Permalänk
Medlem

(Problem) Tillgängligt RAM minne!

Tjena innan jag börjar vill jag bara säga att jag blir inte förvånad ifall det här problemet har tagits up innan,
men jag har letat på flertalet ställen på nätet och provat mängder med troubleshots utan resultat.
Så jag vore hämskt tacksam för lite hjälp

Jag har problem med att min burk inte använder allt mitt ram minne.
när jag går in på egenskaper>>system så står det:

Installerat minne (RAM): 6,00 GB (1,96 GB går att använda)

jag har öppnat burken och kollat och jag har 3 minnes kort med 2gig vardera och jag sitter på ett windows 7 ultimate service pack 1. så jag kan inte tänka mig att datorn behöver lagra all den extra RAM som den gör så snälla vet någon svaret på problemet snälla hjälp:)

saker som jag redan provat:

Rensat onödiga processer,
Kollat i msconfig att maximal minnes cap inte är ikryssad,
flyttat runt korten i dom olika socketarna i alla möjliga kombinationer,
gjort minnes test med burken för att se att dom funkar,
har hört att man kan enabla: Memory Remap Feature på bios men det är de sista jag vill prova då jag hört att de kan skapa problem på annat håll i datorn.

sen vill jag tilläga att moderkortet och minnena är detsamma som när jag köpte datorn så dom borde funka ihop så de är därför jag inte lakt up min dators spec här för jag tror inte det spelar så himla stor roll
plus att jag har formaterat datorn för att se om det va problemet för 1 månad sedan

anledningen till att jag stör mig på de är när jag ska spela battlefield 3 så får jag gigantiska fps drops och allt stannar så fort jag rör musen eller gör något kommando och det tyder ganksa enkelt på att det virtuella minnet börjar jobba snälla säg att någon har min lösning tack på förhand

Permalänk

Allt var lite luddigt.

Men du har alltså bara 2GB andvändbart utrymme?

2GB minne i Windows är litei minsta laget...

jag hade samma problem som dig. För mig löste det sig att ladda ner en ISO och lägga in Windows från USB!

ISOn kan du plocka ner från MSDN eller nått

*nej Jag uppmuntrar inte till att vara pirat*

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Hjälpsam

Orsaken är ofta att minnet har flaggats defekt av Windows och/eller BIOS.
Hur mycket minne säger BIOS att du har?
Testa att ladda BIOS defualt.
Har inte hört om några problem med memory remap.

OS? moderkort? minne?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Har du 64-bitars Win7 installerat?

Permalänk
Medlem

Spec:

OS: Microsoft Windows 7 Ultimate Edition Service Pack 1 (build 7601), 64-bit
Processor: intel core i7 870 2.93GHz
Moderkort: MSI 2A9C PCI-Express
RAM Minne: 6144Mb DDR3 (3 x 2048Mb Elpida)
Grafikkort: nvidia Geforce GTX

hittar inte vilken freqvens minnena jobbar i nu men dom, moderkortet och hårdisken är de enda jag inte bytt ut sen jag köpte datorn färdigbyggd och därför tror jag inte att moderkortet skulle vara spärrat på lägre minne en jag fick till burken vid köp.

måste jag in i bios för att ladda den default?

en annan sak som gör de här mycket konstigare tycker jag är:

öppnar jag aktivitetshanteraren, går till fliken prestanda så får jag desa siffrorna:
Fysiskt minne (MB)
Totalt 2007
cachelagrat 949
tillgängligt 978
ledigt 50

men trycker jag sedan på Resursövervakaren och kollar på dom siffrorna så står de så här:

Maskinvarureserverat 4137 MB
Används 997 MB
Ändrat fysiskt minne 21 MB
Allokeringsbart 937 MB
Ledigt 53 MB

Permalänk

Tycker fortfarande det låter som om du kör 32-bitars OS, speciellt om du nu har 2GB grafikminne vilket du inte skriver.
Om du kollar under Properties på Computer står det "64-bit Operating System" under "System type"?

