Intel Core 2 Quad Q9450 - Bör jag skaffa mer RAM?

Permalänk
Medlem

Intel Core 2 Quad Q9450 - Bör jag skaffa mer RAM?

Hallå mina kära och ytterst intellektuella Sweclockers medlemmar, jag har en liten fråga!

Som ni kanske såg på titeln så sitter jag med en - Intel Core 2 Quad Q9450 processor 12mb cache - som jag haft haft nu i ett halvår.

Så min fråga till er är om jag borde skaffa ytterligare mer ram-minne? Skulle detta Öka min hastighet exceptionellt eller bara lite?

Bilder från speccy (specifikationer):

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Så vilket typ av RAM-minne bör jag skaffa? (Om jag ska skaffa mer/bättre).

Uppskattar alla former av svar :)!

Visa signatur

"Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent.
It takes a touch of genius and a lot of courage to move in the opposite direction."

- Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubbz:

Hallå mina kära och ytterst intellektuella Sweclockers medlemmar, jag har en liten fråga!

Som ni kanske såg på titeln så sitter jag med en - Intel Core 2 Quad Q9450 processor 12mb cache - som jag haft haft nu i ett halvår.

Så min fråga till er är om jag borde skaffa ytterligare mer ram-minne? Skulle detta Öka min hastighet exceptionellt eller bara lite?

Bilder från speccy (specifikationer):

http://imageshack.us/a/img41/8281/ramma.jpg

Uploaded with ImageShack.us

http://imageshack.us/a/img266/7443/cpuhr.jpg

Uploaded with ImageShack.us

http://imageshack.us/a/img443/4662/summaryi.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Så vilket typ av RAM-minne bör jag skaffa? (Om jag ska skaffa mer/bättre).

Uppskattar alla former av svar :)!

Ser ingen större anledning att skaffa mer ram om du inte har behov av det. Att överklocka processorn hade gett mer prestanda än uppgradering av minnet

Permalänk
Medlem

Det du borde göra är att klocka upp dina nuvarande minnen lite, 533 låter lite lågt

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethnic:

Det du borde göra är att klocka upp dina nuvarande minnen lite, 533 låter lite lågt

533 blir ju 1066 iom double data rate vilket är det snabbaste ddr2.

Till Ts, köp isf 2x2gb pc8500 (1066mhz) minnen.

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av acious:

533 blir ju 1066 iom double data rate vilket är det snabbaste ddr2.

Till Ts, köp isf 2x2gb pc8500 (1066mhz) minnen.

True that, ber om ursäkt för bristande uppmärksamhet.

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av acious:

533 blir ju 1066 iom double data rate vilket är det snabbaste ddr2.

Till Ts, köp isf 2x2gb pc8500 (1066mhz) minnen.

Ah, okej tack! Men hur mycket skulle det öka prestandan procentvis måntro? (kanske lite svårt att ge exakta siffror, men på ett ungefär)

Visa signatur

"Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent.
It takes a touch of genius and a lot of courage to move in the opposite direction."

- Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av acious:

533 blir ju 1066 iom double data rate vilket är det snabbaste ddr2.

Till Ts, köp isf 2x2gb pc8500 (1066mhz) minnen.

Pc8500 är Inte snabbaste ddr2 minnen:a

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt mera ram. Fast är det spel prestanda du är ute efter. Kanske du bör titta över ett nytt grafikkort.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubbz:

Ah, okej tack! Men hur mycket skulle det öka prestandan procentvis måntro? (kanske lite svårt att ge exakta siffror, men på ett ungefär)

Förmodligen inte speciellt mycket. Men eftrsom det inte är några jättepengar så kan du ju köra på det. Ger förmodligen mer med en liten överklock på Cpun.

Skrivet av leifstorck:

Pc8500 är Inte snabbaste ddr2 minnen:a

Nej, finns lite snabbare men dom såg man inte speciellt många av

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jag hade köpt mera ram. Fast är det spel prestanda du är ute efter. Kanske du bör titta över ett nytt grafikkort.

Spelar inte så jätte mycket. Eller, ja jo. Kanske.. Men jo, fast tycker mitt duger relativt bra nu :).

Visa signatur

"Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent.
It takes a touch of genius and a lot of courage to move in the opposite direction."

- Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av acious:

Förmodligen inte speciellt mycket. Men eftrsom det inte är några jättepengar så kan du ju köra på det. Ger förmodligen mer med en liten överklock på Cpun.

Nej, finns lite snabbare men dom såg man inte speciellt många av

Okej, fötlåt om jag är lite förvirrad, men skulle en överklockning ge mer?
Och hur mycket skulle du tro är en måttlig mängd att överclocka på.
Överclockade min förra dator lite, men det märktes knappt.

Visa signatur

"Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent.
It takes a touch of genius and a lot of courage to move in the opposite direction."

- Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubbz:

Okej, fötlåt om jag är lite förvirrad, men skulle en överklockning ge mer?
Och hur mycket skulle du tro är en måttlig mängd att överclocka på.
Överclockade min förra dator lite, men det märktes knappt.

När jag hade Q9450 så lyckades jag klocka upp den till 3.6ghz som mest. Men körde den på 3.4ghz 24/7 och det gjorde rätt bra skillnad när det kom till spel som var flertrådade och tunga

Permalänk
Medlem

Om du behöver mer RAM beror helt på vad du gör med datorn.
Utnyttjar du inte allt RAM du har nu kommer datorn inte bli snabbare av mer RAM heller.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Enligt mig är det inte särkilt värt att köpa nytt DDR2 ram när det är DDR3 som gäller, tror inte ens man kan få tag på DDR2 på de flesta ställen. Ifall du köper nytt ram och sen vill uppgradera datorn måste du lägga pengar på nytt ram så jag skulle inte säga att det är värt

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

"Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent.
It takes a touch of genius and a lot of courage to move in the opposite direction."

- Albert Einstein

Permalänk

Om du märker skillnad med mer minne beror ju på hur mycket minne du använder i dagsläget, om du inte slår i taket på minnesanvändningen så att Windows måste använda hårddisken istället för RAM, så lär du inte märka skillnad med mer RAM.
Du märker lätt att datorn kör mot hårddisken istället för RAM genom att hårddisken jobbar konstant och att allt blir segt.

En annan sak som kan vara bra att veta är vilket operativsystem du kör. Windows XP är t.ex. mindre resurskrävande än Win7 och Vista är mer resurskrävande än både XP och Win7.
Kör du med ett 32bitars eller ett 64-bitars operativsystem? Kör du ett 32-bitars Windows kan du inte nyttja mer än 4GB minne ändå, då operativsystemet inte klarar av att adressera mer än 4GB minne.

Vad använder du datorn till? Kör du mycket fotoredigering med stora RAW-filer, eller om du kör videoredigering är det bra med mycket minne, då dessa operationer är minneskrävande.
Använder du datorn mest för surf/mail/kontorsarbete och ströspelande, så räcker 4GB långt.

Dessvärre tillverkas väl knappt DDR2-minne längre, så det som finns kvar i butik tenderar att vara förhållandevis dyrt (jämfört med det snorbilliga DDR3-minnet, som du tyvärr inte kan använda dig av).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubbz:

Hallå mina kära och ytterst intellektuella Sweclockers medlemmar, jag har en liten fråga!

Som ni kanske såg på titeln så sitter jag med en - Intel Core 2 Quad Q9450 processor 12mb cache - som jag haft haft nu i ett halvår.

Så min fråga till er är om jag borde skaffa ytterligare mer ram-minne? Skulle detta Öka min hastighet exceptionellt eller bara lite?

Bilder från speccy (specifikationer):

http://imageshack.us/a/img41/8281/ramma.jpg

Uploaded with ImageShack.us

http://imageshack.us/a/img266/7443/cpuhr.jpg

Uploaded with ImageShack.us

http://imageshack.us/a/img443/4662/summaryi.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Så vilket typ av RAM-minne bör jag skaffa? (Om jag ska skaffa mer/bättre).

Uppskattar alla former av svar :)!

8Gb ska du nog ha tycker jag.. sen vilken modell beror mycket på ditt moderkort . kolla moderkortstillverkarens QVL lista över vilka minnen som finns med.

*kolla om nån säljer beg minnen till ett bra pris.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Öppna task manager och håll koll där. Jag har funderat i samma banor, men kommit fram till att jag egentligen inte behöver mer RAM just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifstorck:

Pc8500 är Inte snabbaste ddr2 minnen:a

Nit picking. Jag har inte sett några som är snabbare än 1066, bortsett från de överklockade varianterna som inte fått något modulnamn. Mig veterligen tar DDR3 vid vid 1066mhz.

Den enda meningen med 1066 var väl att man kunde överklocka dessa proppar till över 4Ghz utan att minnet tar i?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.