Permalänk
Medlem

Spela PS2 spel på PS3

Jag har förstått att det bara sålts en vertion av PS3 i Sverige som det varit möjligt att spela PS2spel på.
Men borde det inte vara möjligt att "låsa upp" PS3 så man kan spela på det?
Jag vet att det finns en PSstore men spelen jag vill spela finns inte där.
Om det är någon som vet om man kan göra nåt åt detta, snälla skriv!

Mvh Charlotte

Permalänk
Medlem

Har för mig att det har med bluray läsaren att göra har dock ingen källa på det

Permalänk

De nya versionerna av PS3 saknar hårdvara som krävs. De absolut första konsolerna i USA hade både CPU och GPU från PS2 utöver PS3 hårvaran. Sedan togs CPU:n bort. CPU:n kan emuleras via mjukvara men inte GPU:n. Så därför är det omöjligt att låsa upp. Du får leta upp en av de tidiga versionerna av PS3.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk

Det finns ingen PS3 i dagsläget med en modern firmwire som man kan spela PS2 spel på rakt av sådär.
Man har en gång i tiden kunnat spela VISSA PS2 spel på den första generationens PS3. Sony tog senare bort stödet via firmwire updates, då försvann både det ynka PS2 stödet maskinen hade samt Linux stödet. (Sony marknadsförde PS3 med dessa funktioner...Som de sedan tog bort, ironiskt nog.)

Annars så finns det en hel del PS2 spel som du kan köpa via PSN, portade + HD remakes för din PS3:a
Det finns en hel del skoj i marknaden, så kika runt vet jag!

Annars så har inga PS3 konsoller stöd för att kunna spela PS2 spel direkt ur skiva, endast digitala portar!
Gäller PS3 1GEN, SLIM, samt nya!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Är dom gamla ps3 värdefulla jag har den första som kom ut med sd läsare med mera. .

Visa signatur

Min 24/7 Build i7 950 @ 3.9GHz (1,264 volt)| ASUS Sabertooth X58 | 6x2 GB DDR3 @ 1600 MHz | 7970 |Crucial Sata 6 SSD 128 Gb|Samsung SpinPoint F3 1TB|Corsair AX 850W PSU Modular|Låda Silverstone Raven r02 |Nh-D14 |Windows 7 Home 64-bit|BENQ XL2420t @120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrP*:

Är dom gamla ps3 värdefulla jag har den första som kom ut med sd läsare med mera. .

Beror på om du hittar rätt köpare. Personligen skulle jag aldrig köpa ett så gammalt Ps3 då det troligtvis får YLOD snart. Bättre då att köpa ett begagnat Ps2 för Ps2 spel.

Visa signatur

|Intel Core i7-5820|Cooler Master Hyper 212 Evo|MSI X99S SLI PLUS|4x Crucial Ballistix Sport 4GB DDR4 2400MHz (16GB)|ASUS RTX 2070 Super 8GB|Samsung 840 EVO 250GB SSD|Samsung 850-series EVO 120GB M.2|Samsung 870 QVO 2TB SSD|Seagate 3TB|Seagate 2TB|Corsair AX 850W (80+ GOLD)|NZXT H440W - Vitt|Acer Predator XB241|Logitech PRO X Superlight|Steelkeys 6G|Windows 10 Pro Svensk x64|

Permalänk
Medlem

Tack så mycket, då vet jag att det inte går

Permalänk
Medlem

Det var tråkigt, jaja så är det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av guffen86:

Beror på om du hittar rätt köpare. Personligen skulle jag aldrig köpa ett så gammalt Ps3 då det troligtvis får YLOD snart. Bättre då att köpa ett begagnat Ps2 för Ps2 spel.

Mitt Ps3 har väl ca 50 timmars spel tid använder det aldrig . 100 timmars film. Står öppet så fläktarna får syre så det dröjer nog ett bra tag

Visa signatur

Min 24/7 Build i7 950 @ 3.9GHz (1,264 volt)| ASUS Sabertooth X58 | 6x2 GB DDR3 @ 1600 MHz | 7970 |Crucial Sata 6 SSD 128 Gb|Samsung SpinPoint F3 1TB|Corsair AX 850W PSU Modular|Låda Silverstone Raven r02 |Nh-D14 |Windows 7 Home 64-bit|BENQ XL2420t @120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

De nya versionerna av PS3 saknar hårdvara som krävs. De absolut första konsolerna i USA hade både CPU och GPU från PS2 utöver PS3 hårvaran. Sedan togs CPU:n bort. CPU:n kan emuleras via mjukvara men inte GPU:n. Så därför är det omöjligt att låsa upp. Du får leta upp en av de tidiga versionerna av PS3.