Permalänk
Medlem

Hade han haft 32bit så hade han fortfarande haft 3,25Gb ram tillgängligt, så jag tror inte att det är problemet.

Kan mycket väl vara en av dina stickor som är defekt. Prova att ta ut alla och kör en åt gången och se om det funkar.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Du bör ha 2 eller 4 minnen på det moderkortet.

Märk minnena 1, 2 resp 3. Pröva ett minne i taget i varje minnesslot. Det blir 12 försök.
Skriv ner om det är något av minnena som inte fungerar i någon eller några slotar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av sQuille:

Hade han haft 32bit så hade han fortfarande haft 3,25Gb ram tillgängligt, så jag tror inte att det är problemet.

Kan mycket väl vara en av dina stickor som är defekt. Prova att ta ut alla och kör en åt gången och se om det funkar.

Nej, den totala minnesmängd som ett 32-bitars OS kan adressera är 4GiB, det inkluderar cache, videominne och RAM. Mer av något av de första minskar mängden adresserbart RAM motsvarande.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av gohan87:

Spec:

OS: Microsoft Windows 7 Ultimate Edition Service Pack 1 (build 7601), 64-bit
Processor: intel core i7 870 2.93GHz
Moderkort: MSI 2A9C PCI-Express
RAM Minne: 6144Mb DDR3 (3 x 2048Mb Elpida)
Grafikkort: nvidia Geforce GTX

hittar inte vilken freqvens minnena jobbar i nu men dom, moderkortet och hårdisken är de enda jag inte bytt ut sen jag köpte datorn färdigbyggd och därför tror jag inte att moderkortet skulle vara spärrat på lägre minne en jag fick till burken vid köp.

måste jag in i bios för att ladda den default?

en annan sak som gör de här mycket konstigare tycker jag är:

öppnar jag aktivitetshanteraren, går till fliken prestanda så får jag desa siffrorna:
Fysiskt minne (MB)
Totalt 2007
cachelagrat 949
tillgängligt 978
ledigt 50

men trycker jag sedan på Resursövervakaren och kollar på dom siffrorna så står de så här:

Maskinvarureserverat 4137 MB
Används 997 MB
Ändrat fysiskt minne 21 MB
Allokeringsbart 937 MB
Ledigt 53 MB

Ja du måste in i BIOS, men att ladda in default är absolut inte farligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

näh nu har jag provat allt ni har sagt utan något resultat.

det ända jag kan prova nu är och kolla om Memory remapping i bios är enablat

enda felet är att jag har varit inne i bios och jag hittar inte den funktionen. någon som
vet vart i bios den ligger?

min bios version är från 2010(den senaste som har kommit).

Permalänk
Medlem

Här är en lösning som andra som har haft liknande problem har skrivit om.

Gå in i MSconfig (skriv "msconfig" i kör fältet) och sen välj Boot fliken > "Advanced options" och se om du har något ikryssat/skrivet vid Maximum memory. I så fall, kryssa ur och starta om och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Här är en lösning som andra som har haft liknande problem har skrivit om.

Gå in i MSconfig (skriv "msconfig" i kör fältet) och sen välj Boot fliken > "Advanced options" och se om du har något ikryssat/skrivet vid Maximum memory. I så fall, kryssa ur och starta om och se om det hjälper.

jag har tyvärr redan provat utan att det hjälpte

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gohan87:

jag har tyvärr redan provat utan att det hjälpte

Det du bör testa är att öppna burken och sätta om minnena och ev även flytta dem ett steg. Det är lite underligt att du har tre minnen i ett dualchannel system, men det är väl en märkesdator typ HP eller Acer? De brukar sätta i de mest underliga konfigurationer.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gohan87:

jag har tyvärr redan provat utan att det hjälpte

Du kanske missade
#12732211

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det du bör testa är att öppna burken och sätta om minnena och ev även flytta dem ett steg. Det är lite underligt att du har tre minnen i ett dualchannel system, men det är väl en märkesdator typ HP eller Acer? De brukar sätta i de mest underliga konfigurationer.

