att äns jämföra dem då Phenom 2 965 kostar ca 800kr medan 3450 ligger på ~1500kr. Tycker du borde skaffa 8150 istället för någon i5a för det priset eller någon Intel överhuvudtaget. Dom får ju stryk av AMD 8150 på samma pris, plus att moderkort för AMD är ofta billigare än Intel och är lika bra.
Om du inte ska gå för hardcore skulle jag kunna rekommendera denna:
https://www.inet.se/produkt/1902229/asrock-960gm-gs3-fx
skitbillig, men klarar det senaste. Denna, en AMD FX-8150+ ett graffe för 1500-2000kr kommer vara grymt. Behöver du RAM är det ju inget problem då det är så billigt, fast det ska vara minst 4GB 1333Mhz, 8GB @1600 vore ju något, om du nu skulle dra nytta av det förstås

Permalänk
Medlem

Ett alternativ jag har är http://www.inet.se/kundvagn/visa/2350965/alternatvi
Ett annat http://www.inet.se/kundvagn/visa/2350976/alternativ-2
Ett tredje http://www.inet.se/kundvagn/visa/2350981/alternativ-3
Något jag saknar/valt fel utav? Något jag behöver ändra för att få ut mer av pengarna? (Man kan ju alltid lägga till mer pengar för att få bättre saker, men min budget är runt de priserna kan tänka mig att gå lite högre/lägre)

Permalänk

Jag uppgraderar min i Jan till el vischera 4ghz. Fol nya fx otillåtna.

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Medlem

Kanske är helt ute och cyklar.. men är inte en AMD FX-8120 X8 liiiiiiite väl overkill om TS enbart skall spela WOW?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Kanske är helt ute och cyklar.. men är inte en AMD FX-8120 X8 liiiiiiite väl overkill om TS enbart skall spela WOW?

Är som sagt ny på detta och har därför inte så bra koll. Har du några andra förslag?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2351087/alternativ-5 kanske?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zomix:

Har fått ett erbjudande på en Phenom ll X6 1090T, Gigabyte GA-990FXA-UD3 (använda i ett halvår), 1600MHz minne och 4GB corsair vengeance LP (svart) för 1700kr. Prisvärt? Är hyfsat nybörjare på allt det här så är tacksam för all hjälp jag kan få. Är det mer värt att lägga till pengar och istället köpa en Intel i5 processor?

Ett bra erbjudande om sakerna är ok vill säga. Hade slagit till direkt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Zomix:

Har fått ett erbjudande på en Phenom ll X6 1090T, Gigabyte GA-990FXA-UD3 (använda i ett halvår), 1600MHz minne och 4GB corsair vengeance LP (svart) för 1700kr. Prisvärt? Är hyfsat nybörjare på allt det här så är tacksam för all hjälp jag kan få. Är det mer värt att lägga till pengar och istället köpa en Intel i5 processor?

Själv tycker jag att detta är ett riktigt bra erbjudande!

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Phenom ll X6 1090T, Gigabyte GA-990FXA-UD3 (använda i ett halvår), 1600MHz minne och 4GB corsair vengeance LP (svart) för 1700kr. Får du kvitto med och det är garanti kvar så tåls det att tänka på.
Det är bra grejer. Har ju det själv hehe.
Det moderkortet kan du ha ett bra tag med för nyare processorer.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Dåligt. Intel i5 är i stort sett snabbare på allt. Här är en jämförelse mellan 965 och i5 2400. En 3450 är ännu lite snabbare på i stort sett allt jämfört med en 2400 (högre turbo freq bla). Dessutom har i5 instuktions-set som Pheonom inte har, bla AVX, AES-ni etc. 965 är billig, men jag tycker inte den är ett bra köp för ens 700-800 kr. Om du ska köpa AMD så

Jag måste stanna dig där

Lite svårt att jämföra en processor för 7 - 800, mot en som kostar <1500 :-. Det är stora pengar man tjänar mycket mer att lägga på grafikkort
Att köpa Intelburk <6K är bra i vissa fall, uppgraderingsbar osv, men dumt i de flesta fall.

En PHX4 965 står sig bra i alla nyare spel, då det nästan exklusivt är grafikkortet som sätter gränserna. I det flesta fall
Du kommer se en grymt mycket större prestanda boost om du går på 965+7870, jämfört med i5+7850 etc.

Självklart är FX8xxx-prollarna bättre, men dem är även uppe och sniffar på i5-pengar (13 - 1400).

Phenom X4 och X6 är självklara val när det gäller budgetburkar, även FX-6200 är bra bang for teh buck
Intel är svårt att motivera när det gäller billigare burkar. Dem är bättre, självklart. Men om det motsvarar 5 - 800 :- extra i prisskillnad?

Det är väl runt 100 :- per FPS om man kollar nyare spel (FPS främst, CIV5 t.ex är som vanligt grymt processorkrävande)

http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

FX6100 och FX4100 är det nyaste testerna jag hittade på Swec. Om FPS-boosten är värd pengarna beror såklart helt på vad du har för budget, men oftast klarar man sig långt med en prolle för 1-1500 :-. Mer krut på grafikkort!

Not*
Anledningen till varför jag satte bold på siffrorna ovan är att detta är första revisionen av Bulldozer. FX4200 eller FX6200 har mycket högre klock, och presterar därefter. FX4170 har t.ex en grundklock på 4,2 GHz , hur denna presterar i tester vet jag dock inte

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Phenom ll X6 1090T, Gigabyte GA-990FXA-UD3 (använda i ett halvår), 1600MHz minne och 4GB corsair vengeance LP (svart) för 1700kr. Får du kvitto med och det är garanti kvar så tåls det att tänka på.
Det är bra grejer. Har ju det själv hehe.
Det moderkortet kan du ha ett bra tag med för nyare processorer.

Jag vet inte hur det är med dig, men jag har ännu inte hittat ett spel som drar min smått klockade 1090T tillsammans med 6950 @ 1536 shaders över 70% load?
Varför byta? Du lär inte direkt få en märkmar skillnad?
Skulle tro att du får ligga på 670/680/79xx för att det ska vara markant skillnad i processoruppgradering.
Som Jonas och Emil sa i förra fredagspanelen, det är för mycket prollehysteri Du kan klara dig på en gammel I5 760 utan minsta problem i dagens spel, så varför uppgradera? Köp ett till 6950 istället om du vill ha högre FPS.

Såklart antaget att du inte sitter och lirar CIV5. Då kan jag förstå dig i så fall

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag vet inte hur det är med dig, men jag har ännu inte hittat ett spel som drar min smått klockade 1090T tillsammans med 6950 @ 1536 shaders över 70% load?
Varför byta? Du lär inte direkt få en märkmar skillnad?
Skulle tro att du får ligga på 670/680/79xx för att det ska vara markant skillnad i processoruppgradering.
Som Jonas och Emil sa i förra fredagspanelen, det är för mycket prollehysteri Du kan klara dig på en gammel I5 760 utan minsta problem i dagens spel, så varför uppgradera? Köp ett till 6950 istället om du vill ha högre FPS.

Såklart antaget att du inte sitter och lirar CIV5. Då kan jag förstå dig i så fall

Mvh

Har läst tråden?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag måste stanna dig där

Lite svårt att jämföra en processor för 7 - 800, mot en som kostar <1500 :-. Det är stora pengar man tjänar mycket mer att lägga på grafikkort
Att köpa Intelburk <6K är bra i vissa fall, uppgraderingsbar osv, men dumt i de flesta fall.

En PHX4 965 står sig bra i alla nyare spel, då det nästan exklusivt är grafikkortet som sätter gränserna. I det flesta fall
Du kommer se en grymt mycket större prestanda boost om du går på 965+7870, jämfört med i5+7850 etc.

Självklart är FX8xxx-prollarna bättre, men dem är även uppe och sniffar på i5-pengar (13 - 1400).

Phenom X4 och X6 är självklara val när det gäller budgetburkar, även FX-6200 är bra bang for teh buck
Intel är svårt att motivera när det gäller billigare burkar. Dem är bättre, självklart. Men om det motsvarar 5 - 800 :- extra i prisskillnad?

Det är väl runt 100 :- per FPS om man kollar nyare spel (FPS främst, CIV5 t.ex är som vanligt grymt processorkrävande)

http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

FX6100 och FX4100 är det nyaste testerna jag hittade på Swec. Om FPS-boosten är värd pengarna beror såklart helt på vad du har för budget, men oftast klarar man sig långt med en prolle för 1-1500 :-. Mer krut på grafikkort!

Not*
Anledningen till varför jag satte bold på siffrorna ovan är att detta är första revisionen av Bulldozer. FX4200 eller FX6200 har mycket högre klock, och presterar därefter. FX4170 har t.ex en grundklock på 4,2 GHz , hur denna presterar i tester vet jag dock inte

Om jag har förstått dig rätt så bör man lägga mer pengar på grafikkort istället. Har du några bra tips på ett bra prisvärt grafikkort (helst under 2000k).

Permalänk
Medlem

Spelar du WoW och kanske gör 25-manna raids så är en bulldozer med sin per-core prestanda ett rätt dåligt val. Hellre en phenom II eller en i3:a. CPU är VIKTIGT för det spelet. Kräver mindre GPU-kraft, valfritt mid-end kort (7800-serien, GTX660) pallar att dra sin last för 1920x1080, and then some.

Skrivet av SuperSverker:

Jag vet inte hur det är med dig, men jag har ännu inte hittat ett spel som drar min smått klockade 1090T tillsammans med 6950 @ 1536 shaders över 70% load?

Kolla inte på CPU-load i schemaläggaren för att avgöra sådant. Långt från alltid att man kan se en CPU-bottleneck där pga hur windows flyttar runt på enskilda trådar, svårt att se hur "dåligt trådat" ett program är då det ofta redogörs gott om aktivitet på varje kärna. Lättare att göra tvärtom; Är FPS:en låg när GPU load ligger märkbart under "100%" så är det sannolikt en CPU-flaskhals.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

En PHX4 965 står sig bra i alla nyare spel, då det nästan exklusivt är grafikkortet som sätter gränserna. I det flesta fall

Tyvärr är det inte riktigt sant. Phenom X4 står sig inte sådär väldigt bra, särskilt i jämförelse med i5. Visst en PhX4 965 kostar ganska lite, men den är inte särskilt bra heller. Se TechReports test. Folk stirrar sig gärna blinda på "average fps" vilket ju som synes inte alltid berättar hela sanningen. I testet syns också att Bulldozer i regel är sämre än en högt klockad Phenom.

Men visst, är man ute efter ulta-budget så sure. Annars känns det ganska bortkastat med 800 spänn för en gammal utdaterad CPU. En 4170 kostar bara ett par hundra till tex. Men men, med ett hyggligt moderkort så kan man i framtiden uppgradera till Piledriver. Den ska iaf enligt rykten och prognoser (tester av Trinity) vara lite bättre än både Phenom och Bulldozer.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zomix:

Om jag har förstått dig rätt så bör man lägga mer pengar på grafikkort istället. Har du några bra tips på ett bra prisvärt grafikkort
(helst under 2000k).

Köp det paket du blivit erbjuden, sen kan du fundera på grafikkort och mer minne.

edit Försök hålla er till saken, tråden blir jäkligt förvirrad och rörig annars.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zomix:

Har fått ett erbjudande på en Phenom ll X6 1090T, Gigabyte GA-990FXA-UD3 (använda i ett halvår), 1600MHz minne och 4GB corsair vengeance LP (svart) för 1700kr. Prisvärt? Är hyfsat nybörjare på allt det här så är tacksam för all hjälp jag kan få. Är det mer värt att lägga till pengar och istället köpa en Intel i5 processor?

Om du vill spela huvudsakligen WoW och ska raida mycket så är i5 att rekommendera om man har stor budget, i3 med två kärnor är för dåligt, även om den har bra fart på sina kärnor.

Men även den snabbaste i7 får FPS-drops när det händer mycket i spelet och kan dippa ner till 40FPS då och då, dock inte lika ofta som de sämre CPUerna och det är där man märker skillnad säger de som provat bägge.

Jag tycker det erbjudantet om AMD x6 verkar prisvärt fortfarande.

Jag sitter själv på en 1090t klockad till 4GHz och då flyter WoW i high med mitt HD6850 på i 60FPS+ för det mesta. Det var en rejäl uppgradering från min gamla Athlon x4 i 3GHz. Sambon kör med FX-8120 när hon spelar WoW och den är aningen vassare trots lägre IPC, eftersom hon kan klocka högre och kompensera.

En bra i5 kostar kanske 1700-1800 + moderkort någon tusenlapp + minne ca 400 för 8GB. Så en 1090t med moderkort och minne redan för 1700 innebär ju att du spar en dryg tusenlapp som klan läggas på ett bättre grafikkort. Så det är inget dåligt köp, det beror på om du vill ha nytt eller inte.

Radeon 7850 för drygt 1500kr är vad sambon kör med och då flyter WoW på i Ultra grafikmässigt i 1920x1080p.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1379710

En SSD av något slag gör för övrigt underverk med WoW eftersom det laddar texturer medan man spelar, så det höjer framförallt minimum-FPS Så har du ingen sådan, skulle jag tittat på en billig 120/128GB som t.ex. Samsung 830 eller Intel 330.

Skrivet av Yorgo_:

Kanske är helt ute och cyklar.. men är inte en AMD FX-8120 X8 liiiiiiite väl overkill om TS enbart skall spela WOW?

WoW må ha gammal spelmotor, men med alla modifikationer som de lagt till och grafikförbättringar så kräver det en hel del av framförallt CPUn. som jag skrev ovan så får du inte stabilt 60FPS hela tiden ens med den snabbaste i7an, även om det under "större tiden" flyter bra.

Det skalar med 3-4 kärnor, så en i3 vore för dåligt, särskilt om man har något som helst annat program igång i bakgrunden eller på en andra skärm medan man spelar.

En FX-8120 går iaf att trimma så det flyter på i raids m.m. sen kanske det funkar med en x4/x6 också, men när 8120 är så billig så skulle jag tagit den iaf.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Om du vill spela huvudsakligen WoW och ska raida mycket så är i5 att rekommendera om man har stor budget, i3 med två kärnor är för dåligt, även om den har bra fart på sina kärnor.

Men även den snabbaste i7 får FPS-drops när det händer mycket i spelet och kan dippa ner till 40FPS då och då, dock inte lika ofta som de sämre CPUerna och det är där man märker skillnad säger de som provat bägge.

Jag tycker det erbjudantet om AMD x6 verkar prisvärt fortfarande.

Nu gissar du bara, en gammal i3 2100 sopar banan med både FX-8150 och X6 1090T när det gäller WoW (jämför själv med CPU-bench på Anandtech). Sen har i3 inte två kärnor, den har två kärnor plus HT.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W