Njae, EE har alltid varit ett SoC, de europeiska konsollerna mjukvaruemulerade allt vad ps3 funktionalitet gäller.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilentHarmonic:

Det finns ingen PS3 i dagsläget med en modern firmwire som man kan spela PS2 spel på rakt av sådär.
Man har en gång i tiden kunnat spela VISSA PS2 spel på den första generationens PS3. Sony tog senare bort stödet via firmwire updates, då försvann både det ynka PS2 stödet maskinen hade samt Linux stödet. (Sony marknadsförde PS3 med dessa funktioner...Som de sedan tog bort, ironiskt nog.)

Annars så finns det en hel del PS2 spel som du kan köpa via PSN, portade + HD remakes för din PS3:a
Det finns en hel del skoj i marknaden, så kika runt vet jag!

Annars så har inga PS3 konsoller stöd för att kunna spela PS2 spel direkt ur skiva, endast digitala portar!
Gäller PS3 1GEN, SLIM, samt nya!

nu har du allt förvirrat det hela rejält, det har inte tagits bort nån PS2-funktionalitet på de maskiner som en gång stödde det från början.

Skrivet av MrP*:

Är dom gamla ps3 värdefulla jag har den första som kom ut med sd läsare med mera. .

nja.. relativt, men inte i närheten av vad det var åren efter det försvann. idag är priset i bra fall för en gammal hyfsad 60G ungefär vad det är för en helt ny Slim, så det är inte så efterfrågat med funktionen som runt 2008 längre.

Skrivet av P-NILZ:

Njae, EE har alltid varit ett SoC, de europeiska konsollerna mjukvaruemulerade allt vad ps3 funktionalitet gäller.

varför behöver man då ens en om det är så?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Tycker det är dåligt att Sony tog bort ps2 kompabiliteten dock förstår jag dom då dom fortfarande säljer ps2 konsoler. Men de bäste spelen finns det ju HD remakes på ps3an.

Permalänk
Skrivet av Alfsvåg:

Tycker det är dåligt att Sony tog bort ps2 kompabiliteten dock förstår jag dom då dom fortfarande säljer ps2 konsoler. Men de bäste spelen finns det ju HD remakes på ps3an.

Bästa spelen är en smakfråga .. Jag och Farsan följde en guide för att laga min PS3 60gb, den höll i tre månader innan den fick Ylod igen. Repeterade detta i 6 månader innan jag gav upp. Undrar om det finns någon i Sverige som skulle kunna tänka sig felsöka/reparera den för en mindre kostnad ..

Har själv bytt nätagg på den då jag vet att det gamla inte fungerade men nu vill den inte längre starta efter allt pillande

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kono:

Jag vet att det finns en PSstore men spelen jag vill spela finns inte där.
Om det är någon som vet om man kan göra nåt åt detta, snälla skriv!

Mvh Charlotte

Har du inte ett amerikanskt konto så rekommendera jag att du skapar ett, finns fler PS1-PS2 där än i EU PSS, detsamma gäller JAP-US PSS.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Cimex:

Har du inte ett amerikanskt konto så rekommendera jag att du skapar ett, finns fler PS1-PS2 där än i EU PSS, detsamma gäller JAP-US PSS.

Det gick bra förr i tiden men nu har de ju spärrat så man kan inte handla med ett svenskt kreditkort.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Det gick bra förr i tiden men nu har de ju spärrat så man kan inte handla med ett svenskt kreditkort.

Dock löser man det med paypals virtuella kort, och ev. en proxy

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Skrivet av modstar:

Har för mig att det har med bluray läsaren att göra har dock ingen källa på det

Nej
PS3 spel ligger på BluRay
PS2 spel ligger på DVD

BluRay läsaren i PS3 kan läsa både BluRay och DVD. Du kan uppenbarligen inte testa med att köra ett PS2 spel på en nyare PS3. Men du kan testa att spela upp en DVD film. PS3:an hade inte kunnat spela upp filmen om den inte hade kunnat läsa skivan.
Som Tenkai Star skriver så har tidiga PS3:or haft viss PS2 hårdvara för bakåtkompatibilitet. De nya har inte det.

Permalänk

Den enda versionen av ps3 som tar ps2 spel är den gamla 60gb som kom med dubbla kretsar, en CPU och en GPU för ps3 och en CPU och en GPU för ps2 vilket behövs för att spela ps2 spel på den så vill du spela gamla klassiker från skiva och inte tanka ner dom som har portats över till ps3 på PSN så får du tyvärr leta rätt på just den modellen. ingen av dom övriga gamla "fat" modellerna hade ps2 hårdvaran i sig:( och förutom att 60gb klarar ps2 spel kom den även med 4st USB ingångar inte som övriga modeller med endast 2st.