det är en hp så det säger en hel del :S

Skrivet av Hardware guy:

Du kanske missade
#12732211

jag har inte provat att ta bort ett minne helt och bara köra med 2 kort men ser inte hur det skulle ge mig mer RAM skulle du kunna förklara mer varför det skulle hjälpa? eller är det helt enkelt så att moderkortet funkar bara med 2 eller 4 kort? tack på förhand

Permalänk
Medlem

^ Om du kör med dual channel minnen då bör det vara 2 eller 4 stickor.
Om du har en manual till moderkortet så kolla upp hur ram stickorna skall sitta för att fungera, moderkort kan vara riktigt kinkiga med hur de sitter. Så om du testar med bara 2 stickor i rätt slottar så kanske du kan få tillgång till 4 GB ram, vilket är mer än det du har nu.

Permalänk
Medlem

Men du kör ju minnerna i singel channel nu om ditt moderkort bara klarar dual channel, ta bort den tredje stickan som sitter själv och se om det fungerar så att du får 4 GB i dual channel iaf eller kolla om du kan stall om till singel channel i bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gohan87:

det är en hp så det säger en hel del :S

jag har inte provat att ta bort ett minne helt och bara köra med 2 kort men ser inte hur det skulle ge mig mer RAM skulle du kunna förklara mer varför det skulle hjälpa? eller är det helt enkelt så att moderkortet funkar bara med 2 eller 4 kort? tack på förhand

Tanken är att du kommer fram till om det är trasiga minnen eller trasigt moderkort/cpu.

Är det HP och du har garanti så kan du felanmäla istället för att försöka lösa det själv.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

photo upload

här är en bild som vissar vart minnet används och jag undrar varför så mycket ska användas av maskinvara?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som om systemet allokerar 4 GB RAM till moderkortsgrafik. Finns det grafikkretsar på moderkortet? I så fall gå in i BIOS setup och stäng av moderkortsgrafiken eller åtmintonne dra ner minnesallokeringen till detta.

Visa signatur

/jerryswe

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte har rena hårdvaruproblem (men win verkar ju känna av 6Gbyte enligt resmon bilden) så beror nog "-4GB" på att du har nån driver som allokerar minne, tex en ramdisk eller annan virtuell enhet eller grafikbuffertar.
Har du testat att starta upp en live linux o se hur det ser ut då?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gohan87:

har hört att man kan enabla: Memory Remap Feature på bios men det är de sista jag vill prova då jag hört att de kan skapa problem på annat håll i datorn.

sen vill jag tilläga att moderkortet och minnena är detsamma som när jag köpte datorn så dom borde funka ihop så de är därför jag inte lakt up min dators spec här för jag tror inte det spelar så himla stor roll
plus att jag har formaterat datorn för att se om det va problemet för 1 månad sedan

anledningen till att jag stör mig på de är när jag ska spela battlefield 3 så får jag gigantiska fps drops och allt stannar så fort jag rör musen eller gör något kommando och det tyder ganksa enkelt på att det virtuella minnet börjar jobba snälla säg att någon har min lösning tack på förhand

Om du nu inte provat detta är det verkligen på tiden att du gör detta för där har du antagligen ditt problem i ett... nötskal.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av gohan87:

http://s9.postimage.org/k4mpwoggv/prestanda.png

photo upload

här är en bild som visar vart minnet används och jag undrar varför så mycket ska användas av maskinvara?

Jag tror att minnet har fallerat i någon test och flaggats oanvändbart.

Gör som Hardware guy tipsade om, på så sätt får du reda på vad som är fel.

Skrivet av Hardware guy:

Du bör ha 2 eller 4 minnen på det moderkortet.

Märk minnena 1, 2 resp 3. Pröva ett minne i taget i varje minnesslot. Det blir 12 försök.
Skriv ner om det är något av minnena som inte fungerar i någon eller några slotar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |